Gå till innehåll

Testa din IQ!


dominator

Recommended Posts

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Appropå Mensa så är det knappast så jäkla svårt att komma med. Det är nämligen så att man får göra hur många test (alltså riktiga IQ-test med certifikat) man vill och välja det bästa..

Stämmer inte. Man har två försök att göra ett test sen får man aldrig göra det igen.

Från mensas hemsida: "Generally, there are two ways to prove that you qualify for Mensa: either take the Mensa test, or submit a qualifying test score from another test. There are a large number of intelligence tests that are "approved". "

 

Så organisationens eget test är begränsat, men det innebär ju inte att man inte kan köra ett helt gäng andra test.

 

Variansen i sådana test är Väldigt Liten, du är felinformerad!

Det beror ju helt på vilket test man tar, de flesta test är ju inte specifikt avsedda för toppskiktet eller bottenskiktet vilket gör att precisionen blir dålig där. Vad som gäller för mensas eget test vet jag inte, men om variansen är väldigt låg så verkar det lite konstigt att man bara har två försök på sig.

 

Är själv med i mensa, tycker folk att jag är dryg för det så är det fel på dom.

Att påpeka att du är med i mensa gör dig lite dryg i de flestas ögon, att du är med i mensa påverkar ju inte din dryghet åt något håll.

 

I begynnelsen var Mensa till för att samla toppskiktet av befolkningen för att fundera och samtala kring de största och mest viktiga frågorna.

När jag tänker efter så måste man nog vara lite dryg för att vilja tillhöra en organisation med det här syftet. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades tyvärr inte komma in på testet ni syftade på men fann en länk till iqtest.dk och mensa.dk varvid det fanns två olika iqtest. Provade det på iqtest.dk(svartvitt) och fick 138.

Jag antog att det var detta test ni diskuterade då fråga 39 var jävligt klurig.

Självklart har ni rätt i att detta resultat inte stämmer, men känns ju lite onödigt att ni sågar det utan att veta säkert.

 

Hur som helst så ville jag passa på att besvara några av era posts.

Svinto : "Dessutom lär säkert 100 000 svenskar platsa"

- Om du vet att det är de bästa 2%'en som kommer in i mensa blir det väl inte så jättesvårt att räkna ut ett lite bättre närmevärde?

 

Sen till Svinto mfl.

- Anledningen till varför folk gör mensas test är - detta är iaf anledningen till varför jag gjorde det - för att få sin IQ uträknad av några som man kan lita på, samt att använda provet som merit till framtida jobb. Jag tror inte så många skriver jobbet för att dra på sig en fet kondom-hatt det står "MENSA" på.

 

Och sen slutligen till Johan Hjort.

- Du påstod att man skulle kunna göra om provet hur många gånger man ville sen bara ta ut det bästa resultatet och ansöka till mensa. Jag förstår att du inte syftar på att göra om mensas prov då du antagligen redan vet att man bara får göra prov hos dem tre gånger. Däremot antar jag att du syftar på att göra iq-testen på andra ställen(via psykiatriker t ex) och sedan använda dig av de resultaten. Dock så är det bara vissa prov som mensa tillåter(bl a deras egna APM set II) och dessa prov kan du inte lätt komma åt att göra hur många gånger som helst.'

 

Du måste trots allt ha en kontrollant närvarande vid provtillfället.

 

Aja, det var allt för mig. Antar att jag måste komma tillbaka om en vecka och svara på alla angrepp mot mig och mina åsikter då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I begynnelsen var Mensa till för att samla toppskiktet av befolkningen för att fundera och samtala kring de största och mest viktiga frågorna.

När jag tänker efter så måste man nog vara lite dryg för att vilja tillhöra en organisation med det här syftet. ;-)

 

Visst syftet var kanske från början det, men numera tycker jag att målen med Mensa är långt ifrån vad det var från början.

 

Ironiskt att en klubb för de smartaste endast fylls av idioter, tycker Cyll."

Bara en idiot säger så innan den har träffat alla Mensas medlemmar tycker Tamdam.

Hur många från Mensa har du träffat egentligen? De flesta jag har träffat är trevliga/roliga/intressanta typer. Är föresten ordet smart ekvivalent med hög IQ?

 

Tamdam, min skepticism mot MENSA-medlemmar grundar sig nog mest på att jag är skeptisk mot människor som väljer umgänge enbart efter hur de klarar av IQ-tester :P

Hehe jag kan förstå dina tankegångar där. Det är inte ofta jag träffar Mensa-folk, men när jag gör det är det alltid trevligt. Är det pga deras höga IQ? Inte vet jag, men det är inte därför jag fortsätter att träffa dem.

 

Tamdam, en kort fråga: Är Mensamedlemmar bättre pokerspelare än snittet?

Jag vet faktiskt inte. Många av dem jag spelade med hade aldrig spelat förr och en del hade spelat mycket. Men jag tror att ett högre IQ ger en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto : "Dessutom lär säkert 100 000 svenskar platsa"

- Om du vet att det är de bästa 2%'en som kommer in i mensa blir det väl inte så jättesvårt att räkna ut ett lite bättre närmevärde?

Nej, men det kräver nog inte mensamedlemskap för att inse att poängen med mitt inlägg är densamma om siffran är 100000 eller 200000.

 

Sen till Svinto mfl.

- Anledningen till varför folk gör mensas test är - detta är iaf anledningen till varför jag gjorde det - för att få sin IQ uträknad av några som man kan lita på, samt att använda provet som merit till framtida jobb. Jag tror inte så många skriver jobbet för att dra på sig en fet kondom-hatt det står "MENSA" på.

Då tror vi olika. Dessutom skulle det vara kul att veta vilka typer av jobb som kräver medlemskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen till Svinto mfl.

- Anledningen till varför folk gör mensas test är - detta är iaf anledningen till varför jag gjorde det - för att få sin IQ uträknad av några som man kan lita på, samt att använda provet som merit till framtida jobb. Jag tror inte så många skriver jobbet för att dra på sig en fet kondom-hatt det står "MENSA" på.

Då tror vi olika. Dessutom skulle det vara kul att veta vilka typer av jobb som kräver medlemskap.

 

Tror inte att något jobb kräver medlemskap, men jag tycker att det är en bra merit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen slutligen till Johan Hjort.

- Du påstod att man skulle kunna göra om provet hur många gånger man ville sen bara ta ut det bästa resultatet och ansöka till mensa. Jag förstår att du inte syftar på att göra om mensas prov då du antagligen redan vet att man bara får göra prov hos dem tre gånger. Däremot antar jag att du syftar på att göra iq-testen på andra ställen(via psykiatriker t ex) och sedan använda dig av de resultaten. Dock så är det bara vissa prov som mensa tillåter(bl a deras egna APM set II) och dessa prov kan du inte lätt komma åt att göra hur många gånger som helst.'

Ja det är klart och jag menade ju heller inte att precis alla kan gå med i mensa. Däremot tror jag att 5-10% av befolkningen har en realistisk chans att kvalificera för mensa. Som sagt så är de flesta tester inte så väldigt noggranna med de yttre ändarna av normalfördelningskurvan, och det är ju också betydligt svårare att vara det om jag kommer ihåg min statistik rätt.

 

Är föresten ordet smart ekvivalent med hög IQ?

Nästan alla med hög IQ kan nog klassificeras som smarta, men precis alla som är smarta presterar nog inte jättehögt på IQ-test. Det bör ju åtminstone finnas ett stort överlapp mellan grupperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag ett prov vars resultat känns lite mer relevant för hur smart man egentligen är.

 

Nu är jag i en bra position. Jag ogillar högskoleprovet, och tycker att det är ett riktigt skitprov som mäter helt fel kunskapsområden. Jag ogillar för övrigt IQ-test också.

Jag är i en bra position därför att alla som försvarar högskoleprovet också försvarar min intelligens. :) (När jag egentligen bara hade tur och råkade vara bra på de områden som testas där.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är heller inget superfan av högskoleprovet (förutom att det har räddat mig från mina bedrövliga gymnasiebetyg) men det känns ändå som att exempelvis förmågan att förstå innehållet i svensk och engelsk text känns lite mer relevant än att kunna se i vilken ordning små pluppar förflyttar sig i ett rutnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag i en bra position. Jag ogillar högskoleprovet, och tycker att det är ett riktigt skitprov som mäter helt fel kunskapsområden. Jag ogillar för övrigt IQ-test också.

Jag är i en bra position därför att alla som försvarar högskoleprovet också försvarar min intelligens. :) (När jag egentligen bara hade tur och råkade vara bra på de områden som testas där.)

Hävdar du på allvar att vår förmåga att tolka obskyra ord genoma att välja mellan alternativa betydelser inte utgör 1/3 av vår intelligens? ;-)

 

Angående högskolprovets kvalité så har jag för mig att det har hyffsad predikativ förmåga vad gäller akademisk framgång*, och är bättre än exempelvis de amerikanska SAT-proven vad gäller det. Däremot tror jag inte att det alls är särskilt bra på att bestämma intelligens, men det är ju inte heller vad provet är till för.

 

* Gymnasiebetyg är förstås ännu bättre på att förutse akademisk framgång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort, har du inte gått gymnasiet? Du måste väl ändå förstå att en stor del av betygssättningen grundar sig i elevens charm/utseende/förmåga till inställsamhet. ;)

 

För att vara lite mer allvarlig kan gymnasiebetyg från den tidigare läroplanen (där eleverna betygsattes i jämförelse med varandra) vara väldigt orättvisa. Det är som talesättet att det är bättre att vara den tionde sämsta pokerspelaren i världen och möta de nio som är sämre, än att vara den tionde bästa och möte de nio som är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Gymnasiebetyg är förstås ännu bättre på att förutse akademisk framgång...

Ja, så borde det vara i denna den bästa av världar. Men tyvärr är ju kraven för t.ex. betyget MVG helt olika från skola till skola. Skolverket(?) meddelar skolorna vad som krävs av elever för betygen G och VG men lämnar MVG åt de enskilda skolorna. Bra eller anus?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att statistiken har visat att gymnasiebetyg korrelerrar bättre med akademiska framgång än vad högskoleprovet gör. Det säger inget om hur bra betygssystemen är.

 

Kubo, du inser väl att en stor del av akademisk framgång grundar sig i studentens charm/utseende/förmåga till inställsamhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gymnasiebetyg är förstås ännu bättre på att förutse akademisk framgång...

 

Om jag jämför de ännu så länge fåtaliga akademiska framgångarna jag har haft med mitt gymnasiebetyg så kan jag knappast hålla med om detta...

 

Kan i och för sig ha med att göra att jag inte tog gymnasiet på särskilt stort allvar, för att jag visste att jag hade högskoleprovet som utväg och att jag skulle få jävligt bra på det. Som tur var för mig så hade jag rät...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag jämför de ännu så länge fåtaliga akademiska framgångarna jag har haft med mitt gymnasiebetyg så kan jag knappast hålla med om detta...

 

Jag är rätt säker på att de hade ett större urval än en person när de gjorde den där studien.

 

Bland mina kompisar stämmer det rätt väl, det går bättre akademiskt för de som jobbade arschlet av sig på gymnasiet och presterade halvbra på högskoleprovet än de som slappade i gymnasiet och presterade jättebra på högskoleprovet. Vilket stämmer rätt bra med min tanke om att "jobba arschlet av sig" är den viktigaste biten för framgång inom nästan alla områden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg en gång jag testade på en US-sajt, och fick ett svar på min IQ på 170+... och samtidigt erbjudande om att köpa ett diplom i äkta papper med denna siffra på. Så uppenbart boostat reslutat med kanske 40-50 enheter (för att "alla" skall få ett bra resultat).

 

Och köper man ett sådant diplom så borde man automatiskt haman på reptilnivå när det gäller IQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittade jag ett prov vars resultat känns lite mer relevant för hur smart man egentligen är. Varning dock, det tar sin tid att genomföra... 8-)

 

Minns inte exakt när och vilket program det var, men nån högt uppsatt person inom ledningen för högskoleprovet var med på ett debattprogram där hon sa(citerar _inte_) "Högskoleprovet är till för att mäta kunskap och inte intelligens". Notera än en gång att detta inte var ett citat utan snarare en sammanfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag i en bra position. Jag ogillar högskoleprovet, och tycker att det är ett riktigt skitprov som mäter helt fel kunskapsområden. Jag ogillar för övrigt IQ-test också.

Jag är i en bra position därför att alla som försvarar högskoleprovet också försvarar min intelligens. :) (När jag egentligen bara hade tur och råkade vara bra på de områden som testas där.)

 

Jag förstår inte din tankegång då du säger att högskoleprovet mäter fel kunskapsområden, då provet mäter exakt det som det skapads för. Logik, engelska, svenska samt diagram(förstår inte hur detta ämne kan ha en egen "grupp" dock).

Sen ville jag också protestera mot

alla som försvarar högskoleprovet också försvarar min intelligens
, då högskoleprov inte har något direkt med intelligens att göra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...