Gå till innehåll

NL - SH, tankar om KQo, QJs utg?

Recommended Posts

Postad

Som nyinvigd SH spelare har jag sakta men säkert börjat fatta galoppen (tror jag) ;)

Dock känner jag mig inte alls bekväm med vissa situationer preflop.

Två typiska situationer följer: (ska sägas att jag lirar NL25)

1. KQo, QJs utg? AJo, KJs rasisar jag, KJ foldas. Argument för att limpa? Känns ju som en svårspelad hand i dålig position med tpkt när man bjuder in skithänder preflop.

I sensare positioner brukar jag raisa med alla dessa händer vilket jag antar är rätt...

2. Sitter på knappen, sb, eller bb och alla limpar fram till mig, alt en minirasie som alla callar. Hur göra här med händer som 99, AQ?

Var går "gränsen" för vilka händer som är värda att isolera sig med en stor bet om det limpats , callats av flera?

Postad

1) Höjer med AJo, ATo, KQo, KJs. KJo foldar jag. Open-limpa aldrig i shorthanded!.

2) AQ och 99 hade jag raisat med alla dagar. Vilka händer du höjer med beror på vilka du spelar mot. Brukar köra på regeln 4xBB + 1BB för varje limpare. Variera aldrig dina preflop höjningar.

Postad
1) Höjer med AJo, ATo, KQo, KJs. KJo foldar jag. Open-limpa aldrig i shorthanded!.

2) AQ och 99 hade jag raisat med alla dagar. Vilka händer du höjer med beror på vilka du spelar mot. Brukar köra på regeln 4xBB + 1BB för varje limpare. Variera aldrig dina preflop höjningar.

ATo duger alltså...?

Hur gör ni med QJs utg?

Vad menar du exakt med att aldrig Open Limpa ? Alltid raisa först in med sc och låga pp?

Postad
ATo duger alltså...?

Hur gör ni med QJs utg?

Vad menar du exakt med att aldrig Open Limpa ? Alltid raisa först in med sc och låga pp?

ATo duger för mig, det beror ju helt på hur du spelar postflop. Ju bättre du blir desto mer kan du spela marginella händer. Kan du inte spela marginella händer postflop ska man låta dem vara.

Ja, jag menar verkligen att man aldrig open-limpar i SH. Ska du spela SC och PP ska de höjas och inget annat. Är du först in och ska spela en hand är det höja som gäller, annars fold. Se bara till att du har position och kan spela dem postflop.

Postad

Alltså, jag tänkte inte lägga mig i er diskussion här, men det är verkligen inte alls så enkelt som att säga att det aldrig ska open-limpas i SH, inte på någon nivå. När man entrar en pott måste man ju ta hänsyn till fler parametrar än bara sin egen hand, och det finns verkligen lägen då OL är att föredra, även först in. I extrema fall t.o.m i sen position.

Postad

Jag höjer de händerna först in nio gånger av tio, om det inte är så att knappen/CO är antingen en galning som slår om med lite alla möjliga händer eller en kompetent lösaggrospelare som inser vikten av position och spelar tillbaka hårt även utan träff/med marginella träffar. Särskilt om mörkarna har veka tendenser postflop så raisar jag.

Däremot tycker jag att QJs t.ex. är en solklar limp om hela bordet limpat till dig och du sitter i position på ex. knappen, helt klart en hand som funkar fint i multiwaypotter. I sen pos på knappen efter ett gäng limpare spelar jag nog allt ner till offsuit one-gappers och suited two-gappers, i alla fall för en big blind. De implicita oddsen är helt enkelt enorma.

Detta förutsätter givetvis att du spelar bra och stabilt postflop - har du problem med marginella händer efter floppen är det lika bra att strunta i dessa tills du känner dig säkrare i ditt spel.

Postad

Så ni förespråkar alltså att raisa med låga pp och sc utg? Borde det inte va bättre att bara glida med för en billig peng och floppa bra?

QJs ska höjas utg om jag fattat det rätt?

KJ och QJ spelas ändast i sen position då man höjer och man limpar aldrig med dessa utan antingen höjer eller lägger?

Postad
Så ni förespråkar alltså att raisa med låga pp och sc utg? Borde det inte va bättre att bara glida med för en billig peng och floppa bra?

KJ och QJ spelas ändast i sen position då man höjer och man limpar aldrig med dessa utan antingen höjer eller lägger?

Alltså, ibland låter det som att du tror att det finns en generell ultrasann universalhandling för varje hand/gata/position. Isåfall: det gör det inte. Inget diss förstås. :)

Så ni förespråkar alltså att raisa med låga pp och sc utg?

Variera dig. Oftast höjer jag, ibland inte. Är bordet gristight höjer du med 97o UTG. Är det vilt och röjigt synar du först in med 66 lika ofta som du höjer den. Är UTG+1 helvild synar du med starka händer ibland för att försöka hamna HU med honom och dominera honom. Känner du dig ovan och inte gillar att comitta stora pengar utan nötter och bordet är normalt så kan du limpa händerna, tycker jag. Försök att hitta den stil som passar dig bäst. Säg såhär: det är aldrig FEL att limpa små par / SC's UTG.

Aldrig om CO's Alias börjar på R. Annars kan du testa att variera dig.

Variera dig.

Postad
Säg såhär: det är aldrig FEL att limpa små par / SC's UTG.

Skulle vilja hävda motsatsen vad gäller små SC, framförallt vid ett aggressivt bord. Som regel är de halvruttna när man spelar dem ur position och utan att ha tagit initiativet.

Sen ser jag ingen poäng till att variera sig om man alltid höjer först in. De har inte en susning om vad man har ändå.

Postad

Säg att du sitter i CO och två limpar innan dig, du hittar liknande händer vi diskuterat, KJo, QJs QJo eller ATo. Här är vi ju inte först in, vilket är då lämpligast mot förmodade lösa tomtar? (NL25).

Lägga, för tajt

Syna ?

Höja, kan hamna i problem pga kicker, dock har ingen visat styrka + tar komandot. Problem om nån synar med tex AK, KQ ....

Liknande senario, fast nu sitter vi på blindsen - alltså dålig position.

Hur göra här?

Tycker ni ska ha med i beräkningen att jag som sagt är relativt ny SH...

Postad

Har också lirat en del NL$25 SH och upptäckt att det (som regel) inte är lönsamt att spela låga och mellan SC alls. Finns i princip inga implicita odds då alla är callstations och minibettar när de väl har något, så vid träff på sitt SC får man ändå inget betalt.

Inte spelat våldsamt många händer men det gäller framför allt på Party. Där har jag upplevt att det som är lönsamt är att a) hitta en aggressiv/dumdristig spelare och vänta på goda händer eller b) tajta till rejält och skippa de marginella händerna då det inte går att utläsa något av fiendernas spel på den nivån.

Jag påstår inte att alla NL$25-spelare är nötter men vad jag upplevt så är en god majoritet det i alla fall (främst Party).

Postad

Skulle vilja hävda motsatsen vad gäller små SC, framförallt vid ett aggressivt bord. Som regel är de halvruttna när man spelar dem ur position och utan att ha tagit initiativet.

OK, jag reviderar när det gäller just små SC's och man känner sig osäker på preflop-spelet. Då är det nog bättre att skicka de i mucken direkt.

Sen ser jag ingen poäng till att variera sig om man alltid höjer först in. De har inte en susning om vad man har ändå.

Jag var kanske otydlig. Det jag menade var att han inte behöver sikta på så "fasta regler" han verkar vara ute efter, utan att anpassa sitt spel lite efter flytet på bordet, vilka som limpat/foldat innan, hur mkt potter han spelat de sista x händerna, o.s.v. Om jag t.e.x har spelat riktigt många potter de sista 30 händerna och visat typ inga kort eller bara bluffar, så kan jag tänka mig att mucka QJo UTG, samtidigt som jag kan spela upp 97o UTG om läget känns bra åt andra hållet.