Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kör nästan alltid ett CB då jag bettat preflop och fått med mig max motståndare, är detta rätt då tex A eller K kommer på flop?

Vi förutsätter att Fi är hyffsat lös (spelar NL25).

Hur brukar ni göra?

Postad

Har också funderat lite på det. CB också nästintill alltid om jag fått med mig 1-3 spelare. Checkar oftast om det är 3 eller fler som synat. Jag förlorar mycket pengar på detta och undrar om det egentligen är så smart o spela så. Samtidigt är det korkat och bara betta när man träffat, eftersom det då blir alltför uppenbart vad man har på hand. Mycket handlar om vad det är för motstånd runt bordet. Är det tight, kan man CB rätt mycket mer än om det är löst...

Postad
Har också funderat lite på det. CB också nästintill alltid om jag fått med mig 1-3 spelare. Checkar oftast om det är 3 eller fler som synat. Jag förlorar mycket pengar på detta och undrar om det egentligen är så smart o spela så. Samtidigt är det korkat och bara betta när man träffat, eftersom det då blir alltför uppenbart vad man har på hand. Mycket handlar om vad det är för motstånd runt bordet. Är det tight, kan man CB rätt mycket mer än om det är löst...

Ja, råkade ut för ett rätt typiskt senario innan.

Jag höjer med AJ i utg+1 får en syn av knappen, som är en callingstation.

Floppen är raggad med K. Jag kör ett CB på knapp pott, blixtsyn...

Postad

Variera litegrann med check, och sen fold eller raise. Betta ut de FLESTA floppar förstås, men visst kan man checkraisa ibland, eller checkfolda. Sen är det ju också så att ju vekare tableimage man har, desto mer kommer du att bli tillbakaspelad emot när fi sitter med marginella händer. Om de vet att "den där snubben, honom blir det alltid så feta potter emot om jag spelar" så kommer de vara mindre benägna att ge dig action utan en stark hand.

Postad

Man får ju tänka på vad det är för spelare man är upp mot, vad floppen innehåller och vad man har för position. Sen tycker jag även man kan variera storleken på sitt CB beroende på vad det är för flopp för att få så mycket info om motspelarens hand som möjligt. Som standard lägger jag ett CB kanske 80% av gångerna jag pre-flop raisat.

Om motspelaren är relativt lös även på floppen kan man behöva beta på turn för att få bort honom. Här gäller det så klart att ha bra koll på vem man möter, men jag tycker det finns många som synar med på floppen och sen lägger sig enkelt på turn. Spelar för övrigt NL25 6-manna på Party.

Postad

Variera lite, kör lite på känsla, ju mer man spelar desto mer lär man sig vilka floppar som är bra och vilka som inte är det. Men beta oftast, tror jag Cb:ar ungefär 80% av min preflopraisar. Floppar som innehåller A och K är jag mer benägen och bettar även om jag har underpocketpar eller AJ utan träff. Kör även en turn bet ibland om floppen är t.ex 449 och turn Q när du sitter med en hand som AK.

Postad
Kör även en turn bet ibland om floppen är t.ex 449 och turn Q när du sitter med en hand som AK.

Lite farligt tips då folk på lågnivå som floppar set inte bettar dom utan check-synar ner till rivern där dom lägger ett bet på flera gånger potten.

Du får se upp lite när floppen är parad, får helt enkelt skaffa dig erfarenhet.

Postad
Kör även en turn bet ibland om floppen är t.ex 449 och turn Q när du sitter med en hand som AK.

Lite farligt tips då folk på lågnivå som floppar set inte bettar dom utan check-synar ner till rivern där dom lägger ett bet på flera gånger potten.

Det är väl inte direkt bara på lågnivå som floppade sets lite då och då slowspelas...

Postad

Det är väl inte direkt bara på lågnivå som floppade sets lite då och då slowspelas...

Jo men på low limit händer det inte lite då och då utan det är en regel att slow-spela dom. Underbart när man missar floppen totalt och sitter på knappen och SB bettar ut och alla foldar, bara att höja på turn så vinner man 90% av gångerna.

Postad
Tycker klassiska sättet att spela floppad triss på lowlimit är. Checksyn på floppen, dubbling på turn. Fast set som ni snackar om slowspelas ännu mera.

Je det beror ju lite på position... En annan variant är ju att beta friskt på floppen och hoppas någon nappar och sen checka turn för att representera ett steal attempt på flop för att sen antingen check-calla eller check-raisa på turn (beroende på vilka kort som ligger m.m.)

• 5 weeks later...
Postad

Vilket är bäst?

C-beta floppar med höga kort eller låga kort!?

Blir fisken rädd och tror att man har Kungen på K 8 6 eller ska man tänka att det är större chans att dom missat 2 7 9 rainbow?

Postad

Jag brukar köra på följande sätt, några exempel.

AKs bettar pre, såklart.

Flopp: K94r - Betta pott.

Flopp: 227r - Betta halvpott

Flopp: 3s4s9h - Betta pott.

Flopp: QJ2 - Check-fold.

AA bettar pre.

Flopp: AK2r - Betta halvpott (finns det drag ute så pott).

Flopp: K48r - Betta pott.

Med låga PP som träffar set så bettar jag halvpott om brädan inte är dragvänlig, är den dragvänlig bettar jag pott.

Floppar jag stege så brukar jag betta halvpott, 2 i samma färg pott inte halvpott, beror ju lite på vad för fi man är uppe mot.

Lite svårare när jag floppar färg men har jag låg färg brukar jag köra på med pott bet, har jag A hög så är det trixigare och får spela mer på read.

Kanske inte det optimala men det är så jag brukar spela. Sedan gör jag aldrig CB mot spelare jag inte har koll på och försöker för det mesta inte bluffa alltför många spelare, gränsen dras vid max 3 st.

Appropå låga eller höga floppar så är jag mer benägen att göra CB på floppar utan höga kort, kommer tex T7x (eller annat bräde med T och kort nära så som QJ98) är jag försiktig samma sak med 98x eller 9Qx, gör nästan aldrig CB om jag sitter med AQ och floppen kommer K28. Mot en fi som synar med allt pre brukar jag inte köra CB om jag inte vet att han alltid bettar ut såfort han träffar, såvida han inte är weak, dock kan det bli dyrt om man får K på turn och floppen är T83.

Postad

Tycker det beror helt på vilka man sitter med , på ena bordet kan 3 st lägga på 1/3 pott bet på andra bordet följer 3 med på dubbla pott bett även om alla 6 pers skulle ha samma kort o bräda.

Tycker inte man kan säga att gör alltid si o så, höj där o folda där, allt beror på den specifika situationen och bordet.

Postad
Vilket är bäst?

Blir fisken rädd och tror att man har Kungen på K 8 6 eller ska man tänka att det är större chans att dom missat 2 7 9 rainbow?

Bästa floppen brukar vara ett högt kort. Är där inget högt kort så ser det ut att vara troligt att du missade floppen. Är där ett högt kort så kan det ofta se lite läskigt ut för motståndaren, och är där två eller flera så är det större chans att floppen träffade din motståndare.

Postad

Om du höjer preflop med medium till låga pocketpar så tycker jag du ska göra ett CB på en 269 flop emellanåt.

AKs bettar pre, såklart.

Varför bara halvpot på en 227 flop? Det är ju mindre chans att någon har träffat och får du syn så är du förmodligen uppe mot 7x oftare än en floppad triss. Klonkar du då topparet på turn så är det bara att tuta och köra.

När floppen kommer QJ2 lyckas jag mer än 50% av gångerna stjäla potten med ett pottbet. Blir jag synad har jag outs till nöten och träffar jag då dubblar jag oftast upp. Annars är en check-fold på turn bättre än på floppen tycker jag.

Postad

AKs bettar pre, såklart.

Bland det vekaste jag läst tror jag. Två överkort och hålpipa, och i flertalet av fallen RR-färgdrag. Får jag en sådan flopp så slår jag om de gånger motståndaren bettar in i mig och bettar 999/1000 ggr de ggr han checkar eller jag agerar först.

Postad
Om du höjer preflop med medium till låga pocketpar så tycker jag du ska göra ett CB på en 269 flop emellanåt.

AKs bettar pre, såklart.

Varför bara halvpot på en 227 flop? Det är ju mindre chans att någon har träffat och får du syn så är du förmodligen uppe mot 7x oftare än en floppad triss. Klonkar du då topparet på turn så är det bara att tuta och köra.

Synar fi ett halvpott kommer han syna helpott oxå, foldar han till helpott så foldar han till halvpott. Är jag uppe mot 7x efter min pre höjning, vad kan fi sitta med? 77, 76, 87, A7 kanske K7, den enda som jag vill möta då är 76/87 och han kommer ändå inte att betala om jag träffar A eller K.

Håller helt och hållet med om att ett bett på floppen 269 kan vara bra ibland om jag bettat i sen pos. Dock måste du ha i åtanken att mina råd gäller låga nivår där man inte måste mixa upp spelet galet mycket.

När floppen kommer QJ2 lyckas jag mer än 50% av gångerna stjäla potten med ett pottbet. Blir jag synad har jag outs till nöten och träffar jag då dubblar jag oftast upp. Annars är en check-fold på turn bättre än på floppen tycker jag.

Varför syna ett bett på floppen för att se ett kort? Då har du får det mesta så mycket cash i potten att du ska syna på turn med. Dessutom är det en farlig flopp förmodligen har du som bäst 7 outs, troliga händer på fi är JT, QJ, KJ, KQ, AQ, AJ ev ex 98. Inga av dom slår du, förutom 98 men träffar du din kung är du ändå uppäten, visst får du stegen så sitter du fint till men annars?

Postad

Varför syna ett bett på floppen för att se ett kort? Då har du får det mesta så mycket cash i potten att du ska syna på turn med. Dessutom är det en farlig flopp förmodligen har du som bäst 7 outs, troliga händer på fi är JT, QJ, KJ, KQ, AQ, AJ ev ex 98. Inga av dom slår du, förutom 98 men träffar du din kung är du ändå uppäten, visst får du stegen så sitter du fint till men annars?

Syna ett pottbet för ett drag med 4 outs där en trefärg luktar illa är idioti. Det håller jag med om. :D Jag menade att en steal ofta funkar när brädan kommer med klädda kort och om man blir synad så är det läge att ge upp.

Postad
Vilket är bäst?

Bästa floppen brukar vara ett högt kort. Är där inget högt kort så ser det ut att vara troligt att du missade floppen. Är där ett högt kort så kan det ofta se lite läskigt ut för motståndaren, och är där två eller flera så är det större chans att floppen träffade din motståndare.

OK! har tänkt precis tvärt om innan, men tolkar jag det rätt om jag säger att:

mot 1 spelare: Beta A,Khög-floppar oftare än 9hög-floppar?

mot 2 spelare: Tvärt om? Rätt tänkt?

Har för mig att du spelar mycket NL25? Stämmer detta? Isf har du ju bra koll på hur fisken agerar....