Gå till innehåll

BR-krav för MTT och SnG?


Klyka

Recommended Posts

Jag har nog gärna 40-50 inköp för SnGs över $22. För $22 och de under skulle jag nöja mig med 30 inköp.

 

För MTTs vill jag nog ha 100 inköp. Händer dock att jag spelar en MTT där jag bara har runt 50 inköp på eller nåt dock. Men om jag skulle spela MTTs som huvudform skulle jag nog vilja ha 100 inköp i varje fall.

 

Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar starta med 10 inköp i min BR på 20+2, sen spela upp den till 50-100 och casha ut det över 10 inköp. Funkar bra för mig...

Antar att du menar SnG nu?

Korrekt, först nu såg jag att du ställt frågan Sng vs MTT. Sorry!

Min åsikt är att allt snack om BR-krav för SnG är lite överreklammerat. Spela på en nivå du känner dig komfortabel med.

I en annan tråd diskuteras det lite om hur många % av de som lirar online verkligen plussar. Någon säger 5%, någon 7%, 10% och 15%. Men tänk på att när du lirar SnG's behöver du "bara" vara bland de 30% bästa för att egentligen plussa! I en 1-table-SnG är det 30% som vinner. Därför är BR-kravet MYCKET lägre på SnGs än t.ex. MTT och CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Klyka,

 

BR-krav är väldigt individuellt, inte bara för att man har olika förväntad vinst utan även för att kravet ändras en hel del av hur stor risk att bli pank man är beredd att acceptera och om man kan eller vill gå ner i nivå vid behov.

 

Låt oss för 10-manna SNG använda formeln (Referens)

 

BR = -(sigma^2/2u)ln®

sigma = standardavvikelse

r = önskad risk för gulning

u = förväntad vinst

 

Jag har räknat på 2 inköp som standardavvikelse (tror detta är nära nog rätt). Om vi väljer r=5% och u=ROI=20% så får vi BR ~ 30. Ändrar vi till r=1% så stiger kravet till 46 inköp. Halverar vi förväntad vinst så dubblas BR.

 

Denna formel förutsätter att man inte går ner i nivå. Om man går ner i nivå så blir kravet så klart lägre. Som vanligt gäller också att BR måste växa. Håller man BR konstant på 30 inköp så gular man helt säkert till slut.

 

Hoppas jag räknat någorlunda rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tänk på att när du lirar SnG's behöver du "bara" vara bland de 30% bästa för att egentligen plussa!

 

Uhh... näe. Det är fullt möjligt att ha 38% ITM och fortfarande ha neg. ROI.

Ja, det är t.o.m med fullt möjligt att ha 54% ITM och fortfarande ha neg. ROI.

 

Men om du läser riktigt noga igen:

I en 1-table-SnG är det 30% som vinner. Därför är BR-kravet MYCKET lägre på SnGs än t.ex. MTT och CG.

 

Jag menar att du behöver "bara" vara bland de 30% bästa vid ETT sng-bord för att plussa, iaf. dom 10-mannabord jag spelar på (Party/B2B/Tiger/Prima)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Cyntax, även om du är bättre än alla du spelar mot så kommer du råka ut för svängningar som gör att du gular din 10 inköpsrulle!

Jag har antagit att vi pratar om en vinnande spelare så det är ju ointressant att diskutera det egentligen! Om det inte är en vinnande spelare så kan vi rekommendera 10.000 inköp, men denna kommer ändå att gula.

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar starta med 10 inköp i min BR på 20+2, sen spela upp den till 50-100 och casha ut det över 10 inköp. Funkar bra för mig...

Antar att du menar SnG nu?

Korrekt, först nu såg jag att du ställt frågan Sng vs MTT. Sorry!

Min åsikt är att allt snack om BR-krav för SnG är lite överreklammerat. Spela på en nivå du känner dig komfortabel med.

I en annan tråd diskuteras det lite om hur många % av de som lirar online verkligen plussar. Någon säger 5%, någon 7%, 10% och 15%. Men tänk på att när du lirar SnG's behöver du "bara" vara bland de 30% bästa för att egentligen plussa! I en 1-table-SnG är det 30% som vinner. Därför är BR-kravet MYCKET lägre på SnGs än t.ex. MTT och CG.

 

Klarar du dig på bara 10 inköp? riktigt skickligt isåfall. Jag har haft streaks på 15 raka otm. En kompis som inte lirat så länge sa till mig at, det är ju fan omöjligt att torska mer än 5 inköp irad. >Nästa dag torskade han 15 raka :lol:

 

Man kan vara hur bra som helst, men vissa dagar så är fru fortuna inte på ens sida hur bra man än lirar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, 10 inköp är på tok för lite för SnG's. Min längsta losing streak i min SnG-period är på 13 (läste om ett proffs som hade en streak på 17, tror jag), och då tokdominerade jag ändå de borden... Det spelar ingen roll hur duktig du är, ibland kommer du ha fett med otur, och med en sådan rulle blir det bara en tidsfråga innan du gular. Matematisk varians tar ingen hänsyn till om du är Fill Ajvi eller om du är Karl Möller...

 

Hur gör du när du losat 5? Kliver du ner då? Då har du ju egentligen bara en rulle på 5 inköp på den nivån du spelar... Ännu sämre...

 

 

Alla frågar "Hur stor rulle behöver man för MTT" som om det finns ett "X st inköp behöver du"-klappat-och-klart-svar...

 

Alla svarar "Du behöver X-inköp, klappat och klart".

 

 

Riktigt så enkelt är det inte.

 

De faktorer som spelar in är främst:

 

1. Din skicklighet (ju dummare du är desto större rulle behöver du)

 

2. Antalet deltagare i turneringen.

 

3. Payout-strukturen

 

Sklansky har räknat ut att en spelare som är väldigt duktig och som på sikt vinner i snitt inköpet gånger 2 i varje turnering han deltar i, behöver en rulle på 55xinköpet! Och då har han fortfarande en 5% risk att gula (mycket större risk att kliva ner), och kan spela 175 turneringar utan att ens gå jämt upp, hur snorbra han än spelar. Kom ihåg att detta är baserat på 200 deltagare, vilket är många färre än vad dagens online turneringar innehåller.

 

Om du när något sämre, och kanske bara snittar 1.5xinköpet så behöver du en rulle på 130xinköpet, fortfarande 5% risk att gula, och en risk på 6% att du måste spela 1000 turneringar innan du ens går jämt upp!

 

Med andra ord kan en "vinnande" turneringsspelare spela hela livet utan att gå plus... sorgligt, va? Det innebär ju dessutom att du behöver fett med pengar undanstoppade för levnadskostnader eftersom du kanske inte kommer att kunna ta ut pengar från rullen på ett tag... kanske aldrig...

 

Det jobbiga är också att det inte finns något sätt att bedöma hur duktig turneringsspelare du är. Det skulle ta mer än en livstid att spela så många turneringar som krävs för att få ett rättvisande medel... (När det gäller SnG's blir ju rullekraven mycket mindre, eftersom det är färre deltagare, och du kan få ett medel snabbare.)

 

Kontenta: Du måste ha en gris-stor rulle! Du får höfta. Men du måste ha koll så du höftar någorlunda rätt. Mark Blade (Professional poker) föreslår att du har en rulle på 100xinköp om du tänker lira endast MTT's, vilket han föreslår att du inte gör... Mitt eget tips för SnG's ligger på 30, och då måste du ändå vara beredd på att kliva ner om det går dåligt. Vill du inte kliva ner är 50 rimligare.

 

Nu förutsätter jag att du endast lirar MTT's, lirar du cash game för att finansiera turneringsspelet så behöver du inte bry dig, du kan i princip ta alla dina cash game-vinster en månad och spela en fet turnering om du känner för det.

Om du inte är beroende av dina pokerinkomster så blir det naturligtvis annorlunda. Om du får en ny "rulle" varje gång du får lön/studiebidrag/veckopeng, så behöver du ju heller inte bry dig så mycket. Du kan ju ta lite från din inkomst varje månad och lira i Stars 700K Guaranteed Monthly-grejsemojs-event, utan att bry dig ett dugg om rulle så länge du har råd att förlora de pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar starta med 10 inköp i min BR på 20+2, sen spela upp den till 50-100 och casha ut det över 10 inköp. Funkar bra för mig...

Antar att du menar SnG nu?

Korrekt, först nu såg jag att du ställt frågan Sng vs MTT. Sorry!

Min åsikt är att allt snack om BR-krav för SnG är lite överreklammerat. Spela på en nivå du känner dig komfortabel med.

I en annan tråd diskuteras det lite om hur många % av de som lirar online verkligen plussar. Någon säger 5%, någon 7%, 10% och 15%. Men tänk på att när du lirar SnG's behöver du "bara" vara bland de 30% bästa för att egentligen plussa! I en 1-table-SnG är det 30% som vinner. Därför är BR-kravet MYCKET lägre på SnGs än t.ex. MTT och CG.

 

Men det räcker ju inte att komma 3:a (i 10manna) 30% av gångerna.

Du når +-0 om du kommer 1a, 2a och 3a en gång var av 10.

 

Säg att du bara når 3 plats, då måste du ju komma itm 50% av gångerna bara för att gå +-0....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, jag vet inte vart du har Sklanskys uträkning på det. Eftersom jag själv inte spelare MTTs som huvudspel så går jag bara efter rekommendationer från 2+2 tillsammans med min comfort zone. Jag kan inte tänka mig att jag skulle aktivt spela turneringar av en viss nivå om jag hade mindre än 100 inköp. Men det finns ju de som klarat sig med mycket mindre än så såklart. Men min comfort zone ligger däromkring! ;)

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myssion, tackar för ett bra svar.

 

För egen del har jag dock litet intresse av att använda dessa BR-krav för MTT o SnG, iaf i dagsläget. Spelar FL CG. Dock tänkte jag att 10% av eventuellt plus-resultat ska gå till en "lek-rulle", som jag använder för MTT, SnG samt NL o PL cash game, dvs spelformer där jag inte förväntar mig att plussa. Av eventuella vinster i dessa spel återinvesteras en del i min huvudrulle och en del tas ut.

 

Detta tycker jag är en bra approach för en spelare som tror sig vara vinnande i tex FL CG men förlorande i övriga spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...