pisak84 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Varför i hela fridens namn hör man folk konstant säga "KÅL" när dom ska syna? CALL heter det, hur dålig engelska man än talar kan man ju inte få det till KÅL hur man än vrider och vänder på det. Testa säg det på engelska "i call" ... inte äns nära ett Å ljud där. Sen har jag hört folk säga "ÅL INN" också. varför? vart kommer Å-ljudet ifrån? förklara för mig snälla.. detta driver mig till vansinne. * Lite kompleterande RP - QoS * Citera
banzai3030 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Om man snackar brittisk engelska låter det nog lite mer som "kåål" och "åål in" Citera
badtorsker Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Herregud,,"jag" på engelska stavas ALLTID med stort i (=I).Förklara för mig hur man kan skriva så,,det driver mig till vansinne! Citera
GioVanni Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Om du blir irriterad av sånna saker måste du bli irriterad rättså ofta va? För att svara på frågan: Alla uttalar inte saker på samma sätt... Citera
psykologen Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Du skall få en förklaring på denna hemska och allvarliga problematik. Du förstår. Det finns olika dialekter där man uttalar ord olika vilket skapar en variation i språket som även färgar av sig på utrikiska. Tex i Karskoga trakten säger man "fögel" fast det brukar hetta fågel. Citera
Waggho Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Uttalar du det "kal" som i "kalhygge" eller? Ljudet ligger väl nånstans mellan svenskt a och å. Citera
duckstab Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Personligen tycker jag att ropa ut "kal" när man synar låter minst lika fjantigt. Vad är det för fel på "syyyyn!". Citera
parre Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 asso man måste ju kalla fan beeetar han lite är det ju solklar kall jag kallar alltid po mina koret i tourneringar fan kall är bra ju jag kallar funkar bättre än jag racar då jag racar ofta leder till att andra kallar och man blir utsjöpt Citera
Dusty Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Du känner till att man pratar engelska i ett land som heter England också, va? Inte bara i USA? Citera
parre Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 På tal om England så är Rule Britannia en mäktig låt. Vem fan bryr sig? Man säger vad fan man vill, om folk fattar att "djibluhi almahadaham" är samma som syn så får de för fan säga djibluhi almahadaham, det är ju inte som med skriftspråk att en välstrukturerad text skriven på korrekt svenska är en förutsättning för att man ska orka läsa den... Citera
juttis Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 I NYC säger man "kål"... och "kåfi" om kaffe.. osv... Citera
Fido Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Seriöst, är detta ett skämt? Som sagt, säg "I call" högt. Byt ut "call" mot valfritt svenskt ord. Kål kommer bannemig väldans nära! Nu är det såklart en dialektal grej, men "call" har ju ett väldigt "å"-liknande utal. "Kall" är definitivt mer olikt, samma med "kal". Det är ett hårt, kort a. Inte det långa "å"-liknande som du har i call. Citera
parre Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Varför inte bara använda något av följande uttryck: Syn Jag synar Blixtsyn Jag måste nog syna Hmm, syn Syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyn Jag tror att du bluffar, så jag synar Du är ju så tom så det finns inte, jag synar Vad ska han ha? Syn Vad ska du ha? Syn Det kan ju komma! Syn Förresten, har du hört den om Bellman och grisen? Jag synar! asso fan jag har aa men fan har du sjopt ut mig ijen fan ockso jevla sjit du kan inte ha spel sjutvåoff fan åkej jag kallar Citera
Emilio Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Eh.. Man ska väl just uttala det "Kål", eller tycker du man ska säga :" kaaaaal" lol. Nej kål uttalas det. Citera
Big Less Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Jag uttalar det "schål" och "schål in". Citera
parre Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Jag uttalar det "schål" och "schål in". Schkål? Citera
Matte_Maiden Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Det är väl amerikanerna som säger med ett a-ljud i stället för britternas å-ljud? Således är väl "kål" snarare rätt än "kal"? Citera
FraZin Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Call uttalas på svenska kåål. All in blir på samma sätt Åål in " Call (kôl) ord med samma uttal : caught, paw, for, horrid, hoarse " Engelskans 'for' uttalas inte 'far' av någon av er. Så inse att det ska vara ett å(ô)-ljud. Citera
Matte_Maiden Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Call uttalas på svenska kåål.All in blir på samma sätt Åål in " Call (kôl) ord med samma uttal : caught, paw, for, horrid, hoarse " Engelskans 'for' uttalas inte 'far' av någon av er. Så inse att det ska vara ett å(ô)-ljud. Right on spot. Citera
banzai3030 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 "schål in". Samtidigt som du viftar med armarna och springer mot bordet? Det är väl amerikanerna som säger med ett a-ljud i stället för britternas å-ljud? Således är väl "kål" snarare rätt än "kal"? Dom har också dialekter... Citera
Albert Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Tex i Karskoga trakten säger man "fögel" fast det brukar hetta fågel. Du menar rimligtvis "föggel" med släpande l-ljud. Citera
elvis77 Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Varför i hela fridens namn hör man folk konstant säga "KÅL" när dom ska syna? CALL heter det, hur dålig engelska man än talar kan man ju inte få det till KÅL hur man än vrider och vänder på det. Testa säg det på engelska "i call" ... inte äns nära ett Å ljud där. Sen har jag hört folk säga "ÅL INN" också. varför? vart kommer Å-ljudet ifrån? förklara för mig snälla.. detta driver mig till vansinne.* Lite kompleterande RP - QoS * ?????????????????? Har tittat på några pokerfilmer jag har på datorn nu. Har inte hittat någon som säger call så att den inte mest låter som "kål". Citera
Måns Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 Vad vore ett forum utan sina troll? Bra tråd, 9 troll av 10 i betyg. Citera
Matte_Maiden Postad 4 November , 2005 Rapport Postad 4 November , 2005 "schål in". Samtidigt som du viftar med armarna och springer mot bordet? Det är väl amerikanerna som säger med ett a-ljud i stället för britternas å-ljud? Således är väl "kål" snarare rätt än "kal"? Dom har också dialekter... Men det finns väl en dialekt som anses "brittisk" liksom rikssvenska? Den engelskan som anges i lexikon måste väl vara den "riktiga" och minst färgade, och den håller väl på å-ljudet? Citera
Recommended Posts