duckstab Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 BB: VP$IP 29%, PFR: 5.5%, stabilt postflop spel såvitt jag vet. UTG: VP$IP 34%, PFR: 2.6%, passiv. Party Poker 1/2 Hold'em (10 handed) converter Preflop: Hero is MP1 with 7c, 5c. CO posts a blind of $1. UTG calls, 2 folds, Hero calls, MP2 calls, MP3 raises, CO (poster) calls, 2 folds, BB calls, UTG calls, Hero calls, MP2 calls. Flop: (12.50 SB) 3c, 2c, Th (6 players) BB bets, UTG raises, Hero calls, MP2 folds, MP3 calls, CO folds, BB 3-bets, UTG calls, Hero caps, MP3 calls, BB calls, UTG calls. Turn: (14.25 BB) 8s (4 players) BB bets, UTG raises, Hero calls, MP3 folds, BB 3-bets, UTG calls $0.42 (All-In), Hero calls. River: (22.46 BB) Jc (3 players, 1 all-in) BB bets, Hero raises, BB calls. Final Pot: 26.46 BB * * * Jag är medveten om att det kanske inte går att spela 7c, 5c här (även om det var ett väldigt löst och passivt bord) men om vi bortser från den missen och hoppar in på floppen. Suited connectors skall ju vara som lönsammast med många motståndare, men hur värderar man egentligen sitt lilla färgdrag här? Känns som att någon annan också sitter på färgdraget (eller en kåk/färg redraw om jag träffar på turn) relativt ofta när så många ser floppen. Man kan ju tidigt gissa att det kommer att kosta att se rivern i vilket fall som helst. Det kändes i alla fall jävligt obra rakt igenom (tills jag träffade rivern ) Citera
Jessica Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 Spela aldrig 75c där som du sa. Grattils till den enorma potten dock 26.46BB är inte illa! Citera
duckstab Postad 12 December , 2005 Författare Rapport Postad 12 December , 2005 Jag satt och stirrade på handen ett tag efter jag postat. Jag vet inte vad jag förväntar mig för respons på den här posten, för jag hittar ingenstans där fold kan motiveras efter floppen. Likväl känns det som detta (efter floppen) är en väldigt marginellt vinnande hand som bäst. Är jag ute och cyklar? Citera
Callahan Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 Jag hade värderat draget ganska högt för det finns inga klara indikationer på att någon annan drar till högre färg. Den här potten spelar sig själv efter flopp. Vad är det du undrar egentligen? Citera
lethe Postad 12 December , 2005 Rapport Postad 12 December , 2005 Likväl känns det som detta (efter floppen) är en väldigt marginellt vinnande hand som bäst. Är jag ute och cyklar? Ja, du är ute och cyklar. Det är en finfin hand efter floppen, så länge som inte det fruktade fjärde färgkortet kommer. Ditt flopspel är perfekt, ingen möjlighet till fold finns på turn. Räddningen kommer på river och du höjer och får syn. Gick ju som enligt manualen det där. Färg över färg när det är tre till färgen på brädan är ganska sällsynt i Texas. I flopspel så gör ju din färg det mindre troligt att någon annan får färg. Medan i 7cs så gör din färg det mer troligt att någon annan har färg. (Samma sak i mörkpoker, men eftersom det oftast bara uppstår om du stjäl eller plockar upp en färdig färg så...) Citera
duckstab Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 Den här potten spelar sig själv efter flopp. Vad är det du undrar egentligen? Ja, vad jag undrar är hur lönsamt det egentligen är att spela sådana här små färgdrag när spelet är så löst som det är här. 6 spelare eller fler ser floppen nästan varje hand, och om ett bättre färgdrag fanns ute mot mig överhuvuvudtaget så är det mycket sannolikt att det är med mig ända till rivern. Problem 1: De flesta spelarna här ser floppen med vilka två kort i färg som helst. (hur sannolikt är det egentligen att en av de andra 9 spelarna också har två klöver?) Problem 2: Om jag bråkar med att annat färgdrag så har jag ju garanterat den lägsta färgen. (utom mot specifikt 46s) Problem 3: Om färgkortet träffar turn och jag är ensam om färg så får jag oftast dåligt betalt. När så många sett floppen så fruktar de flesta spelare färgen här. Jag tycker att det är en tydlig tendens att smallstakeslirare fruktar just färgen mer än befogat. Om jag däremot är slagen så kommer det att kosta något mer. Problem 4: Om jag träffar på turn så är det ju mycket sannolikt att någon har en redraw. Nåja, ni har nog rätt i att jag är ute och cyklar. Tycker dock att det händer ganska ofta att jag har en hög färg när nån stackare sitter och betalar med en mindre. Så ovanligt känns det inte som det är i lösa spel. Jag är säkert också påverkad av att jag förmodligen förlorat mer än statistiken dikterar av småfärger mot en högre färg, så även denna gång. Jag har väl blivit skotträdd. Citera
Hjort Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Problem 1: De flesta spelarna här ser floppen med vilka två kort i färg som helst. (hur sannolikt är det egentligen att en av de andra 9 spelarna också har två klöver?) Sannolikheten att någon annan har två kort i klöver är mycket lägre än du tror eftersom 4 klöver redan är tagna. Och om någon har ett klöverdrag så är sannolikheten mycket lägre än normalt att det går in. Problem 3: Om färgkortet träffar turn och jag är ensam om färg så får jag oftast dåligt betalt. När så många sett floppen så fruktar de flesta spelare färgen här. Jag tycker att det är en tydlig tendens att smallstakeslirare fruktar just färgen mer än befogat. Om jag däremot är slagen så kommer det att kosta något mer. Kom inte och säg att du inte har åtminstone en och antagligen två motståndare som kommer betala 2 stora bet var för att gå till showdown. [Problem 4: Om jag träffar på turn så är det ju mycket sannolikt att någon har en redraw. Japp, livet är hårt. Ska man pressa alla fördelar man kan hitta i texas (och det ska man) så kommer man åka på en del rejäla näsbrännor. Citera
Callahan Postad 13 December , 2005 Rapport Postad 13 December , 2005 Problem 1: De flesta spelarna här ser floppen med vilka två kort i färg som helst. (hur sannolikt är det egentligen att en av de andra 9 spelarna också har två klöver?) Vi räknade på det här för ett tag sedan på forumet. Chansen att någon annan har träffat bättre färg samtidigt som du träffar (om alla tar flopp med två i samma färg) är ca 23%. Chansen att det kommer ett fjärde färgkort är 8/46, så din färg dör 38/46, dvs lever bara 35% * 38/46 = 29%. Så 29% av gångerna har vi en äkta färg och 23% av dessa gånger får vi pisk av bättre färg, dvs vi har en färg som inte får stryk av färg ca 29% * 77% = 22% av gångerna. Hur har vi det med kåkar? Inte lätt att räkna på, men bordet kommer att para sig typ 30% av gångerna. Oftast står ju dock färgen i alla fall. Jag drar till med att den äkta färgen står 20% av gångerna. En fin liten out är stegen. Den sitter 1,6% av gångerna och står för det mesta för hela potten. Och ca 1% av gångerna tar du det med tvåpar/triss. Säg 2% för dessa bakdörrar så räknar vi inte högt. Så vi åker upp till 22% pottandel. Den verkliga siffran är nog dock närmare 25% eftersom jag inte varit särskilt optimistisk i mina räkningar. Till exempel står ju färgen ibland med fyra i färgen på brädan. Allt detta är utan hänsyn till actions i handen. Varning också för att jag kan ha tänkt och räknat fel lite här och där. Problem 3: Om färgkortet träffar turn och jag är ensam om färg så får jag oftast dåligt betalt. När så många sett floppen så fruktar de flesta spelare färgen här. Jag tycker att det är en tydlig tendens att smallstakeslirare fruktar just färgen mer än befogat. Om jag däremot är slagen så kommer det att kosta något mer. Du får i alla fall ett par bets. Citera
duckstab Postad 13 December , 2005 Författare Rapport Postad 13 December , 2005 Kom inte och säg att du inte har åtminstone en och antagligen två motståndare som kommer betala 2 stora bet var för att gå till showdown. Jorå, visst betalar det. Min poäng var bara att det kostar mer när jag är slagen. Japp, livet är hårt. Ska man pressa alla fördelar man kan hitta i texas (och det ska man) så kommer man åka på en del rejäla näsbrännor. Ja, jag är medveten om det. Jag undrar mest bara hur stor fördel det finns att pressa ur dessa små färgdrag mot många lösa motståndare. Det är allt. Jag tror jag skall titta och räkna lite på saken när jag kommer hem från jobbet. Jag tvivlar egentligen inte på att ni har rätt. Jag vill bara fundera igenom saker innan jag väljer att tro på dem. Det hänger ju en del på om man vet hur det kommer att betas på turn. Är ju ofta svårt att skåda framtiden. Citera
Recommended Posts