Gå till innehåll

NLT - Live, svårt beslut med KQo

fredde80

Recommended Posts

Liveturnering på sviten, 20 personer kvar (9 betalda) snittstack ~25k, min stack 19.5k

Blinds 1.5/3k (5 minuter kvar så jag kommer få den förhöjda blindsen på 2/4k)

Sitter i 4:e pos av 7.

Kille innan mig (3:e pos) som av de händerna jag sett tidigare spelat väldigt snabbt (snabb raise eller snabb fold) sätter sig och funderar 30 sek... vilket känns som att han är väldigt svag, innan han tillslut bettar 10k(av sina vad jag kan se 25-29k)... en högre raise än vanligt då det normalt varit 7-8k på denna nivå... Jag tolkar det som att han är rätt svag... Jag tittar ner på KQo ... vad göra?

Om min table image kan sägas att jag efter att blivit flyttad till detta bord gjort två raises varav båda osynade och visat upp AKo ena gången...

Vad skulle ni ha gjort? Motivera gärna...

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All-in eller fold,

Vid all-in kommer fi givetvis syna med de oddsen om han inte är en jättetomte.

Lutar starkt åt fold om ni var 10 man vid bordet då det är stor risk att någon av dem bakom dig har en stark hand och att om din read är felaktig är risken stor att din hand är dominerad.

EDIT: Såg att ni var 7 man men tror ändå fold är rätt melodi.

Länk till kommentar

Beroende på hur de som sitter bakom dig har spelat hittills skulle jag antingen ställa in eller folda. Om de bakom dig är tillräckligt tighta för att lägga händer som kan ha dig dominerad efter en raise och en push (AQ-AK), så skulle jag ställa in och ta konsekvenserna, annars lägga den. Detta är föstås även beroende på hur säker din read på första raisaren är.

Länk till kommentar

iller: så du skulle verkligen syna av 60-70% av din kvarvarande stack bara på odds? (och crippla dig själv till runt 2bb) även en hand som är helt okej att försöka stjäla blindsen med men lätt blir dominerad? I det läget som Fi är .. så finns det ett antal olika händer jag skulle lägga även om jag har odds... hade Fi däremot 50k stack finns det inte en hand jag skulle lägga om jag var Fi... är det bara jag som resonerar så? Bättre att stanna kvar i turneringen med resonabel stack än syna sig nästan bust med halvkassa händer?

Kan även lägga till att av 10 raises på bordet sen jag kom har 1 blivit reraisad och då foldad.. så bordet skulle nog kunna kallas "tajt"... största stacken vid bordet sitter på runt 45-50k så det är inte så jättestort spelutrymme.

Länk till kommentar

iller: så du skulle verkligen syna av 60-70% av din kvarvarande stack bara på odds? (och crippla dig själv till runt 2bb) även en hand som är helt okej att försöka stjäla blindsen med men lätt blir dominerad? I det läget som Fi är .. så finns det ett antal olika händer jag skulle lägga även om jag har odds...

Det går knappast att spela värre shortstackpoker än att peta in 1/3 av stacken och sen folda mot omslag. Det enda som är värre är väl typ att folda i bb när man har 50% inne.

Länk till kommentar

Jag lutar åt en ganska enkel fold. Om du går allin så utgår jag från att han kommer syna dig och då är du troligtivis underdog. Du har under 50% mot alla par och ess. Den ända möjliga hand du leder över är typ KJ.

Lägg desutom till risken att någon bakom dig kan hitta en hand så blir folden ännu enklare.

EV- att syna IMO.

Det ända som kan rättfärdiga är en allin är möjligen om man vill chansa för att dubbla och siktar stenhårt på förstaplatsen. Men det kommer säkert bättre tillfällen.

FOLD

Länk till kommentar

Okej... visar sig snabbt att ingen håller med mig... inget ovanligt är van att bli mobbad :)

Att någon annan skulle syna bakom kändes tveksamt.. med den tajta samlingen och alla har stackar på 20-30k så känns det som om allt utom KK och AA måste läggas mot raise och re-raise...

Jag spelade alltså handen (All-in) med förhoppningen att han skulle lägga sin dåliga hand, då jag hade lagt en dålig hand hellre än att bli helt nedkörd och tvingas stoppa in degen någon av 3 de efterförljande rundorna... Min read var helt korrekt och han var svag (dock lite starkare än vad jag trodde) och han synade och sa högt att han synade på oddsen... han visar upp A5o. Naturligtvis lyckas jag inte klonka även om det sista kortet är ett "picture card" men tyvärr en J...

Hade jag haft 5.000 till marker hade jag aldrig gjort spelet, men å andra sidan hade han kanske lagt handen om jag haft det? lägga 15 för att vinna 39? med A5o? vad säger ni?

Med facit i hand skulle jag lagt handen såklart.. men på helt andra premisser än vad jag trodde...

Tack för alla svar... ska lägga det till minnet nästa gång så förhoppningsvis har ni gjort mig till en bättre spelare :)

Har några andra händer som jag undrar om jag spelar rätt i... ska försöka ta dem under veckan... vill väldigt gärna förbättra mitt spel och utvecklas...

Länk till kommentar

När man är så få kvar i en turnering och så nära bubblan, gör det väldigt stor skillnad på att själv trycka eller att bara syna. Jag hade foldat i ditt läge eftersom KQ är en ganska medioker hand, det räcker ju med att han har en skräphand som A5 för att du ska ligga under. Vänta på en hand där du själv kan höja istället och plocka upp blindsen / vinna en pott.

Hade jag däremot haft KQ och det varit foldat fram till mig hade jag definitivt höjt / ställt in beroende på hur mycket chips jag har kvar och hur höga blindsen är.

Länk till kommentar

Problemet för mig i den här handen är ju trots allt blindsen... med 1-2000 blinds har jag inga problem att folda, med en större stack har jag inga problem att folda...

Men blinds 2-4000 ... vilket kommer att kosta mig 6000 (av 19500) inom 5 händer gör att jag har lite svårt att folda den handen... syna finns ju inte på kartan så det är all-in eller fold... som sagt.. min tanke här är ju att han ska kasta en medioker hand...

Varje gång jag höjer så risker jag min stack, eftersom det knappast är någon som synar utan isåfall kommer över toppen på mig för att ställa in mig och det vill jag inte göra med en medioker hand i 1:a 2:a eller 3:e pos... (vilket han gör i den här handen, så jag tycker att det är fel spelat från honom redan från början men det gör ju inte att jag automatiskt gör rätt :))

Svårt det här... :)

Länk till kommentar

Med mörkar på 2/4K och en medelstack på 25K så är så gott som alla spelare shortstacked.

I ett sådant läget så gäller det att vara den som öppnat en hand och i praktiken alltid slänga handen om man inte har stål och något annan öppnat den före en.

För man måste räkna med att för varje hand man spelar så kommer man vara ALL-IN. Folk har för små stackar för att göra annat än all-in eller fold.

Därför är det ytterst viktigt och välja sina lägen och då aldrig syna med en så dålig hand som KDo.

Du kan i praktiken gå all in med 23o men du kan inte syna med KDo.

Länk till kommentar

Jo du har helt rätt... som sagt spelet var ju att försöka ställa in utan att få syn, men nu i efterhand så ser jag ju att jag spelade fel (var något för optimistisk)... Men inlägget här är ju för att lära mig något, vilket jag har gjort nu.. det kommer alltid fler turneringar att spela... :)

Tackar för alla synpunkter, ska försöka hinna lägga upp en hand till som hade mig i valet och kvalet ikväll och se hur ni skulle gjort då...

Kan bara lägga till en liten fråga... brukar ni någon gång "fejka" tilt? Spelade en hand som skulle få vem som helst på tilt...

Jag har 8-8 16k i stack, blinds 400-800 (pos 4 av 8) rasar till 2.5k

Small blind går all in för 4.6k, självklart syn han visar upp Ad-Qc

Flopp Ah-8c-6c (två klöver) turn Klöver 4 river Klöver 2 (lite osäker på exakt korten).. Ridå.

ett par händer händer senare.. med ca 10.000 i stacken plockar jag upp A-Q på knappen... foldas till mig... frågan är vad jag vill göra här... chipleadern (40k ca) sitter på bb .. jag ställer in hela stacken med förhoppning på syn med en sämre hand för att han ska tro att jag är på tilt.. rätt/fel ? Kan tilläggas att jag skulle kalla honom loose/agressive mtp hans spel tidigare...

Länk till kommentar

Jag skulle lagt mig alla dagar i veckan. Visst, KQo är en hand som ser fin ut men är egentligen underdog mot alla händer som kommer ge motstånd, alltså ska den inte spelas när man som nu, med största säkerhet, vet att man hamnar all in.

Lägg dig och vänta tills du kan vara först in i en pott.

Länk till kommentar