Gå till innehåll

Testa din IQ!


dominator

Recommended Posts

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo man får ju högre om man väljer en högre spridning men relationen mellan din beräknade IQ och dom olika nivåerna (låg, normal, hög, osv...)är ju densamma oavsett spridning.

 

Men jag kan inte ge dig något svar på den sista Torna. Dels för att jag inte riktigt han med att ge den uppgiften den tid jag behövde och dels för att den var djävulskt svår :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick under 164 -> alltså är testet grovt felaktigt i sin predikativa förmåga. Jag kan inte se någon annan råd än att normera om hela skiten efter mina resultat.

 

Appropå Mensa så är det knappast så jäkla svårt att komma med. Det är nämligen så att man får göra hur många test (alltså riktiga IQ-test med certifikat) man vill och välja det bästa. Eftersom variansen i den här typen av test är ganska stor så kommer ens bästa resultat och sämsta av tio eller tjugo test skilja sig dramatiskt från ens snitt. Sen tror jag inte att det finns någon som helst poäng med att vara med i mensa annat än att man kan påpeka för folk att man är med i mensa vilket leder till att de direkt börjar tycka att man är en dryg jävel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå Mensa så är det knappast så jäkla svårt att komma med. Det är nämligen så att man får göra hur många test (alltså riktiga IQ-test med certifikat) man vill och välja det bästa.

Nu kanske jag missuppfattar dig men så tolkar i alla fall inte jag informationen på deras hemsida:

Numera kan man göra om vårt inträdestest (fn Ravens Advanced Progressive Matrices set II). Om man inte tycker att man gjorde tillräckligt bra ifrån sig på första testet, kan man göra om det ytterligare två (2) gånger. Enda kravet är att det förflutit minst sex månader mellan varje testtillfälle.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där testet är väldigt enkelt för att vara ett IQ-test och resultaten som ges ut är på tok för höga för att de ska vara trovärdiga. Jag har kompisar som är med i Mensa och Glia och jag har själv skrivit Mensa testet och kan intyga att alla IQ-test som inet mäter relativt högt är ganska otillförlitliga. T ex så mäter mensatestet bara upp till 135 eller något sådant och få man 1 fel av de 36 frågorna så hamnar man på 133 typ. Så det är som Jogan Hjort säger ganska stor varians från tillfälle till tillfälle. vill man ha ett mer exakt svar på vad sin IQ är så får man allt göra ett mkt mer seriöst test som mäter högre.

 

Underskatta dock inte självförtroendeboosten du får då du får ditt 10-15% för höga resultat på iqtest.dk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker sådana här test är roliga att göra, men man får ju ta det precis för vad det är - ett urval hjärnnötter som kan ge en fingervisning, inte mer.

 

Kommer ihåg en gång jag testade på en US-sajt, och fick ett svar på min IQ på 170+... och samtidigt erbjudande om att köpa ett diplom i äkta papper med denna siffra på. Så uppenbart boostat reslutat med kanske 40-50 enheter (för att "alla" skall få ett bra resultat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där testet är väldigt enkelt för att vara ett IQ-test och resultaten som ges ut är på tok för höga för att de ska vara trovärdiga. Jag har kompisar som är med i Mensa och Glia och jag har själv skrivit Mensa testet och kan intyga att alla IQ-test som inet mäter relativt högt är ganska otillförlitliga. T ex så mäter mensatestet bara upp till 135 eller något sådant och få man 1 fel av de 36 frågorna så hamnar man på 133 typ. Så det är som Jogan Hjort säger ganska stor varians från tillfälle till tillfälle. vill man ha ett mer exakt svar på vad sin IQ är så får man allt göra ett mkt mer seriöst test som mäter högre.

 

Underskatta dock inte självförtroendeboosten du får då du får ditt 10-15% för höga resultat på iqtest.dk

 

Det påminner lite om en bok jag har. Det är ett iq-test om åtta prov, där man sen skall vikta ihop ett resultat. Det intressanta med den boken är att den endast mäter upp till 150, därefter anger den iq-nivån som "över 150". Vilket gör testet rätt ointressant om man nu inte just är ute efter att veta att man (i bästa fall) har ett iq över just 150.

 

Men som fingervisning är det ju kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också väldigt intresserad av hur det är tänkt att man ska lösa uppg. 39. 138 fick jag enligt testet, tog nästan hela tiden varav jag satt och dumstirrade på sista uppgiften i 25 minuter eller så :/

 

Jag fattar inte heller riktigt poängen med en förening som mensa. Jag läste lite snabbt om att det handlar om att samla "smarta" människor för kontakter, diskussioner osv, men är det inte ganska allmänt accepterat att det enda som ett IQ-test säger med säkerhet är hur bra du är på att göra just den typen av test och inget annat? Dessutom lär ju säkert 100000 svenskar platsa, så speciellt exklusivt är det ju inte heller. Om man har löjligt hög IQ, typ 180, kan jag tänka mig att det skulle kunna vara av värde att träffa andra liknande människor men inte annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag missuppfattar dig men så tolkar i alla fall inte jag informationen på deras hemsida:
Numera kan man göra om vårt inträdestest (fn Ravens Advanced Progressive Matrices set II). Om man inte tycker att man gjorde tillräckligt bra ifrån sig på första testet, kan man göra om det ytterligare två (2) gånger. Enda kravet är att det förflutit minst sex månader mellan varje testtillfälle.

Åtminstone förr i tiden så var vilket som helst av en serie IQ-test godkända utöver mensas eget test. Dessa tester kan man ju få administrerade av psykologer och annat löst folk en väldig massa gånger och sedan presentera det bästa resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man läser texten precis innan man startar det så står det: "Testet har utvecklats av Anders Ditlev Jensen (IQTest.dk) och används bland annat på föreningen Mensas danska hemsida."

 

Som vissa har nämnt så ska man tydligen ta resultatet med en nypa salt. Men jag la upp länken för att det kan vara en kul grej att klura lite på såna logiska följder. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appropå Mensa så är det knappast så jäkla svårt att komma med. Det är nämligen så att man får göra hur många test (alltså riktiga IQ-test med certifikat) man vill och välja det bästa..

Stämmer inte. Man har två försök att göra ett test sen får man aldrig göra det igen.

 

Eftersom variansen i den här typen av test är ganska stor så kommer ens bästa resultat och sämsta av tio eller tjugo test skilja sig dramatiskt från ens snitt..

Variansen i sådana test är Väldigt Liten, du är felinformerad!

 

Sen tror jag inte att det finns någon som helst poäng med att vara med i mensa annat än att man kan påpeka för folk att man är med i mensa vilket leder till att de direkt börjar tycka att man är en dryg jävel..

Är själv med i mensa, tycker folk att jag är dryg för det så är det fel på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är själv med i mensa, tycker folk att jag är dryg för det så är det fel på dom.

 

Tycker personligen att det där var en extremt dryg kommentar...

När det gäller angående att vara med i Mensa eller inte så är jag mer av åsikten att det låter sjukt ointressant och jag förstår inte vad man får ut av det, men kan bara anta att det får en att känna sig viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I begynnelsen var Mensa till för att samla toppskiktet av befolkningen för att fundera och samtala kring de största och mest viktiga frågorna. Gör vi det? Det kan jag inte påstå. Mensa tycker jag numera är mer av ett forum för att utbyta både "normala" och lite mer "onormala" tankar, samt att träffas och ha roligt.

Visst, det finns många dryga människor inom Mensa men att tro att alla är såna är att dra alla över en kam. I stort sett alla jag träffade på Mensa Syd's pokermästerskap var riktigt sköna människor och där var inget vi-är-bättre-än-andra-snack som en del nog tror att det förekommer. En del skämt kan ofta vara lite IQ-relaterade, men det är ju faktiskt en IQ-förening så det är inget som förvånar. Detta är ju ett pokerforum och då finns det pokerskämt.

Tycker att det känns lite löjligt att det hela tiden ska klagas på Mensa, just för att det finns någon eller några som visar upp en dålig sida av oss, när det finns så mycket positivt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...