Gå till innehåll

Hur hög satsning?


Lobo

Recommended Posts

Bland de vanligaste fel nybörjare gör är att de satsar för lite efter floppen och även efter fjärdegatan. Detta påpekar väl alla experter.

 

Kan det inte även vara fel att satsa för mycket? Nu tänker jag inte på att någon går all-in och kanske chansar på en semibluff eller typ något sådant.

 

Låt säga att det efter floppen ligger Ad 8d 4c

Du sitter med Ah 9s

 

Du har alltså träffat esset. Potten är för tillfället 30 dollar. Om vi räknar ett pottodds på 1:4 att träffa färgen. Det är två spelare kvar. Du räknar med att den ena lägger sig.

 

Vad bör rätt satsning här vara? Sätter du 12 dollar så räcker det att förstöra oddsen för färgen. Betar du t. ex potten d.v.s. 30 dollar förstör du oddsen ännu mer, men samtidigt om motspelaren floppat två par eller en triss så kan du kanske räkna med en re-raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med ett potbet eller 3/4 pot eller något, borde få bort folk som har sämre händer, får du syn eller re-raise har nog någon ett A med bättre kicker och du kan lägga ner det hela (skulle jag göra i alla fall).

 

9 är ingen bra kicker alls, inget att hänga i julgranen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med ett potbet eller 3/4 pot eller något

 

 

Precis vad jag hade gjort, får man mothugg lägg skräpet. Orkade inte läsa hela grejen men hade vi inte ett färgdrag också?

 

Då kanske vi kan få syna av sc också, som trycker när de träffar(när vi träffar), men är kanske önsketänkande :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med ett potbet eller 3/4 pot eller något, borde få bort folk som har sämre händer

 

Jo för då har man ju verkligen lyckats.

 

? Men då vet man ju om det är något att ha, ett A med 9 kicker. Bättre det än att småbeta, få syn, småbeta och sedan får mothugg på rivern när det helst har kommit ett kort till som passar färgen ochså.

 

Fick de färg eller är det någon med säg AJ som man har mot sig? Eller någon med 2 par? Syna på rivern så får du se, men det kan bli dyrare än ett pottbet på floppen. ;)

 

Med en så pass "dålig" hand som A9 vill jag vinna potten på en gång, inge få en massa besvär med senare när potten har vuxit till sig. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A sorry läste fel, inget eget färgdrag ju. A9 off hade jag nog slängt åt ...., hur fan skall man kunna spela en sån hand. Finns ju en uppsjö händer som du loosar mot. Men skall man beta så skall man beta pott på floppen, hjälper inte det hade jag kastat den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Egentligen tog jag bara en hand ur högen. Det jag vill ha reda på är generellt sett hur mycket man skall försämra pottoddset för motspelaren. Då skall ni ändå ha i åtanke att allt kan hända efter sin egen satsning.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med ett potbet eller 3/4 pot eller något, borde få bort folk som har sämre händer, får du syn eller re-raise har nog någon ett A med bättre kicker och du kan lägga ner det hela (skulle jag göra i alla fall).

 

9 är ingen bra kicker alls, inget att hänga i julgranen.

 

Är ju tur att det finns just såna som du, många gör det misstaget och det är ett ultimat spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja bettar du $12 i en $30-pott ska du inte tro att du tjänar storkovan av färgdragen, en aggressiv spelare skulle dessutom ofta raisa bort dig från potten med ett bra drag i ett det läget. I NL måste man tänka mer på de implicita oddsen än potoddsen.

 

PS. Du skulle väl inte själv folda ett floppat nötfärgdrag om fi bettade $12 i en pott på $30?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In med ett potbet eller 3/4 pot eller något, borde få bort folk som har sämre händer, får du syn eller re-raise har nog någon ett A med bättre kicker och du kan lägga ner det hela (skulle jag göra i alla fall).

 

9 är ingen bra kicker alls, inget att hänga i julgranen.

 

Är ju tur att det finns just såna som du, många gör det misstaget och det är ett ultimat spel!

 

Sådana som jag, som vill ha en bra kicker? Eller som lägger sig för en re-raise om man har en halvkass hand?

 

Tja, då reraisar du nästa gång när jag har bättre hand och då får jag tillbaka det. ;) Det blir dyrt i längden att spela med halvkassa kort och bluffa till sig hälften av alla potter.

 

Men det är bara ett exempel, det går ju inte att säga "det här är rätt, så här ska man spela", för det finns inget exakt "rätt". Man ska variera sig, men gå in med halvpissig kicker är inget jag gör ofta i alla fall, visst ibland så. Men det skulle inte vara något jag tipsar och säger "gör så här" om någon frågar.

 

Det beror på. ;)8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står väl inget om vilken nivå det är. är det bara tre mörkar ute eller är det höjt innan.

 

Är det höjt så ska du inte spela A,9 överhuvud taget.

Ta ett annat exempel nästa gång om du enbart vill veta hur folk bettar för att förstöra oddsen för FI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bör rätt satsning här vara? Sätter du 12 dollar så räcker det att förstöra oddsen för färgen. Betar du t. ex potten d.v.s. 30 dollar förstör du oddsen ännu mer, men samtidigt om motspelaren floppat två par eller en triss så kan du kanske räkna med en re-raise.

 

Du måste tänka på att det inte är svart eller vitt. Du kanske förstör odds för färgdraget, men du förstör det inte så mycket. Tänk på att om du ger exakta odds för färgdraget så skulle ni gå even i längden på spelet (glöm inte raken), ju mer felaktiga odds desto mer tjänar du.

 

Nu tänker jag dessutom endast på floppspelet, om du ska ge nästan korrekta odds för flushdraget måste du ju checkfolda direkt när flushen kommer. Vilket leder oss in på nästa problem, vad händer dom gångerna han inte har flushdraget, vilket är en majoritet av fallen? Problematik uppstår.

 

Hur mycket man ska beta är ju alldeles för individuellt för att kunna diskuteras så precist i min mening, men jag ville bara påpeka att dina ideer om att precis förstöra oddsen för drag inte är så optimala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...