Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

En myt. Det är bara ett skal

Har iofs sett en studie på detta och rent logiskt sett låter det bra vettigt.

Eftersom att jag anser att gud inte finns och eftersom att dessa människor tror på något som inte finns så leder det till att jag tycker att dessa människor är knasbollar av hög rang.

så det är bara ett skal enligt mig ;)

• Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Eftersom att jag anser att gud inte finns och eftersom att dessa människor tror på något som inte finns så leder det till att jag tycker att dessa människor är knasbollar av hög rang.

så det är bara ett skal enligt mig ;)

Knasbollar lär också vara lyckligare(rent logiskt sett) :)

Postad

** Försök gärna säga en (eller flera) bra sak(er) om jehovas, om det nu går/finns.

Troende personer är överlag mer lyckliga.

(Det var en)

Tror det är en lika stor myt som den om att alla downs syndromare är megalyckliga.

(övriga jämförelser dessa grupper emellan lämnar jag som en övning till läsaren)

Postad

Tror det är en lika stor myt som den om att alla downs syndromare är megalyckliga.

(övriga jämförelser dessa grupper emellan lämnar jag som en övning till läsaren)

Downs syndromare är väldigt ofta glada och sociala men givetvis finns det även många som är autistiska, och att alla skulle vara "megalyckliga" är en myt.

(My point is: man skulle kunna säga att även downs'are är gladare i allmänhet :D)

Postad

Varför troende är mer lycklig kan väll vara att dem har mindre tid att faktiskt förstå att människan är pesten själv som kommer förstöra allt och alla.

Eller inte tänkar på vad dem så gärna vill ha men aldrig kan få :)

Sånt skräp som normala människor tänker på :P

Postad
Lyckligtvis har Jehova Gud, som är kärleken personifierad och källan till andligt ljus, inte låtit sina tjänare sväva i okunnighet i den här viktiga frågan.

Frågan om vad 666 står för.. :roll:

”Jag lät göra en tatuering innan jag lärde känna Jehova”, berättar Amy. ”Nu gör jag allt för att dölja den. Det känns pinsamt när andra i församlingen råkar få se den.”

Snacka om att säga "Jehovas är den allsmäktige, allvetande varelsen som alltid har rätt. "

Några av dina närmaste kanske blir mycket arga för att du studerar Bibeln. Andra kanske hånar dig. Men vem har du att tacka för ditt liv? Satan vill skrämma dig, så att du slutar upp med att lära känna Jehova. Låt inte Satan vinna!

Ett par fina Jehovas citat, inte för att jag orkar läsa mer. Hursomhelst så kan jag förstå hur du menar med "Hjärntvättning" Torsus, gömmer så ord lite överallt för att verkligen säga att Jehovas är de bästa som finns.. ungefär.

Sen fick jag faktiskt en liten tankeställare, om det är värt med tatuering, kanske från egna erfarenheter då jag såg en 70 årig gubbe med en naken tjej tatuerad på handen, det fick mig att tänka "Är det värt att ha 666 på armen" :)

Är jag en jehovas nu? :shock:

Postad
3.Någon religös extas förekommer inte. Deras möten har snarare prägel av studiecirkel.

Hej!

Vet iofs inte om du bara menar att det är bra att det inte förekommer "religiös extas" eller om det är bra att deras möten liknar studiecirklar. Att de "studerar" leder sannolikt att de blir mer och mer indragna i de teologiska argument JV har och kanske även duktigare på att försvara/propagera för detta humbug.

Jag tycker nog det är ganska bra ju mer tungotalande och handpåläggning det är - det ger bara en klarare bild av grupperingen och synliggör idiotin än mer.

Som övertygad humanist tycker jag till exempel att det bara vore bra om svenska kyrkan skulle förbjuda kvinnliga präster och förkasta homosexulla vigslar eftersom detta leder till ökad insikt i att den kristendom som är förhärskande inom svenska kyrkan är både homofobisk och icke jämställd.

Detta leder förhoppningsvis till ett mer sekulärt samhälle utan eller i alla fall med färre religiösa fanatiker.

Postad

Downs syndromare är väldigt ofta glada och sociala men givetvis finns det även många som är autistiska, och att alla skulle vara "megalyckliga" är en myt.

Att det bara skulle vara DS:are med problematik ur autismspektrat som skulle vara annat än glada och sociala stämmer inte, på den särskola jag jobbar finns det fler än få undantag från den "regeln"..

Att de skulle vara lyckligare än andra kan jag inte tänka mig, de har däremot ganska ofta ett ganska uppenbart sätt att uttrycka både glädje och missnöje, därav missuppfattningen om att de skulle vara gladare än oss normalstörda..

Postad

Hade precis 2 tjejer här från jehovas. Såg anständiga ut.

Kanske skulle jag bjudit in dom på ett parti klädpoker :twisted:

Fick iaf häftet "Allt lidande är snart slut!" Skönt, alla bad beats börjar tära på mig.

Postad
Men för en vuxen person, utan psykologiska problem eller liknande kan ju inte direkt komma från att inte tro på något, (mer än att människan och allt kom till via Big bang eller liknande) till att skrika "Prisa gud" dygnet runt.

Nånting mer än att en 'präst' säger att "gud finns" måste komma till för att man ska bli helt troende enligt min mening.

Det handlar om indoktrinering. Om du hör ett påstående tillräckligt många gånger kommer det att leta sig in och till slut kommer du att ta det för sant. Det är samma sak som när Bush kopplade ihop Irak med Al-Quaida och massförstörelsevapen, med största sannolikhet var det rent nonsens men han nämnde det så många gånger i så många tal att amerikanerna började se det som en sanning att utgå från - att Saddam hade WMD och anordnade träningsläger för Usamas kusinbarn. Om folk som du litar på och tycker är vettiga alla påstår samma sak är det rimligt att du också kommer att anamma denna åsikt eller tro. Sen har kristendomen anskaffat sig ett effektivt vapen i att påstå att de som inte tror och följer gud kommer att hamna i helvetet. Snacka om skrämselpropaganda. Om man väl har börjat tro på det, eller ens överväger att det kan vara så, blir det väldigt jobbigt att gå ifrån församlingen och tron.

Sen är det som torsus säger, att det är inte en mening eller ett speciellt tillfälle som gör dig "hjärntvättad". Jag funderade i en liknande tankegång som du när jag var i tonåren: "man kanske skulle börja röka för att se hur det är, jag vägrar tro att det kan vara så svårt att ta sig ur som det sägs. Det är ju bara att låta bli". Den som aldrig har rökt har väldigt svårt att förstå det begär som följer med ett nikotinberoende. Senare började jag (dumt nog) att röka men lyckades sluta ett par år senare. Nu kan jag se tillbaka på perioden och kan naturligtvis inte urskilja en speciell dag som jag blev beroende. Det smög sig på utan att jag förstod och en dag insåg jag att jag nog trots allt var beroende utan att det alls var tanken från början. Jag har också upplevt hur svårt det är att ta sig ur och hur djävulskt det är. Jag tror att den avsky som torsus känner inför JV på många sätt liknar det som jag (och många andra som har slutat röka) känner inför cigaretter idag.

Postad

I vårat lilla möte i dörröppningen kom vi in på hur världen ser ut idag osv. Jag sa nåt i stil med att om alla var ateister och använde sunt förnuft skulle vi slippa alla kirg åch sånt.

Då sa hon att det var ett intressant sysett som hon aldirg hade hört förut. Fick en enormkänsla av att det var ett standardsvar för att komma närmare sitt offer... Kan Waggho bekräfta?

Postad

Jag fick ett tips en gång, bjud dom på tårta och bete dej hyperaktivt trevlig, då blir dom så chockade att dom glömmer prata för sin sak.

Varning!:

har aldrig själv provat detta, så resultatet kan variera.

Postad
3.Någon religös extas förekommer inte. Deras möten har snarare prägel av studiecirkel.

Hej!

Vet iofs inte om du bara menar att det är bra att det inte förekommer "religiös extas" eller om det är bra att deras möten liknar studiecirklar. Att de "studerar" leder sannolikt att de blir mer och mer indragna i de teologiska argument JV har och kanske även duktigare på att försvara/propagera för detta humbug.

Jag får nog faktiskt ge dig rätt här!

Postad

Hej!

Låter som att du är förvånad över att jag faktiskt kan komma med hyfsat insiktsfulla kommentarer.. ;)

Postad

Det verkar som att en hel del av er som skrivit i denna tråd är tämligen ateistiska eller i alla fall skulle kunna uppskatta ett sekulärt samhälle.

Skall inte propagera, men vill i alla fall tipsa om Humanisterna (f.d. Human-etiska förbundet) om det är så att man vill verka för ett samhälle där förnuft och vetenskap får gå före humbug och vidskepelse.

Är det någon som känner för det tror jag att de i början på december skall ha en föreläsning med föreningen FRI (tror det står för Föreningen Rädda Individen) om detta att bryta med (eller brytas loss från) sekter av allehanda slag.

Nog predikat - back to poker!

/Joel

Cave canem!

Postad

Hej!

Låter som att du är förvånad över att jag faktiskt kan komma med hyfsat insiktsfulla kommentarer.. ;)

Nej, inte alls. Jag är mest förvånad över mig själv, att jag inte har insett detta på egen hand...

Postad

Låter ju jättebra att gå från en sekt till en annan. Inte för att jag vet ett dyft om FRI eller humanisterna, men som du skriver låter det ju som ännu en organisation som predikar "vi har rätt, de har fel och ve dig om du tänker själv".

Postad
Låter ju jättebra att gå från en sekt till en annan. Inte för att jag vet ett dyft om FRI eller humanisterna, men som du skriver låter det ju som ännu en organisation som predikar "vi har rätt, de har fel och ve dig om du tänker själv".

Det är klart att Humanisterna inte säger att de inte tycker något, de är ju ändå en organisation med ett särintresse - men att kalla det en sekt tycker jag är att ta i. Jag är själv inte medlem, men har svårt att se att de skulle vara sekteristiska då de kämpar för ett samhälle där religion inte skall ha någon som helst särställning eller vara sanktionerat från staten.

Självklart skall folk få säga vad de vill så länge de inte begår lagbrott, men det betyder ju inte att de skall få vara oemotsagda - det måste väl vara en av stöttepelarna i ett demokratiskt samhälle??

Postad

Bara för att här finns många ateister så tror jag inte här finns så många som skulle vilja gå med i humanisterna. Många på detta forum verkar vara individualister och sätter sin individ i centrum och inte som humanisterna, som sätter människan och människovärdet i centrum.

Postad
Bara för att här finns många ateister så tror jag inte här finns så många som skulle vilja gå med i humanisterna. Många på detta forum verkar vara individualister och sätter sin individ i centrum och inte som humanisterna, som sätter människan och människovärdet i centrum.

Tolkar jag dig rätt när jag tror att du säger att folk här inne är egocentrerade? Tyvärr kan det nog vara en hel del som är det, men det innebär ju inte att det finns några som en gång då och då ägnar en tanke åt andra och blir glada av andras lycka och framgångar. Men visst, man behöver inte gå med för det - jag själv är ju ett exempel på att man överlever utan ett medlemsskap.. :)