Gå till innehåll

NLT - Är det så illa som det ser ut?


nizze

Recommended Posts

Vet inte i vilken tråd denna ska, men vi provar.

 

Situation:

Blinds är 200/400

Min stack är ca 3600, BB's stack är ca 2800

Fi har rätt nyligt kommit till bordet.

 

Jag har SB och plockar upp T6 off, alla foldar fram till mig. Jag gillar inte att steala, men vill hålla mig någorlunda flytande.

Jag raisar till 1200.

BB går allin.

Jag behöver alltså betala 1600 till.

Foldar jag har jag 2400 kvar och måste dubbla snart.

Jag tänker att det antagligen är en 40/60-situation.

Jag tänker även att jag måste slå ur underläge om jag foldar, likväl som om jag synar och förlorar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dåliga tycker jag var att du raisade så lite. När du väl raisat kan du inte folda så tryck in direkt för att maximera fold equity. Utan read tycker jag dock att du lika gärna kan folda preflop eftersom du inte har read på honom som weak/tight.

 

Att höja 1/3 av sin stack skrämmer väl i regel mer än en allin. Ser jag till mig själv så är starthandskraven lägre när jag synar allin preflop än när jag synar en höjning, givetvis beroende på stackproportionerna.

 

Folda preflop är ju givetvis ett alternativ, dock måste jag få in pengar någonstans, och varför inte försöka ta det när så lite folk som möjligt är kvar i potten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte ens 10 bb så i det läget om du är ute efter att stjäla måste du ställa in. Då slipper du också göra den "jobbiga" synen du nu tvingas till.

 

Som sagt, tycker inte ens den var jobbig. Jag var villig att gambla om han skulle ställa in, att raisa lite ökar i regel chansen att fi foldar.

 

Om jag bettar ca halva hans stack är jag väl antagligen villig att syna resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att höja 1/3 av sin stack skrämmer väl i regel mer än en allin. Ser jag till mig själv så är starthandskraven lägre när jag synar allin preflop än när jag synar en höjning, givetvis beroende på stackproportionerna.

 

Folda preflop är ju givetvis ett alternativ, dock måste jag få in pengar någonstans, och varför inte försöka ta det när så lite folk som möjligt är kvar i potten?

 

Jag tvivlar på att någon spelare har speciellt många händer som synar all-in för 7BB men inte en 3BB höjning utan någon read på motspelaren. Själv kan jag säga att jag inte har någon.

 

Om du ska stjäla med T6o från SB borde du tycker jag gå all-in direkt för få maximal fold equity. Å andra sidan tror jag det lämpligaste är att lägga handen om man inte har några reads alls.

 

Vad gör du om big blind synar? Går all-in på floppen oavsett kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att någon spelare har speciellt många händer som synar all-in för 7BB men inte en 3BB höjning utan någon read på motspelaren. Själv kan jag säga att jag inte har någon.

 

Kanske bara jag som är trött men jag förstår inte ens vad meningen betyder.

 

Vad gör du om big blind synar? Går all-in på floppen oavsett kort?

 

Det är ju lite av dilemmat, men med de stackarna går det nog inte att göra annat än att gå allin på floppen om det checkas till en, förutsatt att man inte floppar en hand man vill slowspela lite.

 

Men var det verkligen ett så dåligt move i detta läget? Det är ju givetvis inget man gör i vanliga fall, men fall som dessa, då man måste gambla för att vara med i matchen.

 

Du måste syna mot hans fömodade HD i de flesta lägen. Din equity mot hans HD:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 31.8566 % 31.47% 00.39% { T6o }

Hand 2: 68.1434 % 67.76% 00.39% { 22+, A8s+, KJs+, A8o+, KJo+ }

 

Med pottoddsen 1600/4400 = 0.3636 blir det syn.

 

I chatten blir det ett jäkla liv om hur dålig jag är och vilken loser jag är osv osv, ni vet som det kan bli.

 

Utmärkt! De lär inte göra några moves på dig om de ser dig som grabben som synar med allt.

 

EDIT: Eftersom du ändå måste syna reraisen kan du lika gärna ställa in rakt av. Bättre FE på det viset också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, han synar väl 1600 för att vinna en pott på 5600, vilket gör att han bara måste vinna ~29% av gångerna för att det ska vara rätt, och detta lär du ha mot fi:s HD. Det känns som att du börjar bli så short att du måste ta ett läge som detta tids nopg, lika bra att göra det då du fortf. kan dubbla upp och få en hyfsad stack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tvivlar på att någon spelare har speciellt många händer som synar all-in för 7BB men inte en 3BB höjning utan någon read på motspelaren. Själv kan jag säga att jag inte har någon.

 

Kanske bara jag som är trött men jag förstår inte ens vad meningen betyder.

 

Det meningen skulle säga i alla fall det knappast kan finnas många händer som en spelare foldar mot ett 3BB-bet men synar all-in för 7BB. Hoppas det blev mer förståeligt.

 

Vad gör du om big blind synar? Går all-in på floppen oavsett kort?

 

Det är ju lite av dilemmat, men med de stackarna går det nog inte att göra annat än att gå allin på floppen om det checkas till en, förutsatt att man inte floppar en hand man vill slowspela lite.

 

Det som gör det värre är att spelaren i det här fallet ska agera först. Han är small blind. Eller på sätt och vis är det väl bra, då han kan bluffa först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen större tvekan enligt min åsikt... kör in den hela vägen preflopp, som Glimne skulle ha sagt. Du är shortstacked och är först in i position, och får normalt sett inte många sådana chanser. Du har råd med sex varv till och är redan desperat vid det här laget, eller borde vara i alla fall.

 

Jag kan rekommendera en bok som heter Harrington on Hold Em för liknande frågeställningar, om du missat den. Klart läsvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...