Klyka Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 En hand som kändes OK när jag spelade den. Har funderat en del på den här typen av händer, antar att de är ganska basic. Vill få lite kommentarer för att se om jag har fått det rätt. Dock, det är sent, jag har inte tänkt något på handen sen jag spelade den, reserverar mig därför för dumfel som jag borde se vid en genomläsning. Men dra er inte för att påpeka dem iaf... $0.1/$0.2 FL-bord, 10 handed SB 0.5 BB 0.1 Hero på CO med As, Qh UTG calls 0.1 UTG+1 calls 0.1 UTG+2 calls 0.1 UTG+3 folds UTG+4 calls 0.1 UTG+5 calls 0.1 Hero calls 0.1 Button folds SB folds BB checks 7 spelare ser floppen, 0.75 i potten Flop: Kc, Qd, 5h BB checks UTG bets 0.1 UTG+1 calls 0.1 UTG+2 calls 0.1 UTG+4 calls 0.1 UTG+5 calls 0.1 Hero calls 0.1 BB folds 6 spelare ser turn, 1.35 i potten EDIT: Ovan och nedan stod det River innan, ändrar det till Turn, som det ska stå. Slut EDIT Turn: Kc, Qd, 5h, 8c UTG bets 0.2 UTG+1 calls 0.2 UTG+2 folds UTG+4 calls 0.2 UTG+5 calls 0.2 Hero calls 0.2 5 spelare ser river, 2.35 i potten UTG har i detta läge bara 0.9 kvar i sin stack River: Kc, Qd, 5h, 8c, Ah UTG checks UTG+1 checks UTG+4 checks UTG+5 checks Jag stoppar där, inte för att det nödvändigtvis är det viktigaste beslutet i handen, utan för att inte ge onödig information. Det sägs att man ska följa sin magkänsla, och den var positiv genom handen. Vanligtvis när jag spelar den här typen av händer så känns det inte riktigt bra, men kan man säga att jag har fattat korrekta beslut i det här fallet? Citera
swedmag Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Preflop: Höj för värde+eventuellt få bort blindsen. Flopp: Höj. Det finns en god chans att du har bästa handen. Om UTG 3-bettar blir det lite knivigare, men en del av mittengrabbarna borde lägga, du får nog syna höjningen iaf. Turn: Om du hade höjt pre- och på flopp så är potten så stor att du inte kan lägga, plus att 8:an inte förändrar nåt. Syn på UTGs bet. River: Bet-syna för värde. Så skulle jag lirat iaf. Citera
lethe Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Du måste höja preflop, du har en stor equity edge, och om blindsen försvinner så det blir lite döda pengar i potten dessto bättre. Swedmag förespråkade att höja floppen, men det gör ingenting för att försvara din hand. Alla som hade ens i närheten av odds att syna första betet har mer än nog med odds för att syna höjningen. Dock är jag tveksam till att vi vill försvara handen här, för vi är nog inte bäst. Men som handen blev spelade, fem spelare gillar sin hand nog för att syna, du får iofs fina odds och stänger action, men i det här läget har du en draghand. Ett par pers kan andra paret med överkortskicker vara en stark hand mot, men mot fem... Icke. När handen gick som den gjorde för dig så bör du nog beta river, syna en höjning men folda för två. Citera
Klyka Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Men som handen blev spelade, fem spelare gillar sin hand nog för att syna, du får iofs fina odds och stänger action, men i det här läget har du en draghand. Ett par pers kan andra paret med överkortskicker vara en stark hand mot, men mot fem... Icke. Ska se om jag får ihop det här... Betyder det att du förespråkar ett alternativt spel på turn eller flop? Citera
swedmag Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Min höjning är iofs. inte för att det är jättetroligt(skulle tro 1 gång på 5 eller nåt) att vi har bästa handen och skyddar, utan främst för att få lite ordning och reda på handen. Att mellankillarna synar tar jag inte hårt på, på den här nivån betyder det bottenpar, underpar, ett naket ess, whatever... Men jag skulle inte sagt "en god chans" kanske, utan en rimlig chans... plus att vi förmodligen inte förlorar nåt på en höjning då vi sällan är mer än 20% bakom. Vi drar ju trots allt rätt rimligt med 5 troliga outs + en svag bakdörr(iofs. till möjlig split), när vi är bakom och vi får en hel massa overlay. En höjning reppar kungen eller bättre och när vi höjde preflop kan man eventuellt skrämma hela bordet(iofs. är det nog bara UTG som behöver skrämmas) till en rundcheck på turn. Det skulle vara min ursprungliga plan iaf., om UTG 3-bettar så blir det ju lite trist, men då vet man ju var man har honom iaf. Citera
lethe Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Ska se om jag får ihop det här... Betyder det att du förespråkar ett alternativt spel på turn eller flop? Ingetdera, jag tycker du spelade helt rätt på flop och turn. Vi drar ju trots allt rätt rimligt med 5 troliga outs Damerna är nog värda hela sina 2 outs, men ässen är långt ifrån värda 3 outs här. Jag skulle nog ge dem 1,5 outs i totalt värde. Den lilla chansen att en av tomtarna har AK och den relativt stora chansen att någon av dem har JT drar ner ässens värde rätt rejält. Så vi drar till ~3,5 outs här. Att mellankillarna synar tar jag inte hårt på, på den här nivån betyder det bottenpar, underpar, ett naket ess, whatever... Problemet är att de är så satikens många. Även om det är hela 80% chans att en enskild fisk här har sämre än kungar så ger det bara en total chans på 32% att alla fiskarna har sämre än kungar. Om det däremot 'bara' är 70% chans att varje enskild fisk inte har kungar så är den totala chansen att ingen har kungar 16%! Citera
Casper Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Håller med om bet på flop (även preflop såklart). Tror det är mer än 17% chans att vinna från den floppen. Antagligen har någon annan en kung så man behöver förbättra, men det är långt ifrån säkert. Folk spelar som bekant extremt löst på microlimit. Så vill man ju följa upp preflop bet med bet på flop också. Citera
lethe Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Du kan inte beta floppen, möjligen kan du höja floppen. I så fall är det en ren värdehöjning, eftersom inte en kotte kommer folda, om inte UTG tre-betar och då är vi definitvt efter. Citera
Bjorn_ Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Du kan inte beta floppen, möjligen kan du höja floppen. I så fall är det en ren värdehöjning, eftersom inte en kotte kommer folda, om inte UTG tre-betar och då är vi definitvt efter. Då vi snackar sist kan man ju höja för att få frikort (på turn) också. Skulle själv gissa att vår genomsnittliga equity på den flopen ligger åtminstonde nära 20% om inte över så en frikortshöjning här är ju rena frirullen. /Bjorn Citera
Klyka Postad 6 December , 2005 Författare Rapport Postad 6 December , 2005 Så vi drar till ~3,5 outs här. Men om vi antar att jag drog mot 3.5 outs så hade jag ju 12,14 mot 1 att ta hem potten vid show down. Då är det inte säkert att det jag gjorde rätt i att syna. 12,14 * 0,2 = 2,428 Potten var 2,15 när det var min tur att tala på turn, vilket innebär att jag måste få in minst 2 bets till på river för att en syn ska löna sig. Det är inte solklart att det skulle gå, men vad säger ni? Troligtvis? Citera
lethe Postad 6 December , 2005 Rapport Postad 6 December , 2005 Potten var 2,15 när det var min tur att tala på turn, vilket innebär att jag måste få in minst 2 bets till på river för att en syn ska löna sig. Du har en flock motspelare kvar, ganska så troligt att du får in de extra bet du behöver. Citera
Bjorn_ Postad 6 December , 2005 Rapport Postad 6 December , 2005 Vi drar ju trots allt rätt rimligt med 5 troliga outs Damerna är nog värda hela sina 2 outs, men ässen är långt ifrån värda 3 outs här. Jag skulle nog ge dem 1,5 outs i totalt värde. Den lilla chansen att en av tomtarna har AK och den relativt stora chansen att någon av dem har JT drar ner ässens värde rätt rejält. Så vi drar till ~3,5 outs här. Tycker att det är väldigt pessimistiskt att räkna med 3½ outs här i och med att det finns en liten chans att vi leder också. Om man t.ex. tänker så här (på turn) att det är: 10% att vi drar dött (Mot t.ex. set eller en kombination av TP plus drag) 30% att vi drar mot 2 outs (mot stegdrag eller AK) 10% att vi drar mot 3 outs (mot KQ) 40% att vi drar mot 5 outs 10% chans att vi leder och har ca 35 outs (Dvs Fi har tot. 11 outs att dra ut) Så får man i snitt ungefär 0.3*2+0.1*3+0.4*5+0.1*35 = 0.6 + 0.3 + 2.0 + 3.5 = 6.4 outs Sedan kan man diskutera hur stora sannorlikheterna för de olika scenariorna, det jag vill belysa är att även en liten chans att vi är före motsvarar väldigt många outs. Visserligen är sannolikheten att man är före låg men även om den bara är 10% eller t.o.m. 5% så gör man ett ganska stort fel om man approximerar den till noll. /Bjorn Citera
Recommended Posts