Gå till innehåll

Pokerspelare vinner i Länsrätten


Peder Månsson

Recommended Posts

Skatteverket i Malmö beslutade under hösten 2007 att en pokerspelare i Malmö skulle beskattas på pokervinster från spelbolaget Nordicbet. Pokerspelaren överklagade med hjälp av spelbolaget beslutet och nu har Länsrätten i Malmö givit honom rätt. Pokervinster från spelbolag med hemvist inom EU är skattefria.

 

 

Pokerspelaren blev under förra hösten överraskad då Skatteverket hävdade att han skulle betala skatt på sina pokervinster från inkomståret 2006. Pokerspelaren överklagade med hjälp av Nordicbet och Karlerö & Co Advokatbyrå. Förra veckan kom då beslutet från Länsrätten i Skåne som helt gick på pokerspelarens linje om att pokervinster är skattefria.

 

- Vi är självklart mycket nöjda över att Länsrättens dom är till vår klients favör och vi ser även domen som ett klargörande att samma regler skall gälla vid spel hos spelbolag baserade inom EU som vid spel hos statliga bolaget Svenska Spel, säger John Tengström, advokat hos Karlerö & Co.

 

 

Vid inledningen av den årslånga rättsprocessen hävdade Skatteverket att vinsterna var skattepliktiga med hänvisning till att Cypern och Malta inte skulle vara EU-medlemsländer, något de båda länderna varit sedan 2004. Därefter ändrade Skatteverket uppfattning och hävdade att vinsterna skulle vara skattepliktiga med hänvisning till att utbetalningarna från NordicBet till kunden gjorts via en norsk bank. Länsrätten ger dock Skatteverket bakläxa och konstaterar i sin dom att gällande svensk lag inte uppställer något krav som skulle hindra att den vinst pokerspelaren erhållit skall vara skattefri eftersom spelbolaget är registrerat inom EU. Pokerspelarens överklagande ska därmed bifallas.

 

- Jag är självklart mycket glad att denna historia äntligen får ett slut. Och ett lyckligt sådant. Jag är också mycket tacksam för stödet från Nordicbet samt Karlerö & Co:s professionella arbete, säger pokerspelaren.

 

Från Nordicbet är man också mycket nöjda med Länsrättens dom.

- Vi har hela tiden hävdat att vår kund har haft rätten på sin sida och nu har vi äntligen fått svart på vitt att så också är fallet. Sveriges pokerspelare kan andas ut, pokervinster hos Nordicbet är skattefria, säger Joakim Stockman, talesman hos Nordicbet.

 

Poker-SM skattefritt

- Självklart glädjs Svenska Pokerförbundet över Länsrättens beslut. NordicBet har varit arrangör av de två senaste officiella svenska mästeskapen i online-poker och den här domen slår fast att samtliga vinster i Poker-SM varit skattefria, säger Peder Månsson, ordförande i Svenska Pokerförbundet.

 

 

För ytterligare information och kommentarer vänligen kontakta:

 

John Tengström, Karlerö & Co Advokatbyrå, 08-20 06 10

Joakim Stockman, Nordicbet, +372 529 82 81

Peder Månsson, Svenska Pokerförbundet, 0739-291882

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den inte ens själv än. Kontakta mig via mail / tele cyntax, så skickar jag den till dig.
OK.

 

---

 

Funderingar: Skriver LR om att betalningen via en norsk bank inte diskvalificerar vinsten som skattefri? (jävligt logiskt iaf.) ... men då faller mitt resonemang om ActionPokerNetwork som såldes till ett norsk bolag för några år sedan. Spelvinster gjorda inom EES (där bl.a. Norge, Schweiz och Island ingår) är alltså inte skattefria? Det är bara handeln som är tullfri? (jag erkänner att jag har noll koll på det där)

 

Länsrätten diskuterade aldrig problematiken om att NB bara är ett skin i ett större nätverk? Hänvisade man till att NB var "pokerarrangören"? Hur löste man det?

 

NB tillhör Prima/Microgaming, som har sitt HQ på Isle of Man i UK. Har Isle of Man samma status som Gibraltar vad gäller skatter och fri rörlighet inom EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

---

 

Funderingar: Skriver LR om att betalningen via en norsk bank inte diskvalificerar vinsten som skattefri? (jävligt logiskt iaf.) ... men då faller mitt resonemang om ActionPokerNetwork som såldes till ett norsk bolag för några år sedan. Spelvinster gjorda inom EES (där bl.a. Norge, Schweiz och Island ingår) är alltså inte skattefria? Det är bara handeln som är tullfri? (jag erkänner att jag har noll koll på det där)

 

Länsrätten diskuterade aldrig problematiken om att NB bara är ett skin i ett större nätverk? Hänvisade man till att NB var "pokerarrangören"? Hur löste man det?

 

NB tillhör Prima/Microgaming, som har sitt HQ på Isle of Man i UK. Har Isle of Man samma status som Gibraltar vad gäller skatter och fri rörlighet inom EU?

 

Det här kanske ger en vink: http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Member_State_territories_and_the_European_Union#Summary

 

Vet inte riktigt vad man ska kolla på, det vet säkert du bättre.

Förmodligen "EU single market" väl? Och då står det "with exemptions" på Gibraltar och "minimal" på Isle of Man, så det innebär (förmodligen) att Isle of Man är likvärdigt med ett icke-EU-land ur pokerspelsynpunkt.

Är någon ens säker på att det är skattefritt med vinster från Gibraltar eller var det bara nån som antog det och sen att alla har hakat på?

 

Om du tittar på tabellen nedanför står det om Norge också, så det borde vara skattefritt att spela därifrån också, likaså för norrmännen att spela på EU-sajter. Nu ska man ju inte lita fullt ut på en tabell från Wikipedia, men man slipper i alla fall läsa igenom tusentals sidor av speciella bestämmelser.

Om man är riktigt intresserad kan man ju läsa igenom källorna ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ordningens skull, låt mig informera:

 

Gibraltar är fullvärdig EU-medlem (sedan 1973) och således är samtliga pokervinster hos arrangörer registrerade i Gibraltar skattefria. Gibraltar har vissa undantag i sitt samarbete med EU, bla. i jordbrukspolitiken.

 

Isle of Man lyder visserligen under den brittiska kronan, men är inte EU-medlem. Man är inte ens associerade med EU. Däremot har man visst samarbete med EU, exempelvis när det gäller tull- och momsfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ordningens skull, låt mig informera:

 

Gibraltar är fullvärdig EU-medlem (sedan 1973) och således är samtliga pokervinster hos arrangörer registrerade i Gibraltar skattefria. Gibraltar har vissa undantag i sitt samarbete med EU, bla. i jordbrukspolitiken.

 

Isle of Man lyder visserligen under den brittiska kronan, men är inte EU-medlem. Man är inte ens associerade med EU. Däremot har man visst samarbete med EU, exempelvis när det gäller tull- och momsfrågor.

Bra! Tack för lektionen. :)

Det här kanske ger en vink: http://en.wikipedia.org/wiki/Special_Member_State_territories_and_the_European_Union#Summary

 

Vet inte riktigt vad man ska kolla på, det vet säkert du bättre.

Förmodligen "EU single market" väl? Och då står det "with exemptions" på Gibraltar och "minimal" på Isle of Man, så det innebär (förmodligen) att Isle of Man är likvärdigt med ett icke-EU-land ur pokerspelsynpunkt.

Är någon ens säker på att det är skattefritt med vinster från Gibraltar eller var det bara nån som antog det och sen att alla har hakat på?

 

Om du tittar på tabellen nedanför står det om Norge också, så det borde vara skattefritt att spela därifrån också, likaså för norrmännen att spela på EU-sajter. Nu ska man ju inte lita fullt ut på en tabell från Wikipedia, men man slipper i alla fall läsa igenom tusentals sidor av speciella bestämmelser.

Om man är riktigt intresserad kan man ju läsa igenom källorna ;)

Bra! Tack för lektionen. :)
Någon som sagt om det kommer överklagas? Antar att det är standard "får läsa igenom domen och utvärdera eventuell överklagan"
Precis som du säger, inget som är bekräftat..://
Det får vi verkligen hoppas... att det blir överklagat alltså. En dom från Länsrätten har ju egentligen noll värde.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra! Tack för lektionen. :)

Bra! Tack för lektionen. :)

Det får vi verkligen hoppas... att det blir överklagat alltså. En dom från Länsrätten har ju egentligen noll värde.

 

Mitt intryck är att de klantat till sig tidigt genom ren okunskap, som att " Cypern och Malta inte skulle vara EU-medlemsländer". Om de ville ha något intressant prejudikat borde de väl driva något mer kontroversiellt fall. Driver de vidare detta blir de bara ännu mer löjliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att de klantat till sig tidigt genom ren okunskap, som att " Cypern och Malta inte skulle vara EU-medlemsländer". Om de ville ha något intressant prejudikat borde de väl driva något mer kontroversiellt fall. Driver de vidare detta blir de bara ännu mer löjliga.

Nej, det är inte riktigt så enkelt. Har du läst domen? Jag har gluttat lite på den och det är mer invecklat än så.

 

Här finns ingredienser som:

*Spellicens i ett annat land.

*Betalningsförmedlare i ytterligare ett land.

 

Domen är på 16 sidor, hoppas jag orkar läsa allt snart. (nu hockey!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I nyhetsbrevet, som kom inatt, kan man läsa följande:

 

-----

 

Hetaste tråden

Pokerförbundets ordförande Peder Månsson postade under måndagen en tråd med titeln "Pokerspelare vinner i länsrätten". Texten är en pressrelease undertecknad Nordicbet, pokerförbundet samt advokatfirman Karlerö & Co, och innebörden är att vinster på Nordicbet ska anses skattefria.

Domen ger en pokerspelare som överklagat ett beslut om skatt på inspelade pengar från år 2006 rätt. Detta är en unik dom i Pokersverige och ett viktigt prejudikat i diskussionen om huruvida pokervinster inom EU skall beskattas eller ej.

Än så länge har diskussionen inte tagit fart på allvar vad detta kommer att få för konsekvenser, men Peders post och flera av de påföljande kommentarerna är mycket intressant läsning.

---

 

Jag tycker att domens prejudikatvärde är i det närmaste noll. Ingen skattehandläggare i Sverige behöver följa/lyda den här domen. Jag ser ingen svår juridisk fråga i den heller.

 

Problemet är egentligen att Skatteverkets rätts-/processavdelning är i det närmaste okunniga i hur pokerspel på internet fungerar och hur pokerbolagen har lagt upp sina "affärsmodeller" (skins, pokernätverk, servers, hq, spellicenser, support, utbetalningsrutiner, affiliates, rakeback, partners osv osv).

 

 

Om en pokerspelare någon annanstans i Sverige har exakt samma problem som spelaren i domen, så kan handläggaren på eget initiativ helt strunta i domen och köra sitt eget race.

 

 

Dessutom har domen inte vunnit laga kraft ännu och ännu finns tid att överklaga den. (Vilket man får hoppas, så att den får ett större värde i högre instans.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domen måste ju överklagas, Cyntax har helt rätt i sin bedömning av prejudikatvärdet.

 

Skatteverket har klåpat sig ordentligt tycker jag. De letade efter något som passade dem för att få in skatt. De tog det första bästa, Isle of man-kontoret, och brydde sig inte om att kolla upp det noggrannare. Isle of man håller bara på med sportsbetting och är alltså ointressant i fallet vilket domaren i Länsrätten snabbt konstaterade.

 

Skatteverkets fallskärm att det är upp till spelaren att bevisa vem som är anordnare och var denne hör hemma fungerade inte så bra.

 

I Kammarrätten måste Skatteverket förstå frågan och utpeka och argumentera för vilket rättsubjekt som anordnar spelet. Nu har de ju knappt ens försökt vilket Länsrätten ger en passning om i domen: "Länsrätten anser därmed att Norinvest Ltd skall anses vara anordnare av det i målet aktuella lotteriet då det inte framkommit några uppgifter om att någon annan aktör skulle vara den egentlige anordnaren".

 

I en drömvärld så skulle spelare kunna avgöra själva om spelet är skattefritt eller inte beroende på var motparten i EULAn är registrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Pressmeddelande från NordicBet:

 

Än en gång har Länsrätten, denna gång i Östergötland, fastslagit att pokervinster från NordicBet är skattefria. Länsrätten fastslår i sin dom att en mycket känd pokerspelares vinster från NordicBet icke skall beskattas.

 

Tidigare år fick en pokerspelare från Malmö rätt mot Skatteverket i Malmö sedan Länsrätten ändrat Skatteverkets beslut efter ett överklagande av pokerspelaren och spelbolaget.

 

Spelbolaget Nordicbet är givetvis mycket nöjda med Länsrättens båda domar.

 

- Vi har hela tiden hävdat att våra kunder ska ha skattefrihet på sina pokervinster på vår internetsajt. Det här bevisar att vi hela tiden haft rätt, säger Joakim Stockman, talesman hos Nordicbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer få tag på den senast imorgon, skickar över den asap.

Jag såg att en notis om detta fanns på svenska pokerförbundets hemsida också.

Eftersom det finns så stort intresse - är det inte bättre att lägga upp domarna på pokerförbundets hemsida direkt istället, så kan vem som helst ladda ner?

(det enda man behöver göra är att maska namn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...