Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen, år 2006!


Beachjohan

Recommended Posts

vi drar ut hans färg lika ofta oavsett om vi betar eller inte

 

Vilken page du ar alltsa! helt otroligt. garanterat du som ar MDMA pa 2+2 axa, aldrig nagonsin startat en trad sjalv utan bara kor sina oversittar/besserwisser fasoner i andras tradar. Vad ar det for fel pa dig manniska?

 

jag tror att det majoriteten på pf aldrig har startat en tråd. vad det nu har för betydelse.

 

bortsett från det så var det mycket länge sedan jag bestämde mig för att lägga min positiva energi på 2+2 ist för pf.nu. den samlade kunskapen på pf.nu motsvarar ungefär 2+2s BBV-forum, tyvärr.

 

så istället för att kasta pärlor till svinen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 808
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har svårt att förstå att du orkar posta alls om du inte känner att det är något positivt! För min del får du sluta om du vill också, för poster som: beta turn, är av föga intresse för mig ändå. Det är nästan bara motiveringen som är intressant och utelämnas den är posten bara spam som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nebbis, du är en grymt bra poker teoretiker, förmodligen den bästa på nätet. Tack för många bra inlägg. En sak jag märkt i dina inlägg på sista tiden, är dock att du tenderar att helgardera dig. Man läser ofta "att si är så, men om si inte vore så då gäller x. Tycker det är synd att du ibland väljer mitten av vägen (eller hela vägen), istället för välja höger eller vänster. Tänk på att det är lätt att bli påkörd när man kör mitt i vägen. Men, nej, vad jag menar är att dina inlägg blir så mycket roligare att läsa när du bestämt förespråkar en lösning, en sätt eller ett "rätt". Sen att du har förmågan att se ur olika perspektiv är förstås en bra sak. Men återigen är det så mycket roligare med ett inlägg som utmanar andra vägar.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för komplimangen. I vissa lägen finns det "gör om, gör rätt", i många fall finns det däremot inget klart svar om man inte får exakt alla fakta, såsom history,reads, stats osv. Väldigt många lägen, iaf på högre nivåer, är högst villain-specifika, och således är ofta båda call, syn eller raise rätt beroende på situation och motspelare kontra ditt eget spel sammantaget.

 

Har du ett exempel på en situation där man man måste välja mellan call eller syn? ;)

 

 

Grymt nyttigt att läsa allt du skriver ju! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för komplimangen. I vissa lägen finns det "gör om, gör rätt", i många fall finns det däremot inget klart svar om man inte får exakt alla fakta, såsom history,reads, stats osv. Väldigt många lägen, iaf på högre nivåer, är högst villain-specifika, och således är ofta båda call, syn eller raise rätt beroende på situation och motspelare kontra ditt eget spel sammantaget.

 

Har du ett exempel på en situation där man man måste välja mellan call eller syn? ;)

 

 

Grymt nyttigt att läsa allt du skriver ju! 8-)

 

Dan har gjort det igen! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite intresserad av diskussionen där Beachis hade KK och träffade tris på floppen. Frågan var huruvida det var rätt att checka på turn när tredje klövret dök upp.

 

Först kan man fråga sig vad FI kan tänkas ha. Set, tvåpar, Överpar eller TPTK känns ju inte så sannolikt. Då borde ju FI ha reraisat johan på floppen pga möjligt färg och stegdrag. Mer sannolikt är kanske att han hade färgdrag, stegdrag TP-dålig kicker eller underpar.

 

Problemet i handen är att när klövern väl kommer på turn så kommer potten endast att bli stor om Beachis ligger under rejält. Har FI en av de händer som Beachis slår (dvs allt utom färgen) så lär FI knappast betta aggressivt med möjlig färg ute. Det är bara att inse att chansen att vinna en stor pott mer eller mindre är borta. Istället gäller det att hålla förlusterna nere, hoppas på att dra ut eller locka till bluffbet fr FI.

 

Skulle FI mot all förmodan ha ett lägre set så lär han försöka sig på ett värdebet i ungefär den storleken som kom på rivern nu. Har FI settet och det kommer kåk på turn (för bägge) så lär ju all degen åka in i vilket fall som helst (med god chans att FI inte kan läsa Beachis).

 

Av ovan redovisade anledningar tycker jag Johan gjorde rätt som checkade på turn. Kommer den fjärde klövern på rivern så får man leva med det. Handen är i princip förlorad på turn ändå. På rivern skall han syna då han endast skulle syn av en färg vid raise. Han skall inte folda då hans passiva spel mycket väl kan ha lockat fram ett bluffbet från FI.

 

Vad hände i handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände i handen?

 

Bra analys. Att tillägga är ju att om man railar lite highstakes. Framför allt 2-4 handed. Kommer de garanterat att dundra med KK här.

Det beror ju på att de spelar mycket vildare (bredare HD) samt att det sällan är så många spelare som tar floppen.

 

Jag losade nu i varje fall mot J5s, men lyckades minimera förlusterna.

 

Finns ju många liknande senarion där man vill betta turn.

Det är ju tex mot spelartyper som "jag tror aldrig på dig, du bluffar alltid"

eller "Jag synar gärna med tredjeparet hela vägen.. jag har ju faktiskt träffat ett av mina hålkort" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Game #2357292574: Hold'em NL ($5/$10) - 2006/05/13 - 18:18:04 (UK)

Table "Waipahu" Seat 6 is the button.

Seat 1: DannyP ($1183 in chips)

Seat 2: galeon ($297 in chips)

Seat 3: Beachjoan ($993.50 in chips)

Seat 4: HappyMeal ($316.25 in chips)

Seat 5: Klaphatte ($895.50 in chips)

Seat 6: aquifex1 ($960 in chips)

DannyP: posts small blind $5

galeon: posts big blind $10

----- HOLE CARDS -----

dealt to Beachjoan [Qc Kh]

Beachjoan: raises to $20

HappyMeal: calls $20

Klaphatte: folds

aquifex1: folds

DannyP: calls $15

galeon: calls $10

----- FLOP ----- [7h 9d Qh]

DannyP: checks

galeon: checks

Beachjoan: bets $60

HappyMeal: folds

DannyP: calls $60

galeon: folds

----- TURN ----- [7h 9d Qh][3c]

DannyP: checks

Beachjoan: bets $120

DannyP: calls $120

----- RIVER ----- [7h 9d Qh 3c][Kd]

DannyP: bets $80

 

Dannyp är en lose och hyffsat synfiskig. Jag missklickar preflop, därav miniraisen. jag borde nog betta lite hårdare på turn. Ser jag i efterhand.

 

I alla fall ser det ut som en stopbet.

Ingen av oss har direkt djupa stackar.

Ska jag slå om här? I så fall till vad? Jag har ju verkligen en stark hand.

Men vad kan mitt värderaise få syn av? Samt. Hur ska jag ta ställning till ett omslag? Han kan ju ha en stor mängd händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbax till river, så vet jag inte ifall jag hade varit så jätte sugen på att höja tillbaka Fi då han rycker till när de enda draget på brädan satte.

Men en mini-raise hade kanske funkat och fold vid omslag.

 

Btw, är de verkligen du Johan som skriver i dagboken? Det är inte supertequila som har hijackat den eller blev de kanske förmycket holk down-under?

 

edit; dum fråga... borde läst texten lite tydligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderat lite de sista dagarna över optimala spelstrategier från tidig possition. Dvs Utg och Utg+1 i SH.

Det jag funderat mest över är pocketpar, låga och mellan.

 

Ska man openraisa, folda, eller limpa?

Om man limpar. I vilka lägen är limpfold berättigat?

 

Jag tror den bästa strategin, beror mer på situationen än vad många tror.

Jämför med tex AA, där är den korrekta strategin att raisa +97% av fallen.

Hur ser fördelningen ut med tex låga pp?

 

Vilken informaiton ska man ta hänsyn till, när man fattar sitt beslut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höjer du dina höga par i 97% av fallen blir det lätt ganska genomskinligt om du limpar låga par. I så fall får du öka frekvensen limpade stora händer om du inte ska bli sönderläst. Jag höjer som regel alltid först in oavsett hand om jag ska spela den.

 

Antingen är du ganska loose från tidig possition? Eller så foldar du låga pp och sc hyffsat frekvent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga.

 

"Jan-Mars:

- Spela på samma nivå som jag spelar nu.

- snittmånadslön $50,000 "

 

Hur gick det med det målet?

 

Januari var väll 50-60k

Feb + mars spelade jag ytterst lite. Samt hyffsat dåligt så där var jag inte i närheten.

April var väll 30k.

 

Har slutat ha så noga koll.

Kännt att jag blir för resultatfixerad, vilket medför sämre spel i motgång.

Har en tendens till att bli väldigt kortsiktigt "highstakesfixerad" :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...