Gå till innehåll

Hög IQ?


Jaws

Recommended Posts

Dom som orkar kan ju göra det här lilla testet..

 

http://tuser690.kontrollpanelen.net/mensatest3/test/intro.asp

 

jag fick 14 rätt iaf vet inte om det räknas som bra men till mitt försvar var jag bakfull..

 

Mycket lättare test än det riktiga testet. Känns mest som en PR-/Marknadsföringspryl för MENSA dvs få många att tro att de har en chans och därför gör det riktiga testet.

 

Har dock inte gjort det riktiga testet utan har bara sett utdrag/exempel från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 227
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är det inte dags för Andrew_W att hoppa in i tråden snart?

 

Älskling, jag trodde vi gjorde upp i den här tråden?

 

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=24977

 

Jag har förstått att IQ och rashygien är lite av ett favoritämne hos vissa på forumet, men tråden får mig att bli ungefär lika spyfärdig som sist, så jag väljer att avstå.

 

Eller är hon månne upptagen med att betalda resor av pokerspelare? Alternativt sova då, men jag kan inte fatta varför någon skulle vilja göra det mitt under grindrushen.

 

Jag varken reser eller spelar poker för tillfället. Jag är sjukt ickefokuserad på min hemtenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3.

Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här.

 

Mina egna spekulationer angående detta är att ni båda har både rätt och fel. Alla har en aktiv IQ och en äkta IQ. Den aktiva IQn går att träna upp så att när den är som maxtränad når den ens äkta IQ. Alltså så skulle en person med relativt låg aktiv IQ i förhållande till dennas äkta IQ ganska lätt kunna öka på en bra bunt med IQ-enheter medans någon som ligger nära sitt äkta IQ har svårt att höja sig mer än 2-3 enheter.

 

Detta bygger på antagandet att genomsnitts-IQn idag är högre än när den togs fram samt att människors IQ-nivå inte har förädlats under denna tidsperiod.

 

Om det skulle förhålla sig på detta sätt skulle det vara förvånande, för mig ivf, om inte "bra" pokerspelare hade högre IQ än den stora massan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3.

Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här.

 

Mina egna spekulationer angående detta är att ni båda har både rätt och fel. Alla har en aktiv IQ och en äkta IQ. Den aktiva IQn går att träna upp så att när den är som maxtränad når den ens äkta IQ. Alltså så skulle en person med relativt låg aktiv IQ i förhållande till dennas äkta IQ ganska lätt kunna öka på en bra bunt med IQ-enheter medans någon som ligger nära sitt äkta IQ har svårt att höja sig mer än 2-3 enheter.

 

Detta bygger på antagandet att genomsnitts-IQn idag är högre än när den togs fram samt att människors IQ-nivå inte har förädlats under denna tidsperiod.

 

Om det skulle förhålla sig på detta sätt skulle det vara förvånande, för mig ivf, om inte "bra" pokerspelare hade högre IQ än den stora massan.

 

Skall nu ägna mig åt lite ordmärkeri, ( trots att jag tror att jag håller med dig, förutsatt att jag förstått dig rätt)

 

Medel-IQ har alltid varit samma och varit oförändrat.

IQ är en flytande skala som bygger på att medelvärdet av allas undersökta testresultat inom given åldersgrupp är 100.

 

 

Såhär svara Mensa själva på frågan om det går att öva upp sitt IQ.

 

"Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

 

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara med några procent. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.

"

 

Mvh

MIkael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nog läst tråden på olika sätt. Tycker inte att killen blev hånad eller förringad. (Att bl.a. jag hackade lite i början beror på att jag tycker att t.ex. mensa-människor ofta gör ett mkt naivt intryck, och att navelskådar-intelligensen tycks vara en starkare bidragande faktor till mensa-medlemskap än IQ:n.)

 

Jag hoppas jag inte bidragit till denna åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att enkelt sätt att vara tomtig är att skryta med sitt "IQ" utan att att ange vilket test som använts samt vilken standardavvikelse som gäller.

 

Kan inte hålla med mer. Klarade mensa's test ganska lätt. Men det testet är begränsat till att man har en IQ högre än 132. Gjorde även det testet från Mensa i Danmark, som gav mig ett IQ på 165. Det i sig tar jag med en nypa salt.

 

Jag tror att IQ självklart påverkar en del i poker. Men erfarenhet och kunskap är betydligt viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskling, jag trodde vi gjorde upp i den här tråden?

Jag drar mig inte för att piska en död häst.

 

Jag har förstått att IQ och rashygien är lite av ett favoritämne hos vissa på forumet, men tråden får mig att bli ungefär lika spyfärdig som sist, så jag väljer att avstå.

Äsch, det är bara vinterkräksjukan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick och la mig halv tre igårnatt och vaknar idag för att finna 4(fyra!) nya sidor i den här tråden...

 

Stackbrat har många vettiga svar och påståenden i denna tråd, däremot tycker jag mig märka ett visst agg mot honom och hans inlägg.

Jag tolkade det snarare som att Stackbrats åsikter skilde sig rätt markant från alla andras och dessutom förde sina argument rätt aggressivt..

 

[...]Det allra lättaste blir då att svara med något av följande svar:[...]

Själv har jag snarare fått uppfattningen av att folk skriver att de inte gjort några pålitliga test men ändå är helt säkra på att de har ett IQ långt över medel.

 

Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3.

Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här.

Saxxat från mensa.se :

Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

 

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara med några procent. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.

 

Den som inte klarar alla rätt på det testet kan räkna sig som lätt förståndshandikappad. Smile

Jag förstår att du skämtar men tänker ändå klistra in lite statistik :)

Provtest III körs ca 15 000 gånger per månad. För provtest III är medelpoängen 10,1. På fråga arton klarar 11 % rätt svar, 39 % svarar fel och 50 % svarar inte alls. Även här är det inte alla som utnyttjar tiden fullt ut vilket man bör göra.

[...]

Räknat per IP-adress och dess första försök är medelpoängen 9,74 för provtest III.

[...]

Det finns inga test på nätet som är riktiga IQ-test.

 

Det finns sju stycken olika intelligenser.

 

Frågan är "Hur är du intelligent?" och inte "Hur intelligent är du?".

Om du syftar på Howard Gardners teorier så är det åtta olika intelligenser;)

Dessutom är det helt irrelevant då denna tråd handlar om IQ och inte intelligens.

 

Dock tror jag att afrikaner är duktigare på specifika saker som gynnar de i deras samhälle och klimat, tex att se skillnad på olika typer av stenar och blad etc (jag vet itne exakt vad det är,men det måste finnas någonting i den stilen som har selekterats fram där).

Precis som tjejer är bättre på att laga mat, städa och sy då?

 

Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma.

Detta är faktiskt ett väldigt intressant ämne.

Som det diskuterats tidigare bör makt+rikedom förutsätta högre IQ; och det är ju inte direkt en hemlighet att makt+rikedom är attraktivt, vilket(kombinerat med att man oftast väljer den mest attraktiva partnern) ger oss fina förutsättningar för parets barn.

Men samtidigt chansar jag på att ett bättre utseende ger ett bättre socialt liv, varpå motivationen att studera och bli smartare/hålla sig smart minskar.

Aja, vi kan ta denna diskussion i nån annan tråd, nån annan gång... :D

 

Med tanke på antalet pokerspelare i världen borde det sannolikt finnas lika många med IQ på 130 som med 70. Det gäller förmodligen inte med 4sd eftersom DE människorna som har en IQ 4sd under medlet är förståndshandikappade. IQ på 70 räcker gott och väl till att spela poker, kan lova dig att minst 1/20 av de jag spelar mot förmodligen har en så låg IQ.

Om 5% av de du möter råkar tillhöra de 2% med lägst IQ så vill jag definitivt höra vilken sida du spelar på.

 

Tror inte det. Tycker inte vi ungefär samma sak?

Det är just det som är problemet. Jag har för mig att vi tyckte olika senast den här frågan kom upp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Ades_va

 

Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3.

Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här.

Saxxat från mensa.se :

Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

 

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara med några procent. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt.

 

Tolkar jag ditt inlägg rätt om jag läser att du citerar mig, och svarar med ett citat av mig som i sin tur är ett urklipp från mensas sida ?

 

Jag vet vad jag har skrivit i tråden så det behöver du inte dubbelcitera, underskatta mig inte , jag har oxå tagit studenten...

 

mvh MIkael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som tjejer är bättre på att laga mat, städa och sy då?

 

Que?

 

Det är väl knappast något konstigt att människor som vistas i en viss miljö och/eller regelbundet utför vissa sysslor blir bättre på det än de som inte gör det...?

 

Män är oftast bättre på att snickra och kvinnor på att sy. Afrikaner är ofta bra på andra saker än japaner. Påståendet blir bara kontroversiellt när man antar att det skulle bero på någon form av ursprungliga/inneboende genetiska faktorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ades_va

 

Är intresserad av att veta vad du tycker om mina åsikter förutom att de skiljer sig från mängden. Om du nu läst alla inlägg i tråden.

 

Sen så vågar jag även påstå att det finns aggresivare propageringar i denna tråd än mina ;)

 

Jag tyckte ditt första inlägg var någorlunda intressant men jag håller inte med om dina åsikter.

Du säger emot dig själv en aning då du först påstår att ett högre IQ inte ger någon som helst fördel inom poker för att någon post senare skriva in IQ som en fördelsaktig faktor.:) Bara ditt exempel innebär ju att en slumpmässigt utvald person behöver 4/5nycklar för att bli en bra pokerspelare medans någon med hög IQ enbart behöver 3/4.

 

Du skriver även att poker är ett simpelt spel som inte kräver några som helst högre kunskaper(t ex mattekunskaper alltså).

Notera att poker inte handlar om hur man agerar i en viss situation, utan vad man överväger innan man agerar i en viss situation.

 

Eller som Sklansky skriver i ToP

The beauty of poker is that on the surface it is a game of utter simplicity, yet beneath the surface it is profound, rich, and full of subtlety. Because its basic rules are so simple, anyone can learn poker in a few minutes, and novice players may even think they're pretty good after a few hours. From the expert's point of view, the veneer of simplicity that deludes so many players into thinking they're good is the profitable side of the game's beauty. It doesn't take long for pool players or golfers to realize they're outclassed and to demand that a match be handicapped, but losers in poker return to the table over and over again, donating their money and blaming their losses on bad luck, not bad play.

 

-

Tolkar jag ditt inlägg rätt om jag läser att du citerar mig, och svarar med ett citat av mig som i sin tur är ett urklipp från mensas sida ?

 

Jag vet vad jag har skrivit i tråden så det behöver du inte dubbelcitera, underskatta mig inte , jag har oxå tagit studenten...

Vem har sagt att jag har tagit studenten?

-

Nåväl, utan att kasta nån skit på dig kan jag svara som så att mitt första inlägg faktiskt tog ett tag att skriva, och det är inte särskilt svårt att surfa in på http://www.mensa.se och citera deras FAQ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que?

 

Det är väl knappast något konstigt att människor som vistas i en viss miljö och/eller regelbundet utför vissa sysslor blir bättre på det än de som inte gör det...?

 

Män är oftast bättre på att snickra och kvinnor på att sy. Afrikaner är ofta bra på andra saker än japaner. Påståendet blir bara kontroversiellt när man antar att det skulle bero på någon form av ursprungliga/inneboende genetiska faktorer.

 

Ja ja, självklart. Bara det att hans inlägg kändes aningen elakt då han skrev att afrikaners främsta egenskaper är att identifiera stenar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag att afrikaner är duktigare på specifika saker som gynnar de i deras samhälle och klimat, tex att se skillnad på olika typer av stenar och blad etc (jag vet itne exakt vad det är,men det måste finnas någonting i den stilen som har selekterats fram där).

 

Precis som tjejer är bättre på att laga mat, städa och sy då?

 

Ja tjejer är genetiskt jätteduktiga på att sy. Nej allvarligt jag skrev ju att jag inte exakt visste vilka typer av egenskaper som har gynnats i de samhällena, men jag kan tänka mig att det är något som har med naturen att göra då det råder en stor konkurrens om mat.

 

Ganska lätt att svara på. Smarta människor är snyggare i genomsnitt än dumma.

Detta är faktiskt ett väldigt intressant ämne.

Som det diskuterats tidigare bör makt+rikedom förutsätta högre IQ; och det är ju inte direkt en hemlighet att makt+rikedom är attraktivt, vilket(kombinerat med att man oftast väljer den mest attraktiva partnern) ger oss fina förutsättningar för parets barn.

Men samtidigt chansar jag på att ett bättre utseende ger ett bättre socialt liv, varpå motivationen att studera och bli smartare/hålla sig smart minskar.

Aja, vi kan ta denna diskussion i nån annan tråd, nån annan gång... :D

 

Jag verkade va en av de få som tyckte det, men kul att du ocskå gör det :)

 

Med tanke på antalet pokerspelare i världen borde det sannolikt finnas lika många med IQ på 130 som med 70. Det gäller förmodligen inte med 4sd eftersom DE människorna som har en IQ 4sd under medlet är förståndshandikappade. IQ på 70 räcker gott och väl till att spela poker, kan lova dig att minst 1/20 av de jag spelar mot förmodligen har en så låg IQ.

Om 5% av de du möter råkar tillhöra de 2% med lägst IQ så vill jag definitivt höra vilken sida du spelar på.

Visst, jag menar 2% och itne 5% - my bad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du menar allvar med att judar är smartare.

http://www.economist.com/science/displaystory.cfm?story_id=4032638

 

Är rätt säker på att ashkenazijudar är den etniska gruppen som har högst väldokumenterad IQ.

 

Finns ett par studier på scholar.google.com om du söker å "ashkenazi IQ".

 

Det är väldigt stor skillnad på judar och en liten gruppering av judar. Att inavel kan påverka IQ är inte så spektakulärt då IQ till stor del är beroende av gener. Jag tror man kan hitta många dylika samband om man undersöker andra mindre grupperingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns faktiskt länder som uppmuntrar personer med hög IQ att skaffa barn. ofta lite subtilt dock. ett exempel är singapore som under senare 1900talet bestämde sig för att skaffa en smartare yngre generation genom att ge mer barnbidrag till välutbildade. kontentan är att singapore har väldigt hög utbildningsnivå idag.

 

jag har läst i rapporter att IQ till stor del är biologiskt. har själv svårt för den tanken. för mig känns det som att har man föräldrar med akademisk bakgrund så är sannolikheten större att man själv kommer få liknande intressen etc. jag accepterar att jag antagligen har fel, men för mig känns uppfostran mer relevant än biologi i de flesta fallen.

 

Ja du har fel. Det är ganska enkelt att testa det. Ca 60-70 % av IQ anses som biologisk betingad. Det vet man genom tvillingstudier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag medger att jag skrev fel i mitt första inlägg, det går att träna upp sitt IQ-test resultat.. Dock inte med 20 IQ-enheter utan snarare med 2-3.

Om du har källor som styrker ditt påstående ser jag med spänning fram emot att du publicerar dem här.

 

.

 

Ähh, det är basic knowledge att man kan höja IQ med 10-15 poäng om man tränar hjärnan. Då går man väl från lägstapunkten till högstapunkten, knappast genom att läsa några böcker om hur man höjer IQ. Akademiska studier eller liknande kan väl anses vara stimulerande men ligger man på stranden och röker på dagarna i ändå och bara filosoferar över vad man skall äta så når man nog lägstapunkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ashkenazim utgör 80% av alla judar idag och 92% innan förintelsen.

 

Då är det en annan sak. Det är inget som näms i psykologisk studielitteratur i alla fall. När jag läste namnet cochran fick jag dåliga ascociationer så jag orkade inte läsa hela artikeln. Mig veterligen är cochran ganska spekulativt kontroversiell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som inte tror på att poker har med IQ att göra: Tror ni att det statistiskt sätt finns lika många pokerspelmissbrukare samt förlorande spelare med en IQ på 130 som med en IQ på 70? (vi kör med standardavvikelser på 15)

 

Jag vet det är off-topic och kanske lite petigt men jag kan inte hålla mig längre. Detta skrivfelet dyker upp i alla svenska pokerböcker jag läst och det är ganska irriterande.

 

Statistiskt SETT har folk som inte lärt sig stava lägre IQ men lysande pokertalanger????

 

Tack för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till er som inte tror på att poker har med IQ att göra: Tror ni att det statistiskt sätt finns lika många pokerspelmissbrukare samt förlorande spelare med en IQ på 130 som med en IQ på 70? (vi kör med standardavvikelser på 15)

 

Jag vet det är off-topic och kanske lite petigt men jag kan inte hålla mig längre. Detta skrivfelet dyker upp i alla svenska pokerböcker jag läst och det är ganska irriterande.

 

Statistiskt SETT har folk som inte lärt sig stava lägre IQ men lysande pokertalanger????

 

Tack för mig

 

 

Jag vet (också) det är off-topic och kanske lite petigt men jag kan inte hålla mig längre..

 

Det borde stå "detta skrivfel" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...