Gå till innehåll

Sommarkurs på UmU - Spelteori, 5 poäng - 12 juni->27 aug


Cyntax

Recommended Posts

Spelteori, 5 poäng

 

"Spelteori är ett sätt att modellera strategiska situationer där flera personer är inblandade, och där utfallet för varje individ även påverkas av vad de andra väljer att göra. Enkla matematiska resonemang kan användas för att analysera spel, och det är en mycket viktig tillämpning av matematik inom bland annat samhälls- och beteendevetenskap."

 

12'e juni -> 27'e augusti.

 

Jag ska inte läsa den, ville bara tipsa om den. Kanske någon som inte har något att göra i sommar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst matematik på universitetet och min gissning är att kursen är precis lika tråkig som det låter. Den som tror att man kommer att lära sig analysera situationer och sannolikheter i Texas Hold'em tror nog fel. Kursen är säkert superteoretisk, precis som det mesta inom universitetsmatematiken. Jag kan ju ha fel, det var 25 år sedan jag läste matematik i Uppsala...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med studiebidrag och studielån om man skulle läsa den här kursen under sommaren?
Eftersom det är 5p på halvtid, dvs 10 veckor så får du 50% av bidragen/lånen som CSN erbjuder.
Jag har läst matematik på universitetet och min gissning är att kursen är precis lika tråkig som det låter. Den som tror att man kommer att lära sig analysera situationer och sannolikheter i Texas Hold'em tror nog fel. Kursen är säkert superteoretisk, precis som det mesta inom universitetsmatematiken. Jag kan ju ha fel, det var 25 år sedan jag läste matematik i Uppsala...
Du har självklart rätt.

 

Läste om en tråkig kurs som någon högskola ute landet hade svårt att rekrytera studenter till... man trixade lite med namnet på den och kallade den något med "media", vips så var den fullsatt!

 

Man kan ju regga sig och se på kursupplägget osv, är det inget man gillar så hoppar man av före man pröjsat kursavgiften/kåravgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På UmU så affischerade de om kursen utanför Nek-institutionen i första hand, så jag tror nog den kan vara snäppet mer spännande för ekonomer och samhällsvetare i övrigt än den genomsnittliga matematikkursen iaf.

 

Funderade faktiskt ett tag på att läsa den, bara för att liksom, medans man sommargrindar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelteori tycker jag är riktigt intressant, läst en del inom programmet jag läst vid LiTH. Tråkigt tyckte jag på intet sätt att det var, måhända lite lurigt emellanåt.

Man ska väl dock vara ruskigt härlig om man från en 5p-kurs ska hitta feta tillämpningar på ens pokerspel som gör en till en ultimat vinnare.

"Tänket" (hata ordet) inom spelteori kan väl vara rätt användbart dock, om än jag tror att de flesta bra pokerspelare redan har det naturligt.

 

PS. Önskar jag vore en bra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...