Gå till innehåll

Jehovas besök!


adde_snoppskalle

Recommended Posts

Att överhuvudtaget döpa ett barn anser jag vara förkastligt (vilken religion det vara månde). Att döpas är att upptas i en församling, ett beslut som definitivt inte åligger föräldrarna utan barnet som inte är kapabel att fatta detta beslut. Förbjud dop före 15 års ålder! Eller helst 18.

 

Det var inte så länge sedan man föddes in i Svenska Kyrkan i det här landet. Religionsfrihet? Glöm det!

 

Att ens ge ett barn ett namn anser jag vara förkastligt. (Get my point?)

 

-

Föräldrarna _måste_ göra beslut åt barnen i början, men bra föräldrar bör tänka på att ge barnen en sån bred(och fri/öppen) bas som möjligt så de själva kan ändra sig vid högre ålder(15-18 som du säger).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 147
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det ringde en tjej från vittnena häromveckan(de tar sig inte in i huset) och undrade om jag märkt av det ökande våldet i samhället. Om det orade mig.

-Inte nämnvärt, svarade jag.

Istället frågade jag henne om hon trodde på att det funnits dinosaurer. Efter ett jakande svar följde jag upp med:

Varflr står inte dinosaurer omnämnt i bibeln?

Efter det följde en kort diskussion och när hon inte kunde ge ett tillfredsställande svar så tackade hon för sig....

 

Några dagar senare blev jag misshandlad efetr en blöt natt på krogen....

Av dinosaurier? :lol:

 

Av ett vittne... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ringde en tjej från vittnena häromveckan(de tar sig inte in i huset) och undrade om jag märkt av det ökande våldet i samhället. Om det orade mig.

-Inte nämnvärt, svarade jag.

Istället frågade jag henne om hon trodde på att det funnits dinosaurer. Efter ett jakande svar följde jag upp med:

Varflr står inte dinosaurer omnämnt i bibeln?

Efter det följde en kort diskussion och när hon inte kunde ge ett tillfredsställande svar så tackade hon för sig....

 

Några dagar senare blev jag misshandlad efetr en blöt natt på krogen....

Av dinosaurier? :lol:

 

Av ett vittne... :)

 

Så först blev du påhoppad av dinosaurier - sen till på det bevittnade nån det hela och hoppade på dig direkt efteråt?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att överhuvudtaget döpa ett barn anser jag vara förkastligt (vilken religion det vara månde)

Nu förstår jag att du menar direkt religiösa dop och ursprungligen är ju dop ett kristet fenomen om jag förstått rätt. Men har inte "dop" blivit samma som namngivning idag, dvs icke nödvändigtvis religiöst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TVINGA sina barn till församlingen är väl inget unikt för just JV?

 

Nej, men nu är det ju JV vi diskuterar, eller hur?

 

Men om JV sa att man skulle bränna sina barn med cigaretter om dom inte åkte med till rikets sal så är det fortfarande på föräldrarna ansvaret ligger.

 

Förutom att JV inte röker och därmed knappast har cigaretter hemma så är det dels föräldrarnas ansvar naturligtvis. MEN och här kommer det allvarliga: församlingen skulle inte bara tycka att det är OK, de PÅBJUDER det också. Och därmed kan barn fara hur illa som helst utan att det kommer till samhällets kännedom. Det farliga är också att föräldrarna är så hjärntvättade att de inte förstår överhuvudtaget att de gör fel. Och här snackar vi verkligen om HJÄRNTVÄTT i dess allra uslaste betydelse. Du måste förstå att vanliga referensramar såsom föräldrarnas ansvar och bla bla bla är totalt satt ur spel här

 

Dom går ju runt till ALLA, sen att dom som oftast går med kanske tillhör dom här grupperna så har dom fortfarande gjort det för att dom saknar gemenskap, mening i livet, vad det nu kan va... dom gånger jag snackat med dörrknackande religionsförsäljare så har dom bara snackat allmänt om tro och vad man själv har för uppfattning. Tror inte ens dom kommer tillbaka om man inte visar någon form av intresse, inte sett dom här på över 1 år t.ex, sen finns det väl ställen/städer där dom är mer aktiva i sitt missionerande, men hur ofta stöter ni som upplever att dom är hemma hos er ofta? En gång i halvåret, en gång i månaden? en gång i veckan?

 

Dom kommer tillbaka, var så säker! Enligt deras egen praxis så får det gå högst ett halvår. Om man inte har sett dom någon längre tid så beror det enbart på praktiska orsaker, att man inte varit hemma eller att dom inte kommer in genom porten. Men de försöker igen, hela tiden.

 

Jag lovar att dom skulle dyka upp redan samma vecka om man säjer att man är ens småintresserad (men vem vågar säja något sådant ;))

Redan dagen efter säger deras praxis. Såvida man inte är otillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsus, vad fick dig att förstå att Jehovas var den skit som du säger att den är?

Kom det bara över en natt eller var du så starkt besluten ändå från början att Jehovas vad det dummaste du nånsin hört?

 

Hade gärna satt ut mig för en sådan "hjärntvätt" för att se hur det funkar, på vilka sätt de försöker manipulera en osv. och om man skulle kunna 'motstå' det i slutet.

För just nu är jag så beslutsam att varken jesus eller liknande aldrig funnits eller aldrig kommer finnas, skulle vara ett intressant projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en rolig liten historia som hände det lilla samhället utanför umeå då ett par ungdommar flyttade bokstäverna på "Rikets sal" för att bilda orden "Skit arsle".

 

Faktiskt hände det i detta lilla samhälle där Kubo bor/bott. (om jag inte tagit helt fel) :o

 

Hänt på rätt många olika ställen faktiskt ;)

 

-

(Ang. ditt inlägg längre ner)

Jag tycker också att det vore kul att få höra vad de har för argument.

Hur folk sedan kan falla för dem kommer jag antagligen aldrig förstå men jag får mig nog iaf ett gott skratt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad som hände med det där fallet där några äldstebröder hade utnyttjat en ung pojke för några år sen?

Hela den historien och en tid där efter gjorde ju Janne Josefsson några dokumentärer om. Dom var jäkligt intressanta och vad jag förstod inte så illa vinklat som han ofta anklagas för. Finns säkert o ladda ner någonstans.

 

Jag pratade med dom om just det och det var rent sjukt. En av dom sa att han varit med om en ungdom som berättat om något övergrepp för honom och hur dom sen löst det så fint inom församlingen. Vidare fick jag höra lite mer info som inte kommit fram i Jannes dokumentär, vilket i deras ögon mildrade omständigheterna, för mig blev det bara en mer absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men nu är det ju JV vi diskuterar, eller hur?

 

Ja, det hindrar ju från att nämna när samma sak förekommer i andra situationer.

 

Förutom att JV inte röker och därmed knappast har cigaretter hemma så är det dels föräldrarnas ansvar naturligtvis. MEN och här kommer det allvarliga: församlingen skulle inte bara tycka att det är OK, de PÅBJUDER det också. Och därmed kan barn fara hur illa som helst utan att det kommer till samhällets kännedom. Det farliga är också att föräldrarna är så hjärntvättade att de inte förstår överhuvudtaget att de gör fel. Och här snackar vi verkligen om HJÄRNTVÄTT i dess allra uslaste betydelse. Du måste förstå att vanliga referensramar såsom föräldrarnas ansvar och bla bla bla är totalt satt ur spel här

 

Trots att vi snackar Jehovas (någon som har lust att fråga varför dom har ändrat JHWHs stavning?) här så kan jag inte låta bli att dra pralleller till diskussioner man hör om farlig musik och filmer, där man försöker skylla ifrån sej på nonsens, nu är jag medveten om att det här innefattar så mycket mer, man har gemenskapen, tron, tvång, osv. Men fortfarande ligger det hela på dom som är medlemmars ansvar, undantagsfall kan jag tycka är om någon är psykiskt sjuk, men har inte gud (enligt JV)straffat den personen å h*n skulle inte få bli medlem ens om h*n ville?

 

Och då menar jag naturligtvis vuxna medlemmar.

 

Dom kommer tillbaka, var så säker! Enligt deras egen praxis så får det gå högst ett halvår. Om man inte har sett dom någon längre tid så beror det enbart på praktiska orsaker, att man inte varit hemma eller att dom inte kommer in genom porten. Men de försöker igen, hela tiden.

 

Får komma ihåg att öppna varje gång det ringer på dörren då, har annat ovälkommet besök som jag vill undvika, kanske har dom varit här och jag missat det. Ska skriva en lista på saker jag ska fråga tills nästa gång.

 

Någon som vet vad som hände med det där fallet där några äldstebröder hade utnyttjat en ung pojke för några år sen?

 

Någon som vet vad som händer när katolska präster gör så varje dag? Nackskott är ju det enda vettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trots 20+ år i villa och 10 år i lägenhet så har jag aldrig stött på jehovas. Ja, förutom den där udda killen på högstadiet då. Nu kan jag förstå att de inte kommer in då porten är låst dygnet runt, men det är ju fortfarande 30 år innan dess och ifall det är som du säger att de ska terrorisera alla minst en gång per halvår så börjar det ju lukta överdrift i mina öron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela den historien och en tid där efter gjorde ju Janne Josefsson några dokumentärer om. Dom var jäkligt intressanta och vad jag förstod inte så illa vinklat som han ofta anklagas för. Finns säkert o ladda ner någonstans.

 

Jag pratade med dom om just det och det var rent sjukt. En av dom sa att han varit med om en ungdom som berättat om något övergrepp för honom och hur dom sen löst det så fint inom församlingen. Vidare fick jag höra lite mer info som inte kommit fram i Jannes dokumentär, vilket i deras ögon mildrade omständigheterna, för mig blev det bara en mer absurt.

 

Det blev ingen polis sak av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet vad som händer när katolska präster gör så varje dag? Nackskott är ju det enda vettiga.

 

Tja vad jag har hört så brukar det bli polisanmälning om det kommer fram...

 

Åt helvete med nackskott! Kastrering! Plus den gästfria stämingen i en dusch på ett fängelse resten av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsus, vad fick dig att förstå att Jehovas var den skit som du säger att den är?

Kom det bara över en natt eller var du så starkt besluten ändå från början att Jehovas vad det dummaste du nånsin hört?

 

Hade gärna satt ut mig för en sådan "hjärntvätt" för att se hur det funkar, på vilka sätt de försöker manipulera en osv. och om man skulle kunna 'motstå' det i slutet.

För just nu är jag så beslutsam att varken jesus eller liknande aldrig funnits eller aldrig kommer finnas, skulle vara ett intressant projekt.

 

Åh, det var en lång process som började i och med att jag flyttade hemifrån. Det tog flera år och i takt med att jag fick nya intryck och hade turen att träffa bra kompisar började jag gradvis undra vad jag hade hållt på med. Det var inte så att jag BESTÄMDE mig(i och för sig hade jag djupt inne i mig tvivel men det fick aldrig komma upp till ytan, det trycktes tillbaka hela tiden av all psykologisk påtryckning jag utsattes för)

 

Du får göra som du vill med ditt liv men jag tycker inte att det är en bra idé att frivilligt låta sig utsättas av dom. Du kommer inte direkt att märka att du blir utsatt för hjärntvätt. Du kan inte peka på något konkret och säga: "nu sa dom det och det, nu gjorde dom det och det. Ett klockrent fall av hjärntvättförsök."

 

Det är en process som tar flera år. Sedan är man fast och övergången går inte att märka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men nu är det ju JV vi diskuterar, eller hur?

 

Ja, det hindrar ju från att nämna när samma sak förekommer i andra situationer.

 

Ja men man försvarar inte en företeelse genom att flytta fokus till någonting annat!

 

undantagsfall kan jag tycka är om någon är psykiskt sjuk,men har inte gud (enligt JV)straffat den personen å h*n skulle inte få bli medlem ens om h*n ville?

 

Och då menar jag naturligtvis vuxna medlemmar.

 

Du kan ge dig på att psykiskt sjuka människor tas emot! Det har jag sett med egna ögon ett antal gånger.

 

Och är man inte psykiskt sjuk så BLIR man, var så säker!

 

Någon som vet vad som hände med det där fallet där några äldstebröder hade utnyttjat en ung pojke för några år sen?

 

Någon som vet vad som händer när katolska präster gör så varje dag? Nackskott är ju det enda vettiga

 

Det finns en oerhörd viktig skillnad: Katolska kyrkan ERKÄNDE till slut sin skuld i allt detta. JV har aldrig någonsin erkänt någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök gärna att beskriva hur de hjärntvättar personer.

Du, som jag läst, var väldigt liten då din mamma blev 'en jehovas' och unga tar ju efter föräldrar eller andra nära vuxna människor. Det förklarar väll kanske varför jehovas rötterna sitter så hårt inom dig.

 

Men för en vuxen person, utan psykologiska problem eller liknande kan ju inte direkt komma från att inte tro på något, (mer än att människan och allt kom till via Big bang eller liknande) till att skrika "Prisa gud" dygnet runt.

 

Nånting mer än att en 'präst' säger att "gud finns" måste komma till för att man ska bli helt troende enligt min mening.

 

Nu vet jag inte direkt vad Jehovas tror på.. men skulle chansa på att det är något liknande.

 

** Försök gärna säga en (eller flera) bra sak(er) om jehovas, om det nu går/finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök gärna att beskriva hur de hjärntvättar personer.

Du, som jag läst, var väldigt liten då din mamma blev 'en jehovas' och unga tar ju efter föräldrar eller andra nära vuxna människor. Det förklarar väll kanske varför jehovas rötterna sitter så hårt inom dig.

 

Men för en vuxen person, utan psykologiska problem eller liknande kan ju inte direkt komma från att inte tro på något, (mer än att människan och allt kom till via Big bang eller liknande) till att skrika "Prisa gud" dygnet runt.

 

Nånting mer än att en 'präst' säger att "gud finns" måste komma till för att man ska bli helt troende enligt min mening.

 

Nu vet jag inte direkt vad Jehovas tror på.. men skulle chansa på att det är något liknande.

 

** Försök gärna säga en (eller flera) bra sak(er) om jehovas, om det nu går/finns.

 

Ja, det finns bra saker också. Jag nöjer mig med att nämna tre saker.

1.De blandar sig inte i politik överhuvudtaget.

2.Tvärtom vad många tror så behöver man inte ge "tionde" Det är upp till var och en om man vill skänka och i så fall hur mycket. Och det är ingen som kontrollerar vem som har lagt vad.

3.Någon religös extas förekommer inte. Deras möten har snarare prägel av studiecirkel.

 

Hur hjärntvätt går till? Det är individuellt anpassat för var och en. Ta till exempel poker som är välbekant för alla på detta forum.

 

Om de kom hem till dig och såg att du spelade nätpoker så skulle de inte reagera i fördömande ordalag såsom man kan tro. De skulle ställa nyfikna frågor och undra hur det går. Om du sa att du är en vinnande spelare så kanske de till och med skulle berömma dig.

 

Nästa gång de kom tillbaka så skulle de högst troligt ha med sig ett nummer av "Vakna" med en artikel i om den senaste modeflugan nätpoker och relatera det till spel i mänsklighetens historia och vad Gud anser om sådant. De skulle inte vara direkt fördömande men påtala riskerna med det i försiktiga ordalag.

 

Så där skulle det rulla på, allt för att bygga upp en personlig relation för att man ska få ett ömsesidigt förtroende för varandra.

 

Rätt som det är en dag(långt in i framtiden men de har som sagt inte bråttom)så skulle man tänka: det ligger kanske något i det som de säger, att poker KAN vara riskabelt...osv. När man sedan en dag har gått över gränsen finns det nästan ingen återvändo, då är man så inrotad i deras tänkande och värderingar.

 

Hoppas att det var svaret på dina frågor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...