Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen, år 2006!


Beachjohan

Recommended Posts

Höjer du dina höga par i 97% av fallen blir det lätt ganska genomskinligt om du limpar låga par. I så fall får du öka frekvensen limpade stora händer om du inte ska bli sönderläst. Jag höjer som regel alltid först in oavsett hand om jag ska spela den.

 

Antingen är du ganska loose från tidig possition? Eller så foldar du låga pp och sc hyffsat frekvent?

Inte speciellt loose. Jag spelar dock alla pp från tidig position men kastar låga SC hyfsat frekvent då dessa ofta blir jobbiga att spela ur position, då dessa är betydligt mer positionberoende än ett lågt pp. Jag spelar dem dock ibland för att min UTG HD inte bara ska bestå av enbart stora händer och PP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 808
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan säkert vara en bra strategi i många situationer.

Är ganska säker på att det är fel att höja de låga pp i flera lägen.

Det var det jag ville få diskution om. Vilka situationer bör man höja låga pp och vilka bör man inte göra det?

Man kan ju även se på händer som AJ och KQ. De bör ju inte höjas mot allt motstånd. Men ofta är de såklart rättfärdigat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar situationsspecifikt så behöver man inte bekymra sig lika mycket om att bli lättläst.

 

Jag gillar att räjsa först in med små- och mellanpar såvida spelare i senare position är aggro och reräjsar mycket, då föredrar jag att limpa och sedan syna räjs. Mot det motståndet går det ju utmärkt att limpa starka händer också, så man ger inte bort någon info, vilket även gäller mot mer passivt motstånd när man räjsar bl.a. både höga och låga par.

 

Samma resonemang gäller SC.

 

Nu spelar jag ju iofs NL50 bara :) men jag tror att de tankarna är valida även på högre nivå, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Game #2365699344: Hold'em NL ($5/$10) - 2006/05/14 - 13:48:33 (UK)

Table "Wailuku" Seat 6 is the button.

Seat 1: RayVon ($1052 in chips)

Seat 2: majee ($908.75 in chips)

Seat 3: Beachjoan ($1285 in chips)

Seat 5: TheDingo ($140 in chips)

Seat 6: Macaronis ($1108.25 in chips)

RayVon: posts small blind $5

majee: posts big blind $10

----- HOLE CARDS -----

dealt to Beachjoan [Qc Jd]

Beachjoan: calls $10

TheDingo: folds

Macaronis: calls $10

RayVon: calls $5

majee: checks

----- FLOP ----- [4s Jc 3s]

RayVon: checks

majee: checks

Beachjoan: bets $40

Macaronis: calls $40

RayVon: folds

majee: folds

----- TURN ----- [4s Jc 3s][Qh]

Beachjoan: checks

Macaronis: bets $100

Beachjoan: raises to $340

Macaronis: raises to $1058.25 and is all-in

 

Vad säger ni folks? Att tillägga är att senast jag c-r vår kära macaronis på turn syna han med T hög. Jag vann den potten med A hög :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säkert vara en bra strategi i många situationer.

Är ganska säker på att det är fel att höja de låga pp i flera lägen.

Det var det jag ville få diskution om. Vilka situationer bör man höja låga pp och vilka bör man inte göra det?

Man kan ju även se på händer som AJ och KQ. De bör ju inte höjas mot allt motstånd. Men ofta är de såklart rättfärdigat.

 

När jag spelar låga PP UTG och UTG+1 så beror de mycket på vilket typ av bord som jag sitter på.

Spelar jag t.ex. 5/10 på B2B där det rätt lätt går att ta rollen som table-capten och squez-plays inte förekommer särskilt ofta, så är jag mer benägen att aldrig open-limpa.

Men om jag t.ex. spelar 5/10 på ett vilt party bord, där det är den exakta motsatsen, så är jag mer benägen att limpa eller t.om folda de allra lägsta paren UTG.

 

Sen är också frågan varför man raisar men låga PP UTG? För mig så är svaret på denna fråga för att det är +EV att raisa kontra att limpa/CC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man spelar situationsspecifikt så behöver man inte bekymra sig lika mycket om att bli lättläst.

Jo, klart man måste man anpassa sig till situationen men det trodde jag var underförstått. Sen uppstår det ju inte så väldans många olika situationer när vi är först in UTG. 8-) Om vi då spelar på ett visst sätt med en smal HD så blir vi lättlästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken nivå lirar du på nebbis?

 

Ingen som vet?

 

jo, men om han vill svara så gör han det. annars är det nog tyvärr inget som du ska bry dig i.

 

Why not? Tycker det har hogst vasentligt. Jag ar ocksa intresserad och vill veta vilken niva killen lirar pa. Det gor ratt stor skillnad om han spelar 1-2, 10-20 eller 100-200...... :roll:

 

Varför är det skillnad? Ett argument står sig precis lika bra oavsett vem som säger det. Om en uteliggare säger att 2+2=4 så är ju inte det mer eller mindre rätt/fel än om Albert Einstein skulle säga samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man använder sig av den slags argumentation som Nebbis använder sig av är det nog väldigt väldigt väsentligt. Han har helt säkert väldigt rätt i det mesta av det han säger men eftersom han säger saker i stil med "du är puckad om du gör så istället för så" känns det verkligen som han bör ha några egna meriter att backa upp sina uttalanden med och inte sitter och grindar 0.05/0.1 på två bord någonstans i cyberrymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående låga PP är det uppenbart för lite bättre spelarer absolut eftersom BJ inte openlimpar ngt annat så vitt jag sett. Däremot tror jag bestämt det är dock ett +ev spel på de nivåer han spelar för tillfället eftersom flertalet spelare ser bara sin egen hand.

 

Även skoj att slå upp när Johan limpat eftersom man då vet vad han har för hand.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Why not? Tycker det har hogst vasentligt. Jag ar ocksa intresserad och vill veta vilken niva killen lirar pa. Det gor ratt stor skillnad om han spelar 1-2, 10-20 eller 100-200...... :roll:

 

Kan du inte fråga din bror? Han verkar ju ha lite insikt i vår käre Nebbis göranden och låtanden gällande pokerspelandet. Har för mig att Hjort kommenterade (i Iremmats dagbok) att Nebbis förmodligen dragit in bra mycket mer på poker än Iremmats vilket indikerar spel på en hyfsat hög nivå i alla fall.

 

För övrigt gillar jag Nebbis kommentarer! Han verkar vara mycket pokerteoretiskt kunnig och han har dessutom gett mig en hel del nytt att tänka på vilket ju alltid är bra. Sedan är han ganska kategorisk i sina poster men det tycker jag oftast är rätt kul!

 

Nebbis har helt klart höjt standarden på forumet sedan han börjat posta mer frekvent! Keep up the goodwork, Nebbis! Du har i alla fall mitt stöd, hur mycket det nu kan vara värt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det skillnad? Ett argument står sig precis lika bra oavsett vem som säger det. Om en uteliggare säger att 2+2=4 så är ju inte det mer eller mindre rätt/fel än om Albert Einstein skulle säga samma sak.

 

Det är ju inte samma sak att berätta om fakta som att ge sin åsikt om en sak.

 

Ett bättre exempel vore att en uteliggare sa att a+b=7 och einstein sa att a+b=8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jääävlar vad ignoranta somliga är här, löjeväckande. Precis som någon sa, vad fan spelar det för roll vad jag spelar när det gäller min argumentation angående pokerteori? Det enda ni behöver avgöra är huruvida duktiga spelare resonerar ungefär som jag skriver att dom gör, när dom möter andra duktiga spelare.

 

Hur kan du som verkar vara så intelligent inte förstå att det är där hela problemet ligger? Varför ska vi bara gå med på att du vet hur highstakes-spelare resonerar och därmed alltid har rätt om du själv inte ens är en av dom..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du som verkar vara så intelligent inte förstå att det är där hela problemet ligger? Varför ska vi bara gå med på att du vet hur highstakes-spelare resonerar och därmed alltid har rätt om du själv inte ens är en av dom..?

Det verkar som om du inte behöver bry dig om det längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför pratar vi om olika saker?

 

Jag undrar om det faktum att du säger att du vet hur en toppspelare tänker. Jag tror inte att vilken tomte som helst vet hur en toppspelare tänker. Jag tror att du vet vad du talar om. Jag vet också att det går att komma långt med table selection. Finns knappt ett ord här ovanför som jag inte håller med om.

 

Men diskussionen handlade ju inte om det.. frågan var om det var relevant att veta vilken nivå du spelar. Ok, vi kan väl enas om att det inte är så jätteviktigt att veta att du spelar 5/10 eller vad det nu kan vara. Däremot skulle det vara både kul och säkert intressant för diskussionen att veta varför du vet hur en toppspelare tänker...

 

EDIT: och det var verkligen ingen sarkasm, du verkar intelligent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde jag skrivit mitt sista inlägg här, men jag blir så trött på idioter som Skumdum att jag inte kunde hålla mig.

 

Vad spelar det för jävla roll om Nebbis spelar playmoney-UNO, lägger patiens eller spelar poker med Reese och Greenstein när du läser hans poster. Har du ingen förmåga att sätta dig in i resonemangen och skapa dig en egen uppfattning om dess validitet? Ökar kvaliteten på Nebbis poster om hans bankrulle ökar? Är det så korrelationen ser ut?

 

Stort LOL.

 

2+2 nästa för min del med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...