Gå till innehåll

Vinner på PL men förlorar på NL?


Doc

Recommended Posts

Jag har nu spelat Texas Hold'em på nätet i drygt 1 månad och tycker mycket om att spela NL $25, men tar till nöds också PL $25 på Party-sajter.

 

Jag trivs bäst på NL-borden då man slipper begränsningen i satsningen preflop (man begränsas givetvis också senare men det lider jag inte lika mycket av).

 

Men när jag tittar på min PT statistik efter ca 28000 händer fördelade ganska lika över NL och PL så ser jag att jag vinner stort på PL medan jag förlorar lätt på NL.

 

-1.4 Big Blinds/100 på NL

24 Big blinds/100 på PL

 

Ok, slutsatsen borde vara lätt: fortsätt spela PL mest och spela lite NL för att förbättra spelet, men problemet är att då man lämnar $25 nivån så finns det mycket sparsamt med PL-bord. Nästan alla bord är av NL-typ (FL bryr jag mig inte om).

 

Alltså måste jag lära mig spela NL bättre innan jag går upp i nivå. Vad gör jag då för fel?

Det uppenbara är väl antagligen att jag själv satsar för mycket med för svaga händer och för lätt synar/höjer andras stora höjningar. Hur analyserar jag vad jag gör för fel?

Någon som känner igen sig och vet med stor sannolikhet vad det stora felet antagligen är?

 

En enkel strategi är att simulera PL genom att aldrig själv höja mer än pot-bett och aldrig/sällan syna höja större höjningar. Det första kan man väl leva med, men om man sitter med nötterna eller åtminstone en monsterhand så känns det lite klent att inte våga syna/höja stora satsningar.

 

Idéer?

 

* Lite RP :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var glad för det, för mig är det tvärtom. Det gick så makabert dåligt på PL att jag var nära att skriva en dagbok om det. Många anser dessutom att det ligger mer skicklighet i PL än NL.

 

Position är viktigare i PL än NL. I NL kan du svepa in stacken och vips har du inga positionsproblem längre, medans i PL kan motståndaren hålla nere potten. Du kanske ska utnyttja det lite mer i ditt NL-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är inte så att du gör något fundamentalt misstag i NL som att konstant dega in för mycket pengar preflopp eller så?

Inte mig veterligen. Jag försöker spela likartat och är ofta inte ens medveten om det är PL eller NL jag spelar. Oftast märker jag det bara just vid begränsningen preflop.

 

Jag har som vana att höja 4bb preflop med stark hand, i undantagsfall 6bb (JJ och QQ), och eventuellt rerais till 8-16bb med KK, AA.

Postflop ligger mina bettar oftast på 8bb.

 

En annan orsak kan ju vara motståndet. Säg att NL borden befolkas av mer galningar och vildhjärnor medan PL består av mer försiktigt klientel, och att jag har svårt att hantera galningarna?

 

Det känns som om min PT är väldigt tydlig och om inte 14k händer av varje bordstyp är för lite så talar statistiken sitt tydliga språk. Då PL grafen stadigt växer så ligger NL grafen och pendlar kring 0.

 

Vad jag skulle vilja se är ett stapeldiagram med antal vinster/förluster med olika storlek för att se om jag vid NL har en stor ansamling stora förluster eller om jag sakta äts upp av många små förluster.

Sen skulle jag vilja kunna söka efter största förlusterna i PT. Jag kan hitta största förlust-sessionen men inte största förlusthänderna.

Är något av detta möjligt med PT eller tilläggsprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givetvis viktigt att hålla koll och reagera i tid på om man är förlorande på ett visst spelsätt och ändra på det, men det finns viss osäkerhet med för få händer. Det kan faktiskt vara så att efter en månads spel och 28000 händer så har inte ditt resultat ens närmat sig din riktiga förväntade vinst (eller förlust). 24BB kanske är 12BB för mycket, för du har haft lite mer tur där. och -1,7BB kanske är 12BB för lite för att du har haft mer otur där. Så i själva verket kanske du har haft ungefär samma EV+ på båda bordtyperna.

 

Försökt istället analysera de stora potterna i NL och se om du har varit favorit i dem, men förlorat dem ändå. Om du inte är favorit när de stora potterna utspelar sig är det viktigare att tänka igenom sitt spel än om man har en viss BB/100 efter en månad.

 

EDIT: Jag läste inte ditt sista stycke i sista posten tillräckligt noga, där är du inne på rätt sätt att tänka enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag vilja kunna söka efter största förlusterna i PT. Jag kan hitta största förlust-sessionen men inte största förlusthänderna.

Är något av detta möjligt med PT eller tilläggsprogram?

 

Game Notes -> Get All -> Sortera efter 'Net' med una klicksson

 

I övrigt är det bara instämma i den respons som givits. Möjligen att motståndet på Partys PL25 kan passa dig bättre som du själv är inne på. Min egen erfarenhet säger mig också att det är väsentlig karaktärsskillnad på typmotståndarna vid dom borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det verkar vara en särskilt god idé att ALLTID höja 6bb med QQ och JJ etc. Antingen ska du vara helt konsekvent och höja lika mycket oa vsett kort, eller så ska du vara totalt inkonsekvent och höja olika hela tiden oavsett kort. Ditt spel blir väldigt förutsägbart annars. Nu så är det ju inte alltid tomtarna upptäcker detta, men om du skulle råka springa på lite halvkompetent motstånd någon gång så kommer du nog få problem.

 

Nu hade detta ingenting med frågan att göra egentligen, då du säger att du spelar likadant oavsett limits. Men jag reagerade på att du verkade ha fasta höjningar och att de varierade beroende på kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det verkar vara en särskilt god idé att ALLTID höja 6bb med QQ och JJ etc. Antingen ska du vara helt konsekvent och höja lika mycket oa vsett kort, eller så ska du vara totalt inkonsekvent och höja olika hela tiden oavsett kort. Ditt spel blir väldigt förutsägbart annars. Nu så är det ju inte alltid tomtarna upptäcker detta, men om du skulle råka springa på lite halvkompetent motstånd någon gång så kommer du nog få problem.

 

Nu hade detta ingenting med frågan att göra egentligen, då du säger att du spelar likadant oavsett limits. Men jag reagerade på att du verkade ha fasta höjningar och att de varierade beroende på kort.

Du har helt rätt och jag är INTE så konsekvent som det kanske verkade i mitt inlägg. Jag höjer 3-6BB preflop allt beroende på bordstyp, antal limpare i potten, position och kort. Med JJ och QQ tenderar jag att höja mer än med andra kort, men jag har överraskat mig själv med att slowplaya QQ ibland!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...