Gå till innehåll

No-limit vs Fixed-limit


poker-guy10

Recommended Posts

Jag har spelat no-limit i något år med blandade resultat. När jag pratar med en kompis som spelat poker en längre tid säger han: "Du måste lära dig spela fixed-limit om du stadigt vill tjäna pengar på ditt spelande". Då undrar jag om detta påstående stämmer?

 

Självklart inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påståendet stämmer inte. Man kan naturligtvis lära sig spela NL vinnande utan att någonsin ha spelat FL. Frågan är om det är så han menar eller om han tycker att det är en vettig väg till att lära sig spelet att börja med FL. Personligen tycker jag att NL är ett svårare spel medan FL är mer mekaniskt. Jag tycker att du ska fortsätta resonera kring spelet med din polare. Om ni lägger prestigen åt sidan och kan ge och ta varandras kritik kring spelet har ni bättre förutsättningar att lära mer av varandra än om ni käbblar om enskilda påståendens sanningshalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Poker guy,

 

Spelar själv high stakes. Jag började själv med no limit gick sedan vidare till fixed limit.

 

Jag tror nog att din kompis syftar mer på att man kan plussa stabilare och spela mer mekaniskt. Själv föredrar jag just nu no limit, men jag gillar fixed limit mer eftersom jag personligen tycker att det svänger mindre då man har råd att göra misstag. Annars ser jag ingen anledning till att man som en duktig no limit spelare inte skulle kunna tjäna lika mycket, eller mer.

 

Mvh

 

Svenne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Poker guy,

 

Spelar själv high stakes. Jag började själv med no limit gick sedan vidare till fixed limit.

 

Jag tror nog att din kompis syftar mer på att man kan plussa stabilare och spela mer mekaniskt. Själv föredrar jag just nu no limit, men jag gillar fixed limit mer eftersom jag personligen tycker att det svänger mindre då man har råd att göra misstag. Annars ser jag ingen anledning till att man som en duktig no limit spelare inte skulle kunna tjäna lika mycket, eller mer.

 

Mvh

 

Svenne

 

Vill inte verka butter, men tycker inte man ska lägga sådana där kommentarer om man inte vet vad man pratar om. Man har inte alls råd att göra mer misstag i FL.

 

Så jäkla stor skillnad är det inte. Det är poker och är du bra så vinner du oavsett bettingsform. Så enkelt är det egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixlimit svänger utav bara helsike, både upp och ned och jag skulle framför allt tro att det går att avvika från sitt sanna väntvärde mycket längre än i NL cashgame med hyfsad stack. Den stora fördelen med att spela fixed är att det går ganska lätt att hitta 4-6 bord man kan nöta simultant och fortfarande spela utan att det tär väldigt hårt på koncentrationen. Kör man HU eller 3-4 spelare så minskar den aspekten ganska rejält.

 

Fördelen med fixed är alltså att det är relativt lätt att få in väldigt många händer. Nackdelen är att man kan gå dåligt ganska länge och även tämeligen hög risk för tristess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag menade givetvis var att man har råd att göra misstag som gdaily beskrev bättre än mig, det kostar bara några bettar i fl medans nl kan göra dig bankrutt på 1 misstag

 

. 1 misstag i no limit kan ju kosta hela stacken, medans fixed limit har man råd att göra misstag i.

 

Japp det svänger rejält i fixed limit, men jag föredrar det faktiskt tycker dessutom att fl är väldigt bra för nya spelare som ofta gör misstag samt att man kan spela abc poker och plussa på bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden? Enkelt...

 

Fixed är för kärringar, NL för karlar.

 

Tack och hej.

 

Det är sant, det finns många fler tomtar med taskig självuppfattning i NL

Om ditt påstående stämmer verkar det ganska orationellt att hellre spela mot icketomtar med bra självuppfattning. Alltså är NL att föredra framför FL, V.S.B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat lära mig och jag tycker tomtefaktorn är helt enorm i FL. Dessvärre får dom behålla mer iaf då man inte kan straffa dem lika hårt men det finns ju de som påstår att det är en bra sak. Själv är jag mer skeptisk efter en dag som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat lära mig och jag tycker tomtefaktorn är helt enorm i FL. Dessvärre får dom behålla mer iaf då man inte kan straffa dem lika hårt men det finns ju de som påstår att det är en bra sak. Själv är jag mer skeptisk efter en dag som denna.

 

Det borde ju vara en bra sak för halvbra spelare men dåligt för en bra för raken hinner äta upp så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen spelar jag endast NL. De få gånger jag spelat FL har jag bara blivit tiltad när jag har haft otur. Att motståndare synar ned en med skithänder är givetvis bra i alla former av poker. Det är vad man vill, både i NL, PL och FL. Men jag personligen blir tiltad när jag långsamt blir utdragen i FL, till skillnad från när jag trycker in hela degen och blir utdragen i NL. Nu blir jag inte tiltad om folk klonkar färgen eller stegen. Utan det handlar om träffat toppar där AJ möter J3 och motståndaren klonkar trean på rivern etc. Sådana saker bekommer mig knappt i NL, antagligen för att det av naturliga skäl inte händer på långa vägar lika ofta.

 

I NL jag nöjd om jag tryckt in marker i potten som favorit. I FL har jag svårt att behärska mig utan börjar spela mer spekulativa händer för att sätta moståndarna på plats, klassiskt tiltmanér. Detta gäller nog absolut inte alla, men kanske någon annan känner igen sig?

 

Jag ser utdragningar i FL som kinesisk vattentortyr och i NL som ett skott i huvudet. Det senare är inte på långa vägar lika hemskt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen spelar jag endast NL. De få gånger jag spelat FL har jag bara blivit tiltad när jag har haft otur. Att motståndare synar ned en med skithänder är givetvis bra i alla former av poker. Det är vad man vill, både i NL, PL och FL. Men jag personligen blir tiltad när jag långsamt blir utdragen i FL, till skillnad från när jag trycker in hela degen och blir utdragen i NL. Nu blir jag inte tiltad om folk klonkar färgen eller stegen. Utan det handlar om träffat toppar där AJ möter J3 och motståndaren klonkar trean på rivern etc. Sådana saker bekommer mig knappt i NL, antagligen för att det av naturliga skäl inte händer på långa vägar lika ofta.

 

I NL jag nöjd om jag tryckt in marker i potten som favorit. I FL har jag svårt att behärska mig utan börjar spela mer spekulativa händer för att sätta moståndarna på plats, klassiskt tiltmanér. Detta gäller nog absolut inte alla, men kanske någon annan känner igen sig?

 

Jag ser utdragningar i FL som kinesisk vattentortyr och i NL som ett skott i huvudet. Det senare är inte på långa vägar lika hemskt. :D

 

Är det inte värre att bli utdragen i NL på hela stacken med AA när någon tomte spelat Q5 o träffat två par?? Tycker det är värre än när man förlorar ett bet till på rivern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missupfattat Magoo, det är maktlösheten som är psykande. Värst är väl en flervägspott där man vet att synstationerna sitter med pardrag och hålstegar där de ger varandra odds till att syna. Men man saknar vapnet, man är bakbunden och sitter hjälplöst och tittar på och det enda man kan göra är att symboliskt lägga in 10$ i en pott på 100. Som att sitta i trädgården och titta på när en gaffeltruck långsamt rullar mot garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte värre att bli utdragen i NL på hela stacken med AA när någon tomte spelat Q5 o träffat två par?? Tycker det är värre än när man förlorar ett bet till på rivern...

 

Jag tror vad min gode vän Lajjen försöker säga är att bli utdragen i NL, med t.ex. AA preflop, kan tröstas med att man vet att man hade bästa handen när man tryckte in pengarna.

 

Jag är också en av dem som tiltar rejält i FL; även om tilten påverkar mig sakta, så påverkar den mig säkert. :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missupfattat Magoo, det är maktlösheten som är psykande. Värst är väl en flervägspott där man vet att synstationerna sitter med pardrag och hålstegar där de ger varandra odds till att syna. Men man saknar vapnet, man är bakbunden och sitter hjälplöst och tittar på och det enda man kan göra är att symboliskt lägga in 10$ i en pott på 100. Som att sitta i trädgården och titta på när en gaffeltruck långsamt rullar mot garaget.

 

Gillar liknelsen och håller med. :D

 

Kan passa på att fråga hur sng passar in, är det för de med ännu mer

innanför brallorna eller nåt mesigt mittemellan? ;)

 

Lite allvar är det i frågan, hur anses skillnaden vara i spelstilen där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SNG går under turneringsspel med extrem positionsmedvetenhet. Hamnar mellan cashgame och multitable.

 

Alla beslut i cashgames fattas baserad på procentuell vinstmöjlighet.

I multitables fattas besluten baserad på stackstorlek, och blindsnivån, samt procentuell vinstchans.

 

I SNG så får man ibland stå tillbaka när man tror att man leder för att man tjänar på det positionellt sett (Big stack och short stack går in tungt, man har bra hand men håller sig undan).

 

Mest i byxorna har High stakes cash game NL spelare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...