Gå till innehåll

BOKTIPS: NL/PL Texas Hold'em


Fysikern

Recommended Posts

  • 3 months later...
  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har bara plöjt igenom ToP och NL & PL poker och dessa har jag klarat mig mycket väl med. Men nu har jag fattat beslutet om att öka mina litteratur studier inom området NL texas och PLO.

 

Böcker på ingående är:

Harrington on Holdem

Super Sytem 2

Psychology of Poker

How good is your Pot-limit Omaha?

Improve your poker

 

Mest nyfiken är jag helt klart på Harringtons bok som har fått fin kritik.

Känner mig bekväm med cashgame och turneringlir är det jag främst vill förbättra. Psychology of Poker ska även den bli intressant och få lite bakomliggande psyklogiska faktorer bakom pokern.

Lirar en del PLO och då var det givet att beställa en bok inom området.

Super System 2 är kanske ett måste och Improve your poker har jag också hört mycket bra om.

Jag kommer definitivt klara mig ett tag med denna litteratur.

 

Tycker ni det är någon given bok som saknas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har Super System 2 hemma, men jag har dock inte börjat läsa den eftersom den antagligen är för avancerad för mig. Det jag har tänkt är att först köpa Dan Glimnes - Pokerhandboken för att få en bra bakgrund. Men sedan skulle jag även vilja läsa någon bok som handlar om NL texas hold'em innan jag ger mig in på SS2 och undrar om någon har tips på en bra bok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ser nästan uteslutande bara böcker som är riktade till nybörjare eller microlimits nu,

 

jag spelar:

 

NL TEX, shorthanded uteslutande med 50 BB max inköp på 1/2 och 2/4 stakes, vilka böcker är lämpade för mig då? jag vill inte läsa någon nybörjarbok, jag e redan en vinnande spelare men vill improva mitt game mera så kan väl säga "advanced", jag har sökt o sökt, uppskatar alla tips, tack o navelkyss

 

Undrar jag med vilka som lämpar sig för denna nivå, har läst ToP, och ett anatl böcker till men skulle vilja ha en ny:) Är supersystem för avancerad för denna nivå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

SMaccan - jag har själv köpt Pot-Limit & No-Limit Poker av Stewart Reuben och Bob Ciaffone. Den behandlar lite olika pokervarianter och även PL & NL poker i allmänhet. Det är, enligt mig, en mycket bra bok som ger en bra grund. Tål att läsas många gånger. En extra bra grej med boken är att det i slutet av varje kapitel som handlar om ett specifikt pokerspel finns en quiz där du kan se om du är redo för spelet eller måste öva lite till. PL omaha, NL & PL texas och 7 card stud är exempel på några spel som tas upp. är ca 15 sidor text och sen quiz om varje pokervariant.

Super System 2 har jag också hemma i bokhyllan. Den är ett bra kompliment till PL & NL poker men NL hold'em delen är väldigt inriktad på Doyle's överaggressiva stjäla blindsspel och jag tror faktiskt inte den lämpar sig till den nivå du spelar på. Du kan dock välja ut dom kunskaper du vill lära dig ur boken och kompletera med PL & NL poker.

 

AA2345 - har faktiskt aldrig sett en pokerbok med ett så specifikt ämnesområde. Tror faktiskt det skulle vara ett dåligt köp, eftersom du blir ju låst till ett sådant spelsätt. Man måste kunna variera sig för kunna spela bra poker. Om det finns ett bord med 10 st bra spelare så väljer du ju hellre ett bord med 5 st halvbra spelare och då måste du också kunna behärska det spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tycker Harrington on holdem är riktigt bra, sen håller ju Slandskys böcker hög klass.

 

Håller på att lira ihop lite böcker och skulle vilja ha tips på några som man bör hämta hem. Hittils har jag spelat ihop:

Harrington on holdem 1

Super system

super system 2

Ed Miller/slandsky low limit

theory of poker

 

Men vad ska man plocka hem sen?

 

* Inga externa affelänkar tack! - QoS *

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har jagat igenom halva forumet efter en bok som passar mitt syfte.

 

De flesta bokrekomendationer jag hittat här är för FL och/eller turneringar alternativt att det för avancerade böcker så som ToP osv.

 

Jag har spelat seriöst på internet, och endast på internet sedan 1 år och är en vinnande spelare på NLT 0.25/0.5 och 0.5/1 bord. Har för avsikt att gå upp på 1/2 när jag känner att jag behärskar 0.5/1 bra.

Spelar bara 6 manna.

 

Vill ha en bok som behandlar SH NL TH, low stakes (eller iaf inte High stake) och så lite turnering som möjligt. Omaha och andra former är inte av intresse.

Vad för bok skall jag titta på?

 

Döda mig eller ge mig åtminståne länk, om denna fråga tagits upp förut utan att jag lyckats hitta den.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara tipsa om att på adlibris.com har dom massor av pokerböcker till riktigt bra priser och snabba leveranstider för oss fattiga pokerspelare! :D

Har handlat flera pokerböcker där och är mycket nöjd med utbudet.

 

Lycka till med all poker.

 

Tack

Har kollat där en del och problemet är att det är halv svårt att ta reda på vad exakt som boken behandlar.

Det verkar vara lätt att råka köpa en bok som behandlar FL, Omaha eller truneringspoker till 50% när jag inte är ett dugg intresserad av det.

 

Funderar på skaffa Pokerhandboken. Är den för grundläggande?

Supersystem kanske är för avancerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en myt att Theory of Poker skulle vara tung och teoretisk. En av de bästa pokerböcker jag läst, och teorin används ju för att förklara hur man bör spela. Jag tycker lätt att man kan läsa ToP som första pokerbok.

 

EDIT: Däremot är ju exemplen oftast från Limitspel, främst 7CS. Tycker dock att detta har mindre betydelse eftersom man lätt kan applicera tankegångarna på i princip vilket pokerspel som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går att läsa mer om Pokerhandboken i den här tråden. :)

 

Jag skulle rekommendera Harrington on Holdem. Del 1 behandlar många grundläggande grejer och tidigt skede i turneringar där spelet väldigt mycket kan liknas vid cash games. I del 2 tar han upp slutskedet i turneringar och då bl.a. Short Handed. (Vet inte hur mycket av SH-delen som är applicerbart till cash game eftersom jag inte hunnit läsa del 2 än, men den lär ju inte skada iaf).

 

/Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag spelar nästan bara NLHE cashgame (NL50 och uppåt) på Internet och söker bra böcker som passar mitt pokerspel. Jag har läst pokerhandboken och lite ur ToP men jag vill nu investera i några nya böcker som kan ge mitt spel ett rejält lyft. Jag är absolut ingen nybörjare men verkligen inte någon expert heller.

 

Jag har hyffsad hum om det mesta men saknar en rejäl edge vilket jag hoppas kunna få med uppiffade teorikunskaper.

 

Har läst i denna tråd och många verkar rekomendera Pot-Limit & No-Limit Poker och SS2 så dessa tänker jag köpa men behöver jag lägga till några andra böcker på inköpslistan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa som fins skrivet om NL CG är det Doyle skriver i Super System. Dock kanske man inte ska vara en total nybörjare när man läser den. Reuben & Caffiones bok är ganska bra men känns ibland lite "weak tight". Har för mig att de rekommenderar att folda ett set (ej topset dock...) på floppen i vissa situationer vilket känns lite väl tight.

 

För turneringspoker (NL) så är Harringtons böcker de överlägset bästa som har skrivits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Min bokranking:

 

1.Harrington on holdem 1o2

2.Theory of Poker(sklansky)

3.Supersystem 2

4.supersystem 1(onödig om man har 2:an, kapitlet om 5 draw är dock bra)

5.potlimit & nolimit poker(ciaffone mfl)

6.Pokerhandboken.

7.nolimit&potlimit holdem(cloutier)

8.tournament poker for advanced players(sklansky)

9.Killer poker Online(Voraus)

10.Killer poker holdem handbook(Voraus)

 

Alla böcker ovan måste läsas. Harringtons bok är i särklass den bästa och passar även för CG.

 

Theory of poker är ett måste därför att den förklarar alla koncept i poker, the gap koncept, reversed implied odds mm.

 

Super system 2 är ett måste just för att den skrivits av en av de första spelarna som spelade ultra aggressivt:

 

With any to cards to a straight flush, I would come in from any position. From a late position I would raise with them -Doyle Brunsson.

 

Ciaffones bok är bra för påpekar en del saker man kanske inte tänkt på, tex att två höga kort (aj) är bra i fixed men i nolimit holdem förlorar man lätt en stor pott med dem. Ett par är det klassiska sättet att dubla upp genom att träffa ett set.

 

Pokerhandboken är ett läsvärt hopkok av allt ovan, men jag tror jag hittade något jag inte läst tidigare.

 

Cloutier är ett måste, just för att han är en av de bästa spelarna som spelar konservativ poker. Tycker det är viktigt att lära sig alla stilar för att kunna växla tempo.

 

Tournament poker förklara en del koncept i turneringspoker, det mesta i boken finns dock med även i Harringtons bok (Harrington har stulit!).

 

Jag gillar även Voraus böcker, just för han påpekar hela tiden hur viktigt det är att hålla koll på motståndarna och anpassa sig. Voraus böcker är lite flummiga men jag tycker de är kanon!

 

 

Den bästa som fins skrivet om NL CG är det Doyle skriver i Super System. Dock kanske man inte ska vara en total nybörjare när man läser den. Reuben & Caffiones bok är ganska bra men känns ibland lite "weak tight". Har för mig att de rekommenderar att folda ett set (ej topset dock...) på floppen i vissa situationer vilket känns lite väl tight.

 

För turneringspoker (NL) så är Harringtons böcker de överlägset bästa som har skrivits.

 

De skriver inte att man ska folda ett dolt set, tvärtom att man måste betala av den som har högre set. Därför säger de att det är farligt att syna en raise från tidig position av en solid spelare med ett lågt par.

 

Tycker folk är ute och cyklar om man påstår att Ciaffone/Reuben är weak/tighta spelare.

 

Definitionen på en weaktight spelare:

 

En spelare som höjer preflop med solida händer men ger upp potterna vid minsta lilla motstånd.

 

En solid tight spelare har förmåga att avgöra när folk försöker köra med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Personligen tycker jag det känns jävligt tunnt med böker om NL/PL hold'em böker. Visst, NL/PL Poker av ciffaone och TOP men jag blir mest trött när lowball razz, omaha hi/lo, 7card stud, 5card stud och andra spel som jag vet att jag i princip aldrig kommer spela kommer i exemplena. Det går ju självklart att tillämpa oftast till hold'em men varför har ingen nån klockren bok för NL/PL hold'em? Inte direkt så att det inte finns nån marknad för det. Har inte Ciffaone's bok NL/PL Poker men antar att den passar bra till det jag letar efter. Störde mig lite på att TOP var så FL inriktad. SS sägs ju vara uråldrad, SS2 sägs ju vara samma sak som ettan fast reviderad. Man blir ju galen på detta.

 

När jag lärt mig spela NLT hold'em bra kommer jag vilja lära mig annat, men just nu tycker jag det andra är tråkigt och vill verkligen lära mig NL "på riktigt". Nu ska jag köpa bob ciffaones bok tror jag. Hoppas det blir ett bra val

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det känns jävligt tunnt med böker om NL/PL hold'em böker. Visst, NL/PL Poker av ciffaone och TOP men jag blir mest trött när lowball razz, omaha hi/lo, 7card stud, 5card stud och andra spel som jag vet att jag i princip aldrig kommer spela kommer i exemplena. Det går ju självklart att tillämpa oftast till hold'em men varför har ingen nån klockren bok för NL/PL hold'em? Inte direkt så att det inte finns nån marknad för det. Har inte Ciffaone's bok NL/PL Poker men antar att den passar bra till det jag letar efter. Störde mig lite på att TOP var så FL inriktad. SS sägs ju vara uråldrad, SS2 sägs ju vara samma sak som ettan fast reviderad. Man blir ju galen på detta.

 

När jag lärt mig spela NLT hold'em bra kommer jag vilja lära mig annat, men just nu tycker jag det andra är tråkigt och vill verkligen lära mig NL "på riktigt". Nu ska jag köpa bob ciffaones bok tror jag. Hoppas det blir ett bra val

 

Håller fullständigt med! Jäkligt konstigt att det inte ska finnas en bra NL-Bok, som lär ut solid tajt/agressive spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Har för mig att de rekommenderar att folda ett set (ej topset dock...) på floppen i vissa situationer vilket känns lite väl tight.

 

För turneringspoker (NL) så är Harringtons böcker de överlägset bästa som har skrivits.

 

Det gör ju faktiskt Doyle också. Kommer inte ihåg ordagrant men han säger att man i en flervägspot, ohöjd ska vara väldigt vaksam när man träffar bottenset med t.ex. 22 på en 24J-bräda, en pot som består av ingenting ska man inte behöva tömmas på bara för att man har set. Hamnar väl lite OT nu så jag slutar prata :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...