Gå till innehåll

Vad händer om en spelare checkar utom tur?


Elvis

Recommended Posts

Ordnade en halvstor hemmaturnering i lördags (28 spelare) och eftersom jag var artig nog att göra sorti rätt tidigt själv, blev jag dealer vid finalbordet. Efter att ha studerat duktiga dealers (som Fuzi) in action var det inga större problem, men en fråga har jag:

 

Vad händer om en spelare checkar utom tur? Jag antar att han måste checka om det blir check fram till honom, men vad händer om spelaren innan satsar? Får "checkaren utom tur" höja eller får han bara syna/lägga sig?

 

* Allmän regler fråga till Pokerteori - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De beror på på hur hård man vill va.

 

Det händer lite då å då när vi lirar homegame å vi brukar låta det va.

säg att nån checkar efter mej även fast det är min tur att tala.

Bettar ja då så får han raisa/calla eller folda precis som vanligt.

 

Jag tycker inte det ger någon fördel för den som checka även fast det inte va hans tur, det är snarare så att personen som skulle tala har övertag för han vet hur personen efter skulle handla.

 

Sen beror det väl på. är de nån som konstant talar även fast det inte är hans tur kanske man får göra nått åt det, eller om nån försöker utnyttja det för att kunna raisa, men händer de av misstag så brukar vi iaf låta de gå.

 

Men så brukar inte vi spela om nå större pengar utan det är mest sällskapspoker där man kanske går ett par hundra minus en kväll, dricker några öl å har trevligt. Dom pokertimmarna har jag ändå +EV på hur det än går eftersom det ändå blivit dyrare på krogen :)

 

Även om jag självklart vill gå plus (och oftast gör det) så känns inte det som det viktigaste för mej just då. Pengarna tjänar ja online istället.

Och eftersom vi oftast är samma 10 personer som spelar varje fredag så vill inte jag plocka pengar av mina kompisar vecka efter vecka. Så de brukar bli nån halvkorkad syn lite då å då får spänningens skull :)

 

Nu kom ja väl ifrån ämnet litegrann, men summan av kardemumman, vi brukar låta en check fast det inte är din tur bero, skratta lite, sippa på ölen å med glimten i ögat idiotförklara personen i fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får någon rätta mig ifall jag har fel.

 

I SM och andra större tävlingar har jag för mig att följande gäller:

 

Om man agerar utom tur så står beten förutsatt att det är möjligt.

Dvs knackar man och alla andra knackar så får man inte beta.

 

Detta kan andra spelare dra fördel av:

Om jag betar 100 utom tur så kan någon annan beta 50 och tvinga mig beta 100 för att sedan slå om.

 

Betar någon så att min egen bet inte är möjlig längre (t.ex. genom att beta 75 i exemplet ovan) så är mitt straff att jag inte får höja: jag får bara checka/syna/lägga mig.

 

Detta är givetvis ytterligare ett exempel på varför det är så viktigt att man kommer överens om reglerna innan man sätter sig ner och spelar.

(den vanligaste regeln i mindre turneringar och homegames är att man har överseende med en enstaka förseelse, precis som man kan ha överseende med en och annan stringbet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"checkar utom tur"

Har aldrig hört denna översättning och ville bara säga att det låter mycket löjligt. Om det är praxis skiter jag i, det låter löjligt ändå :roll:

 

Jag förstår inte hur ett svenskt uttryck kan vara "löjligt". Frågan är väl om det är bra, vilket jag tycker att det är om det är lätt att förstå, lätt att säga, följer svenska språkregler, osv.

 

"Utom tur" är för övrigt inte något nytt uttryck på svenska. Det förekommer sedan länge i bridge (till exempel "bud utom tur") och även i en del andra sporter (t.ex. golf).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...