Gå till innehåll

BOKTIPS: NL/PL Texas Hold'em


Fysikern

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns det någon bok som är specielt inriktad till Heads up tänkte mest på NL holdem både sng och cashgame
Nej, det finns ingen sådan bok. Ja, om någon skrev en bra sådan bok skulle han bli väldigt poppis och tjäna massa pengar.

HoH Vol 2 har en del om HU som mycket väl funkar på SnG... Det funkar dock inte riktigt så i CG då blindsen förutsätts vara höga i slutskedet av både en MTT och en SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Jag antar att det är här jag ska fråga om någonstans? Är det någon som har läst eller har någorlunda koll på Phil Helmuths nya "Read'em and Reap"? Är den något bra och vilka riktar den sig till?

Efter att ha läst lite i hans förra (?) bok (Spela Poker heter den på svenska iaf) så känns det som bortkastad tid/pengar att satsa på den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej. Har läst igenom pokerhandboken och pokerteori av sklansky flera gånger. Känner att jag klarar grundera, kört ett tag nu vill ha en ny bok nu om No limit Holdem. Kör 50% cashgames 50% sng/tuneringar.

 

Funderar om jag ska läsa Sklanskys teori och praktik no limit först eller om jag ska läsa No Limit Hold'em : Harringtons expertstrategier för turneringar av Dan Harrington. Är det någon bok emellan man ska läsa innan dessa böcker eller räcker det med de böcker jag redan läst.

 

Det jag saknar i dom två första böckerna att dom inte tar upp något om starthänder, hur man ska spela dom (i vilken position) osv. bara dan glimne nämnde det lite i sin bok men inget märktvärt. Visst man har ju kört ett tag så man kan väl ganska bra hur man ska spela dom men vill läsa mer om detta ämne så man blir mer säkrare. Nån som kan rekomendera en, helst ska böckerna vara på svenska men rekomendera gärna engelska med. Ska vara för no limit texas holdem. Sedan om nån kan rekomendera en texas no limit bok som går mer igående i mattematiken en vad sklansky och glimne gör i de två böcker jag läst (helst på svenska)

 

Tack på förhand /Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

kan ingen svara på min ovan fråga?

 

när jag ändå skriver så, det jag skrev ovan att jag saknar en bok som går igenom starthänder hur man spelar dom i no limit holdem. mer exempel, hur man spelar igenom med dom på alla gator och flopp. tänkt på Winning Low Limit Holdem By Lee Jones men är inte den för limit holdem. Går den lika bra att använda i no limit holdem? har någon läst poker för vinnare (24h poker) är den lik Winning Low Limit Holdem By Lee Jones?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

naske- ja sklansky no limit bok är grunden för starthänder och postflopspel. Det är boken du läser och traglar om du verkligen vill lära dig. Läs, läs om, lär in - typ.

 

Annars kan Matthew Hilgers bok som jag tror kom ut i höstas som heter ungefär "odds and probabilites" rekommenderas. Detta är killen som skrev Internet Texas Holdem. Haft boken ett bra tag och det är en väldigt bra bok om man är ute efter en bok som lär en räkna odds och sannolikheter på ett verkligt seriöst sätt. Börjar ganska enkelt, men går sedan ganska snabbt upp i nivå. Första halvan av boken är för fixed limit och andra halvan är för limit och sen är det en del (typ +50sidor) med tabeller för olika starthänder och sannolikheter. Kan inte tänka mig att det finns en bättre bok för att verkligen lära sig räkna ut pottodds och sannolikheter. Många exempelhänder att träna på. Hemsida: internettexasholdem.com för å veta mer. Även om jag alltså inte traglat mig igenom (orka läsa odds liksom) så rekommenderas boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Phil Gordons little green book kan jag varmt rekomendera.

Den är endast om No Limit, och kan säkert hjälpa spelare på alla nivåer.

Den täcker de flesta delar utav spelet, och är väldigt lättläst.

Strategier, bettingpatterns, tells, spelartyper etc.

 

Mitt första inlägg på forumet föresten ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phil Gordons little green book kan jag varmt rekomendera.

Den är endast om No Limit, och kan säkert hjälpa spelare på alla nivåer.

Den täcker de flesta delar utav spelet, och är väldigt lättläst.

Strategier, bettingpatterns, tells, spelartyper etc.

 

Mitt första inlägg på forumet föresten ;-)

 

välkommen till forumet!

 

handlar boken om turneringar/cashgame eller både och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hepp, jag fick en bok av Phil Hellmuth - Play Poker Like the Pros

är den någotting att ha?

Tyvärr är den på engelska, läser väl hellre på svenska.

Men är det någon som har läst den?? Och är det värt att lägga ner någon tid på den.

Han är ju ganska speciell den här mannen som många säkert vet.

Men han verkar ju ganska vettig i sitt tänkade vad man har sett i turneringar m.m.

 

Värt att tilllägga är att jag absolut inte är något proffs, med tanke på titeln på boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kollade i denna tråden för att hitta en bra "nybörjarbok" men upplägget var som jag befarade, alla tipsar om 30 olika böcker och alla är i regel bra.

 

Vilken av alla dessa böcker ska jag välja ifall jag är hyfsad nybörjare? Jag har kört poker då och då under två års tid ungefär men aldrig lärt mig plussa stabilt, jag tror definitivt att jag behöver läsa en bok! Jag kör på väldigt låga bord då jag som sagt inte är speciellt duktig, NL 0.5/1kr eller 1/2kr i blinds.

 

Finns det någon "standardbok" som man måste ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis plöjt igenom Slanskys no limit bok och måste säga att det är en riktigt bra cash-game bok. Täcker det mesta faktiskt.

Dock är den väl lite svår applicerad i low-limit spel, men läs den, och läs den igen - så behöver du inte traggla på low-limit längre;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyligen "No-Limit Texas Hold'em" av Angel Largay.

Jag har läst några andra NLTH-böcker av Reuben&Ciaffone, Miller och Gordon, de har varit bra.

 

Denna bok kan jag dock inte rekommendera, men det skulle vara intressant om någon annan här läst den, och vilka synpunkter som finns. Boken är visserligen inriktad på låglimit NL cashgames, och har en del intressant info om pottodds m.m. Men författaren har vissa idéer om att man t. ex. alltid ska limpa med QQ, oavsett position, för risken att A eller K kommer på floppen är så stor..sedan finns andra enligt min mening mindre bra tips, som kan sänka ens spel. Vem som helst kan skriva en pokerbok, detta är dock inte den sämsta jag läst - det var en av Mark Strahan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...