Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hittar tyvärr inte HH:n men ska försöka beskriva situationen så bra som möjligt.

Turneringsfakta

-Turnering 27 personer SnG

-Buy in: 2+0.40$

-Speltyp: NL texas, freezeout

Blinds: 75/150

18 spelare kvar=2 fulla bord

Mitt bord såg ut ungefär såhär:

SB-2100$

BB- 1900$

Pos1(UTG)- 2300$

Pos2(jag)-2000$

Pos3-4500$

Pos4-2000$

pos5-1200$

pos6-6000$

pos7-1300$

Borden har ganska(runt 5 rundor sen) nyligen blivit ihopslagna till 2 bord och jag har inte spelat en hand sen dess.

UTG foldar. Jag plockar upp 1010. Vad göra?

Postad
Raise till 5-600?

Och vad gör jag vid omslag?

Synar/ställer in. Du har bara 13bb i stacken, då går det inte att släppa TT om du redan har investerat 3-4bb.

Håller med.

Vad tycker ni om att ställa in direkt?

Man kanske bara får syn av bättre hand. Men om två överkort bara synar en höjning på 4bb, hamnar man lätt i en jobbig sits på floppen.

Att bara vinna mörkarna med TT är väl inte så pjåkigt?

Postad
Raise till 5-600?

Synar/ställer in. Du har bara 13bb i stacken, då går det inte att släppa TT om du redan har investerat 3-4bb.

Precis. Så varför inte ställa in direkt så slipper man bli utspelad på flop?

Postad
Raise till 5-600?

därför att om du bara låter överkorten se floppen så har du en procentuell edge till skillnad mot om dom får se alla 5 korten. Alltså borde en all-in oavsett flop vara bäst.

Postad
Raise till 5-600?

därför att om du bara låter överkorten se floppen så har du en procentuell edge till skillnad mot om dom får se alla 5 korten. Alltså borde en all-in oavsett flop vara bäst.

Håller inte riktigt med. Raisar man 3-4bb händer det lätt att man får syn av händer som KJ, AQ, AJ, KQ, AK, små-mellanpar o.s.v. som kan träffa floppen. Med All-in slipper du (ofta) såna händer.

Postad

Jo, men då måste ju dina motståndares händer träffa floppen också. Bettar du 3-4bb, får syn, och ställer på alla floppar så lägger ju fi om han missat. (Sen är jag ganska säker på att både AK,AQ,AJ,KQ synar all-ins preflop på $2 buy-in nivån.)

Postad
Jo, men då måste ju dina motståndares händer träffa floppen också. Bettar du 3-4bb, får syn, och ställer på alla floppar så lägger ju fi om han missat. (Sen är jag ganska säker på att både AK,AQ,AJ,KQ synar all-ins preflop på $2 buy-in nivån.)

Och vad är det för fel med det? Vill gärna ha syn av de händerna preflop om jag går all-in.

Postad

Och vad är det för fel med det? Vill gärna ha syn av de händerna preflop om jag går all-in.

Öh, för att citera dig själv:

Håller inte riktigt med. Raisar man 3-4bb händer det lätt att man får syn av händer som KJ, AQ, AJ, KQ, AK, små-mellanpar o.s.v. som kan träffa floppen. Med All-in slipper du (ofta) såna händer.
Postad
förvirrande

Juuh... det är därför jag frågade. Tycker det är nära mellan all-in och att bara syna. En raise vore dock helt klart det sämsta alternativet om man inte kan folda mot omslag, fold vore t.o.m. ett bättre beslut. Blir därför väldigt fundersam över att så många förespråkar just en höjning:S

Postad
förvirrande

Juuh... det är därför jag frågade. Tycker det är nära mellan all-in och att bara syna. En raise vore dock helt klart det sämsta alternativet om man inte kan folda mot omslag, fold vore t.o.m. ett bättre beslut. Blir därför väldigt fundersam över att så många förespråkar just en höjning:S

Suck.

Du höjer 4bb, får enbart syn av AK, då har han typ 35% att floppa ut dig. Ställer du oavsett flopp innebär det alltså att din motståndare:

- Har floppat något bättre än dig, så han synar.

- Floppar något, men tycker att floppen är för läskig (ex. QQK) och väljer att folda då du ställer.

- Inte floppat något alls och lägger sig. Hade du ställt preflop och fått syn, så är chansen att antingen turn eller river varit en K eller ett A, eller dylika kort som gjort hans hand bättre än din.

- Inte floppat något alls men synar ändå, och du är favorit att vinna potten.

Om du ställer rakt av så får du nästan bara syn av händer som du har 50/50 med.

Raise är bättre än både syna och att gå all-in rakt av.

- Du raisar, alla foldar, du vinner blinds.

- Du raisar, får syn, ställer oavsett flopp (se ovan)

- Du raisar, får en all-in emot dig, och synar, i hopp om coinflip eller bättre.

Postad

Suck.

Du höjer 4bb, får enbart syn av AK, då har han typ 35% att floppa ut dig. Ställer du oavsett flopp innebär det alltså att din motståndare:

- Har floppat något bättre än dig, så han synar.

- Floppar något, men tycker att floppen är för läskig (ex. QQK) och väljer att folda då du ställer.

- Inte floppat något alls och lägger sig. Hade du ställt preflop och fått syn, så är chansen att antingen turn eller river varit en K eller ett A, eller dylika kort som gjort hans hand bättre än din.

- Inte floppat något alls men synar ändå, och du är favorit att vinna potten.

Om du ställer rakt av så får du nästan bara syn av händer som du har 50/50 med.

Raise är bättre än både syna och att gå all-in rakt av.

- Du raisar, alla foldar, du vinner blinds.

- Du raisar, får syn, ställer oavsett flopp (se ovan)

- Du raisar, får en all-in emot dig, och synar, i hopp om coinflip eller bättre.

Raise är INTE det bästa alternativet. Vore ens M högre så att man inte blir tvungen att ställa på flop oavsett så skulle en höjning kunna vara rätt.