Gå till innehåll

Dra dött mot kåk?


King_ingo

Recommended Posts

Kom ihåg att du aldrig ska dra till färg eller stege på parat bord eftersom risken finns att du drar dött.

 

Kan detta stämma. Är det EV- att jaga ett färgdrag till exempel om bordet är parat. Jag vet att detta är en situations beroende fråga men det är så många som säger det som något slags huvudteorem. Om man i FL jagar en färg med parat bord kan man väl räkna bort dom outsen till en trippad bräda och då kan man vara någorlunda säker.

I och för sig så kan man förlora hela stacken mot en kåk med nötfärg i NL. Men kan inte detta vägas upp av vinsterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt på motstånd. Svårt att få en grym read på nätet, så man får väl gissa på ett ungefär. Men rent generellt sett så är det inte att rekommendera, kanske inte så mycket för risken att man drar dött, men för att du aldrig får vettigt betalt om du sätter färgen samtidigt som du torskar hela stacken de gångerna någon har kåk.

 

Dessutom tycker jag att det är ENORM skillnad beroende på om det är på flop eller turn. På flop är det oftast bara att kasta, men på turn har du ofta så pass mycket mer info att du kan fatta mycket korrektare beslut angående dina outs levandehet (OT: icke-ord?), motståndarens handdistribution och pottstorlek/implicita odds. Dock försätter du dig i ett jobbigt läge - för att få värde på din färg måste du värdebeta den rätt hårt när den kommer, och att värdebeta saker på parade bräden är... jobbigt, i brist på bättre uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju väldigt mycket på situationen. Generellt sett kan jag dock säga att detta är ett av få tillfällen som jag hellre drar till färg än stege. Detta för att risken är stor att motståndaren kåkar samtidigt som du träffar stegen, då många spelar connectors. D v s har du 98 på 7TT bräda finns risken att du är uppe mot JT och (T6).

Det största problemet med att dra på parade bräden är som Parre säger att dina implicita odds är värdelösa. Du kan ju aldrig betta med självförtroende och måste dessutom betala av kåken då och då.

 

Ett läge där det kan vara helt okej är mot bara en motståndare på t ex 33 :spade: 8 :spade: -flop när du har A :spade: Q :spade: . I det här läget är det ytterst osannolikt att motståndaren har en kåk, och spelar du den hårt finns det ganska få händer han kan syna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att i FL lägga ner nötfärgdraget bara för att bordet är parat låter som ren idioti. Det är min grundläggande analys :)

 

Detta är lite vad jag har haft på känn också. Men jag har inte vågat säga något. :) Sen i NL så gamblar du ju om hela stacken så då kanske det inte är så bra. Dessutom i mitt fall så kanske jag gamblar om tre inköp. För när jag åker på en badbeat så köper jag in mig på en högre nivå och spelar bort dom bara för att straffa mig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att du aldrig ska dra till färg eller stege på parat bord eftersom risken finns att du drar dött.

Typiskt råd från typisk PF.nu postare då. Det bästa du kan göra med det rådet är att skriva upp det på en lapp och använda det som muggpapper.

 

Problemet är ju att 10k av 15k pf:are kan väl inte ha fel. Jag har inte brytt mig om det tidigare heller men jag har åkt på någon näsbränna och då har jag börjat fundera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är ju ett typiskt läge där FLT och NLT skall spelas helt annorlunda.

 

I de fall någon har kåk så typisk förlorar du i FL 2½ eller 3 big bets vilket är i storleksordningen vad som ligger i potten från preflop.

 

I no limit däremot givet att det ligger X pengar i potten preflop kommer man ofta torska X (potbet flop) + 3X (potbet turn) + 9X (potbet river) dvs 13X totalt och därmed en väldigt mycket sämre risk reward ratio.

 

Lämnar NL-råden till de som kan den spelformen. I FL skulle jag dock inte backa av eller slänga färg/färgdrag enbart pga kåkrisken förens bordet är antingen dubbelparat eller trissat och det är rejäl action.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att 10k av 15k pf:are kan väl inte ha fel. Jag har inte brytt mig om det tidigare heller men jag har åkt på någon näsbränna och då har jag börjat fundera.

Poker är inte särskilt demokratiskt.

 

I och för sig så kan man förlora hela stacken mot en kåk med nötfärg i NL. Men kan inte detta vägas upp av vinsterna?

Beror ju på på vilka händer du tror motståndaren kan tänka sig att stacka när det ligger tre-i-färg och par på brädan. Rätt många brukar bli lite försiktiga i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...