Saken är den att vi gör om handen till en total bluff i många fall om vi skulle få för oss att höja t ex i hand två, om han är någorlunda kompetent kommer han släppa i princip allt som vi slår och gå vidare med allt vi inte slår, samt får han möjlighet att trycka på med dragen och få oss att folda den bättre handen eftersom vi fick vår så eftertraktade information.
Informationsbetar är helt enkelt onödiga, för att inte säga värdelösa, i NL eftersom du antingen får bort alla sämre händer och vinner mindre än vad du kunde gjort, eller så förlorar du mer än vad du hade behövt gjort mot bättre händer samt riskerar att bli utbluffad av dragen som du leder mot.