Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

NLT, max 6, max byin 50 euro, 0.25/0.50, på B2B

Mina kort: A :spade: 9 :club:

Alla foldar fram till mig som sitter på knappen.

Jag(stack = 120 euro): höjer till 1.8

sb(stack = 33 euro): synar

bb(stack = 97 euro): synar

En del tycker säkert det är en liten höjning. Jag höjer med ganska många kort på knappen när alla innan foldat, alla sc ned till 65s, alla ess, J9, K7, Q8 och alla par. Vill inte höja för mycket när jag själ mörkar. A9 är en riktigt bra hand på knappen men vill inte höja mer bara för att den är bättre än mina medel händer som jag normalt höjer med.

Vad tycker ni, höjer jag för lite, borde jag höja till minst 4bb?

Reads:

sb: Är en passiv spelare som synar mycket, men höjer sällan själv.

bb: En LAG spelare, han spelar löst rakt igenom. Har sett honom syna hela vägen flera gånger, för att sedan checkraisa allin på river. Jag misstänker att han bluffat alla gånger han gjort denna manöver. Folk vid bordet har ännu inte vågat syna hans allin manöver. Han ser rött om man försöker stjäla hans mörkar. Han backar upp sina mörkar med hela sin stack och jag misstänker att han gör det med vilka kort som helst. Han har ännu inte behövt visa någon bluff. Jag drar mina slutsatser att han är en LAG spelare endast för att han varit med i nästan varje hand och att han alldeles för ofta gått allin för att han skall kunna ha en bra hand alla de gångerna.

Flopp: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond:

En underbar flopp förutom färgdraget. Jag tänker att hoppas bb går allin igen på river, då kommer jag syna honom och vinna en rejäl pott.

total pot = 5.4 euro

sb: checkar

bb: checkar

jag: betar 80% av potten, dvs 4.3 euro

sb: foldar

bb: synar

turn: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond: T :spade:

total pott = 14 euro

jag: checkar

Jag är inte särskilt rädd för tian, visst han kan ha haft tur och fått in stegen eller träffat tian. Börjar tveka lite, kommer jag våga syna en allin på river. Jag checkade bara för att visa lite svaghet, för att han ska våga gå allin ännu en gång.

river: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond: T :spade: 5 :diamond:

Ett riktigt skrämsel kort för min del. Börjar tänka att han kunde ha suttit på färgdraget. Börjar ångra att jag visade svaghet på turn. Kommer jag våga syna en allin, börjar tveka, pulsen stiger. Om han checkar, skall jag verkligen höja då, han kommer ställa in.

jag: betar 7 euro, dvs 50% av potten

bb: går allin med 90.9 euro.

Jag börjar tveka. Folk skriver i chatten: Do it. En annan skriver: I had two diamonds.

Magkänslan skriker att han bluffar. Börjar tänka på pengarna, 90 euro är precis vad jag spelat in under kvällen. Det är mycket pengar för mig som student :cry:

Vad tycker ni skall jag syna?

• Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Postad

Kan inte förstå hur du får det där till en drömflop. Någon av de två blindsen kan mycket väl ha en 7:a. Du sitter och skriver om hans move han brukar göra på rivern flera gånger i din post. Om du är rädd att han har en bättre hand varför i hela friden bettar du isf på rivern? Jag skulle checkat ner den där eftersom du har en medioker hand på den brädan. Som du spelat den nu tycker jag helt enkelt att du får folda.

Postad

Det ska bli intressant att höra vad folk säger om det här.

Jag har varit med om flera liknande situationer förut. Jag brukar lägga mig med en marginell hand som din. Någon minut senare tar någon annan alla pengarna med sitt middlepair och så sumpade man kanske en chans att dubbla upp.

Fast ofta tycker jag att när man väl själv gör den marginella synen så har Fi lyckats få en riktigt bra hand, men det säger jag nog bara for att tycka synd om mig själv när jag spelat dåligt.

En syn i det där läget kommer kännas idiotiskt i efterhand om du förlorar, men genialisk om du vinner.

Postad

Duh!

Om du nu tror att han ställer all in på river, varför betar du om du inte vill syna? Checka bara ner och vinn.

Sen att du måste syna med mycket pengar, well spela lägre i så fall om du känner så! Du kan ju inte spela bra om du tycker det är för mycket pengar på bordet.

Postad
Kan inte förstå hur du får det där till en drömflop. Någon av de två blindsen kan mycket väl ha en 7:a. Du sitter och skriver om hans move han brukar göra på rivern flera gånger i din post. Om du är rädd att han har en bättre hand varför i hela friden bettar du isf på rivern? Jag skulle checkat ner den där eftersom du har en medioker hand på den brädan. Som du spelat den nu tycker jag helt enkelt att du får folda.

Det är sant att någon av blindsen kan ha en 7:a. Sannolikheten för detta är ungefär 4.3%, dvs ganska liten chans.

Hur kan du tycka att det inte var en drömflopp? Mycket bättre flopp än så kan jag ju knappast drömma om.

Jag är inte rädd att han har en bättre hand. Bara det att jag insåg helt plötsligt hur mycket han ställde in på river. Motivet med min höjning på river, var just att få honom att köra sin move igen.

Jag håller med om att det kan ha varit dumdristigt. Jag kanske borde ha väntat på en bättre hand. Ni har fortfarande inte övertygat mig om att jag gjorde fel. Är inte helt säker på rätta sättet att hantera en sådan här spelare.

Håller med om att det säkraste sättet att tjäna pengar på, är att spela tight. Men det behöver inte vara det sätt man tjänar mest pengar på. Börjar mer och mer inse att de stora pengarna tjänar man genom att ta rätt beslut i situationer som ovan.

Tycker konfrontationen med blindsen ofta är en intressant situation.

Knappen ser ut att försöka stjäla. Blindsen synar med ingenting och planerar en manöver. Hur bra hand behöver sedan knappen för att fortsätta kriget?

Postad

mycket bra skriven handhistory, till att börja med.

Som du beskriver det, så skulle jag syna. Har han gjort så flera gånger, så låter det som att chansen är större att du vinner, än att du åker dit. Däremot är det ju ingen drömflopp, han kan ha träffat 7an, eller satt stegen eller färgen. Men stämmer din read, så skulle jag syna.

Problemet med att vänta på rätt hand är att nån annan ju kan hinna före, o sno tömma kassan innan. Du har en bra chans, jag skulle synat. Handen spelar du ju precis som du bestämde dig för´innan.

Med den streak jag är inne i nu, så skulle han garanterat ha satt stegen om jag synat.

Postad

En syn i det där läget kommer kännas idiotiskt i efterhand om du förlorar, men genialisk om du vinner.

Är fortfarande osäker på vad som är rätt. Svårt att rannsaka sig själv efter en sådan här hand, därför tar jag upp den här handen.

Glömde beskriva min image vid bordet:

Mycket tight.

Att jag är mycket tight leder till två saker:

Dels borde motståndarna syna med bättre händer.

Dels kan LAG spelare syna med sämre händer, i åtanke att en tight spelare är lätt att bluffa.

Majoriteten verkar tycka att jag spelade handen idiotiskt. Det skulle vara kul att höra vad en LAG spelare tycker, som är bra på shorthanded och den här typen av konfrontationer.

Postad
mycket bra skriven handhistory, till att börja med.

Som du beskriver det, så skulle jag syna. Har han gjort så flera gånger, så låter det som att chansen är större att du vinner, än att du åker dit. Däremot är det ju ingen drömflopp, han kan ha träffat 7an, eller satt stegen eller färgen. Men stämmer din read, så skulle jag syna.

Problemet med att vänta på rätt hand är att nån annan ju kan hinna före, o sno tömma kassan innan. Du har en bra chans, jag skulle synat. Handen spelar du ju precis som du bestämde dig för´innan.

Med den streak jag är inne i nu, så skulle han garanterat ha satt stegen om jag synat.

Tack för komplimangen. Självklart ville jag hinna först. Det var just det som var anledningen att jag spelade handen som jag gjorde. Och det är anledningen till att man inte kan vänta på ett set.

Men tänk om LAG spelaren växlat tempo. Han bluffade tidigare och värdebetar nu. Han tror att jag läst honom och spelar en super hand precis som han spelade sina bluffar.

Den tanken slog mig innan jag synade.

Postad

Jag tycker handen var utmärkt spelad förutom att du:

1. Försöker stjäla från en som försvarar med allt (A9 är i minsta laget här)

2. Om du vet att han brukar c/r all-in på rivern så måste du bestämma dig för att syna hans omslag när du bettar bakom. Jag hade föredragit att checka ner.

Postad

Jo, risken för att han lirar en riktigt bra träff på samma sätt som en ren bluff är ju såklart överhängande. Dock tycker jag det känns som större chans att han bluffar än har träffat, med den beskrivning du ger.

För övrigt så tycker jag du spelade handen bra, eftersom du uppnådde det spel du ville från hans sida. Däremot är det ju ganska segt om det nu är så att han träffat just denna gång.

Postad

2. Om du vet att han brukar c/r all-in på rivern så måste du bestämma dig för att syna hans omslag när du bettar bakom. Jag hade föredragit att checka ner.

Funderade lite innan jag höjde med A9. Känns ju inte helt kul att continuation beta utan träff mot en sådan här kille. Min normala taktik är precis som du säger, vänta på stål och lura in hans stack som klar favorit.

Men om jag nu träffar med A9 på floppen (hade i princip bestämt mig för att checkfolda vid miss). De implicita oddsen borde ju bli ganska bra :)

Nu träffade jag hyffsat, och satte mig dessutom frivilligt i en riktig jobbig sitts.

Visst är det behagligare att vänta på stål, man får så enkla beslut. Frågan är om det är den strategi som ger mest EV+.

Postad

Ett riktigt skrämsel kort för min del. Börjar tänka att han kunde ha suttit på färgdraget. Börjar ångra att jag visade svaghet på turn. Kommer jag våga syna en allin, börjar tveka, pulsen stiger. Om han checkar, skall jag verkligen höja då, han kommer ställa in.

Jag börjar tveka. Folk skriver i chatten: Do it. En annan skriver: I had two diamonds.

...

Sluta att betta på river när du endast får syn om du är slagen.

Självklart borde du checkat på rivern och fått en showdown om du var rädd för färgen eller att du är slagen i detta läget.

När du bettar ut din 7 euro så gör du bort dig om du inte VET OM att du har bästa handen i detta läget och är FULLT BEREDD att syna en all-in från FI.

Postad

Måga har redan nämnt det, men jag måste göra det själv också. Varför betar du ut halvpott på rivern när du kan checka och få en showdown då du vet att han ställer? Enda anledningen till att du betar ut är isf för att du vet att han ställer och då synar du självklart.

Förstår inte riktigt. Hoppas verkligen att du gjorde en grym syn och fullbordade ett fint spel.

Postad

Vill bara påpeka att jag hade postat den här handen, vilket resultat det än blev vid showdown. Dvs Om jag förlorade skulle jag postat för att höra om det verkligen var idiotiskt spelat. Hade jag gjort en grym syn, skulle jag postat inte för att skryta, utan för att jag inte vet om jag spelade rätt.

Väntar lite med resultatet.

Vill höra åsikter från erfarna blind stealer. Är själv väldigt dålig på att stjäla mörkar. Försöker åtminstone och det går bättre och bättre.

Det svåra med mörker stölder är att man måste använda sig väldigt mycket av reads och magkänsla. Det krävs att man spelar mer än ABC poker.

Som många andra väntar jag gärna på bra kort innan jag gör ett drag. Problemet är att man då inte maximerar sin vinst. Man spelar enkel poker, tar inga risker och går stadigt plus. Känner att jag inte utvecklas som pokerspelare när jag inte försöker lära mig spela marginella händer.

Vem som helst kan prova gå in på lite högre limits och spela ABC poker. Kommer de få action? Förmodligen bara när de är slagna.

Postad

Tycker som så många andra att du borde checka bakom på rivern. Du har mellanpar på en bräda där det är både stegar, färger och trissar ute. Vad vill du få syn av på river? Väntar du på att han ska checkraisa all in finns det bättre händer att vänta på.

Sen kan jag inte hålla med om att det är en underbar flopp, den e helt okej med tanke på din hand men det är ju inte en sån flopp som man bara bombar varje gata ner med och hoppas få syn.. En underbar flopp hade väl snarare varit 997.

Du floppar topparet, men du får ju oxo syn på floppen. Nånting lär han ju ändå syna med och på turn kommer stegen/överkort och på river kommer färgen. Ser ingen anledning att värdebeta halvpott här och tro att du ska få syn av en sämre hand. Bra spelat preflop och på floppen annars tycker jag. Och bra skriven HH för övrigt.

Postad

Mot en sån spelare du beskriver Big blind som så är det väl synd att kalla höjningen för blindsteal, snarare värderaise.

Spyse: Du skrev att du tyckte det var fel att höja med A9 med tanke på hur lös Big Blind var. Är inte det snarare ett argument för att höja när man vet att man får syn av skräp?

Postad

Är det inte en bra situtation att få spela med A9s i position mot någon som i princip har en slumpmässig hand?

Postad

Mycket intressant problem och jag förstår din vånda på river. Själv skulle jag aldrig inducerat bluffen på river utan checkat ner honom. Men när du nu fått din plan fullbordad skulle jag nog gråtit lite synat och stängt ner när jag förlorat eller gråtit och studsat när jag vunnit.

/A

Postad
Mot en sån spelare du beskriver Big blind som så är det väl synd att kalla höjningen för blindsteal, snarare värderaise.

Spyse: Du skrev att du tyckte det var fel att höja med A9 med tanke på hur lös Big Blind var. Är inte det snarare ett argument för att höja när man vet att man får syn av skräp?

hur vet du att han synar med skrap det har aldrig kommit till show down han kanske har superklonk :roll:
Postad

hur vet du att han synar med skrap det har aldrig kommit till show down han kanske har superklonk :roll:

Det har faktiskt aldrig kommit till showdown. Men sannolikheten för att någon har superklonk varje hand är faktiskt rätt liten.

Har spelat rätt mycket mot sådana här Über aggressiva killar på sistone. Vid ett fåtal tillfällen har det hänt att jag läst killen fel, fi har då haft super hand varje gång. Och är i själva verket inte LAG.

Jag tror att i regel, på ett sexmanna bord, när någon går allin i nästan varje hand, så är han LAG.

Sluta att betta på river när du endast får syn om du är slagen.

Det är ju inte fråga om att han kommer syna. Jag tror ju att han kommer försöka bluffa ut mig.

Dessutom har jag ofta blivit synad efter en VB på river, och nästan alltid haft bäst hand.

Det finns inget som är så irriterande som när man checkar ner en hand, och sedan inser att den här handen kunde jag ha tjänat mer pengar på om jag bara hade haft modet att värde beta.

Du har dock en poäng, mot många spelare och med vissa händer är det faktiskt så att en VB på river bara kunnat bli synad av en bättre hand, och då ska man självklart checka ner handen.

Men det konceptet gäller förmodligen inte mot den här killen.

Mycket intressant problem och jag förstår din vånda på river. Själv skulle jag aldrig inducerat bluffen på river utan checkat ner honom. Men när du nu fått din plan fullbordad skulle jag nog gråtit lite synat och stängt ner när jag förlorat eller gråtit och studsat när jag vunnit.

Som man bäddar får man ligga. Det var ingen blixtsyn jag gjorde på river. Och jag brukar faktiskt spela som många andra mot sådana här spelare, dvs lamnt och rädhågset.

På något sätt lyckas de sätta skräck i motståndarna, när motståndarna vet att de kan bli checkraisade allin på alla gator med vilken hand som helst.

En av de första saker man får lära sig när man läser Theory of poker av D.Sklansky. Är att man aldrig ska syna någon för att man tror att han bluffar. Han visar med en matris hur fel rent spelteoretiskt det är.

Men om man på förhand anar att den här killen kommer att göra en move, man till och med uppmuntrar honom genom att visa lite svaghet på en gata. Och sedan gör han precis som man trodde han skulle göra.

Då borde sannolikheten för att det är en bluff öka ganska kraftigt. Förståss omöjligt att avgöra hur stor chans det är att den här killen bluffar. Jag bedömde sannolikheten till 90%.

Postad

Jag spelar själv ganska LAG sh och kan nästan lova dig att han bluffar, alt. har han träffat en 10:a.. inte många skulle checka till dig på rivern och sen checkraisa allin när det gick check-check på turn. De flesta värdebettar de händer man tror är bäst mot en tight spelare som du säger att du är. Har han den uppfattningen om dig har jag väldigt svårt att tro att han check-raisar allin utan skulle göra det movet direkt. Nu förutsätter jag iof att han inte är någon direkt bra LAG-spelare.. Det verkar så i dina kommentarer.

Sen kan jag hålla med om att ditt bet på river är meningslöst då han i själva verket kan göra ett "Bluffspel" men ändå ha bättre hand än dig.. tex 810.

Som någon sa: betta inte när du bara slår en bluff utan checka ner, om du nu inte är såpass säker på att han kommer bluffa men då borde inte frågeställningen ens komma upp.

/Neo

Postad
NLT, max 6, max byin 50 euro, 0.25/0.50, på B2B

Mina kort: A :spade: 9 :club:

Alla foldar fram till mig som sitter på knappen.

Jag(stack = 120 euro): höjer till 1.8

sb(stack = 33 euro): synar

bb(stack = 97 euro): synar

En del tycker säkert det är en liten höjning. Jag höjer med ganska många kort på knappen när alla innan foldat, alla sc ned till 65s, alla ess, J9, K7, Q8 och alla par. Vill inte höja för mycket när jag själ mörkar. A9 är en riktigt bra hand på knappen men vill inte höja mer bara för att den är bättre än mina medel händer som jag normalt höjer med.

Vad tycker ni, höjer jag för lite, borde jag höja till minst 4bb?

Reads:

sb: Är en passiv spelare som synar mycket, men höjer sällan själv.

bb: En LAG spelare, han spelar löst rakt igenom. Har sett honom syna hela vägen flera gånger, för att sedan checkraisa allin på river. Jag misstänker att han bluffat alla gånger han gjort denna manöver. Folk vid bordet har ännu inte vågat syna hans allin manöver. Han ser rött om man försöker stjäla hans mörkar. Han backar upp sina mörkar med hela sin stack och jag misstänker att han gör det med vilka kort som helst. Han har ännu inte behövt visa någon bluff. Jag drar mina slutsatser att han är en LAG spelare endast för att han varit med i nästan varje hand och att han alldeles för ofta gått allin för att han skall kunna ha en bra hand alla de gångerna.

Flopp: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond:

En underbar flopp förutom färgdraget. Jag tänker att hoppas bb går allin igen på river, då kommer jag syna honom och vinna en rejäl pott.

total pot = 5.4 euro

sb: checkar

jag: betar 80% av potten, dvs 4.3 euro

sb: foldar

bb: synar

turn: 7 :club: 7 :diamond: 9 :diamond: T :spade:

total pott = 14 euro

jag: checkar

Jag är inte särskilt rädd för tian, visst han kan ha haft tur och fått in stegen eller träffat tian. Börjar tveka lite, kommer jag våga syna en allin på river. Jag checkade bara för att visa lite svaghet, för att han ska våga gå allin ännu en gång.

Magkänslan skriker att han bluffar. Börjar tänka på pengarna, 90 euro är precis vad jag spelat in under kvällen. Det är mycket pengar för mig som student :cry:

instasyn eftersom du visste att han skulle ställa om du betade.

i övrigt så bör du snarast gå ner i nivå.