Gå till innehåll

NLT - SnG, HU, galen syn preflop.


PokerPeter

Recommended Posts

Vi har suttit och snott varandras blinds ett tag, det går ganska aggro till. Hon har gjort liknande moves med AX tidigare. Jag gav mig själv 40% chans att vinna turneringen vid syn (för högt räknat?). Så jag synade.

 

Antar att det var ganska dåligt lirat. Kunde likagärna trycka allt direkt om jag ändå skulle syna?

 

Huvudfrågan är: Hur tomtigt är detta spel?

 

PokerStars No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t800 (2 handed) converter

 

Hero (t7474)

BB (t6026)

 

Preflop: Hero is Button with 9:diamond:, J:spade:.

Hero raises to t2400, BB raises to t5976, Hero calls t3576.

 

Flop: (t11952) Q:heart:, 9:heart:, T:heart: (2 players)

 

Turn: (t11952) 2:diamond: (2 players)

 

River: (t11952) 5:heart: (2 players)

 

Final Pot: t11952

 

Results in white below:

BB has Ac 2s (one pair, twos).

Hero has 9d Js (one pair, nines).

Outcome: Hero wins t11952.

 

BTW, om jag vet att hennes hand är A2, borde jag ta synen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lex Storåkers. Ganska tomtigt. All in direkt om du ändå tänker syna en all in. Ser dock ingen anledning att spela så med J9o överhuvudtaget. Den är bara 53 % mot en helt random hand.
OBS: Besserwizzer-varning på följande post.

 

Nej, inte riktigt 53%, men 51,6. Mot en helt random hand (HU) mot J9o finns det 2097572400 kombinationer, J9o vinner 1083173398 ggr, Oavgjort 67618021 ggr och det ger 946780981 förluster.

 

Jag skulle inte ha synat Fi med J9o när han höjer raise, men iofs skulle jag inte raisat så mycket som Hero gjorde heller. All in eller fold från början med J9o pre-flop!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lex Storåkers. Ganska tomtigt. All in direkt om du ändå tänker syna en all in. Ser dock ingen anledning att spela så med J9o överhuvudtaget. Den är bara 53 % mot en helt random hand.
OBS: Besserwizzer-varning på följande post.

 

Nej, inte riktigt 53%, men 51,6. Mot en helt random hand (HU) mot J9o finns det 2097572400 kombinationer, J9o vinner 1083173398 ggr, Oavgjort 67618021 ggr och det ger 946780981 förluster.

 

Det här är visserligen ganska ointressant, men eftersom du är besserwisser så ska jag ifrågasätta det för skojs skull.

 

Enligt min tabell tar J9o 0.5325120 mot en slumpmässig hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte göra det helt OT så ja du måste syna omslaget och gå all-in först in i potten. 40% vinstchans när du synar är nog lite högt räknat, men den är mycket bättre än om du foldar.

 

Det här är visserligen ganska ointressant, men eftersom du är besserwisser så ska jag ifrågasätta det för skojs skull.

Skulle tippa på att det är skillnaden mellan vinstprocent och equity som spökar. PS sätter 51.64% vunna händer och 1.61% oavgjorda händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tippa på att det är skillnaden mellan vinstprocent och equity som spökar. PS sätter 51.64% vunna händer och 1.61% oavgjorda händer.
Det här är visserligen ganska ointressant, men eftersom du är besserwisser så ska jag ifrågasätta det för skojs skull.

Enligt min tabell tar J9o 0.5325120 mot en slumpmässig hand.

Min tabell hämtade jag från Poker Academy Pro 2.0 (inte att förväxla med skräpet som Expekt säljer!) (ok, showdown calculatorn är säkert samma)

Om Callahan vill se en skärmdump så går det bra.

Hjort har säkert rätt igen, som vanligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte allin preflop i det här läget är bra. Bättre göra som du gjorde och riskera mindre, hon kanske hade lagt sig utan en hand!

I så fall kan hon ju syna och leta många fler par+drag på floppen samt att bluffa ut J9o när den faktiskt har odds/är bäst. Exempelvis syna preflopp med 33 och dega in på alla floppar. Om inte motståndaren är en ärkenöt så är jag rätt säker på att all-in är en dominerande strategi jämfört med att höja något mindre belopp.

 

Det är inte så där väldigt bra idé att försöka komma fram till bättre strategier än all-in eller fold när stackarna är så här korta eftersom det är sjukt svårt att komma på ett alternativ som ens är lite bättre och väldigt lätt att komma på ett som är mycket sämre. Spelar man SnG så är antagligen bubbelspelet det man ska fundera mest på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är inte fel att gå allin varje hand HU, när blindsen är höga. Men jag föredrar att spela poker. Har sett flera exempel på proffs som skulle gjort som jag:

 

Höja 2-3ggr bb från button med J9. J9 är en tveksam hand att höja med men man måste bluffa lite också!

 

Syna en allin om pottoddsen befogar.

 

Tycker bara det känns som mest lönsamt när man spelar så, men vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är inte fel att gå allin varje hand HU, när blindsen är höga. Men jag föredrar att spela poker. Har sett flera exempel på proffs som skulle gjort som jag:

A) Hur vet du att de är proffs?

B) Hade de 10bb i stacken?

 

Om B) är fallet så ökar sannolikheten att A) inte var fallet och tvärtom.

 

Sen vet jag inte riktigt vad som är tveksamt med att höja J9. 2/3 av tiden har motståndaren inte ens K-högt och 55% av tiden sämre än Q-högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att blindsen är visserligen höga, men inte så höga att man ska börja med en allin strategi. Båda har ett M värde större än 5, jag tycker att då kan man fortfarande spela poker(på håret).

 

När man går allin före floppen har man slutat spela poker och börjat singla slant. Eftersom man är bättre än alla andra vill man ju utnyttja sina skills och vänta med slantsinglingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att blindsen är visserligen höga, men inte så höga att man ska börja med en allin strategi. Båda har ett M värde större än 5, jag tycker att då kan man fortfarande spela poker(på håret).

Om Harrington säger att det finns betydligt bättre strategier än Jam-or-fold i den här situationen så har han helt enkelt fel. Det kan tänkas finnas ungefär likvärdiga, men det är lite slöseri med hjärnkraft att försöka hitta dem.

 

När man går allin före floppen har man slutat spela poker och börjat singla slant. Eftersom man är bättre än alla andra vill man ju utnyttja sina skills och vänta med slantsinglingar.

Du har nog en väldigt skruvad uppfattning om vad poker är. Att singla slant preflopp är en skill. Särskilt mot folk som vill undvika sånt och spela poker efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen vet jag inte riktigt vad som är tveksamt med att höja J9. 2/3 av tiden har motståndaren inte ens K-högt och 55% av tiden sämre än Q-högt.

 

J9o tillhör precis de 40% bättre händerna, J9o är den sämsta handen jag skulle höja med från knappen med ett 5<M<10.

 

Varför hålla på och käbbla om petitesser, vi är ju alla åtminstone överens om att en fold före floppen är uteslutet med j9 på knappen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Harrington säger att det finns betydligt bättre strategier än Jam-or-fold i den här situationen så har han helt enkelt fel.

 

Hur kom Harrington med i bilden? Kommer inte ihåg, men jag har väl inte sagt nåt om Harrington. Han skulle säkert sagt Jam-or-fold.

 

Ok, jag har snott mycket från Harrington, men jag tänker faktiskt en del själv också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kom Harrington med i bilden? Kommer inte ihåg, men jag har väl inte sagt nåt om Harrington. Han skulle säkert sagt Jam-or-fold.

Så fort någon börjar tala om "M" så är det ett rätt säkert kort att Harrington är en stark influens så jag såg det som en stark möjlighet att han skrivit något sånt. "M" är ju för övrigt världens mest ickeintuitiva förkortning. Hur man går därifrån till "Antal varv det tar att folda ned till 0" är inte riktigt uppenbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl Sklansky som införde M?

Det förekom aldrig vad jag sett innan Harrington Potter-böckerna och en tumregel med 2+2-publikationer är att Sklansky inte skrivit särskilt mycket alls i en given bok om inte hans namn står överst i väldigt stora boktstäver. Fullt möjligt att han införde det, men i så fall vet inte jag var det skulle vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar du inte böckerna?

Ingen aning, jag har inte läst dem. Var nog ett år sedan jag köpte eller läste någon pokerbok. Läste däremot det mesta som fanns tillgängligt innan dess. Av det lilla jag sett så verkar det vara bra böcker som spritt många av de klassiska turneringstricken till en bredare publik. "Harrington Potter" var mer än referens till försäljningssiffrorna än dess kvalité (om man nu inte gillar JK Rowling).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på siffrorna för J9o och ser att man kan trycka preflop här, lägga upp sin hand innan BB agerar, och ändå ha +EV (om man bortser från att man i de flesta turneringar dödar sin hand om man lägger upp den). Bara för att illustrera vilket monster hjälten sitter på...

 

Frågan är om en liten höjning eller syn kan ha högre EV. Det kan det säkert om omständigheterna är rätt. Om man är ganska säker på att fi sällan kommer att höja med något som hon inte hade synat en all-in med så tycker jag man kan överväga limpen. Bland annat så skaffar man sig då positionell fördel i resten av handen (som man ju inte har preflop).

 

Att höja som hjälten gör istället för att gå all-in skadar nog inte i teorin, men det gör kanske saker och ting lite svårare än de behöver vara. Risken är lite att man spelar ut sig själv, som att tex överväga lägg när man blir kontrahöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...