ades_va Postad 26 Mars , 2006 Rapport Postad 26 Mars , 2006 Jag tycker det är lite småhäftigt hur denna diskussion har utvecklats. Jag skulle gissa på att väldigt få av de som skrivit här faktiskt har belägg för sina uttalanden, väldigt mkt då folk bara verkar spotta ur sig resultat och kvoter utan att ta i beräknelse vilka tester de gjort och ens vilka standardavvikelser de räknat på. Själv anser jag det som en självklarhet att någon med högre IQ får en liten edge på poker. Givetvis är ju IQn bara en av många faktorer, men vi kan ju knappast utesluta den. (Btw, Hjort : har du ändrat uppfattning sedan förra - eller var det förr-förra? - IQ-tråden? ) Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag skulle nog säga att de som inte inser att man har en fördel i poker om man har hög IQ sannolikt inte är speciellt duktiga själva Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 (Btw, Hjort : har du ändrat uppfattning sedan förra - eller var det förr-förra? - IQ-tråden? ) Tror inte det. Tycker inte vi ungefär samma sak? Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag tar härmed tillbaks allt jag sagt och hävdar nu bestämt det motsatta!!!!! Den ni, sug på den!! Hela diskussionen känns såhär några timmar senare väldigt irrelevant, skulle vara trevligt med studier gjorda i ämnet dock, bara för att stilla min nyfikenhet. Summasumarum: Alla är vi olika och har således olika uppfattningar av verkligheten och dess sanningar, men låt detta vara sagt: Ni kan klara er fin fint i pokerns värld även om ni inte kan uppmäta en IQ över 120, ni kan tillochmed vinna 2.5 Miljoner dollar (Chris Moneymaker, där kan väl fan ingen argumentera emot ). godnatt Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Hjort du har ingen vilja att ta till dig av vad andra skriver, i alla trådar jag sett dig postat har du satt dig på alla som haft en åsikgt som avviker från din egna och mycket bryskt läxat upp vederbörande till att inse att det du skriver är fakta, det alla andra skriver är vilda spekulationer. Jag brukar göra så när något är uppenbart fel. Om du inte ville hävda att (hög) IQ och pokerförmåga saknar korrelation ber jag om ursäkt. Måste vara jobbigt att vara den smartaste personen du känner? Ja, det är en tung börda att bära.* förhållanden men hoppas att mötas av en aningens större respekt i fortsättningen även om mina åsikter ej överensstämmer med dina. Jag är inte avsiktligt respektlös. Dels så orkar jag inte linda in påpekanden om sakers felaktighet i någon utsträckning, det är angrepp på sak och inte person, dels har jag rätt torr humor som inte riktigt framgår. Exempelvis "korkat"-biten var ju ett skämt, det var ju rätt uppenbart att du tillhörde den övre delen av IQ-populationen. Sätt inte ord i min mun "geniIQ" nämner jag aldrig. Låt oss säga för argumenteringens skull att du behöver behärska 5 "baselement" för att lyckas i poker och att ett av dessa är att du har en IQ på över 120 (återigen, endast för argumentationens skull) så saknas det fortfarande 4 element, naturligtvis så är chansen STÖRRE att någon med 120+ i IQ innehar ytterligare 4 av de 5 egenskaperna för att lyckas efter som en slumpvis vald perosn behöver pricka 5. Men jag tror att just ren och skär mätbar intellligens har lite att göra med att lyckas i poker och då framförallt kanske NLT. Och ja, så korkad är jag. Ja, då har du helt enkelt fel, sorry. Ligger du på 100 i IQ kommer du basically aldrig bli en riktigt grym pokerspelare, oavsett form. Om du tror att NLT är mindre logiskt än andra former är det bara för att du inte spelat det tillräckligt mycket. Läs exempelvis Matt Matros blog, Paul Phillips eller Russel Rosenblum så får du lite exempel på ganska tydliga resonemang kring NL. Jag känner INGET supergeni, you got me.. Jag anser ju dock att den förening jag är medlem i och inhyser personer från den 2:e procentilen och uppåt kan stå som en liten grund för påståendet. Jag tvivlar på att ens 1/10000 har genikapacitet (för att fortsätta meningslösa ordmärkerier), men visst. Jag känner rätt gott om dels duktiga pokerspelare och dels rätt mycket folk med hög IQ. Jag känner ingen duktig pokerspelare som jag kan tänka mig ligger under 115 i IQ, och de flesta jag känne borde åtminstone tangera 130. Sen sätter jag ju gränsen för "duktig" rätt mycket högre än andra. Att kalla Mensa för "geniförening" är ju antingen storhetsvansinnigt eller skön, understated humor. Jag håller för övrigt med om att det är löjligt att se IQ som den enda komponenten i genialitet. Tyckte bara det var aningens för mycket haussning över intellektets storhet hos lyckade pokerspelare. Ok, då är vi tydligen ungefär samstämmiga (även om jag tror att det är en mycket starkare förutsättning än vad du gör). Men jag kunde i vart fel inte se att det var vad du sa, utan snarare att IQ var i det närmaste betydelselöst. Angående autistreferensen så kan jag ge dig en poäng, antagligen så finns det en hel del evolutionärt negativa egenskaper som korrelerar med hög IQ (annars borde vi alla ha det enligt papa Darwin) och autism verkar ju vara en sån sak. Jag har själv en IQ på 146 och har då aldrig kännt ett tydligt övertag som inte varit "pokerkunskapsrelaterat" när jag spelat mot vänner som jag vet inte klarat av mensas standardiserade test t.ex. Kan bero på att ingen av er riktigt vet vad ni gör. Effekten bör vara liten men kumalativ vad gäller inlärning, om ni alla lägger 10 timmar i veckan på poker så bör du ligga väldigt långt före någon med en IQ på 100 i slutet av ett år. Sen är det klart att någon med 100 i IQ som tränat i 1000 timmar när du bara kört i 100 timmar antagligen har ett stort övertag mot dig. *Ja, jag är ironisk. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Till er som inte tror på att poker har med IQ att göra: Tror ni att det statistiskt sätt finns lika många pokerspelmissbrukare samt förlorande spelare med en IQ på 130 som med en IQ på 70? (vi kör med standardavvikelser på 15) Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Till er som inte tror på att poker har med IQ att göra: Tror ni att det statistiskt sätt finns lika många pokerspelmissbrukare med en IQ på 130 som med en IQ på 70? (vi kör med standardavvikelser på 15) Spelmissbrukstendenser är iofs en positiv faktor för att bli bra. Det gör att man får in träningstimmarna ordentligt. Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Till er som inte tror på att poker har med IQ att göra: Tror ni att det statistiskt sätt finns lika många pokerspelmissbrukare samt förlorande spelare med en IQ på 130 som med en IQ på 70? (vi kör med standardavvikelser på 15) Tror att någon med en IQ på 70 har något andra intressen. Tror det finns fler spelmissbrukande personer med en IQ på 130 än vad det finns spelmissburkare på en IQ runt 70. Jag tror inte du inser just hur lite 70 verkligen är i sammanhanget, det är jämställt med att vara extremt sinnesslö, gränsen till förståndshandikappad.. Om du undrar rent procentuellt så blir svaret troligen det omvända ja. men det förklarar ju ingenting? Det är som att säga "Utseendet spelar extremt stor roll för att vara lycklig, rent procentuellt hur tror ni utfallet är mellan supermodeller och folk som har 3:e gradens brännskador i hela ansiktet/ramlat med huvudet i en påslagen mixer och överlevt när det gäller personlig lycka?" Man kan föra samma resonemang där, naturligtvis skadar det inte att se bra ut i det samhället vi lever i idag. Men det står knappast och faller med det, och att jämföra någon som är (ansedd av gemene man) extremt snygg med någon som kan misstas för en påse skridskor ger knappast ett rättvisande resultat i fråga om personlig lycka. Hjort: Gillade den senaste posten mycket mer än den förra *s* Naturligtvis kallade jag inte mensa för en geniförening, då hadejag skrivit det. Menade bara att jag visst känner en del rätt klipska människor även om de inte kan klassas som genier. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jo det är sant, men bland folk som inte spelar seriöst försöker majoriteten av de som har tendenser till missbruk säkert aktivt motarbeta dem Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jo det är sant, men bland folk som inte spelar seriöst försöker majoriteten av de som har tendenser till missbruk säkert aktivt motarbeta dem I didnt quite get that, men å andra sidan är jag så trött så jag snart rasar ihop Kan vi inte starta en tråd om utseende och pokerframgång förresten? Inte många fula pokerspelare vid finalborden, menar inte att alla är snygga men alla ser rätt städade ut och en del klassas nog som rätt tilltalande av det motsatta könet, kan det vara så att man måste vara snygg också? Humberto Brenes e en HUNK!!!! Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Tror att någon med en IQ på 70 har något andra intressen. Tror det finns fler spelmissbrukande personer med en IQ på 130 än vad det finns spelmissburkare på en IQ runt 70. Jag tror inte du inser just hur lite 70 verkligen är i sammanhanget, det är jämställt med att vara extremt sinnesslö, gränsen till förståndshandikappad.. Med tanke på antalet pokerspelare i världen borde det sannolikt finnas lika många med IQ på 130 som med 70. Det gäller förmodligen inte med 4sd eftersom DE människorna som har en IQ 4sd under medlet är förståndshandikappade. IQ på 70 räcker gott och väl till att spela poker, kan lova dig att minst 1/20 av de jag spelar mot förmodligen har en så låg IQ. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Kan vi inte starta en tråd om utseende och pokerframgång förresten? Inte många fula pokerspelare vid finalborden, menar inte att alla är snygga men alla ser rätt städade ut och en del klassas nog som rätt tilltalande av det motsatta könet, kan det vara så att man måste vara snygg också? Humberto Brenes e en HUNK!!!! Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma. Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Tror att någon med en IQ på 70 har något andra intressen. Tror det finns fler spelmissbrukande personer med en IQ på 130 än vad det finns spelmissburkare på en IQ runt 70. Jag tror inte du inser just hur lite 70 verkligen är i sammanhanget, det är jämställt med att vara extremt sinnesslö, gränsen till förståndshandikappad.. Med tanke på antalet pokerspelare i världen borde det sannolikt finnas lika många med IQ på 130 som med 70. Det gäller förmodligen inte med 4sd eftersom DE människorna som har en IQ 4sd under medlet är förståndshandikappade. IQ på 70 räcker gott och väl till att spela poker, kan lova dig att minst 1/20 av de jag spelar mot förmodligen har en så låg IQ. VART SPELAR DU? Länka dirr!!!! *s* Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Kan vi inte starta en tråd om utseende och pokerframgång förresten? Inte många fula pokerspelare vid finalborden, menar inte att alla är snygga men alla ser rätt städade ut och en del klassas nog som rätt tilltalande av det motsatta könet, kan det vara så att man måste vara snygg också? Humberto Brenes e en HUNK!!!! Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma. Det där om något borde ju tvätta bort myten om dumma blondiner på en gång!! Natasha Peyre (lr va hon nu heter), Marie Plogsjö (eller vad hon nu heter) samt Linda Rosing (eller vad hon nu heter) är lysande exempel på extrema avvikelser från denna tes och bör betraktas som freaks of nature!! Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Det där om något borde ju tvätta bort myten om dumma blondiner på en gång!! Natasha Peyre (lr va hon nu heter), Marie Plogsjö (eller vad hon nu heter) samt Linda Rosing (eller vad hon nu heter) är lysande exempel på extrema avvikelser från denna tes och bör betraktas som freaks of nature!! Du får tolka innebörden av ordet "genomsnitt" hur du vill Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Det där om något borde ju tvätta bort myten om dumma blondiner på en gång!! Natasha Peyre (lr va hon nu heter), Marie Plogsjö (eller vad hon nu heter) samt Linda Rosing (eller vad hon nu heter) är lysande exempel på extrema avvikelser från denna tes och bör betraktas som freaks of nature!! Du får tolka innebörden av ordet "genomsnitt" hur du vill I think I allready did bro Hoppas du inser att mitt trötta alterego för länge sedan tagit kontrollen över detta tangentbord och att han desutom är på ett fnittrigt "jagärförtröttförattintehakul"-humör Dessutom är det många visa män som resonerat i liknando banor som dig, Hitler (Nej jag är inget fan av honom) för att nämna en *asg* Jo utseendet har nog mycket o göra med mätbar intelligens, tacka vet jag hunkar som Einstein, Bill Gates, Albrecht von Haller, Andrew J. Wiles, Bobby Fischer, John Stuart Mill mfl Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma. Jag är ganska säker på att det är tvärtom. Det måste finnas en ganska stark orsak till att hög IQ inte förekommer i hela populationen. Vore det en odelat positiv egenskap (såsom förmågan att känna igen ansikten, tal, etc) så skulle det snabbt (på evolutionär skala) spridit sig till hela populationen. Eftersom vi vet att större delen av allt selektionstryck på en art sker genom sexuell konkurrens inom arten så kan vi någorlunda rimligen spekulera i att det finns någon egenskap hos högIQ-individer som gör dem mindre attraktiva som partners. Möjligen skulle detta kunna vara genom att de är irriterande besserwissrar som inte orkar sluta diskutera struntsaker kl 03:45. Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma. Jag är ganska säker på att det är tvärtom. Det måste finnas en ganska stark orsak till att hög IQ inte förekommer i hela populationen. Vore det en odelat positiv egenskap (såsom förmågan att känna igen ansikten, tal, etc) så skulle det snabbt (på evolutionär skala) spridit sig till hela populationen. Eftersom vi vet att större delen av allt selektionstryck på en art sker genom sexuell konkurrens inom arten så kan vi någorlunda rimligen spekulera i att det finns någon egenskap hos högIQ-individer som gör dem mindre attraktiva som partners. Möjligen skulle detta kunna vara genom att de är irriterande besserwissrar som inte orkar sluta diskutera struntsaker kl 03:45. hahaha, jag tror minsann att du hittat det berömda huvudet på spiken min käre watson Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag är ganska säker på att det är tvärtom. Det måste finnas en ganska stark orsak till att hög IQ inte förekommer i hela populationen. Vore det en odelat positiv egenskap (såsom förmågan att känna igen ansikten, tal, etc) så skulle det snabbt (på evolutionär skala) spridit sig till hela populationen. Eftersom vi vet att större delen av allt selektionstryck på en art sker genom sexuell konkurrens inom arten så kan vi någorlunda rimligen spekulera i att det finns någon egenskap hos högIQ-individer som gör dem mindre attraktiva som partners. Möjligen skulle detta kunna vara genom att de är irriterande besserwissrar som inte orkar sluta diskutera struntsaker kl 03:45. Att ha hög IQ är inte nödvändigtvis det som gör att man maximerar spridningen av sina gener. Dock borde man uppmana intelligenta människor att föda fler barn (som judarna uppmanade de smartaste barnen att bli präster och skaffa stora familjer, bla.därför är judar i snitt smartare) och inte bry sig lika mkt om sin materiella välfärd. Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att ha hög IQ är inte nödvändigtvis det som gör att man maximerar spridningen av sina gener. Jag tror det var vad jag sa. Om det dessutom är så att smarta människor är snyggare måste det finnas något som gör Hög IQ extremt evolutionärt ineffektivt för att kompensera nedåt för snyggheten. Dock borde man uppmana intelligenta människor att föda fler barn Varför i hela friden då? Även om man anser att det finns stor genetisk diversitet hos människor så är eugenik väldigt långt ifrån självklart. Citera
psykologen Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att ha hög IQ är inte nödvändigtvis det som gör att man maximerar spridningen av sina gener. Dock borde man uppmana intelligenta människor att föda fler barn (som judarna uppmanade de smartaste barnen att bli präster och skaffa stora familjer, bla.därför är judar i snitt smartare) och inte bry sig lika mkt om sin materiella välfärd. Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare. Mig veteligen finns det inget studier som testat detta. Det finns dock studier som visar på att american (därför att normen 100+-15 är en vit amerikan) asians har över 110 i IQ medan african americans har ca 85. Det kan låta sjukt och rasistiskt och jävligt kontroversiellt men så är det. Det kan spekuleras huruvida dessa stora skillnader har sociala orsaker men skillnaderna är för stora (enorma i statistiska sammanhang) för att endast kunna förklaras på grund av det. Citera
stackbrat Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Känns som vi snuddar vid rashygien här, lite läskigt såhär kl 04.08 en Söndag. Enda anledningen till eugenik måste ju vara "for the better good of the whole" och då kan man ju undra om det var en man med 70 i IQ eller 160 i IQ som lade fram grunderna för atombomben. Naturligtvis hade personen som krafsade ner de första positiva resultaten av penicillin inte heller 70 i IQ men frågan är när den ena vågskålen tippar över och åt vilket håll det är mest troligt att den skulle luta. Jag driver ingen lobbyverksamhet för styrelsen "bevara världen dum" men tycker bara det är lite charmigt att vi inte alla är genier, känns härligt att kunna hänföras av någon annans intellekt Genetisk diversitet känns inte som något onaturligt eller missgynnsamt från där jag ser på saken, men jag är en novis i detta ämne så jag är säkert ute och cyklar.. Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Jag tror det var vad jag sa. Om det dessutom är så att smarta människor är snyggare måste det finnas något som gör Hög IQ extremt evolutionärt ineffektivt för att kompensera nedåt för snyggheten. Jag det va det du sa, lite trög kl 4 på morgonen. Det är nog ocskå viktigt att vi definerar snygg. Idealen ändras givetvis genom åren men med snygg menar jag inte bara en naturlig skönhet (perfekt symmetri osv) utan även klädstil, eventuellt smink etc. Snygg och sexuellt attraktiv är väl ungefär samma sak. "Intelligenta" människor är överrepresenterade bland rika. Att rika människor kan välja bland fler partners (framförallt män) än fattiga är väl inget konstigt. Att det sen är skillnad på pappan och barnen i IQ och intelligens beror på att IQn ungefär är ett medelvärde av föräldrarnas, med viss lutning åt mammans. Barnen kommer dock sannolikt fortfarande vara mer intelligenta än medelmänniskorna. Dock borde man uppmana intelligenta människor att föda fler barn Varför i hela friden då? Även om man anser att det finns stor genetisk diversitet hos människor så är eugenik väldigt långt ifrån självklart. Eftersom jag tror att positiv eugenik leder till ett bättre samhälle. Citera
Hjort Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare. http://www.economist.com/science/displaystory.cfm?story_id=4032638 Är rätt säker på att ashkenazijudar är den etniska gruppen som har högst väldokumenterad IQ. Finns ett par studier på scholar.google.com om du söker å "ashkenazi IQ". Citera
esed Postad 27 Mars , 2006 Rapport Postad 27 Mars , 2006 Att "bevara" diversiteten bland människor är väl för mig lika relevant som att bevara olika blommor, eller bevara olika djurarter för att de är fina att titta på, dvs helt meningslöst. Citera
Recommended Posts