Gå till innehåll

Bra knep för table selection inom nätpoker?


malte8000

Recommended Posts

Påverkas någon psykologiskt så ligger han lik förbannat i ett underläge.

Ja, men då ligger det ju inte i att motståndaren har större stack utan att killen med mindre stack bara spelar fel.

 

Är rätt säker på att vi har haft den här diskussionen minst två gånger tidigare. Men det är rätt OT här, så vi kan ju ta det någon annanstans om det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har en liten hög med marker kan man få svårare att förstöra oddsen för eventuella draghänder som storstackare kanske har. Det kanske mer har att göra med skillnaden mellan pottens storlek och min stack. Tänkte jag fel här kanske? Spelar bara FL och någon enstaka NL turnering så jag kanske borde hålla truten när det gäller NL cash games... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi tar en liten liten bit av sin stack och petar in, för att gå med är du plötsligt all in. Det kan nog kallas underläge.

Knappast. Spelar ju ingen som helst roll. Petar han in massa pengar mer gärna med kassa händer pga att han är storstack så är det ju han som spelar galet vilket tvärtom ger mig ett överläge. Bustar jag ut så köper jag in igen.

Om man har en liten hög med marker kan man få svårare att förstöra oddsen för eventuella draghänder som storstackare kanske har. Det kanske mer har att göra med skillnaden mellan pottens storlek och min stack. Tänkte jag fel här kanske? Spelar bara FL och någon enstaka NL turnering så jag kanske borde hålla truten när det gäller NL cash games... :oops:
Man kan ju inte förstöra de implicita oddsen mellan andra storstackar iofs men det tror jag inte man behöver bry sig så mycket om. Petar jag in min stack som favorit så får de gärna bråka om sidopotten sen. Överlag spelar jag hellre med en djup stack men det förutsätter ju att mina motståndare också har det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
I NL är du i underläge med en mindre stack och för att du inte förstår att du är i underläge ;)

 

Bara och enbart i turneringar.

 

Problemet med en liten stack i cashgames är väl snarast att om man oundvikligen hamnar all in på floppen så är det korrekt för en motståndare att höja/syna med fler händer efter som han då får se både turn och riverkortet. Du har helt enkelt inte stack nog att beta hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med en liten stack i cashgames är väl snarast att om man oundvikligen hamnar all in på floppen så är det korrekt för en motståndare att höja/syna med fler händer efter som han då får se både turn och riverkortet. Du har helt enkelt inte stack nog att beta hem potten.

 

Jo fast den fördelen går ju åt båda hållen, fi kan ofta inte betta bort dig heller om du är shortstack. Nästan alla shortstackstrategier bygger ju på detta faktum faktiskt, att få in hela stacken på floppen (eller ibland preflop) med en stark hand som med djupare stackar hade lidit av reverse implied odds...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stackstorleken. Stora stackar = dåligt.

Håller inte riktigt med. Stora stackar kan lika gärna betyda att det är mycket action vid bordet.

 

Dumma fiskar med stora stackar är ju det man vill ha?!

 

Störst stack = Störst fisk.

Fisken vinner ju mest på kort sikt. Så de har oftast störst stack också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störst stack = Störst fisk.

Fisken vinner ju mest på kort sikt. Så de har oftast störst stack också.

Intressant men absurd logik :lol:

 

haha, ja det bygger helt på egna observationer. Men det tycks ofta vara så att de stora stackarna antingen uppkommer av att en eller flera fiskar all-in slaskar, eller en maniac som har som hobby att mata hajar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Stackstorleken. Stora stackar = dåligt.

Håller inte riktigt med. Stora stackar kan lika gärna betyda att det är mycket action vid bordet.

 

Kanske man snarare ska titta efter små stackar om jag får säga min mening. Folk som sitter med liten stack lirar ju sällan seriös eller bra poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raptorjr och lumor_:

Hur menar ni att man skulle vara i underläge med en mindre stack i NL? Det här måste vara en missuppfattning som WPT etc. har spridit. Det är ju en viss skillnad på turneringar och cash games. Enda anledningen jag kan se att inte sätta sig vid ett bord med många stora stackar är för att man skulle kunna tänka sig att stor stack = bra spelare men jag tror ofta att det inte behöver vara så.

 

Fi tar en liten liten bit av sin stack och petar in, för att gå med är du plötsligt all in. Det kan nog kallas underläge.

 

Fast det är ju i relation till pot-storleken man får se det hela. Inte är det så att en spelare med stor stack har standard-raise pre på 14 istället för 4BB? Eller? I så fall spelar de ju inte korrekt för egn del. Skulle man vara mer villig att stoppa in, låt säga ett inköp, bara för att man har flera inköp framför sig när man lirar cash-game?

 

Spelar man just cashgame så handlar det ju bara om att dra in BB/100 i stadig takt. Men i turnering är situationen annorlunda och stackstorlekarna desto väsentligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raptorjr och lumor_:

Hur menar ni att man skulle vara i underläge med en mindre stack i NL? Det här måste vara en missuppfattning som WPT etc. har spridit. Det är ju en viss skillnad på turneringar och cash games. Enda anledningen jag kan se att inte sätta sig vid ett bord med många stora stackar är för att man skulle kunna tänka sig att stor stack = bra spelare men jag tror ofta att det inte behöver vara så.

 

Fi tar en liten liten bit av sin stack och petar in, för att gå med är du plötsligt all in. Det kan nog kallas underläge.

 

Fast det är ju i relation till pot-storleken man får se det hela. Inte är det så att en spelare med stor stack har standard-raise pre på 14 istället för 4BB? Eller? I så fall spelar de ju inte korrekt för egn del. Skulle man vara mer villig att stoppa in, låt säga ett inköp, bara för att man har flera inköp framför sig när man lirar cash-game?

 

Spelar man just cashgame så handlar det ju bara om att dra in BB/100 i stadig takt. Men i turnering är situationen annorlunda och stackstorlekarna desto väsentligare.

 

He he, lyft inte fram gamla tiltinlägg, jag minns känslan jag hade när jag skrev det där, och jag var inte mentalt stabil just då. ;)

 

Jag var inne i en period av många tappade inköp och så fort storstacken var inne och vispade runt i potten så kändes det som att jag skulle tappa ytterligare ett inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raptorjr och lumor_:

Hur menar ni att man skulle vara i underläge med en mindre stack i NL? Det här måste vara en missuppfattning som WPT etc. har spridit. Det är ju en viss skillnad på turneringar och cash games. Enda anledningen jag kan se att inte sätta sig vid ett bord med många stora stackar är för att man skulle kunna tänka sig att stor stack = bra spelare men jag tror ofta att det inte behöver vara så.

 

Fi tar en liten liten bit av sin stack och petar in, för att gå med är du plötsligt all in. Det kan nog kallas underläge.

 

Om någon vill beta 5*poten istället för 1 så är det inte mig emot :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...