Gå till innehåll

Lista över skattefria sajter! (Läs inlägg #1!)


Recommended Posts

Fast det stämmer inte för alla premium-partners, så som NoIQ och Potraiser. Någon som har koll på Redbet?

 

Så, du menar att NoiQ inte är skattefritt? Jag, som nyligen öppnade konto där, tur att jag förlorade hela rullen, då!:mrgreen:

Edit: Visserligen ska jag betala skatt för dom pengarna jag förlorat, men det blir ju ändå lite mindre än ifall jag hade vunnit. HEJA SVENSKA SKATTEVERKET!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

OK, I give up. Jag är ju finne, så jag måste ha fått mina uppgifter från något finskt forum (vilket jag betvivlar starkt, men ok). (Jag går ju i sömnen också)Förresten, varför är det så många finnar på B2B skinsen, någon som vet?:mrgreen:

 

I Finland gäller detta:

 

"I allmänhet kan man utgå från att spelet anordnats på det sätt som avses i 85 § i inkomstskattelagen i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområde om arrangörens registrerade säte finns där och arrangören har licens eller tillstånd att arrangera spel i denna stat, då licens eller tillstånd krävs. Spelet kan även anses vara anordnat i en EES-stat om det har arrangerats av arrangörens fasta driftställe eller filial som finns inom Europeiska ekonomiska samarbetsområde."

 

http://www.vero.fi/default.asp?path=5,40,87&article=7458&domain=VERO_MAIN

 

EU-licens ska alltså räcka för att räknas som EES-site i Finland, MEN om spelet "har arrangerats av arrangörens fasta driftställe eller filial som finns inom Europeiska ekonomiska samarbetsområde" så ska det iaf räknas som en EES-sajt även om licens saknas. En sajt KAN alltså vara EES-site i Finland även utan EES-licens. Inkomst från EES-site är skattefri, nettoinkomst från site utanför räknas som förvärvsinkomst.

 

Gissningsvis finns väl så mycket finländare på B2B p.g.a. starka skin som pokerihuone och 24hpoker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att 24hpoker var svenskt. Är jag ute o cyklar igen?

Martin De Knieff, eller va fan han nu heter, har ju iallafall varit med i Martinspoker. Där har jag ett nick som min dotterdotter har hittat på. Skicka ett PM sä får ni reda på det, men jag lovar inte att spela där igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att 24hpoker var svenskt. Är jag ute o cyklar igen?

Martin De Knieff, eller va fan han nu heter, har ju iallafall varit med i Martinspoker. Där har jag ett nick som min dotterdotter har hittat på. Skicka ett PM sä får ni reda på det, men jag lovar inte att spela där igen.

 

 

Det är ett utländskt registrerat företag. Men i praktiken ett svenskt företag.

 

Martin tror jag fö inte bor i Sverige längre.

 

24Hpoker är skattefritt fö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt förstaposten, "b2b samtliga", så bore det vara skattefritt?

 

Fast det stämmer inte för alla premium-partners, så som NoIQ och Potraiser. Någon som har koll på Redbet?

 

Så, du menar att NoiQ inte är skattefritt? Jag, som nyligen öppnade konto där, tur att jag förlorade hela rullen, då!:mrgreen:

Edit: Visserligen ska jag betala skatt för dom pengarna jag förlorat, men det blir ju ändå lite mindre än ifall jag hade vunnit. HEJA SVENSKA SKATTEVERKET!

 

Det är iallafall inte lika självklart som SvS och Nordicbet. Många säger att det är skattebelagt.

 

Problemet är att skatteverket ännu inte gått ut med någon direkt information om huruvida det är skinnet i sig eller nätverket som ska ses som anordnare av spelet. Nätverket Entraction är (troligen) baserat inom EES, men skinnet NoiQ Poker är det inte. Det finns ju dock "undantag" även tvärtom, till exempel PowerPoker som är ett EES-baserat skin på nätverket Cake som är baserat i Nederländska Antillerna (vilket är utanför EES, även om Nederländerna tillhör EU).

 

Vad gäller Redbet tyder allt på att det borde vara skattefritt. Nätverket Entraction anses som sagt baserat inom EES, och företaget Redbet Gaming Ltd. pekar på att de är registrerade på Malta (vilket är en stor skillnad från "har licens i Malta"), samt refererar till en adress på Malta. Att licensen pekar till Alderney ska inte spela någon roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Har ögnat igenom de först & sista 10 sidorna, men är inte helt 100 så frågar:

 

PartyPoker, Fultilt & Pokerstars, tror man är skattefria men det har inte testats i rättegång ?

 

Ledsen om det frågats förr.

 

Nej.

 

Pokerstars är garanterat skattepliktigt.

 

Partypoker är förmodligen skattefritt.

 

Full Till Poker är omtvistat. Räkna dock med att det är skattepliktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har spellicens där, det stämmer. Men som knappast kan ha undgått någon så är spellicensen tämligen ointressant, åtminstone ur skattehänseende.

 

Enligt mig så är Celebpoker skattefritt. Varför kan du läsa här.

 

/#LOUDmouth#

 

Enligt mig så är dem 99,9% skattefria med dagens tolkning, där licens inte ska spela roll. Är inte Celebpoker skattefri, så finns det väldigt många Ipokersidor som ligger i samma kategori, som inte heller skulle vara skattefria.

 

Ang licensen, så sa de till mig i augusti att de jobbade på att få EU licens och att det beräknades ta 4-6månader att få igenom. Men spelar inte där längre, så inte orkat kontakta de om hur arbetet går...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Hej där!

 

Har jag förstått det rätt att sajten potraiser som är inom nätverket Entraction kan vara skatteplikigt trots all fastän de har sin licens på malta för de har ett kontor i Costa rica?

 

Tack i förhand!

 

Pelle

 

Varför Potraiser har ett Costa Rica bolag förstår jag ärligt talat inte då det knappast kan vara ur licenssynpunkt då Costa Rica inte utfärdar licenser för online gaming. Pengatvätt/skattefusk kanske men det antar jag att Potraiser själva är bäst lämpade att svara på.

 

Därför anser jag det vara smått skrattretande att dom själva skriver att "Potraiser.com is licensed and regulated in Costa Rica."

 

Men men, till saken. Med största sannolikhet har dom noll och ingen verksamhet på Costa Rica förutom en registered adress hos en advokatbyrå eller dyl.

 

Desto viktigare är att allt annat pekar mot EU. Om du läser villkoren på deras website så framgår det tydligt att din avtalsmotpart är maltabolaget Potraiser Support Limited. Och om du kollar Entractions villkor så framgår det att deras operativa verksamhet bedrivs av ett maltabolag.

 

Så fram tills att någon kan göra sannolikt att Potraisers huvudsakliga verksamhetsställe är Costa Rica så måste spel hos Potraiser anses vara skattefritt.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Potraiser har ett Costa Rica bolag förstår jag ärligt talat inte då det knappast kan vara ur licenssynpunkt då Costa Rica inte utfärdar licenser för online gaming. Pengatvätt/skattefusk kanske men det antar jag att Potraiser själva är bäst lämpade att svara på.

 

Därför anser jag det vara smått skrattretande att dom själva skriver att "Potraiser.com is licensed and regulated in Costa Rica."

 

Men men, till saken. Med största sannolikhet har dom noll och ingen verksamhet på Costa Rica förutom en registered adress hos en advokatbyrå eller dyl.

 

Desto viktigare är att allt annat pekar mot EU. Om du läser villkoren på deras website så framgår det tydligt att din avtalsmotpart är maltabolaget Potraiser Support Limited. Och om du kollar Entractions villkor så framgår det att deras operativa verksamhet bedrivs av ett maltabolag.

 

Så fram tills att någon kan göra sannolikt att Potraisers huvudsakliga verksamhetsställe är Costa Rica så måste spel hos Potraiser anses vara skattefritt.

 

/#LOUDmouth#

 

jo det stämmer säkert. Men samtidigt hade jag ju aldrig chansat och hoppats på att skatteverket tycker det är ok. Speciellt inte när det finns hur många andra alternativ som helst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

POTRAISER is operated by B2B Poker Network Ltd. a company duly registered in Malta (hereinafter called “B2B Ltd”). This document is a legal agreement between you (hereinafter called the Licensee) and B2B Ltd in respect of the Licensees use of the server and client software as well as all intellectual property contained within both software programs. Use of enclosed software indicates your acceptance of these terms.

 

Ganske som hovedparten af Entraction (B2B) klienterne. Det er en slags affiliate-aftale og Entraction står for alt det praktiske.

 

Om skat accepterer, at det er Entraction licensen, der gælder, må man jo spørge dem om.

 

Tror kun det er Redbet, der har egen licens og det er på Malta.

 

 

 

På Boss-netværket er der bl.a. Mermaid, Paradise, Redbet, Classic og Fortune, de har Maltalicens.

 

Link til Malta-licens:

 

http://www.lga.org.mt/lga/content.aspx?id=86949

 

Det er class 3 og class 3 on 4, der gælder vedr. poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo det stämmer säkert. Men samtidigt hade jag ju aldrig chansat och hoppats på att skatteverket tycker det är ok. Speciellt inte när det finns hur många andra alternativ som helst

 

Visst finns det massor av alternativa b2b/entractionskin men så mycket klarare än som i Potraiser fallet tycker jag inte att det blir. Det enda som pekar på Costa Rica är att Potraiser hävdar att dom har en licens/bolag (troligen ett ibc) därifrån som dom måste ha drömt ihop eftersom Costa Rica inte utfärdar några spellicenser :shock: Och som bekant (om du har läst tråden) så är ev. licens hur som helst egal.

 

Frågan är hur mycket bevis du anser behövs för att våga spela på en site? Väldigt många av alla andra halvstora (och större också för den delen) bolag har ännu krångligare bolagsstrukturer än så här och med ditt resonemang skulle man i så fall behöva hålla sig borta från majoriteten av alla pokerbolag.

 

POTRAISER is operated by B2B Poker Network Ltd. a company duly registered in Malta (hereinafter called “B2B Ltd”). This document is a legal agreement between you (hereinafter called the Licensee) and B2B Ltd in respect of the Licensees use of the server and client software as well as all intellectual property contained within both software programs. Use of enclosed software indicates your acceptance of these terms.

 

Ganske som hovedparten af Entraction (B2B) klienterne. Det er en slags affiliate-aftale og Entraction står for alt det praktiske.

 

Om skat accepterer, at det er Entraction licensen, der gælder, må man jo spørge dem om.

 

Tror kun det er Redbet, der har egen licens og det er på Malta.

 

 

 

På Boss-netværket er der bl.a. Mermaid, Paradise, Redbet, Classic og Fortune, de har Maltalicens.

 

Link til Malta-licens:

 

http://www.lga.org.mt/lga/content.aspx?id=86949

 

Det er class 3 og class 3 on 4, der gælder vedr. poker.

 

 

Men helvete vad svårt det ska vara, licensen i sig är TOTALT OINTRESSANT. I övrigt har du rätt eftersom både Potraisers & b2b/Entractions villkor pekar mot Malta. Eller KANSKE t.o.m. Sverige med tanke på ägarkopplingar/verksamhet (även om det är ointressant p.g.a. alla kopplingar till Malta).

 

Kolla fyllepinvinens inlägg: http://pokerforum.nu/forum/1413236-post1729.html så får ni t.o.m. en källhänvisning till skatteverket.

 

Jag ber om ursäkt för min ton men blir bara så trött .............................. :cry:

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Licensen är totalt ointressant för svenskar.

 

Det verkar som lapepe kommer fran Danmark (dar betyder licensen allt) eller Norge. For exempelvis Finnar betyder licensen en del och bolagsstrukturen en den.

 

Förvisso men han kommenterade en fråga ställd av någon som verkar vara svensk.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...