Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen, år 2006!


Beachjohan

Recommended Posts

Säkert inget fel, men känns ju som att man helre får in pengarna mot sådana idiot-stationer med en hand man vet kommer stå. Sedan finns ju iof problemet att man vill ta hans pengar fort innan någon annan gör det..

 

Iof, en hand står ju sällan när det är riggat mot sådana idioter, dom kan ha hålstegen eller runner runner draget och det är totalt omöjligt för dom att missa. Så spelar nog mindre roll..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 808
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

------HAND 1------

Game #2447745274: Hold'em NL (£2/£5) - 2006/05/21 - 17:03:08 (UK)

Table "Boone" Seat 6 is the button.

Seat 1: DELTRON (£659.50 in chips)

Seat 3: IronBalls (£332.50 in chips)

Seat 6: Beachjoan (£571 in chips)

DELTRON: posts small blind £2

IronBalls leaves the table

Beachjoan: posts big blind £5

----- HOLE CARDS -----

dealt to Beachjoan [Ad Kc]

DELTRON: raises to £20

Beachjoan: raises to £65

DELTRON: calls £45

----- FLOP ----- [As 9c Ts]

DELTRON: checks

dbyrne21 joins the table at seat #4

Beachjoan: bets £95

DELTRON: raises to £240

 

Ganska duktig 20/10 spelare.

Har slagit om 3 av hans 4-5 sista preflop raise och han har foldat.

Svårt läge, vinstoptimering eller förlustminimering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska duktig 20/10 spelare.

Har slagit om 3 av hans 4-5 sista preflop raise och han har foldat.

Svårt läge, vinstoptimering eller förlustminimering?

 

Om du nu slagit om hans preflop bet 3 ggr är det inte ganska troligt att han försöker visa lite styrka nu då, med T.ex AQ eller är det helt idiotiskt att tänka så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror nog lite på. En duktig 10/20 spelare kan mycket väl tänka (om han har lite insikt i hur du spelar):

 

"Han har slagit om så många gånger så när han nu gör det igen, kan han knappast ha en särskilt svag HD. Det vore alltför transparent."

 

Jag tror att du ska förlustminimera. Triss eller tvåpar - mycket troligt att han ändå sänkt sina pre-flop-krav något - även om han inte tror att du bluffar totalt - verkar troligt.

 

Men som sagt, det beror mest på hur han reagerar på din aggressivitet.

Kanske överskattar jag NL 10/20-spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror nog lite på. En duktig 10/20 spelare kan mycket väl tänka (om han har lite insikt i hur du spelar):

 

"Han har slagit om så många gånger så när han nu gör det igen, kan han knappast ha en särskilt svag HD. Det vore alltför transparent."

 

Jag tror att du ska förlustminimera. Triss eller tvåpar - mycket troligt att han ändå sänkt sina pre-flop-krav något - även om han inte tror att du bluffar totalt - verkar troligt.

 

Men som sagt, det beror mest på hur han reagerar på din aggressivitet.

Kanske överskattar jag NL 10/20-spelarna.

 

Johan menade 20/10. 20% VPIP och 10% FPR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska duktig 20/10 spelare.

Har slagit om 3 av hans 4-5 sista preflop raise och han har foldat.

Svårt läge, vinstoptimering eller förlustminimering?

 

Jag röstar för förlustoptimering..

 

Även om han börjar bli irriterad på dig lär han ju inte slå om med något sämre än AK där.. 20vpip är trots allt smalt och 10pfr lågt för en solid kompetent spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant dagbok, Johan. Jag är bara nyfiken på varför du spelar på lägre

nivå än du började på och framför allt hade som mål. Kikade om du hade

förlorat gigantiska summor, så jag bläddrade bak till februari. Där stod det

något om att vissa hävdar att du tjänar mer på denna nivå som du lirar på

nu.

Har du vikt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant dagbok, Johan. Jag är bara nyfiken på varför du spelar på lägre

nivå än du började på och framför allt hade som mål. Kikade om du hade

förlorat gigantiska summor, så jag bläddrade bak till februari. Där stod det

något om att vissa hävdar att du tjänar mer på denna nivå som du lirar på

nu.

Har du vikt dig?

 

Tack så mycket.

Efter en väldigt bra månad i januari gick det lite småknackigt.

Samt att jag lever väldigt dyrt på resande fot.

 

I kombination med att jag köpte in mig som delägare i bestpoker.com

för ganska stor del av rullen (som inte är börsnoterade ännu)

 

Så nu är jag ute efter lite säkera pengar, samt omstrukturering av spelet.

Tänkte se till att plocka ut några hundra tusen till innan jag bygger nya rullar. kommer bli dyrt i vegas :D

 

Sålde förövrigt av alla mina andra aktier för en vecka sedan.

Mycket lycklig över det idag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta är jag inblanda i set vs set i 6 handed?

Någon med lite djupare matematikunskap kan ju rätta min uträkning.

 

Par på handen: 1 ggn på 16

Att en av mina motståndare har par på handen: 1/16*5

 

Att vi floppar set samtidigt: 2*2*44/ 19600 = 0,9%

 

så 1/16 * 5 / 16 *0,009 = ca 6000.

 

Dvs 1 ggn på 12.000ggr råkar man ut för set under set.

 

Jag har haft 2 st idag. 1 st igår och 3 st i fredags.

(samt 12-15st tidigare i maj)

Och nej jag har inte spelat 200.000 händer. ;)

 

Nu måste jag lipa lite mer över i-världens orättvisor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan, surt med överseten. Hur går dina små pockets förresten? Och med små menar jag då främst 22-55 även om 55 ligger precis på gränsen. Har själv aldrig(enligt PT) lyckats driva dessa händer till annat än mycket marginell vinst men jag spelar dom ändå från alla positioner mest för att trycka upp vpip när jag tycker det behövs.

 

Frågan är dock om man inte ska släppa dessa mot raise i många fall och även från de 2 första positionerna om det inte är limpat innan. Mot breda HD är det svårt att få ordentligt pröjs och mot smala är risken för översett en faktor inte helt oviktig när det rör sig om marginella händer. Svårt att spela vidare med också ur position mot LAG när man missar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också intresserad av de där småparen.

 

Man ska alltid höja när man är först in, aldrig limpa.

 

Du har skrivit ett par gånger att en bra spelare på hög nivå alltid höjer först in. Jag förstår argumentet helt och hållet och gillar själv att spela på det sättet, och det är många "proffs" som rekommenderar det synsättet (t.ex. Jesus).

 

Å andra sidan har vi Dolle som (i SS) gärna limpar in från tidig position med AA, KK, AK, småpar och en massa SC (inklusive 1- och två-gappare). Småparen och SC tål ju inte en reräjs, och då riskerar man att tappa de implicita oddsen om man höjer först in med de händerna (särskilt i nätpoker med 100xbb i stacken, Dolle förutsätter ju ett inköp på minst 200xbb). Hur ser du Dolles resonemang kontra din egen rekommendation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid vilka situationer/floppar gör ni INTE ett CB?

 

Mm, delvis fullring kontra shorthanded. Utöver det så ger du upp alldeles för mycket när du kommer limpcalla en massa händer och få checkfolda på flopen istället för det vanliga scenariot att du slår upp och kanske vinner potten så, eller får en syn och gör din CB och tar hem poten på det viset. Väg det mot att konstant checkfolda i princip alla flopar så märker du ganska snabbt att det är avsevärt mycket bättre, och att du måste få mycket mer betalt för dina träffar när du aldrig vinner oträffat också. Du får även in mer pengar i poten när du väl träffar ditt set. Limpar du kommer du få massa multiwaypotter (som är små på flopen) och som du aldrig kan vinna oträffat. Slår du upp vinnre du poten 40% på flopen efter att ha slagit upp och CB:at, tycker inte man behöver säga så mycket mer än så. Sitta och oroa sig för omslag 6-handat så man skiter i att slå upp känns minst sagt ganska iskallt, även det att börja folda 22-55; vad är resonemanget bakom det utöver att ni blivit översetade ett par gånger och fått för er att de paren är ev-?. Fullring är det absolut inte fel att folda, men shorthanded tycker jag är att gå för långt.

 

Sen slår jag ju inte upp med alla händer hela tiden heller; slår upp med alla pockets 6-handat först in oavsett position, men slänger ofta en massa SC:s utg och utg+1, slår upp med dem en del av tiden och slänger dem en del av tiden. Slår alltid upp CO och knappen dock förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade foldat den specifika handen.

 

Mot en tight spelare är oftast checkraise på floppen tecken på tvåpar lr bättre.

 

Förmodligen leder man mot hans HD, but man ska akta sig för samtliga beteendeförändringar, och i hans fall känns CR som en beteendeförändring. Frågan är då vad som orsakar den förändringen och om det kan föranledas av händer som t ex AQ lr AK.

 

Av det du skrivit känns det som att du har bra kontroll över Fi och kan vinna många småpottar genom reraise på floppen som han slänger, så jag skulle förlustminimera här och välja en annan sits att attackera.

 

Många kanske uppfattar det som vekt spelat, men det kan också handla om en stor laydown. Överlag tycker jag inte man ska sätta alldeles för stor tilltro på TPTK mot CR, om inte spelaren visat att han gör sådana utspel med TP ok Kicker. I så fall synar jag för att ge honom möjlighet att bluffa på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade foldat den specifika handen.

 

Mot en tight spelare är oftast checkraise på floppen tecken på tvåpar lr bättre.

 

Förmodligen leder man mot hans HD, but man ska akta sig för samtliga beteendeförändringar, och i hans fall känns CR som en beteendeförändring. Frågan är då vad som orsakar den förändringen och om det kan föranledas av händer som t ex AQ lr AK.

 

Av det du skrivit känns det som att du har bra kontroll över Fi och kan vinna många småpottar genom reraise på floppen som han slänger, så jag skulle förlustminimera här och välja en annan sits att attackera.

 

Många kanske uppfattar det som vekt spelat, men det kan också handla om en stor laydown. Överlag tycker jag inte man ska sätta alldeles för stor tilltro på TPTK mot CR, om inte spelaren visat att han gör sådana utspel med TP ok Kicker. I så fall synar jag för att ge honom möjlighet att bluffa på turn.

 

Man får också se till den specifika situationen, som bekant i poker, Johan skrev ju att han slagit om 3 av hans 4-5 sista preflop raise och Fi har foldat. Om man nu ska se till eventuell "beteendeförändring" så lutar det ju mer mot det faktumet att Fi inte kan ge Johan cred för att ha stål varje gång han slår upp (när han nu gjort det flera ggr i rad) vilket leder till att Fi säkerligen gör ovanstående med lite sänkta starthandskrav och spelar marginella händer hårdare. Ingen spelare vill dessutom bli "pushed around". Kan bara hålla med Nebbis - instapush!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...