Gå till innehåll

Nätverkets eller företagets hemvist avgör skatten?


Myssion

Recommended Posts

OK, och om servern med allt spelande står i Lettland då?

Enligt Heypoker (som citerade skatteverket lite fritt ur minnet) skulle det faktiskt vara så att man då räknar med att man spelar i Lettland och är då skatteskyldig enligt Lettiska/EU regler. Låter skumt tycker jag.

 

Jag tror på att det är var företaget man spelar på är registrerat som spelar roll, men ta det inte som något bombsäkert. Tycker bara att det BORDE vara så. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev detta i en annan tråd som låstes, tar det här istället:

 

Har fått lite olika bud här nu.

 

Att licensen bara är en tillåtelse att anordna spel är jag med på. Men fram till nyss trodde jag att det är var företaget är reggat som är relevant för skatten, och inte var spelservrarna står. Men i en annan tråd hävdas (enligt skatteverket, dessutom) att det är just servrarna som är det väsentliga för skatten...

 

Vad gäller??

 

/Förvirrad igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket kommer ha väldigt svårt att hävda att vart servrarna står är avgörande, dels för att det ofta är i det närmaste omöjligt att få den informationen från spelbolagen, och dels för att du gör affärer med en juridisk person, och det hela handlar om vart den personen är hemmahörande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten i så fall skulle det ju vara fritt fram för svenska bolag att börja erbjuda spel över internet, bara de ser till att deras server står i ett land där spel är tillåtet. ;):D:lol:

 

B2B är väl ett svenskt företag? 24hpoker också? eller...?

 

Ja, men B2B äger bara mjukvaran som de hyr ut till ett företag utanför EU som driver spelandet, nämligen Costa Rica.

 

Alltså sker spelandet utanför EU eftersom företaget man anlitar för spelande ligger utanför EU. Att sedan B2B äger programmet och 24H är en "portal" fram till det utländska företaget gör inte de olagliga i sverige, för du spelar ju inte i, på, hos eller för ett företag i sverige eller inom EU. Och mjukvaran i sig är ju inte olaglig, de hyr väl ut den till Costa Rica kan jag tänka mig.

 

Men det betyder att B2B INTE är skattefria. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten i så fall skulle det ju vara fritt fram för svenska bolag att börja erbjuda spel över internet, bara de ser till att deras server står i ett land där spel är tillåtet. ;):D:lol:

 

B2B är väl ett svenskt företag? 24hpoker också? eller...?

 

Ja, men B2B äger bara mjukvaran som de hyr ut till ett företag utanför EU som driver spelandet, nämligen Costa Rica.

 

Alltså sker spelandet utanför EU eftersom företaget man anlitar för spelande ligger utanför EU. Att sedan B2B äger programmet och 24H är en "portal" fram till det utländska företaget gör inte de olagliga i sverige, för du spelar ju inte i, på, hos eller för ett företag i sverige eller inom EU. Och mjukvaran i sig är ju inte olaglig, de hyr väl ut den till Costa Rica kan jag tänka mig.

 

Men det betyder att B2B INTE är skattefria. ;)

 

Mjaha, men om B2B är nätverket, och 24h är portalen, vilket är företaget man spelar hos då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaha, men om B2B är nätverket, och 24h är portalen, vilket är företaget man spelar hos då?

 

Tja, vad sägs om att kontakta din spelsite?

De måste väl veta vem eller vad de anlitar för att lotsa dig fram till Pokerborden.

 

Gjort, svaret (från betonbet) blev: we are a skin to pokerroom... I think...

 

Får väl följa garnystanet o se var det slutar...

 

Pokerroom tillhör ju PokerNetwork, ett svenskt företag, förvånar mig dock inte ifall själva spelandet drivs av ngt KåsstaRikkanskt företag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjaha, men om B2B är nätverket, och 24h är portalen, vilket är företaget man spelar hos då?

 

Tja, vad sägs om att kontakta din spelsite?

De måste väl veta vem eller vad de anlitar för att lotsa dig fram till Pokerborden.

 

Gjort, svaret (från betonbet) blev: we are a skin to pokerroom... I think...

 

Får väl följa garnystanet o se var det slutar...

 

Pokerroom tillhör ju PokerNetwork, ett svenskt företag, förvånar mig dock inte ifall själva spelandet drivs av ngt KåsstaRikkanskt företag...

 

Precis som om nån jeppe på deras support vet vilket företag jag EGENTLIGEN gör affärer med... verkligt, liksom...

 

Har mäjlat Ongame Network nu (f.d. PokerNetwork), får se vad de säger.

 

Men Ladbrokes då, de tillhör ju inget nätverk, Ladbrokes är ju Ladbrokes liksom, och det är ju UK, eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten i så fall skulle det ju vara fritt fram för svenska bolag att börja erbjuda spel över internet, bara de ser till att deras server står i ett land där spel är tillåtet. ;):D:lol:

 

Men isåfall är det ju det dom gör, det är bara det att dom ser till att deras dotterbolag som står för den faktiska verksamheten ligger utomlands.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Pokerroom och Ongame är "outsourced" till Kanada eller Costa Rica eller dylikt. Definitivt inte sverige, då hade skattmasen och lotteriinspektionen haft ett gratis julbord!

 

Men den intressanta frågan är om Ongame är/finns/lagförs inom EU eller utanför EU? Jag tror utanför EU eftersom den större delen av deras kunder kommer från Nordamerika. Men det är lite spekulation, fråga de och kräv ett svar på vilket företag det är som har licens och bedriver "själva spelet". Någon borde kunna svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten i så fall skulle det ju vara fritt fram för svenska bolag att börja erbjuda spel över internet, bara de ser till att deras server står i ett land där spel är tillåtet. ;):D:lol:

 

Men isåfall är det ju det dom gör, det är bara det att dom ser till att deras dotterbolag som står för den faktiska verksamheten ligger utomlands.

 

Precis. Och frågan är i vilket land dotterbolaget är lagfört?

Alltså inte servern (det är ju bara en hög med hårddiskar som har en internetuppkoppling) utan bolaget/dotterbolaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Pokerroom och Ongame är "outsourced" till Kanada eller Costa Rica eller dylikt. Definitivt inte sverige, då hade skattmasen och lotteriinspektionen haft ett gratis julbord!

 

Men den intressanta frågan är om Ongame är/finns/lagförs inom EU eller utanför EU? Jag tror utanför EU eftersom den större delen av deras kunder kommer från Nordamerika. Men det är lite spekulation, fråga de och kräv ett svar på vilket företag det är som har licens och bedriver "själva spelet". Någon borde kunna svara.

 

Ongame är bolaget som producerar mjukvaran. De kan vara var de vill i världen. Pokerroom är det bolag som bedriver spel. Det kan vara ett dotterbolag till Ongame, men det som gäller är var Pokerroom har sitt säte och sin Licence. I seriös verksamhet inom EU får inte moderbolag och dotterbolag ha samma VD etc etc... men om man har bolagen i banan eller indian läger, så kan man säkert komma runt det mesta. Dock kommer dom troligen inte runt att de som spelar där är skattskyldiga i Sverige (Om du är svensk) men Pokerroom tar väl inte emot svenska spelare, men ett av dera skins gör väl det...???!!! :P:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att om jag tidigare har gjort affärer med eurobet, ett företag registrerat inom EU, som tidigare hade sin pokerklient anknyten till ett europeiskt nätverk (party) helt plötsligt har förändrat mina villkor enbart pga av de bytt leverantör till en som ligger utanför eu (ongame) så skulle jag helt plötsligt behöva skatta för det?

 

Så tolkar inte jag det, inte på de uttalanden jag har läst ifrån skatteverket. Mina affärer görs med Eurobet. Hur de levererar tjänsten till mig är helt ovidkommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tolkar inte jag det, inte på de uttalanden jag har läst ifrån skatteverket. Mina affärer görs med Eurobet. Hur de levererar tjänsten till mig är helt ovidkommande.

 

Du kan tolka det precis hur du vill, men så är det.

Eurobet är bara en "dörr" till ett pokernätverk som tillhandahålls av någon annan. Det är denne "annan" som HAR nätverket och bedrivet pokerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Pokerroom och Ongame är "outsourced" till Kanada eller Costa Rica eller dylikt. Definitivt inte sverige, då hade skattmasen och lotteriinspektionen haft ett gratis julbord!

 

Men den intressanta frågan är om Ongame är/finns/lagförs inom EU eller utanför EU? Jag tror utanför EU eftersom den större delen av deras kunder kommer från Nordamerika. Men det är lite spekulation, fråga de och kräv ett svar på vilket företag det är som har licens och bedriver "själva spelet". Någon borde kunna svara.

 

Ongame är bolaget som producerar mjukvaran. De kan vara var de vill i världen. Pokerroom är det bolag som bedriver spel. Det kan vara ett dotterbolag till Ongame, men det som gäller är var Pokerroom har sitt säte och sin Licence. I seriös verksamhet inom EU får inte moderbolag och dotterbolag ha samma VD etc etc... men om man har bolagen i banan eller indian läger, så kan man säkert komma runt det mesta. Dock kommer dom troligen inte runt att de som spelar där är skattskyldiga i Sverige (Om du är svensk) men Pokerroom tar väl inte emot svenska spelare, men ett av dera skins gör väl det...???!!! :P:evil:

 

Ongame är ett svenskt företag.

 

http://www.ongamenetwork.com/contact/

http://www.uppsalanytt.se/news.asp?newsID=2600

 

 

Pokerroom är brittiskt, tar dock inte emot svenska spelare. Det gör dock BetOnBet, också brittiskt. Men frågan är ju ifall det är samma sak här som med 24hpoker och B2B-nätverket. Om BetOnBet bara är "portalen" till Ongame, som i sin tur hyr ut driften till nåt kåsstarikanskt bolag, så är det ju samma visa igen, du spelar på en icke EU-sajt.

 

Frågan är dock hur det här fungerar. Är alla sajter som ingår i ett nätverk portaler, eller kan du vara en faktiskt sajt som ingår i ett nätverk. På 24h tror jag att det står explisit att de är en portal, tror inte jag sett det på så många andra sajter.

 

Så i så fall är inte alla B2B sajter utanför EU...

 

Vilken soppa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu hann jag inte se de två inläggen före mitt förra...

 

Ongame är svenskt. Om de sedan har ett dotterbolag på sydpolen som driver den faktiska verksamheten, det vet jag inte. Jag har mäjlat dem och frågat vilket företag det är jag gör affärer med när jag spelar på BetOnBet.

 

Men är alla sajter som ingår i ett nätverk bara portaler? De kan väl även va en helt egen sajt som bara delar spelare med resterande i nätverket... eller?

 

Och när jag tar ut pengar, så gör jag ju det från företaget BetOnBet, oavsett vilket skin eller nätverk dom kör med... Då måste det ju vara BetOnBet jag gör affärer med, vem dom sedan har som leverantör spelar väl mindre skillnad...

 

 

Rörigt...

 

"Vill man veta vilka nätpokerplatser som enligt Skatteverket ligger inom EU måste man vänta. Frågan är ny och först i och med nästa års deklarationer kan man räkna med att myndigheten prövar ett antal fall."

http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1027336

 

Tack för den tydliga informationen, Hard Dagissån, nu är allt glasklart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hittade jag ett exempel:

 

Från HeyPoker:

"Is Hey Poker providing the servers for the games?

Hey Poker is only an entrance to a big venue called the B2B-network. We are sharing tables with other sites to make sure there’s always a huge amount of active tables to choose from. "

 

Men kollar man på Martinspoker, så hittar man inget sådant.

 

Är alltså HeyPoker endast en portal som slussar en vidare till nätverket, och är MartinsPoker en faktisk sajt som ingår i nätverket. Förstår ni skillnden jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...