Gå till innehåll

NLT - Trn, sat, försvara bb med QQ mot all in?

RayIV

Recommended Posts

***** Hand History for Game 2768656582 *****

NL Texas Hold'em Trny:16027773 Level:13 Blinds (750/1500) - Saturday, September 24, 17:49:53 EDT 2005

Table $500K Qualifier(467115) Table #2 (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: BlkMtnDrone ( $26058 )

Seat 3: adhunt ( $34760 )

Seat 4: a_desertdog ( $9444 )

Seat 6: oOMonsterOo ( $12078 )

Seat 7: karakel ( $15750 )

Seat 8: Zgld_ ( $15640 )

Seat 9: ElonScrappy ( $21130 )

Seat 2: CalGrown ( $15327 )

Seat 5: buttkcngrl ( $13675 )

Seat 10: llLoosll ( $28118 )

Trny:16027773 Level:13

Blinds (750/1500)

** Dealing down cards **

Dealt to Zgld_ [ Qh Qs ]

ElonScrappy folds.

llLoosll folds.

BlkMtnDrone folds.

CalGrown folds.

adhunt folds.

a_desertdog folds.

buttkcngrl is all-In [13675]

oOMonsterOo folds.

karakel folds.

Zgld_ folds.

buttkcngrl does not show cards.

buttkcngrl wins 15925 chips

20 spelare kvar, topp 15 går vidare till morgondagens turnering. Average stack 18K, inte så många shortstacks på mitt bord men desto fler på det andra. Är det helt galet att lägga QQ här och satsa på att folda sig till pengarna eller skulle ni ta synen? Spelet är överlag snortight förutom ett par big stacks som har skoj med oss kastlösa så folk rasar inte ut i någon större fart. Kan med hyfsad säkerhet sätta honom på AK-AT eller AA-77.

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man med sig stacken in i huvudturneringen eller startar alla den med samma antal marker? Eller annorlunda uttryckt ger plats 1-15 samma pris?

Är det så behövder du ju nästan inte ens kolla på korten, ganska given fold oavsett.

Samma antal marker, 1-15 ger samma pris m.a.o.

Länk till kommentar

20 spelare kvar, topp 15 går vidare till morgondagens turnering. Average stack 18K, inte så många shortstacks på mitt bord men desto fler på det andra.

Det här tolkar jag som att du skall folda allt och låta de mindre rutinerade spelarna börja slåss om platserna. Folk blir snabbt desperata i satelliter så det är bara att sitta och vänta. QQ är en hand man går all in med men jag skulle vara försiktig med att syna med QQ i alla lägen.

Länk till kommentar

Bjorn. Det är helt fel resoenrat. Endå gången du kan släppa AA är typ om det är 16-17 kvar och du är mkt över average och kan med 100% säkerhet folda dig till huvudtuneringen. Dock så tycker jag det är rätt att folda QQ här. KK hade jag nog synat med också även fastän det skulle varit svårt. Jag förstår ej hur du kan resonera så att du släpper AA här och går en oviss framtid till mötes med höga blinds och Shortstacks allin.

Länk till kommentar

Bjorn. Det är helt fel resoenrat.

Det är inte fel resonerat, möjligen är det fel uppskattat.

Endå gången du kan släppa AA är typ om det är 16-17 kvar och du är mkt över average och kan med 100% säkerhet folda dig till huvudtuneringen.

Nej, det är antalet shortstacks som är den relevanta faktorn då. Eftersom som AA typiskt bara har runt 85% vinstchans så är det ju rätt enkelt att se att det borde räcka med kanske 75% chans att folda sig in i pengarna för att ett lägg ska vara rätt.

Länk till kommentar

Nu framgår det ju inte precis hur små shortstackarna är på det andra bordet, men jag tycker ni låter väldigt optimistiska till chansen att folda in. Det är ju trots allt fem som ska ut, och Hero har pengar att folda max 6-7 varv. Eftersom han som går in i det här läget knappast kan vara särsilt desperat ännu skulle jag nog ha lagt QQ ändå, men inget bättre än så.

Länk till kommentar

Kan i alla fall meddela att jag tog mig till topp 15, men lätt att folda sig dit var det sannerligen inte. Tvingades göra tre blind steals på 1000/2000 med AK och AQ från sen position (in i big stacks) samt en med 99 från EP/MP och så här i efterhand är frågan om jag inte hellre tagit synen för att dubbla med QQ än att skjuta in halva stacken från halvtidig position med 99. Visserligen har jag en fold equity som är jämförbar med att alla sitter ut men man vet aldrig vad man springer i med 5-6 pers yet to act.

Länk till kommentar

Folk blir snabbt desperata i satelliter så det är bara att sitta och vänta.

Ja, när det är 20 personer kvar och de femton första får varsitt förstapris är det klart att folk blir helvilda och går all in stup i kvarten, så det är bara att vänta ut dem, det går ganska snabbt. :roll:

Länk till kommentar

buttkcngrl går in i relativt sen position och höjningen är lite väl överdådig för att jag skulle ta det på allvar. Med en read på spelaren att hon har spelat solitt hittils skulle jag sätta henne på ett högt par och då förändras allt, men att gå all in ..ja jag vet inte. Hade förutsättningarna varit annorlunda, att det inte var en sattelit med bara 5 spelare kvar att slå ut så hade jag ändå synat, utan tvekan.

(Min första postning!)

Länk till kommentar

Folda QQ i det läget. Om du däremot hade varit först in i potten är det bara att ställa in. Visst ska man vara försiktig i satelliter, men ibland ser man storstackar som blir passiva alltför tidigt och så småningom hamnar i chipnöd. Mot slutet av satelliten när alla blir extremt tighta håller det inte att bara folda, man måste få några blinds då och då för att hålla sig flytande.

Fast ännu vanligare (och mycket mer obegripligt) är ju att någon med en extremt stor stack fortsätter att slaska och rätt som det är är ute. Då måste man verkligen vara actionnarkoman!

Länk till kommentar