Gå till innehåll

Iremmats - Rookie of the Year 2006


iremmats

Recommended Posts

Jag har också tittat på mats några gånger och jag säger absolut inte att han spelar dåligt men klonkar ju något helt ofattbart. Det kommer nog att kännas väldigt konstigt när streaken tar slut (om den nu gör det).

 

Pratar du cashgames eller turneringar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 6,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Här är handen förresten:

 

Texas Hold'em $4-$8 NL (real money), hand #353,427,381

Table Landau/Pfalz, 12 Apr 2006 1:22 AM ET

 

Seat 2: Stewart531 ($280.60 in chips)

Seat 3: iremmats [ KC,9D ] ($394.00 in chips)

Seat 4: SoyUnPez ($496.40 in chips)

Seat 9: stick60 ($207.60 in chips)

Seat 10: J Tressel ($889.60 in chips)

ANTES/BLINDS

SoyUnPez posts blind ($2), stick60 posts blind ($4).

 

PRE-FLOP

J Tressel folds

Stewart531 folds

iremmats calls $4

SoyUnPez calls $2

stick60 checks.

 

FLOP [board cards KS,8H,6H ]

SoyUnPez checks

stick60 checks

iremmats bets $10

SoyUnPez bets $45

stick60 folds

iremmats bets $380 and is all-in

SoyUnPez calls $345.

 

TURN [board cards KS,8H,6H,KD ]

 

RIVER [board cards KS,8H,6H,KD,6D ]

 

SHOWDOWN

iremmats shows [ KC,9D ]

SoyUnPez shows [ 6C,8C ]

iremmats wins $789.

 

SUMMARY

Dealer: iremmats

Pot: $792 | Rake: $3

Stewart531 loses $0

iremmats bets $394, collects $789, net $395

SoyUnPez loses $394

stick60 loses $4

J Tressel loses $0

 

Fi hade jag som nötgrinder, ganska weak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi hade jag som nötgrinder, ganska weak.

 

Vet du att han är tight så måste ju en sån där raise få några varningsklockar att gå av, rent generellt så checkraisar aldrig tighta spelare med färgdraget utan synar bara ner.

 

Om jag var FI så hade jag blixtsynat men då har jag en speciell read då jag läst mycket i din dagbok. Tveksamt om man skulle sätta in hela sitt inköp på bottenparen mot en okänd spelare när man inte investerat allt för mycket i potten innan.

 

Jag skulle förmodligen satt dig på färg/stegdrag eller svag kung då det ju är ganska uppenbart att du vill vinna potten direkt. Skulle du suttit på triss eller högre två par finns ju det ingen anledning att försöka skrämma bort FI ur potten, speciellt när du sitter i position mot honom.

 

För övrigt tycker jag inte det är något fel att limpa in med K9 även om man sitter på knappen, finns ju massor av bättre händer som man oftast blir nedsynad av om man skulle träffa halvbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla foldat och man sitter på knappen, varför synar man bara istället för att höja? Kan någon vänlig själ förklara det för mig? Jag säger inte att det är fel, men det kan väl knappast finnas allt för många fördelar med att bara syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som ni killar blandar ihop CG med turnering.

 

I en CG med K9o så är det helt ok att gå in i en pott. Särskilt om det är SH. Jag tycker inte heller det är lönt att höja där för det har ändå ingen större effekt i en CG med djupa stackar. I en turnering med höga blinds kan det vara värt det för att få bort några motståndare o stjäla blinds, men här kommer folk att syna, tro mig.

 

Sedan Mats all in. Jag tycker att om man har stake och vet att Fi inte sitter på set så kan man spela så som han har gjort. Frågan är om jag hade synat ner honom med bottentvåpar i det läget för en så gigantisk reraise. Svaret är förmodligen nej.

 

Brunson har ju sagt att den hand han förlorat mest pengar på är just bottentvåpar för man överskattar dess värde så fenomenalt mycket.

 

Och diskussionen kring förlust av mervärde, showdownvärde och sånt gäller inte här. Sådana diskussioner tar du med händer som T ex QQ med A flopp lr AK med A flopp.

 

Har du en kung med svag kicker ska du just bluffa till dig pottar genom aggressiva drag för att få bättre händer att lägga sig. Det är inte ofta du sitter mot en sämre hand när Fi rerejsar dig på floppen.

Så du har i princip två alternativ, att ge upp handen, lr försöka ge Fi ett svårt beslut och visa extrem styrka.

 

Sedan, med tanke på att Fi synade, så kan det kännas som om Mats gjorde draget mot fel person, att han hade fel read på Fi, för syftet med draget var väl egentligen inte att få en syn, utan fold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter i om du inte spelar ABC-poker (nej det gör inte jag heller), det där är helt åt helvete vad du än spelar. Du dödar allt värde en hand som har showdown-value har genom att göra din hand till en total bluff, och du dödar all möjlighet att få värde av ett drag som forsätter semibluffa, låter som ett jävla bra move. Dessutom blir din jättebluff en överbet utav helvete bara pga att du valde det usla spelet att limpa in på knappen först in. Vidare ska han tro på att du limpar in med alla händer du radade upp, och utöver det ska han tro att du går allin för en enorm överbet med hela handdistrubutionen. Utöver det lyckas du med konststycket att få få ihop check-raise och vek nötgrinder med "trodde att han var svag" i samma mening.

 

Och att han instacallar med bottom two tycker jag fan är självklart såsom den här handen spelats. (Att han sedan gör fel i att checkraisa är en annan femma.)

 

Guud vilket aggressivt inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter i om du inte spelar ABC-poker (nej det gör inte jag heller), det där är helt åt helvete vad du än spelar. Du dödar allt värde en hand som har showdown-value har genom att göra din hand till en total bluff, och du dödar all möjlighet att få värde av ett drag som forsätter semibluffa, låter som ett jävla bra move. Dessutom blir din jättebluff en överbet utav helvete bara pga att du valde det usla spelet att limpa in på knappen först in. Vidare ska han tro på att du limpar in med alla händer du radade upp, och utöver det ska han tro att du går allin för en enorm överbet med hela handdistrubutionen. Utöver det lyckas du med konststycket att få få ihop check-raise och vek nötgrinder med "trodde att han var svag" i samma mening.

 

Och att han instacallar med bottom two tycker jag fan är självklart såsom den här handen spelats. (Att han sedan gör fel i att checkraisa är en annan femma.)

 

Du tycks ha missat en av pokerns grundregler - Lär inte fisken spela!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

värde showdown-value bluff semibluffa move. överbet limpa enorm överbet handdistrubutionen. check-raise nötgrinder.

 

(instacallar med bottom two. checkraisa)

[sverkerolofsson]Nu talar du sån där teknisk mumbo-jumbo som folk inte förstår. Skadetvaraså? Skadetvaraså?[/sverkerolofsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nebbis,

jag förstår att vi ser på NLH CG på helt olika sätt. Det är bra att spelet är så komplicerat att två helt olika spelare kan vara vinnande CG-spelare.

 

Dessutom så menade jag inte att jag hade spelat handen på samma sätt som Mats. Jag hade förmodligen foldat vid Fi.s reraise på floppen för jag gillar inte att riskera hela min stack på en svag hand mot en Fi som visat styrka och som jag inte är säker på lägger ner sin hand.

 

Vad jag försökte förmedla var att tanken bakom Mats spel inte var helt fel i det givna läget, nämligen att representera en mycket starkare hand och låta Fi fatta det svåra beslutet. Det är ju trots allt det man försöker uppnå hela tiden, att låta Fi fatta de svåra besluten istället för en själv.

 

Mats valde att gå den farliga vägen och det gick hem. Det betyder inte att spelet var helt fel, utan vågat. Se bara på Gus Hansen. Som Brunson sa i en intervju:

 

ALL IN: Speaking of luck and different styles, Gus Hansen’s seems almost like an amateur’s—but different.

 

BRUNSON: Gus is an enigma. He is quite a bit different—and he’s a very smart kid, or he couldn’t survive the way he plays.

 

ALL IN: At least on the World Poker Tour, he seems to be dominating those events.

 

BRUNSON: The last one I played in with him was the Poker Superstars. He broke every player himself. There were eight of us at the table. He broke all seven of us himself. Five out of the seven hands, when all the money went in the pot, he had the worst hand—and he won them all!

 

ALL IN: Winning all those hands like that can’t just be luck, can it?

 

BRUNSON: It’s mostly luck, believe me. I mean, he has very good reading skills. But I don’t care how good you are. When you’ve got an ace-jack and the other guy’s got an ace-king and an ace hits the board and you put all your money in the pot, and you’re going to tell me that there’s some kind of wisdom to how he played this hand because he caught a jack?

 

 

Nu ska jag inte ta mer utrymme i Mats dagbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Fritt översatt:)

 

Jag är en fisk. Inte för att jag inte vet nånting om spelet, jag har läst en massa i böcker och så. Nej, därför att jag inte kan ta till mig av det som andra vet som inte jag vet. Jag är fullt medveten om att iremmats vinner 100-faldigt det jag vinner, men killen har ju bara klonkarskillz - jag däremot är en pokerkonstnär, missförstådd av korten. När jag postar och får mothugg så är det för att de andra inte vet att uppskatta min förträfflighet.

 

Jag behöver inte lyssna på andra. Jag vet allt. Jag är redan bäst i världen. Jag behöver bara få lite bättre kort ett tag, så min bankrulle kan växa till sig lite. Sen ska jag allt visa världseliten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Fritt översatt:)Jag är fullt medveten om att iremmats vinner 100-faldigt det jag vinner[...] Jag behöver bara få lite bättre kort ett tag, så min bankrulle kan växa till sig lite.

 

Mmm, tror jag har sett Nebbis lira på NL25 på Party... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heh, jag skulle lägga 10:1 på att Nebbis vunnit mer än Mats på NLT cashgame. Ni får jobba lite mer på readsen där tror jag.

 

Vad jag försökte förmedla var att tanken bakom Mats spel inte var helt fel i det givna läget,

Grejen är bara att den tanken är helt fel.

 

Se bara på Gus Hansen.

Den artikeln säger i stort samma sak som Nebbis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla. Lyssna lite på nebbis nu istället för att skriva spydiga poster. Handen är katastrofalt spelad rakt igenom. När vår hjälte ställer in på floppen får han bara syn av bättre händer och potten han plockar upp är inte värt besväret då han inte höjt preflop. Simple as that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla. Lyssna lite på nebbis nu istället för att skriva spydiga poster. Handen är katastrofalt spelad rakt igenom. När vår hjälte ställer in på floppen får han bara syn av bättre händer och potten han plockar upp är inte värt besväret då han inte höjt preflop. Simple as that.

 

Jag vet att jag inte får syn av sämre händer. Men jag tror att fi har en hand han inte är beredd dega in på.

 

Samma session:

 

Texas Hold'em $4-$8 NL (real money), hand #353,323,237

Table Karonga, 12 Apr 2006 12:53 AM ET

 

Seat 2: Millionnaire ($406.00 in chips)

Seat 3: iremmats [ 4D,4C ] ($926.30 in chips)

Seat 4: babylonia ($400.00 in chips)

Seat 6: Moneyno20 ($338.90 in chips)

Seat 10: _crje_ ($1,139.70 in chips)

ANTES/BLINDS

_crje_ posts blind ($2), Millionnaire posts blind ($4).

 

PRE-FLOP

iremmats bets $16, babylonia folds, Moneyno20 calls $16, _crje_ folds, Millionnaire folds.

 

FLOP [board cards 4H,JH,6C ]

iremmats bets $22, Moneyno20 bets $44, iremmats bets $888.30 and is all-in, Moneyno20 calls $278.90 and is all-in.

 

TURN [board cards 4H,JH,6C,7H ]

 

RIVER [board cards 4H,JH,6C,7H,9C ]

 

SHOWDOWN

iremmats shows [ 4D,4C ]

Moneyno20 shows [ 9H,KH ]

iremmats wins $587.40, Moneyno20 wins $680.80.

 

SUMMARY

Dealer: Moneyno20

Pot: $1,271.20 | Rake: $3

Millionnaire loses $4

iremmats bets $926.30, collects $587.40, net $-338.90

babylonia loses $0

Moneyno20 bets $338.90, collects $680.80, net $341.90

_crje_ loses $2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående den där handen. Klassiskt exempel på hur man omvärderar handen beroende på vem som spelat den. Även solen har sina fläckar. ;)

 

Egentligen vill jag dock fråga Mats om varför han inte tar steget upp mot iaf mid stakes nu när du klonkade EPT så fint. Jag vet att du skrev att din mentala rulle inte är större än för 2/4 men varför inte ta steget mot 3/6 eller 5/10 iaf? Det skulle vara roligt att följa någon som spelar mot Sonnert, Antonius och grabbarna här i en dagbok. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. När vår hjälte ställer in på floppen får han bara syn av bättre händer och potten han plockar upp är inte värt besväret då han inte höjt preflop. Simple as that.

 

Potten blir ju värd att sno när det blivit höjt till 40.

Enligt dej så ska man aldrig bluffa? Eftersom man endast ska gå all in när man får syn av händer som är sämre än sina egna.

Fi gjorde en stark syn på all inen eftersom han endast slår en bluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. När vår hjälte ställer in på floppen får han bara syn av bättre händer och potten han plockar upp är inte värt besväret då han inte höjt preflop. Simple as that.

 

Potten blir ju värd att sno när det blivit höjt till 40.

Enligt dej så ska man aldrig bluffa? Eftersom man endast ska gå all in när man får syn av händer som är sämre än sina egna.

Fi gjorde en stark syn på all inen eftersom han endast slår en bluff.

 

Ja, men grejen med handen är ju att den stinker bluff/drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...