Gå till innehåll

Vilken pokerform är mest skicklighet och minst tur?


Incognito

Recommended Posts

Jag tror inte frågan kan riktigt besvaras eftersom den är lite otydligt formulerad. Tur, eller snarare slump, har som mest inverkan. Och jag tror inte riktigt att man kan definiera skicklighet på ett sätt som inte i sin definition samtidigt definierar slumpens inverkan.

 

Hur som helst så är mörkpoker det spel med absolut minst tur i för i vart fall dåliga spelare. Synar du ett pottbet med T6s i texas så gör det inte så jäkla mycket, synar du ett pottbet i mörkpoker med 66xxx så har du sisådär 12% vinstchans. Standardracet i mörkpoker är ungefär lika med värstafallsscenariot i texas. Värstafallsscenariot i mörkpoker är inte direkt ovanligt och då drar man dött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synar du ett pottbet med T6s i texas så gör det inte så jäkla mycket, synar du ett pottbet i mörkpoker med 66xxx så har du sisådär 12% vinstchans.

 

Jag vill inte bestrida någonting, det låter rimligt. Men var har du fått dessa siffror, och har du mer intressant mörkpokerstatistik. Har ganska mycket själv, men det verkar finnas mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att en spelare som är sjukt bra på att räkna kort kan få en större fördel i 7CS än i någon av de andra större pokervarianterna.

 

Visst, absolut. Ännu större fördel i 7cs/8. Alla kan lära sig att räkna kort, men få verkar bra sig om att göra det, så det finns gott om pengar i spelet för de som verkligen kan både räkna och spela. Själv tycker jag att det är rätt kul att räkna också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den skicklige skulle ha mest fördel i ett spel som 5-card stud NL där turfaktorn är väldigt liten och informationmängden är väldigt hög.

 

Sådana spel som ser så lätta ut kan oftast krossas av den riktigt skicklige framförallt om han har bigbet som vapen.

 

Sen är det självklart att ju mer komplexa spelen blir så gynnas den som är mest påläst, analytisk och kan uttnyttja komplexiteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte bestrida någonting, det låter rimligt. Men var har du fått dessa siffror, och har du mer intressant mörkpokerstatistik. Har ganska mycket själv, men det verkar finnas mer.

Jag överdrev nog lite, par vs överpar är 1:3 och par vs tvåpar (med ett överpar) är ~1:10.

 

Vet inte om det bara var en åsikt eller om det kunde backas upp med lite siffror.

Vilka sorts siffror skulle du använda för att kvantifiera det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påstå att Trippledraw 2-7 är det spel som kräver mest skill, kan ju inte riktigt backa det med några siiffror.

 

Men ta tex vilka det är som brukar vara vid finalbordet i WSOP i denna event. Detta kanske beror på det låga antalet starter men men.

 

Att PLO skulle vara så jäkla svårt kan jag inte hålla med om, men nu har jag spelat väldigt mycket PLO och väldigt lite trippledraw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med Omaha är det är så jävla svårt att läsa motståndarna. Jag vet inte om det beror på bristande skicklighet eller att det är inbyggt i spelet. Att värdera sin hand är också svårare då det finns så många möjligheter.

I omaha använder man 2 av 4 kort från handen. Det blir 6 kombinationer, medans i Texas har man bara en kombination.

Att sätta motståndaren på en kombination är inte så svårt, det är de övriga 5 kombinationerna som är svåra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PLO är iofs ett ganska svårt spel så snart som man har motståndare som vet vad de gör, men det är fortfarande ett spel med hög grad av tur. Jag tror inte jag hört något PLO-proffs säga annat än att det svänger friskt.

 

Tror frågan var vilket spel som är mest skicklighet och minst tur. Och jag har ingen aning. NL Hold'em har ganska låg standardavvikelse jämfört med vinst, men jag tror inte det är det spel som ger mest fördel till den skicklige.

 

Med största sannolikhet är det någon insomnad pokerform, eftersom pokervarianter där tur spelar extremt liten roll och skicklighet extremt stor roll självdör ganska kvickt eftersom firrarna får slut på sina pengar åt helvete för snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med största sannolikhet är det någon insomnad pokerform, eftersom pokervarianter där tur spelar extremt liten roll och skicklighet extremt stor roll självdör ganska kvickt eftersom firrarna får slut på sina pengar åt helvete för snabbt

 

Exakt. 5 korts stöt NL är det spelet där turfaktorn är minst.

Sökö har lyckats bli ett bra spel tack vare 4färg/stegeregeln, men annars är som sagt speet nuförtiden dött, på grund av att det är för svårt att dra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökö hi/lo är också ofta orimligt kul :)

Nja, det beror ju lite på. Om Björne får stryk i det så är det orimligt kul eftersom han blir mer irriterad i det spelet än i något annat om folk spelar fel mot honom och han förlorar, men de senaste helgerna har han ju scoopat jättepott efter jättepott så då var det inte alls så kul (själv så går jag nog ungefär +-0 i det spelet mot de vanliga spelarna påi klubbens 5-5 dealers choise bord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jag skulle tro att det är mest skicklighet i mörkpoker. Ju fler satsningsrundor desto större risk att någon träffar något bra, och oftast är då potten så stor att man måste syna. I mörkpoker däremot är potten oftast inte så stor att en syn är atumatisk.

 

Förmodligen är det allra mest skicklighet i potlimit mörkpoker, för där förlorar jag jämt :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det är mest skicklighet i mörkpoker

Det som skiljer mörkpoker från andra varianter är att förmågan at "läsa motståndarna" är viktigare. Andra förmågor som att räkna odds är inte lika viktiga som i t.ex. texas.

 

I texas kan man vara en vinnare utan att vara speciellt bra på att läsa sin motståndare, går man då över till mörkpoker så leder det ofta till katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som sagt de flesta spelen kräver olika typer av skill, men generellt så borde det väl vara så att desto fler beslut man måste ta desto svårare blir spelet ?

 

Eftersom det i princip bara är 3 beslutspunkter i mörkpoker borde det inte vara det mest skicklighetskrävande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...