Gå till innehåll

BOKTIPS: NL/PL Texas Hold'em


Fysikern

Recommended Posts

Ok, tänkte äntligen ta och unna mig några nya pokerböcker. De två böcker jag redan läst är Theory of Poker och Pot- and No-limit Poker. Båda tyckte jag var bra (även om ToP gav mig mer iom att jag var helt färsk). Har spelat ganska mycket och tycker väl att jag är en hyfsad spelare (lirar 1/2->3/6 NL på 24).

 

Funderar väl på att köpa en 4-5 böcker. Är inne på Super System (ska även unna mig 2:an då den kommer). Sen har jag hört nåt om Holdem for Advanced players (Sklansky). Nu hittar jag inte igen det och minns inte om den var bra eller dålig ;)

 

Lirar som sagt mest Holdem och bara NL/(PL) änsålänge, fixed får vänta nått år. Så behöver tips på bra böcker angående NL/PL böcker helst i holdem. Skulle även behöva en bra bok i Omaha, som jag tänkte börja lira lite smått.

 

Sen skulle jag behöva en bok för turneringspoker, har mest lirat cashgame nu ett tag men tycker turneringar är grymt roligt, och jag tror jag har en naturlig fallenhet för turneringar, då jag började spela plussade jag på turneringar men backade på cashgame.

 

Alla tips mottages varmt.

 

* Rubrikpill, gör om till klistrad PL/NL THe tråd - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Detta har väl behandlats i tid och otid.

 

Det finns inte så jätte många böcker om Big Bet poker. Den du har läst är förmodligen den bästa.

 

Jag är osäker på hur Super System 2 är utformad. Dvs om framförallt "No Limit" delen bara är uppdaterad till dagens struktur eller om den är helt omskriven. Om den bara är uppdaterad men texten är i stort sett densamma skulle jag nog endast köpa tvåan men som sagt jag har ingen aning.

 

Två bra böcker om Omaha:

 

 

Omaha Hold'em Poker - B Ciaffone - Inte världens tjockaste bok dock.

 

How good is your Pot-Limit Omaha - S Reuben - En quiz bok som är bra eftersom du får tänka dig in i problemen själv.

 

Tournament Poker For Advanced Players av D Sklansky tycks det väldigt olika om. Jag tycker i alla fall att den är klart läsvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lånar tråden eftersom QoS låste den andra (börjar tro att han är en bot eller nått :lol: )

 

Har spelat jävligt kass poker denna veckan, så har bestämt mig för att ta paus i en vecka. Hoppas jag lyckas med det bara...

 

Iallafall, tänkte att det kan vara läge att beställa en bok eller två, var länge sedan jag läste något och det känns som jag behöver lite nya infallsvinklar eller vad man ska säga... Spelar nästan uteslutande NLHE.

 

Har läst att NL/PL av Ciaffone rekommenderas. Dock köpte en polare den, och jag var inte så förtjust i att det inte var mer än c:a 20 sidor om just HE. Sedan pratas det mycket om Tournament Poker for AP av Sklansky, men som jag har förstått är den kanske inte så mycket att tillämpa på de småturneringar jag spelar (upp till typ 50$ buy-in).

 

Så vad finns det mer för intressant läsning? Har läst ToP, Internet THE av Matt Hillger samt Killer Poker Online. Hade mest behållning av ToP, gillade inte de andra böckerna så fruktansvärt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DallasTower, me is a bot und da foumet är riggat! ;)

 

Seriöst, så vet jag inte om det var helt rätt av mig att hänvisa hit heller - jag är en förvirrad snubbe! :)

 

Såg som hastigast att du var på jakt efter NL THe böcker, tolkade det som ringgame, men så skriver du "Tournament Poker" av Sklansky och Internet THE (som är en FL-bok).

 

Den första har en egen tråd;

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1622

 

Sen finns den en tråd för NLT och MTT;

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1748

 

Såg att du hade korspostat i tråden om TOP för NL/PL, tar bort den eftersom du ändå hade läst den.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Har en fråga angående pot limit and no limit poker av Ciaffone. Hur många sidor är den på?? det står inte på varken bokus eller adlibris..

Och är det rätt bok att beställa för mig, jag spelar bara NL holdem, turnering ? jag har läst pokerhandboken, och läst på forum och sett instruktionsvideor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okeyheeey.

 

QoS råkade låsa min tråd och skicka vidare mig hit :) GRRR

så nu får jag väl lov att skriva en post här istället ^^

 

Kan ju börja och berätta om mig själv och mitt lirande.

Jag lirar bara NL, och NLT (både multi och SnG), jag är student och har inte så stor bankroll, microlimit/lowlimit med andra ord. Jag har inte lirat så jättelänge, och jag lirar mest live-poker just nu.

Jag vinner väldigt ofta i live-poker, men på internet har jag inte haft samma tur, jag har en tendens att bluffa bort större delen av mina marker, och efter det är jag tiltad :/

Jag orkar inte med FL då det är nästan bara statistik och matte, följ tabellerna så vinner du i längden, etc.

Jag spelar väldigt tight, och spenderar all tid väntandes på det perfekta ögonblicket, kåk med top-pair i hålet och lyckas bluffa ut fi att gå all-in. Ni vet säkert vad jag pratar om ;)

 

Kan sammanfatta detta med att jag är medelbra nybörjare som vill lira 0.25/0.50 NL på internet. Har någorlunda erfarenheter, men har aldrig läst någon pokerbok, bara online-artiklar.

 

De böcker jag är inne på just nu är :

Super Systems, av Doyle Brunson

Theory of Poker, av David Sklansky

Tournament Poker for Advanced Players, av David Sklansky

Pot-Limit & No-Limit Poker, av Reuben/Ciaffone

Pokerhandboken, av Dan Glimne

 

Jag har hört väldigt bra kritik om SS, TOP samt PL&NL Poker.

Pokerhandboken har jag läst är mer referat av de andra böckerna, men den verkar vara bra som första bok.

Min bankroll tillåter mig _helst_ att bara köpa 2-3 böcker.

Vilka ska jag välja, och varför :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska göra som jag gjorde. Mina första två böcker var ToP (Skalansky) och NL & PL poker av Ciaffone. Där har du mycket nyttig information. Läs först ToP och därefter NL & PL poker. För gärna lite minnesanteckningar vid sidan om. Speciellt i ToP. Att kunna ToP utan och innan kommer du långt med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har kommit på att jag ska köpa 2st böcker nu först, sen lägga till resterande böcker senare.

De böcker jag är inne på just nu är SS, ToP och NL&PL Poker.

Du föreslår alltså att jag ska läsa ToP först, sen NL&PL, men jag har läst på så många ställen att SS är bibeln :)

Iofs så ska SS2 tydligen komma ut snart, så att göra som du rådde mig till vore nog inte helt fel.

Fler åsikter och råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har en fråga angående ämnet.

Jag har läst internetartiklar, läst här på forumet och läst de viktigaste i pokerhandboken och även den nya boken "No limit Texas holdem the new players...." Och jag har bestämt att beställa fäljande böcker; Super system och pot-limit and no-limit holdem av ciaffone. Vilke ska jag läsa först av dem två? spelar de nån roll? tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag ser nästan uteslutande bara böcker som är riktade till nybörjare eller microlimits nu,

 

jag spelar:

 

NL TEX, shorthanded uteslutande med 50 BB max inköp på 1/2 och 2/4 stakes, vilka böcker är lämpade för mig då? jag vill inte läsa någon nybörjarbok, jag e redan en vinnande spelare men vill improva mitt game mera så kan väl säga "advanced", jag har sökt o sökt, uppskatar alla tips, tack o navelkyss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pot-Limit & No-Limit Poker, av Reuben/Ciaffone

 

Boken förutsätter att du spelar och behärskar fixed limit, men vill gå över till att spela no limit/pot limit.

 

Jag, som alltid har spelat big bet, lärde mig inte så jättemycket av teoridelen. Nästan allt var insikter som jag redan kommit till på egen hand eller genom att läsa här. Men för en FL-spelare som vill gå över till big bet kan jag inte tänka mig annat än att boken är oerhört värdefull. Det mesta intressanta i boken tyckte jag var den mer praktiska delen, där författarna diskuterar olika spel och hur man spelar dem specifikt (hold 'em, omaha, hi-/low, lowball etc). Dessa följs upp av ett antal hand quizar där man får kolla sina kunskaper och sedan ta del av författarnas resonemang kring olika specifika situationer, ofta hämtade från stora turneringar mot kända pokerprofiler.

 

Rent allmänt så är boken välskriven och lättläst. Är man allergiskt mot författare som framhäver sig själva kanske man irriterar sig lite på den, men personligen tycker jag att Reuben/Ciaffone gör det på ett ganska avslappnat och ärligt sätt (t ex inleds en hand history med "I don't know if it has any educational value, but it's my favorite story").

 

För FL-spelare som vill gå över till big bet är boken oumbärlig. För redan erfarna big bet-spelare är boken läsvärd, men kommer inte revolutionera någons spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pot-Limit & No-Limit Poker, av Reuben/Ciaffone

 

Boken förutsätter att du spelar och behärskar fixed limit, men vill gå över till att spela no limit/pot limit.

 

Jag, som alltid har spelat big bet, lärde mig inte så jättemycket av teoridelen. Nästan allt var insikter som jag redan kommit till på egen hand eller genom att läsa här. Men för en FL-spelare som vill gå över till big bet kan jag inte tänka mig annat än att boken är oerhört värdefull. Det mesta intressanta i boken tyckte jag var den mer praktiska delen, där författarna diskuterar olika spel och hur man spelar dem specifikt (hold 'em, omaha, hi-/low, lowball etc). Dessa följs upp av ett antal hand quizar där man får kolla sina kunskaper och sedan ta del av författarnas resonemang kring olika specifika situationer, ofta hämtade från stora turneringar mot kända pokerprofiler.

 

Rent allmänt så är boken välskriven och lättläst. Är man allergiskt mot författare som framhäver sig själva kanske man irriterar sig lite på den, men personligen tycker jag att Reuben/Ciaffone gör det på ett ganska avslappnat och ärligt sätt (t ex inleds en hand history med "I don't know if it has any educational value, but it's my favorite story").

 

För FL-spelare som vill gå över till big bet

Boken är oumbärlig och kommer introducera dig till helt nya koncept som gör det lätt för dig att anpassa ditt spel till de nya förutsättningarna.

:spade::spade::spade::spade::spade: / :spade::spade::spade::spade::spade:

 

För redan erfarna big bet-spelare

Boken är läsvärd, men kommer inte revolutionera ditt allmäna spel. Däremot är hand quisarna intressanta och pedagogiska. Är du intresserad av någon ny pokerform kan boken tjäna som en bra introduktion till den.

:spade::spade::spade: / :spade::spade::spade::spade::spade:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Någon som har läst The Complete Book of Hold 'em Poker av Gary Carson? Skulle vilja höra lite åsikter om den, behandlar den No Limit? Det är främst det som jag är intresserad av, om den behandlar hold'em i allmänhet går det självklart bra, men jag vill inte ha en Limit-bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har läst The Complete Book of Hold 'em Poker av Gary Carson? Skulle vilja höra lite åsikter om den, behandlar den No Limit? Det är främst det som jag är intresserad av, om den behandlar hold'em i allmänhet går det självklart bra, men jag vill inte ha en Limit-bok.

 

Det är en limit-bok. Det finns tre sidor pl/nl i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

 

Tänkte ta och köpa pot-limit and no-limit holdem av ciaffone , och det ända stället där den verkar finnas på lager just nu är : http://www.amazon.co.uk .

Någon som har beställt från denna sajt som vet på ett ungefär vad frakten brukar ligga på ?

 

Kollat igenom på sidan men hittar inte kostnader till sverige nånstans.

 

Man vill ju inte beställa boken därifrån och åka på en frakt som skulle gett mig en halv bok till om jag hade väntat :lol: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

santos, välkommen till POKERFORUM.nu! :)

 

Denna tråd hadlar om böcker och inte så mycket om vilka butiker man ska handla i, för amazon så finns en bra tråd under OT, du når den via länken http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=5335&highlight=amazon%2A

 

Om du har ytterligare frågor relaterat till samma ämne föreslår jag att du fortsätter i tråden ovan istället.

 

Läs mer i våra Forumregler och vår Postningsguide.

 

Bekanta dig också gärna med den fin-fina sökfunktionen.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

 

Tänkte ta och köpa pot-limit and no-limit holdem av ciaffone , och det ända stället där den verkar finnas på lager just nu är : http://www.amazon.co.uk .

Någon som har beställt från denna sajt som vet på ett ungefär vad frakten brukar ligga på ?

 

Kollat igenom på sidan men hittar inte kostnader till sverige nånstans.

 

Man vill ju inte beställa boken därifrån och åka på en frakt som skulle gett mig en halv bok till om jag hade väntat :lol: .

 

Jag fick betala ca 230 kr inkl. frakt för min så det är inga stora summor det rör sig om hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...