Gå till innehåll

Jehovas besök!


adde_snoppskalle

Recommended Posts

Undrar vad dom säger om man frågar såhär:

 

-Ni tror på gud?

 

-Ja

 

-Tror ni Gud är snäll?

 

-Ja

 

-Tror ni han är allsmäktig?

 

Då måste det ju bli lite svårt för dom. Om dom säger att han inte är allsmäktig, så kan man ju föja upp med att fråga varför man då ska tro på honom då det tydligen inte kan ge en några fördelar.

 

Säger dom att han är allsmäktig så frågar man bara varför vissa dör i tidig ålder osv...skulle han vara allsmäktig borde han ju kunna se till så att alla är lyckliga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Äsch, de har standradsvar på dina frågor adde... Såsom att människan är begåvad med fri vilja och att vi människor inte kan förstå varför gud gör som han gör... Är ju lixom lite svårt att argumentera emot dessa jehovas :D '

 

Hade en snubbe i klassen då vi gick på gymnasiet som var med i jehovas. Frågade man honom hur gamal jorden var så svarade han "ca 6000 år". Frågade man honom sen om hur det då kunde komma sig att vi har fossil som är bra mkt äldre än så så sa han bara "gud har lagt ner dem där"... öööh, ja, det går ju lixom inte att säga nåt mer om det argumentet...

 

/TF - har av ren lathet inte begärt utträde ur svenska kyrkan än...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, de har standradsvar på dina frågor adde... Såsom att människan är begåvad med fri vilja och att vi människor inte kan förstå varför gud gör som han gör... Är ju lixom lite svårt att argumentera emot dessa jehovas :D '

 

Hade en snubbe i klassen då vi gick på gymnasiet som var med i jehovas. Frågade man honom hur gamal jorden var så svarade han "ca 6000 år". Frågade man honom sen om hur det då kunde komma sig att vi har fossil som är bra mkt äldre än så så sa han bara "gud har lagt ner dem där"... öööh, ja, det går ju lixom inte att säga nåt mer om det argumentet...

 

/TF - har av ren lathet inte begärt utträde ur svenska kyrkan än...

 

Vad JV verkligen säger är att MÄNNISKAN har funnits till i 6000 år, din gymnasiekompis måste ha sovit på sina egna möten :D

Ett typexempel på en stackars individ som blivit TVINGAD till församlingen av sina föräldrar, ända tills hjärntvätten har bitit :evil:

 

Men hur som helst: det är LÖNLÖST att ge sig in i diskussioner med dom men om ni MÅSTE, så pröva den här:

 

De säger att allting måste ha en konstruktör (GUD)

Men vem har då konstruerat GUD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, de har standradsvar på dina frågor adde... Såsom att människan är begåvad med fri vilja och att vi människor inte kan förstå varför gud gör som han gör... Är ju lixom lite svårt att argumentera emot dessa jehovas :D '

 

 

Jo jag vet:-) Men vafan, de måste ju finnas nåt sätt att få dom svarslösa på? Exempelvis varför de måste betala 10% av sin lön till församlingen...Och på vilket sätt de får igen pengarna sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, de har standradsvar på dina frågor adde... Såsom att människan är begåvad med fri vilja och att vi människor inte kan förstå varför gud gör som han gör... Är ju lixom lite svårt att argumentera emot dessa jehovas :D '

 

 

Jo jag vet:-) Men vafan, de måste ju finnas nåt sätt att få dom svarslösa på? Exempelvis varför de måste betala 10% av sin lön till församlingen...Och på vilket sätt de får igen pengarna sen

Nuförtiden har jag slutat argumentera med dem... Säger bara att jag är ateist och försöker de ge mig en Vakttornet, stänger jag helt sonika dörren...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De säger att allting måste ha en konstruktör (GUD)

Men vem har då konstruerat GUD?

Har jag också frågat dom om. Fick något luddigt svar om att han alltid funnits sedan tidens begynnelse. Sen kan man ju undra om tiden verkligen kan ha en begynnelse och så blir det ännu luddigare.

Jo jag vet:-) Men vafan, de måste ju finnas nåt sätt att få dom svarslösa på?

Det finns massvis med ställen i Bibeln som är emotsägande, dom kan man dra upp. Försök tex att återberätta det exakta händelsförloppet runt påsken efter alla stycken (eller evangelier eller vad det kallas) utan att säga emot något annat. Eller be dom förklara varför det inte finns några spår efter syndafloden. Dom brukar få det jäkligt svårt då.

 

Exempelvis varför de måste betala 10% av sin lön till församlingen...Och på vilket sätt de får igen pengarna sen

10% stämmer inte vad jag vet. Var och en skänker "valfri" summa vad jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De säger att allting måste ha en konstruktör (GUD)

Men vem har då konstruerat GUD?

Har jag också frågat dom om. Fick något luddigt svar om att han alltid funnits sedan tidens begynnelse. Sen kan man ju undra om tiden verkligen kan ha en begynnelse och så blir det ännu luddigare.

 

Tiden är ett väldigt luddigt begrepp. För övrigt existerade inte "tid" innan big bang om man ska tro på fysikerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% stämmer inte vad jag vet. Var och en skänker "valfri" summa vad jag förstått.

 

hmm har för mig att det var 10%...eller var det kanske livets ord? Förvirrande med alla dessa frireligiösa samfund :?

 

Det är "tionde" JV betalar, däremot vet jag inte hur hårt det är med att det ska vara exakt 10%.

 

Alla galenskaper som nämnts än så länge är ju direkt ifrån Bibeln, dvs tionde och människosläktets ålder. Beror ju lite på om den man pratar med är bokstavstroende också angående tånaglar å hårig röv. Detsamma gäller dom 144000 platserna som finns i himlen. JV har ju inte hittat på en massa saker själva, dom har ju fått alltihop från Bibeln.

 

Senaste gången jag hade Jehovas på besök så frågade jag lite om judarna (som ju är guds utvalda folk) och hur det kom sej att dom blev förvisade från Israel, och då sa dom att det stod att det skulle hända i Bibeln om allt för många frångick Guds vilja osv. Blev tillomed bjussad på högläsning från flera olika ställen om just det. Redan efter en halvtimme-40 minuter var dom tvugna att gå, ingen som har tips hur man får dom att stanna längre? ;) Dom sa att dom skulle komma tillbaka, men det har dom inte gjort, det här hände för 1 år sen ungefär.

 

Jag ser inte direkt poängen i att försöka hitta en massa svåra frågor åt dom att besvara, "Är Adolf Hitler i himlen?", "Är inte Gud är pedofil? Maria var bara 14 år.", dom har redan sin tro och en nonsensfråga kommer inte ändra på det, du själv kommer inte få ut något av det heller... det enda jag ser humor i är hur Gud vill att alla ska tas till stadsmuren och stenas till döds för minsta lilla (om det är en kvinna så är det ju oftast att hon ska tas till faderns trädgård efteråt, om hon har mens när ni knullar t.ex så är det döden som bestraffning :D), dessutom är han ju allsmäktig och allvetande så han borde ju vetat att han i Nya Testamentet kommer göra en helomvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ringde en tjej från vittnena häromveckan(de tar sig inte in i huset) och undrade om jag märkt av det ökande våldet i samhället. Om det orade mig.

-Inte nämnvärt, svarade jag.

Istället frågade jag henne om hon trodde på att det funnits dinosaurer. Efter ett jakande svar följde jag upp med:

Varflr står inte dinosaurer omnämnt i bibeln?

Efter det följde en kort diskussion och när hon inte kunde ge ett tillfredsställande svar så tackade hon för sig....

 

Några dagar senare blev jag misshandlad efetr en blöt natt på krogen....

Av dinosaurier? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte direkt poängen i att försöka hitta en massa svåra frågor åt dom att besvara, "Är Adolf Hitler i himlen?", "Är inte Gud är pedofil? Maria var bara 14 år.", dom har redan sin tro och en nonsensfråga kommer inte ändra på det, du själv kommer inte få ut något av det heller...

 

Skulle tycka det var kul att få dom svara på en fråga som gör att de själva tvingas svara, inte deras tro. Alltså en fråga som handlar om tro, men som de inte har ett förprogrammerat svar på. Tror nog att om man ställde en sån fråga så skulle de kanske undvika att komma till en i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte direkt poängen i att försöka hitta en massa svåra frågor åt dom att besvara, "Är Adolf Hitler i himlen?", "Är inte Gud är pedofil? Maria var bara 14 år.", dom har redan sin tro och en nonsensfråga kommer inte ändra på det, du själv kommer inte få ut något av det heller...

 

Skulle tycka det var kul att få dom svara på en fråga som gör att de själva tvingas svara, inte deras tro. Alltså en fråga som handlar om tro, men som de inte har ett förprogrammerat svar på. Tror nog att om man ställde en sån fråga så skulle de kanske undvika att komma till en i framtiden.

 

Så fungerar det inte. De delar upp distrikt emellen sig och byter med jämna mellanrum. De återkommer ALLTID, vad man än har ställt för frågor eller kommit med för motargument. Motiveringen till det är att "personen ifråga kan ju ha ändrat inställning!"

 

Jag lovar, om en pokerspelare som grindar 2/4 hade haft lika mycket uthållighet,energi och envetenhet i sig så hade han/hon varit mångmiljonär för länge sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

schysst...med tanke på vilken syn befolkningen i allmänhet har på Jehovas måste det vara ett jäkla steg att ta. Att gå från att inte vara troende till Jehovas alltså

 

Jo, men det är där som dom har sin största rekryteringsbas.

Dom är experter på att manipulera och hjärntvätta folk.

Och dom har inte bråttom. De arbetar på lång sikt vilket gör att

de gradvis kan lura in folk i "det rätta tänket".

 

Men väl där så är det oerhört svårt att ta sig ur det.

 

Själv är jag uppväxt i det och blev hela tiden bombarderad med deras lära fast jag egentligen inte ville. Gradvis lyckades jag ta mig ur det

efter det att jag flyttat hemifrån.

 

Folk som inte har varit inne i det har svårt för att inte säga omöjligt att förstå vad psykologisk påtryckning kan förgifta en person...

 

Nu efteråt är jag bara hatisk inställd. Därför öppnar jag överhuvudtaget inte dörren för jag vet med mig själv att risken är överhängande att jag trycker ner tänderna i halsen på dom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tycka det var kul att få dom svara på en fråga som gör att de själva tvingas svara, inte deras tro. Alltså en fråga som handlar om tro, men som de inte har ett förprogrammerat svar på. Tror nog att om man ställde en sån fråga så skulle de kanske undvika att komma till en i framtiden.

 

Du är fri att använda någon av mina frågor om du vill. ;)

 

Tror det kan bli en ganska intressant diksussion av det, men lovar inte att dom inte dyker upp snart igen, men är det så farligt?

 

Jo, men det är där som dom har sin största rekryteringsbas.

Dom är experter på att manipulera och hjärntvätta folk.

Och dom har inte bråttom. De arbetar på lång sikt vilket gör att

de gradvis kan lura in folk i "det rätta tänket".

 

Tycker du verkar ha en lite skev bild, någon som absolut inte känner att "något saknas i mitt liv", kommer ju joina JV. Det är ju ett lite större beslut än att gå med på att prempa på en tidning när någon från ett telemarketing bolag ringer, eller köpa en dammsugare så fort en dammsugarförsäljare ringer på dörren. Är man vuxen får man stå för sina egna beslut och det gäller väl din mamma också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, men det är där som dom har sin största rekryteringsbas.

Dom är experter på att manipulera och hjärntvätta folk.

Och dom har inte bråttom. De arbetar på lång sikt vilket gör att

de gradvis kan lura in folk i "det rätta tänket".

 

Tycker du verkar ha en lite skev bild, någon som absolut inte känner att "något saknas i mitt liv", kommer ju joina JV. Det är ju ett lite större beslut än att gå med på att prempa på en tidning när någon från ett telemarketing bolag ringer, eller köpa en dammsugare så fort en dammsugarförsäljare ringer på dörren. Är man vuxen får man stå för sina egna beslut och det gäller väl din mamma också?

 

Kom inte och tala om för mig att jag har en skev bild. Efter 20 år av psykologisk påtryckning känner jag i detalj till hur de fungerar. Det är en sak att som vuxen fatta ett sådant beslut men jag kommer ALDRIG att acceptera deras metoder såsom att TVINGA sina barn till församlingen.

De drar sig inte heller det minsta för att ta till barnaga om barnet vägrar gå med(det finns också sådana som har misshandlat sina barn så svårt att det har varit fara för deras liv) eftersom de anser att de stå över lagar som förbjuder detta då de anser att bibeln står över dessa världsliga lagar

 

Deras metoder på vuxna är mer subtila men likväl anser jag att det är gangstermetoder att hoppa på till exempel psykiskt svaga personer eller personer som befinner sig i en svår livskris. Sådana är extra sårbara och de drar sig inte för att utnyttja det.

 

En som står utanför allt detta kan aldrig förstå ordentligt. ALDRIG!!!

Jag skulle kunna vidareutveckla detta i all oändlighet men det får räcka så länge. Jag blir bara förbannad när jag tänker på det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVINGA sina barn till församlingen är väl inget unikt för just JV? Tror det händer i vanliga kristna hem också om familjen är sån som går till kyrkan på söndagar. Dessutom är det fortfarande föräldrarna som gjort detta och inte JV. Alltså, jag förstår att du avskyr Jehovas Vittnen och att du dessutom har fog för det (dom har lustig uppfattning om vissa saker, bla lagen från 1979). Men om JV sa att man skulle bränna sina barn med cigaretter om dom inte åkte med till rikets sal så är det fortfarande på föräldrarna ansvaret ligger. Det var det jag menade med den skeva bilden.

 

Dom går ju runt till ALLA, sen att dom som oftast går med kanske tillhör dom här grupperna så har dom fortfarande gjort det för att dom saknar gemenskap, mening i livet, vad det nu kan va... dom gånger jag snackat med dörrknackande religionsförsäljare så har dom bara snackat allmänt om tro och vad man själv har för uppfattning. Tror inte ens dom kommer tillbaka om man inte visar någon form av intresse, inte sett dom här på över 1 år t.ex, sen finns det väl ställen/städer där dom är mer aktiva i sitt missionerande, men hur ofta stöter ni som upplever att dom är hemma hos er ofta? En gång i halvåret, en gång i månaden? en gång i veckan?

 

Jag lovar att dom skulle dyka upp redan samma vecka om man säjer att man är ens småintresserad (men vem vågar säja något sådant ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att överhuvudtaget döpa ett barn anser jag vara förkastligt (vilken religion det vara månde). Att döpas är att upptas i en församling, ett beslut som definitivt inte åligger föräldrarna utan barnet som inte är kapabel att fatta detta beslut. Förbjud dop före 15 års ålder! Eller helst 18.

 

Det var inte så länge sedan man föddes in i Svenska Kyrkan i det här landet. Religionsfrihet? Glöm det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...