Gå till innehåll

Diskussion om fotbollshuliganism!


Spielmann

Recommended Posts

En sansad detbatt i ett ämne som detta kan vara att föra en diskussion om fenomenet fotbollsvåld såsom det de facto ser ut. Problemet är att de flesta som, liksom du uppenbarligen, yttrar sig i frågan bara har Aftonbladet och Expressens skandalrubriker som enda källa när de skall skapa sig en uppfattning om fotbollsvåld. Det är inte så enkelt som att folk går på Råsunda och sedan ställer sig och vevar mot allt och alla på och runt arenan. Därför blir det pannkaka direkt i debatten när folk inte förmår att inse ens detta grundläggande fakta.

 

Det intressanta är att jag inte har försvarat det faktum att folk slår varandra på käften, ändo lyckas ni få det till att jag gör det. Det är ett lysande exempel på att inte föra debatten i en objektiv anda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En sansad detbatt i ett ämne som detta kan vara att föra en diskussion om fenomenet fotbollsvåld såsom det de facto ser ut. Problemet är att de flesta som, liksom du uppenbarligen, yttrar sig i frågan bara har Aftonbladet och Expressens skandalrubriker som enda källa när de skall skapa sig en uppfattning om fotbollsvåld. Det är inte så enkelt som att folk går på Råsunda och sedan ställer sig och vevar mot allt och alla på och runt arenan. Därför blir det pannkaka direkt i debatten när folk inte förmår att inse ens detta grundläggande fakta.

 

Det intressanta är att jag inte har försvarat det faktum att folk slår varandra på käften, ändo lyckas ni få det till att jag gör det. Det är ett lysande exempel på att inte föra debatten i en objektiv anda.

 

Men ge mig en anledning till att ändra mig då? Det enda du säger är att "ni har bara förutfattade meningar", "ni förstår inte".

 

Men för bövelen, upplys oss då! Vad exakt tycker du är acceptabelt med sådant här våld? Varför tycker du att vi inte ser ljuset i detta härliga sagolika massvåld?

 

Jag tycker att i ett samhälle som är uppbyggt kring lagar, regler och struktur kan man inte bara hitta på sina egna regler eller kringå lagar. Då fungerar det inte. Det passar inte in i samhället helt enkelt. Eko-brottslighet skadar ju inte direkt mig, men inte sjutton tycker jag att det är helt ok att det försigår. Och även om inte ligister direkt är en fara för mig så anser inte jag att de har något i ett svenskt samhälle att göra.

 

Om vi ska hålla på och förbigå lagar och regler så kan vi ju lika gärna slopa alltihop och leva anarkistiskt. Nånstans måste vi sätta en gräns för hur en regel ska få tänjas. Vart tycker du den ska gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hävdar inte att det är farligt att gå på fotbollsmatcher. Har inte heller sett en enad kvällstidningsfront skriva spaltmeter om hur farligt det är med att se en fotbollsmatch. Det jag däremot är övertygad om är att många potentiella besökare drar sig för att gå pga. oro.

 

Ser dock inte detta som det stora problemet. Problemet, eller det som skrämmer mig, är att folk öht. verkar tycka att våldet är vettigt och försöker försvara det.

 

Tror inte speciellt många heller tror att det bara handlar om att grupper som firman, wisemen, etc. bara går på matcherna och sen "börjar veva" mot allt och alla. Tror inte ens kvällspressen målar upp den bilden.

 

Istället är bilden som förmedlas snarare den att det är välorganiserade grupper som kontaktar varandra flera dagar innan match för att sedan någon timme innan, det som för mig är ren idioti, bestämma mötesplats för att banka skiten ur varandra på en plats som polisen inte skall hinna till förrän iaf några sköna smällar med, eller utan, vapen, delats ut.

 

Men mediernas beskrivning är för egen del knappast den intressanta, utan som jag skrivit tidigare, det faktum att folk ser detta som något som är försvarbart.

 

Debatten enligt mig, bör handla om hur man skall få unga killar att inse att våld inte är någonting som bör glorifieras, att ett slag, eller en spark, verkligen kan ta livet av en annan människa. Oavsett om dessa människor gör det av egen fri vilja så är jag övertygad om att de inte är medvetna om konsekvenserna, varken för sig själva, för de andra inblandade, eller för samhället.

 

Dessa personer, som sysslar med denna typ av "sport" får mig närmast att tänka på osäkra kids som går med i olika kriminella ungdomsgäng eller grupper med rasistiska/nazistiska tendenser. Inte för att dessa personer som ansluter sig till dessa grupper står för någon speciell uppfattning, ideologi eller tro, utan för att de är osäkra och gruppdynamiken blir ett enkelt sätt att hitta trygghet. Våld och kriminalitet blir enkla metoder för att mäta status i gruppen.

 

Det som är fascinerande för mig är att så många människor inte är smartare än så.

 

Svaret på detta från er som förespråkar denna typ av handling blir. "huvudgrupperna är inte små kids, utan vuxna, ofta med bra utbildning och jobb, så det handlar inte om en osäkerhetsgrej, utan om en kick som dessa får av lite hederligt slagsmål, något de inte kan få på annat håll"

 

Mitt svar mot det är: Det finns idioter överallt i alla samhällsklasser, oavsett hudfärg, kön, partipolitiska åsikter. Deras ålder/samhällsstatus rättfärdigar inte våldet mer, utan gör det bara mer anmärkningsvärt i mina ögon.

 

Ska nog ta och lägga ned efter detta, alldeles för långa inlägg. Förmodligen fel forum att föra en debatt av detta slag på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag försvarar ju inte våldet, är du inte läskunnig? Jag vänder mig dock mot beskrivningar som går ut på att det skulle vara farligt att gå på fotboll tex. Det är det inte. Jag vänder mig mot beskrivningar av fotbollsligister som om de vore:

 

1. Oförstående om vad de sysslar med.

Väljer man att spendera tusentals kronor på att följa sitt fotbollslag. Att lägga ner åtskilliga timmar på att planering inför en drabbning mot motståndarnas firmor. Fixar nya telefonnummer som bara används inför stora fighter etc så vet man vad man sysslar med. Det är inte ett utslag av tillfällig sinnesförviring det handlar om då. Man gör det för att man tror på det man gör.

 

Detta betyder inte att det är rätt och riktigt och att jag försvarar detta. Men att reducera beteendet till att det skulle handla om 200 mongon som inte vet vad de gör är att inte föra debatten på ett objektivt sätt.

 

2. Unga och vilsna.

Snittåldern på de riktiga orginalfirmorna ligger runt 30-strecket eller strax därunder. Här öppnas det upp för nya inlägg om "hur man kan slåss för fotboll i den åldern?", visst gör det men skippa de gamla omdömena om att det är unga och vilsna som sysslar med denna verksamhet. För det är inte att föra debatten på ett objektivt sätt.

 

3. Missanpassade individer

Att det är folk som i övrigt står utanför samhället är en vanligt spridd missuppfattningen om detta släkte. Fotbollsfirmorna utgör ett tvärsnitt av samhället, thats a fact.

 

Listan kan göras hur lång som helst om dessa fördomar.

När ni sen insett dessa grundläggande fakta får ni gärna fördömma våldet hur mycket ni vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe ja, jag är nog inte tillräckligt insatt i ämnet för att kunna föra en vidare diskussion, utan min ståndpunkt är att allt våld är fel om det inte sker under sträng tillsyn och under strikta regler. Förutsatt att det i stort sett inte finns risk för en osyldig att råka illa ut. Det jag försöker beskriva är alltså sporter med vissa element av våld (kampsport).

 

Lite kul läsning i ett annat forum också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

omjagvoresomdu så skulle jag läst igenom sista sidan på denna tråd och därmed sett att mikey citerar mig och sedan utbrister "Men för bövelen, upplys oss då! Vad exakt tycker du är acceptabelt med sådant här våld? Varför tycker du att vi inte ser ljuset i detta härliga sagolika massvåld?"

 

Jag satte mig då och författade ett svar på det inlägget samtidigt som jag passade på att sticka hål på ett antal myter som många har om fotbollsrelaterat våld. Under denna tid hann du posta ditt senaste inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså O, jag vill inte få det att framstå som att du främjar allmänt våld. Däremot så framgår det ju relativt tydligt att du inte tycker att det är tvärfel med massvåld.

 

1. Ingen har väl påstått att de inte vet att de är ute och slåss? Att sätta en sån stämpel är ju att påstå att de är totalt hjärndöda och saknar förståelse för att de fysiskt slåss. Jag ger faktiskt blanka sjutton i om de spenderar miljontals med kronor per vecka och att de älskar sitt lag mer än allt annat i världen. Våld har ingenting att göra i vårt samhälle!

Eller är det så att om man älskar något tillräckligt mycket, och spenderar några tusingar på det, och sedan skapar en organisatino som sysslar med brottslighet, då är det ok? Åter igen, vart går gränsen för hur långt över samhällets lagar man får gå?

 

2. Har själv aldrig trott att det enbart handlar om unga människor. Men jag förstår vad du menar att den fördomen finns.

 

3. Jag har inte sagt att de står utanför samhället. Däremot har deras beteenden inte något i vårt samhälle att göra. That's a fact.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för bövelen, upplys oss då! Vad exakt tycker du är acceptabelt med sådant här våld? Varför tycker du att vi inte ser ljuset i detta härliga sagolika massvåld?

 

Jag ser inget fel i att supportrar slåss. Så länge de inte skadar mig får de gärna döda varandra. (Förmodligen bra för samhället, då vi slipper dräggen.)

 

Det som stör mig är att jag får betala högre försäkringspremier pga. den materiella skada som supportrarna gör sig skyldiga till. Dessutom får jag betala för den extra polisbevakning som stora supporterskaror drar till sig. Detta är helt förkastligt. Att någon av bråkmakarna blir skadad eller dödad skiter jag högaktligen i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt O, så svarade jag på dina uttalanden om att vi bara ser det från ett mediaprespektiv. Och det är det enda kom med. Därför ville jag veta din syn på det hela och tyckte att du skulle upplysa mig om de tankar som du har, istället för att bara veva runt med påståendet att vi bara tittar på media.

 

Ha det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar roll om han ar/har varit fotbollshuligan. Folk har alltid gillat att fajtas med varandra, och jag antar (jag har aldrig gillat att slass) att det ar bra mycket roligare att slass i stora gang mot andra likasinnade. Det ar ju inte direkt nagra oskyldiga som kommer till skada vid firmabrak, sa lat dom halla pa om de kanner for det.

 

Tror folk fortfarande på den där myten? Hänger du inte med alls i vad som händer bör du låta bli att uttala dig. Både DIF, Bajen, och senast var det väl något lag i södra Sverige, har stormat pubar den senaste tiden där en förkrossande majoritet av de misshandlade var vanligt folk som inte vill ha något med firmor att göra.

 

Man tar sig för pannan när man ser hur lätt folk låter sig luras av firmornas egenskapade mytbild av sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parre och O, trevligt att höra två personer som kan se sansat på saken.

 

Att firmorna skrämmer bort svenssons från fotbollsmatcherna är totalt skitsnack som man tyvärr ofta får höra från ovetande debattmotståndare. När det gäller att skrämma bort folk från arenorna sköter kvällstidningarna med AB och Simon Bank i spetsen det ypperligt (nämnde jag att AB började sälja haussa sina rosa armband precis efter det att de skrivit några smaskiga artiklar om hur farliga supportrar är?). Dagens fotbollsfirmor utgör ingen som helst säkerhetsrisk för åskådarna.

 

Visst finns det säkerhetsrisker, däremot. Avlönade av staten är det dessutom. Och tro det eller ej, ordnings- eller säkerhetsvakter kallas de. Jag har mer än en gång sett adrenalinstinna 120-kilosbiffar gå in och veva med batong mot oskyldiga grabbar (inklusive mig) som i vissa fall knappt nått tonåren bara för att någon i klacken råkat tända en livsfarlig bengal. Det var lätt att hålla sig för skratt när en annan bengaleldare blev påhoppad bakifrån av en ordningsvakt och resultatet blev att bengalen han höll i flög iväg några meter och träffade en annan åskådare, lyckligtvis utan någon personskada. Tro fan att folk kan vara rädda för att gå på fotboll.

 

Visst är det skitdumt att skattebetalarna och samhället belastas när ett par personer behöver läkarvård efter box, å andra sidan kan man se det som så att de betalt för det själva. Jag begär inte att ni ska tycka om det firmorna står för men vill gärna sätta det i perspektiv till andra saker.

 

Är det någon här som har kört för fort med bil nån gång? Tänkte väl det. En konsekvens av att folk kör för fort är att andra människor dör. Skitmånga människor dör. Långt ifrån varje gång någon kör för fort dör en människa, men extremt sällan som någon utdelar ett slag i dessa sammanhang dör en människa (ett dödsfall i Sverige). Hastighetskameror sätts upp och hastighetssänkande åtgärder görs på svenska vägar för jag vet inte hur många miljarder. Detta är rimligen en konsekvens av att folk kör för fort, något DU antagligen bidrar till varje gång du sätter dig i bilen.

 

Bara en liten jämförelse jag kom på medans jag skrev.

 

Så att ni ogillar ligister för att de skrämmer bort åskådare kan ju inte stämma. Att ni totalt saknar respekt för "dessa jävla drägg" för att deras dumheter kostar staten några tusenlappar om året kan ju heller inte stämma, för då måste ju ni i egenskap av fortkörare sitta och spotta på er själva dagligen. Så säg mig, vad är det som gör att ni avskyr människor ni aldrig träffat eller knappt vet något om bara för att de har ett något udda intresse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så att ni ogillar ligister för att de skrämmer bort åskådare kan ju inte stämma. Att ni totalt saknar respekt för "dessa jävla drägg" för att deras dumheter kostar staten några tusenlappar om året kan ju heller inte stämma, för då måste ju ni i egenskap av fortkörare sitta och spotta på er själva dagligen. Så säg mig, vad är det som gör att ni avskyr människor ni aldrig träffat eller knappt vet något om bara för att de har ett något udda intresse?

 

Några tusenlappar om året? Betalt för det själva? Det var den mest omogna syn jag har sett på skattebetalande i hela mitt liv. För det första kostar det bra mycket mer än "några tusenlappar om året" och för det andra handlar det inte om hur mycket det kostar. Det är skandal att det kostar skattebetalarna ett endaste öre!

 

Jag är själv ingen vän av vår svenska skattepolitik men det som betalas in måste man väl för he-vete använda till bättre saker än att vårda misshandlade personer? (oskyldiga eller inte) Och ja, klart att folk ska ha vård om de har blivit misshandlade, bara onödigt att skadan uppkommit från första början.

 

Och jag vill passa på att påpeka att jag med detta inlägg inte försvarar varken korkade ordningsvakter på matcher eller fortkörare!

 

För övrigt är väl den här tråden way off topic nu?? "Allt om Ken Lenaárd"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulliganförespråkarna sitter och pratar om hur mycket fördomar det finns mot huliganer men tar upp en massa lögner som att "dessa älskar sina lag mycket mer än icke-våldssupportrar." Sånt bullshit!

När jag var i Halmstad förra året och såg Blåvitts avslutningsmatch, så kommer det in en jäkla massa wisemen, som knuffar och bråkar precis nedanför läktarn, det blir bara värre och värre, hela klacken skriker ut med packet, vi visade vad vi tyckte om dem. Ett par pekar upp mot en som stod nära mig och maler upp på läkarn för att slå den stackars grabben. Sedan står det blåvita hulliganer längst ner på läkarn och kollar kontrollerande upp emot klacken i 90 minuter, ägnar sig inte en sekund åt fotbollen.

 

Snackar ni om att älska sitt lag? Jag tror dom älskar att tro att de har kontroll och makt över människor! Sedan är det inget snack om att det finns hulliganer som är fotbollsintresserade också, procentuellt hur många det är det vet jag inte, men att de älskar sitt lag mer än vanliga supportrar, det är ren bullshit!

 

Detta var första gången jag kände mig hotad på en fotbollsmatch (och tro mig, jag har sett mycket livefotboll), men en gång är en gång för mycket. Hulligalismen ska inte få påverka vanliga supportrar eller vanliga människor över huvudtaget. Håller med Mikey till fullo, huligalism och vandalism hör inte hemma i vårt samhälla! BEKÄMPA!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har det på senare år dock inte varit några bråk ALLS, ens på de värsta högriskmatcherna, där vanligt folk på sittplatsläktaren kommit i kläm.

På östra har det hänt en hel del, bla slagsmål (flera gånger?) när gnaget spelar. Har för mig att firman varit delaktig i dessa, är dock inte säker (själv haft årskort på läktaren i 3 år).

Sen är det väl lite synd att man som du skriver mer eller mindre ska räkna med att man kan få nåra smällar när man går på derbyn om man står i klacken.

Sen måste jag hålla med om att det e fint att idioter som vill slåss gör det mot varandra, men med firmor bildas det ju diverse undergrupperingar som är villiga att visa upp sig och inte behöver vara riktigt lika disciplinerade alternativt inte riktigt förstått vad det hela med firmor går ut på och därför skulle kunna ge sig på lite mer random folk (kände själv en gång att just sådana personer var ganska nära att kosta mig lite hälsa).

För övrigt så handlade väl fajten mellan gårdare och bajare som spårade totalt för ungefär ett år sedan på någon krog eller servering ursprungligen om någonting firmorna emellan? Där var det fler en folk som tillhörde firmorna som hamnade mitt i, bla stackarn som hade stället som blev ganska trashat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är populärt att hacka på folk som gillar att slåss med varandra betyder det inte att det är rätt. Dessutom är de s.k. huliganerna ofta de som stödjer sitt lag till max, som åker på alla bortaresor såväl i fotboll, hockey som andra obskyra sporter. De ser till lagets bästa bortom ekonomisk vinning som verkar allenarådande inom modern idrott idag, då särskilt inom fotbollen.

 

).

 

Vilka hjältar. De kan ju konkurrera med moder Teresa.

 

De är bara att inse faktum. Det handlar inte om att hacka på folk. 80 % av sveriges befolkning ogillar våld. Punkt.

 

Kan tilläga att jag pratar inte om firmor för det kan jag så lite om. Jag pratar om huliganism.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tusenlappar om året? Betalt för det själva? Det var den mest omogna syn jag har sett på skattebetalande i hela mitt liv. För det första kostar det bra mycket mer än "några tusenlappar om året" och för det andra handlar det inte om hur mycket det kostar. Det är skandal att det kostar skattebetalarna ett endaste öre!

Ja, jag vet inte om det är relevant eller inte men trots allt så har de flesta betalt för vården själva via världens högsta skatter som vår härliga stat suger in. Sen <några> tusenlappar kan ju förstås misstolkas, men jag vet inte exakt hur mycket sjukvården för skadade ligister går på årligen. Överdrivet mycket är det ju inte, för det första boxas det relativt sällan och för det andra är det i regel en försvinnande liten skara som behöver uppsöka sjukhus efteråt.

 

Hulliganförespråkarna sitter och pratar om hur mycket fördomar det finns mot huliganer men tar upp en massa lögner som att "dessa älskar sina lag mycket mer än icke-våldssupportrar." Sånt bullshit!

När jag var i Halmstad förra året och såg Blåvitts avslutningsmatch, så kommer det in en jäkla massa wisemen, som knuffar och bråkar precis nedanför läktarn, det blir bara värre och värre, hela klacken skriker ut med packet, vi visade vad vi tyckte om dem. Ett par pekar upp mot en som stod nära mig och maler upp på läkarn för att slå den stackars grabben. Sedan står det blåvita hulliganer längst ner på läkarn och kollar kontrollerande upp emot klacken i 90 minuter, ägnar sig inte en sekund åt fotbollen.

 

Snackar ni om att älska sitt lag? Jag tror dom älskar att tro att de har kontroll och makt över människor! Sedan är det inget snack om att det finns hulliganer som är fotbollsintresserade också, procentuellt hur många det är det vet jag inte, men att de älskar sitt lag mer än vanliga supportrar, det är ren bullshit!

 

Detta var första gången jag kände mig hotad på en fotbollsmatch (och tro mig, jag har sett mycket livefotboll), men en gång är en gång för mycket. Hulligalismen ska inte få påverka vanliga supportrar eller vanliga människor över huvudtaget. Håller med Mikey till fullo, huligalism och vandalism hör inte hemma i vårt samhälla! BEKÄMPA!

Jag kan inte tala för samtliga lags firmor men jag vet i alla fall att stommen av KGB (Bajen) är ett gäng sjukt lojala supportrar som lägger ut mycket tid och pengar på att stötta sitt lag. Då snackar vi inte om IFK och Helsingborg borta där möjligheter till box ges, utan resor till mindre städer såsom Landskrona och Sundsvall där det enda intressanta egentligen är själva matchen. Tro mig, det krävs en del för att en vanlig måndag åka 120 mil t/r för att se en skitmatch som Landskrona - Hammarby.

 

De är bara att inse faktum. Det handlar inte om att hacka på folk. 80 % av sveriges befolkning ogillar våld. Punkt.

Jaha? 80% av sveriges befolkning ogillar djurgårdens if, jag har ändå full (nåja) förståelse för att folk kan gilla dem ändå. Vad har majoritetens lekmannaåsikt med något att göra?

 

Kan tilläga att jag pratar inte om firmor för det kan jag så lite om. Jag pratar om huliganism.

Definera huliganism. Om Ken har varit med i DFG, har han då varit huligan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våld har ingenting att göra i vårt samhälle!

 

Statsmakter har bara använt det så länge som människan kan minnas och fortsätter att göra så även i denna stund. Titta på Nord Korea som ett exempel bara.

 

Våld är i människans natur, survival of the fittest, äta eller ätas. Kom in och säg att det inte har en plats i samhället när vårt samhälle är byggt på våld! Magnus ladulås uppror, stockholms blodbad, dackeupproren osv osv. Om dessa händelser inte hände så skulle inte sverige se ut som det gör idag. Vad skulle du säga om polisen inte fanns under Göteborgskravallerna?? då skulle ju inte Göteborg finnas kvar som stad ju för satan. Anarkisterna å rödstrumporna rev ju staden sönder och samman som det var redan med poliser. Och jag tackar polisen för att de spöar skiten ur rödingarna för att visa var skåpet ska stå, man ska inte hålla på och förstöra bara för att, bränna stolar och krossa skyltfönster. Men utan våld blir det fruktansvärt svårt.

 

 

Låt ligisterna slåss för de skadar ingen som inte är med i cirkulation, det är hederskodex att man inte går och pangar ner vanliga svensson supporters. Den enda gången du kan åka illa ut är om du råkar klä dig som en ligist, nu tänker ni säkert på en kille med rakad skalle, örhänge och svarta kängor samt bombarjacka. Detta är så fel som det kan bli, nästa gång ni går på en match, titta efter de som har de dyraste och senaste märkena på sig. Det är med större sannorlikhet en av dessa som är med i någon firma än killen med bombarjacka och kängor.

 

Men man måste ha respekt för andras tänkanden och tyckanden, och det har jag, missförstå mig inte. Men jag har svårt att se varför det inte hör hemma i vårt samhälle när vårt samhälle är byggt på det...

 

 

My two cents /Dahlberg

 

*edit* för övrigt en jävligt rolig tråd :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda gången du kan åka illa ut är om du råkar klä dig som en ligist, nu tänker ni säkert på en kille med rakad skalle, örhänge och svarta kängor samt bombarjacka. Detta är så fel som det kan bli, nästa gång ni går på en match, titta efter de som har de dyraste och senaste märkena på sig. Det är med större sannorlikhet en av dessa som är med i någon firma än killen med bombarjacka och kängor.

 

Vad Du säger är alltså att om man klär sig efter modeströmmen med märkeskläder löper man större risk att "åka illa ut". Då ser jag hellre att huliganerna klär sig efter någon sorts mer avvikande dress-code, eller det kanske är helt korrekt att jag bör åka på det pga något klädesplagg :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte om det är relevant eller inte men trots allt så har de flesta betalt för vården själva via världens högsta skatter som vår härliga stat suger in. Sen <några> tusenlappar kan ju förstås misstolkas, men jag vet inte exakt hur mycket sjukvården för skadade ligister går på årligen. Överdrivet mycket är det ju inte, för det första boxas det relativt sällan och för det andra är det i regel en försvinnande liten skara som behöver uppsöka sjukhus efteråt.

 

Vården är ju knappast den stora kostnaden i sammanhanget. Det som kostar är den extra polisbevakningen som firmorna tvingar samhället till. Det gäller dels på matcherna, dels utanför. Sant är att det är tämligen ofarligt att gå på match idag, så skulle det knappast vara utan en hel del poliser. Säkert också sant att det finns en del idioter i poliskåren som använder onödigt våld, jag är dock övertygad om att sådant skulle hända betydligt mindre om det inte fanns våldsbenägna element i klackarna. Polisen får ju också använda stora resurser på att bevaka firmorna utanför arenorna. Detta verkar firmorna närmast mysa över när man läser deras sidor, det skulle de knappast göra om de själv riskerade få betala.

 

Värst är ju dock att oskyldiga visst kommer till skada. Några AIK-huliganer spöade ju upp en busschaufför för några år sedan, de har haft slagsmål på pubar där sokyldiga förstås hamnar mitt i smeten och pub-ägarens egendom totalsabbas.

 

 

Jag kan inte tala för samtliga lags firmor men jag vet i alla fall att stommen av KGB (Bajen) är ett gäng sjukt lojala supportrar som lägger ut mycket tid och pengar på att stötta sitt lag. Då snackar vi inte om IFK och Helsingborg borta där möjligheter till box ges, utan resor till mindre städer såsom Landskrona och Sundsvall där det enda intressanta egentligen är själva matchen. Tro mig, det krävs en del för att en vanlig måndag åka 120 mil t/r för att se en skitmatch som Landskrona - Hammarby.

Det har du säkert rätt i. Jag tycker detta bara gör det hela mer tragiskt, att de inte kan förstå att de inte bara skadar samhället, fotbollen utan även det Bajen som både du, jag och dom älskar. Ett exempel är situationen på Östra mot MFF 2004. Jag satt på södra, så jag vet ej exakt vad som hände, men man kunde läsa om en hel del hetsande, kastande etc. och en hotfull stämning på den knökfulla läktaren. Den publiksiffran har vi inte varit närheten av på Sös sedan dess, finns förstås många orsaker till detta men jag är övertygad om att en del förstagångsbesökare blev permanent avskräckta att komma igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är bara att inse faktum. Det handlar inte om att hacka på folk. 80 % av sveriges befolkning ogillar våld. Punkt.

Jaha? 80% av sveriges befolkning ogillar djurgårdens if, jag har ändå full (nåja) förståelse för att folk kan gilla dem ändå. Vad har majoritetens lekmannaåsikt med något att göra?

 

Vad är det för jämförelser du kommer med?.. När det gäller lag så finns det flera hundra lag i Sverige man kan hålla på, och då hör det till att man ogillar alla andra lag som står ivägen för favoritlaget. (kämpar om platserna). Det betyder nödvändigtvis inte något personligt mot laget. Men när det gäller våld så finns det bara två alternativ. Antingen gillar man det eller inte. Då är det verkligen en ställning man tar mot våldet. Våld/ ickevåld är etik och moral, men vilket lag man håller/ inte håller på i fotboll är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är bara att inse faktum. Det handlar inte om att hacka på folk. 80 % av sveriges befolkning ogillar våld. Punkt.

Jaha? 80% av sveriges befolkning ogillar djurgårdens if, jag har ändå full (nåja) förståelse för att folk kan gilla dem ändå. Vad har majoritetens lekmannaåsikt med något att göra?

 

Vad är det för jämförelser du kommer med?.. När det gäller lag så finns det flera hundra lag i Sverige man kan hålla på, och då hör det till att man ogillar alla andra lag som står ivägen för favoritlaget. (kämpar om platserna). Det betyder nödvändigtvis inte något personligt mot laget. Men när det gäller våld så finns det bara två alternativ. Antingen gillar man det eller inte. Då är det verkligen en ställning man tar mot våldet. Våld/ ickevåld är etik och moral, men vilket lag man håller/ inte håller på i fotboll är en helt annan sak.

 

Häpnade också över den jämförelsen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...