Djens Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Hmmm..Men så kan ajg också lägga ner direkt om jag inte träffar också..lr hur? Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 jag hade fortf inte velat spela QQ 3-handed mot 2 random händer ur pos. Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 absolut, men vill du verkligen lägga din AK mot J6s på floppen förutsatt att ingen träffat? Citera
Djens Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Det är inte direkt en turnering där blindsen ökar, man kan sitta och vänta på en hand man vill spela där man har ett bra läge. Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Optimal cash game-strategi är att pusha alla små edges. Om inte annat borde du väl reraisea med andra händer än AA/KK för att dölja dina händer? Citera
Djens Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Optimal strategi är väl att få ut så mkt pengar som möjligt ur motståndarna? om jag nitne höjer så vet jag att tomten till höger kan syna med Ax och sen kan jag dra ut allt han har. Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Så...du limpar gärna AK för att folk bakom ska limpa Ax så att du kan stacka dom när floppen kommer Axx? Citera
Djens Postad 21 September , 2005 Författare Rapport Postad 21 September , 2005 Beror på vilka jag spelar mot och position, ibland limpar jag, ibland höjer jag, ibland reraisar jag , så enkelt är det. Citera
Stoneburg Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 absolut, men vill du verkligen lägga din AK mot J6s på floppen förutsatt att ingen träffat? Varför inte? Vill du sitta och försvara "Ace high" ur position? Han har position och har raisat preflop, bjud på de 3bb och inrikta dig på att vinna de "riktiga" potterna är mitt råd. Du kan inte veta att han har J6s, det enda du vet är att du inte har något och att han har position på dig. Gillar inte riktigt ditt tänk där. En bra spelare lägger ofta bästa handen, en dålig spelare går ofta vidare med sämsta. Citera
Staahla Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 absolut, men vill du verkligen lägga din AK mot J6s på floppen förutsatt att ingen träffat? Varför inte? Vill du sitta och försvara "Ace high" ur position? Han har position och har raisat preflop, bjud på de 3bb och inrikta dig på att vinna de "riktiga" potterna är mitt råd. Du kan inte veta att han har J6s, det enda du vet är att du inte har något och att han har position på dig. Gillar inte riktigt ditt tänk där. En bra spelare lägger ofta bästa handen, en dålig spelare går ofta vidare med sämsta. Det är väl just de situationerna han vill undvika genom en reraise preflop? Citera
Stoneburg Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Hur vinner du en stor pot genom att re-raisa preflop? Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Jag reraisear pre med AKo ur pos för att 1 bli HU 2 skaffa mig fold equity Synar jag får jag motsatsen till detta, vilket är helt värdelöst. Och jag vill inte ha en stor pott ur position med AK. Citera
richardd Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Hur vinner du en stor pot genom att re-raisa preflop? AK vill man inte ha en stor pott med. Du talar ju lite emot dig själv när du säger att limp är bättre och att sämre spelare går vidare med sämre händer, AK leder mot dom flesta händer miniraisaren har och då gäller det ju att få ut värde för det? Grejjen är ju den att han står imot en mini raise och fi kan ha i princip vad som helst. Jag menar du skulle ju höja om han bara limpat? Citera
Stoneburg Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Jag reraisear pre med AKo ur pos för att 1 bli HU 2 skaffa mig fold equity Synar jag får jag motsatsen till detta, vilket är helt värdelöst. Och jag vill inte ha en stor pott ur position med AK. Eh... Om du re-raisar bör du ju som absolut minst raisa till 12bb, om han då synar har du en pott på drygt 24bb på floppen (mycket mer om någon mer är aktiv). Om du bara synar har du en pot på 6bb, dvs en fjärdedel. Jag antar att du gör ett continuation bet oavsett vad som kommer, då bör du ju beta runt 20bb.. då har du byggt en pott som är nästan ett halvt inköp med en draghand ur position. Vad gör du om han synar eller höjer? Nu har du ju en tredjedel av stacken i potten? Detta förutsätter att ingen annan synat och att du gjort minsta möjliga re-raise. Om du istället synar kan du beta in i Fi oavsett om du träffat om du vill, utan att för den delen bli committed eller bygga en monsterpott. Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 han lägger till mitt CB där 70-80% av gångerna? men absolut vanligast är att fi lägger pre. ifall jag synar och floppen kommer A J 6, vad gör jag då? kontra ifall jag höjer och han synar och floppen kommer A J 6, vad gör jag då? handen blir så otroligt mkt lättare att spela. det är extremt +ev att höja där imho Citera
Stoneburg Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Hur vinner du en stor pot genom att re-raisa preflop? AK vill man inte ha en stor pott med. Du talar ju lite emot dig själv när du säger att limp är bättre och att sämre spelare går vidare med sämre händer, AK leder mot dom flesta händer miniraisaren har och då gäller det ju att få ut värde för det? Grejjen är ju den att han står imot en mini raise och fi kan ha i princip vad som helst. Jag menar du skulle ju höja om han bara limpat? Vadå få ut värde av det preflop? Höjer du blir du oftast bara synad av bättre händer, dvs par, medan du skrämmer bort just de händer du VILL spela mot. Med AA/KK vill du få ut max värde preflop, med allt annat försöker du bygga upp handen för att få ut värde post-flop. Främsta sättet att få värde av AK postflop är att få med Ax händer. Sen kan du gärna beta rakt ut med A högt på floppen eftersom Fi knappast lär ha nåt hela tiden. När jag säger "Hur vinner du en stor pot genom att re-raisa preflop?" är svaret enkelt. Det gör du inte. Har du tur vinner du en mellanpott genom att representera AA/KK och sno potten på floppen men då har du hunnit riskera en hel del marker och att hamna i en knivig situation. Genom att inte re-raisa maskerar du din hand, släpper in de motståndare du vill ha, och riskerar inte en stor del av din stack med en sårbar hand. Säg att Fi har AA, Ax, 99 eller T8s. Här är vad som händer: DU RE-RAISAR: AA - Han re-raisar, du foldar (hoppas jag) och tappar 12% av stacken - Han synar, A eller K kommer på floppen, du tappar hela stacken - Han synar, du missar floppen men bluffar en gång, du losar 1/3 av stacken Ax - Han foldar, du vinner 4bb 99 - Båda träffar, du tappar stacken - Du träffar du vinner 12% av din stack - Han träffar du missar, du tappar 1/3 av stacken - Båda missar, han har position... du vinner antingen 12% eller förlorar 1/3 av stacken T8s - Han foldar, du vinner 4bb DU SYNAR AA - Du missar och bluffar, förlorar mellan pot - Du missar och foldar, förlorar liten pot - Du träffar och förlorar 1/3-100% av stacken Ax - Du missar och bluffar, vinner liten pot - Du missar och foldar, förlorar liten pot - Båda träffar, du vinner 1/3-100% av stacken 99 - Båda träffar, du förlorar 1/3-100% av stacken - Du träffar, vinner liten pot - Du missar och bluffar, vinner eller förlorar liten pot T8s - Här är det inte lika svart/vitt men du bör vinna en liten pot större delen av tiden Slutsatsen är att du genom att re-raisa oftare förlorar stora potter och vinner små, medan du genom att syna drar ner på de stora förlusterna och ökar antalet stora vinster. Naturligtvis är exemplena extremt förenklade men de ger en fingervisning av hur din situation förändras mot hans HD. Citera
jacobmal Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Släpp in BB å hans HD oxå. Citera
Kenny_Roger Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 På sätt och viss håller jag med dig Stoneburg men tycker ändå att det ibland kan vara värt att slå om preflop...bara en sån sak som att du måste vara EXTREMT lättläst när du har AA/KK borde göra att du aldrig vinner nåt med dessa händer - har någon KK när du har AA kan han tryggt lägga sig när du lägger in en tredje höjning, har du KK får du bara action av AA och förlorar. Typ Citera
Hjort Postad 21 September , 2005 Rapport Postad 21 September , 2005 Vadå få ut värde av det preflop? Höjer du blir du oftast bara synad av bättre händer, dvs par, medan du skrämmer bort just de händer du VILL spela mot. På bord där enda reraisen för värde är AA/KK finns det sjukt mycket foldequity att hämta. Det är ju ett perfekt bord att raisa sönder och samman. Med AA/KK vill du få ut max värde preflop, med allt annat försöker du bygga upp handen för att få ut värde post-flop. Främsta sättet att få värde av AK postflop är att få med Ax händer. Sen kan du gärna beta rakt ut med A högt på floppen eftersom Fi knappast lär ha nåt hela tiden. Man kan ju också få värde ur AK genom att få loss en satans massa par också. När jag säger "Hur vinner du en stor pot genom att re-raisa preflop?" är svaret enkelt. Det gör du inte. Många små potter blir också pengar senaste gången jag kollade. Har du tur vinner du en mellanpott genom att representera AA/KK och sno potten på floppen men då har du hunnit riskera en hel del marker och att hamna i en knivig situation. Genom att inte re-raisa maskerar du din hand, släpper in de motståndare du vill ha, och riskerar inte en stor del av din stack med en sårbar hand. Har du tänkt på hur extremt raisevänlig din mörk blir om du bara synar med par och AK? Slår du dessutom bara om med AA/KK kan man ju lika gärna höja dig mörkt. Citera
Azaroth Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Jag gillar inte heller att syna AKo preflop. Visst kan man göra det någon gång då och då för att mixa upp spelet, men annars höjer jag nästan alltid för att definiera min hand eller för att jag leder. Exempel på ett 1/2 bord fi har 77 på db. Jag har AK i sb. bb har 57s Fi bettar 77 first in till 4 (minibet) Jag synar, bb synar. nu händer det absolut vanligaste scenariot. Flop QT3 rainbow Jag checkar, bb checkar. Fi bettar 8. Vi tvingas folda utan information. Om jag istället höjer. Fi bettar 77 first in till 4 (minibet) Jag raisar till 12 totalt, bb foldar, db synar. Flop QT3 rainbow Jag bettar 16, Fi foldar. Detta är väl det ungefärliga scenariot som oftast kommer utspela sig, jag träffar inte AK, fi träffar absolut inte och tvingas folda med ett antal överkort samt att det luktar överpar, och även händer som AQ av min raise. Citera
Stoneburg Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Hjort: Du förutsätter att folk snabbt uppfattar hur du spelar och ändrar sin spelstil därefter. Detta är bara sant i extremt få fall om du spelar på en stor site och någorlunda låg nivå. Dessutom re-raisar jag med andra händer, t.ex. AQ och TT+ beroende på read och position, men visst, majoriteten av gångerna jag re-raisar har jag AA/KK och det funkar bra. Tycker inte att du får loss en massa par när du re-raisar AK, såvida du inte re-raisar väldigt stort och då vinner du lite eller bygger en stor pot med sämst hand ur pos. De flesta synar och spelar sen vidare om de setar eller har ett överpar. Då vinner du oftast bara en mellanpott (typ 12bb) eller förlorar en stor (då båda träffar eller du bluffar och får syn). Många små potter blir pengar men du måste sno en jävla massa små potter för att det ska uppväga de gånger du förlorar en medelstor eller helt enkelt blir stackad. Dels synar jag med mer än par och AK, särskilt om det är fler synare, dels så bryr jag mig faktiskt inte om att försvara min mörk. Mörkförsvar är superviktigt i turneringar och FL, i NL cashgames känns det nästan helt meningslöst. Du kan i en hand lätt uppväga 100 blind steals. De blinds jag ger bort tar jag dessutom lätt igen genom att sno (mer än) min beskärda del när JAG har position. Azaroth: I ditt exempel med AK vs 77 kan du lika gärna beta floppen UTAN att ha re-raisat preflop och han kommer att lägga, däremot kommer du inte att tappa stacken de gåmger han träffar, vilket du gör om du re-raisar och floppen kommer A7x, eller förlora en hyfsat stor pot när du missar och försöker bluffa in i hans set. Citera
Azaroth Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Hjort:Azaroth: I ditt exempel med AK vs 77 kan du lika gärna beta floppen UTAN att ha re-raisat preflop och han kommer att lägga, däremot kommer du inte att tappa stacken de gåmger han träffar, vilket du gör om du re-raisar och floppen kommer A7x, eller förlora en hyfsat stor pot när du missar och försöker bluffa in i hans set. Ja men om han settar utan att jag raisat preflop så kommer jag ändå förlora en vacker slant, föredrar att låta han betala för det. Han kan ju mycket väl raisa ett pottbet på floppen med AJ och nu vet jag inte alls var jag står. Har han set eller lägre ess? Jag kan reraisa å folda mot omslag, dyrt, me no like. Om vi istället höjer å låter han betala för sitt set som bara går in 1 gång men missar 7,5. Så kommer han få betala totalt 7,5x12=90 för att träffa set 1 gång. Och även om han får sitt set så har jag bara träffat min AK mindre än 33% (troligen runt 25%) av gångerna, vet inte exakt siffran eftersom jag bara har 6 outs att få på 2 kort (han har ju ett). Han kan ju även vinna med 77 oträffat men dom flesta foldar för en (66-75%) potbettbet på flopen i detta läge om nu inte flopen är särdeles fördelaktig för dom. Speciellt en kompetent spelare har ju lätt att slänga sin sketna 77. Citera
Stoneburg Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Azaroth: I ditt exempel med AK vs 77 kan du lika gärna beta floppen UTAN att ha re-raisat preflop och han kommer att lägga, däremot kommer du inte att tappa stacken de gåmger han träffar, vilket du gör om du re-raisar och floppen kommer A7x, eller förlora en hyfsat stor pot när du missar och försöker bluffa in i hans set. Ja men om han settar utan att jag raisat preflop så kommer jag ändå förlora en vacker slant, föredrar att låta han betala för det. Vadå "låta han betala för det"? Det stämmer om du har ett ÖVERPAR, i nuläget är det ju DU som drar, alltså DU som betalar för att träffa. Om du re-raisar preflop bluffar du, du valuebettar inte. Dessutom gör du det ur dålig position, något som ingen verkar reflektera över. Citera
Hjort Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Du förutsätter att folk snabbt uppfattar hur du spelar och ändrar sin spelstil därefter. Detta är bara sant i extremt få fall om du spelar på en stor site och någorlunda låg nivå. Dessutom re-raisar jag med andra händer, t.ex. AQ och TT+ beroende på read och position, men visst, majoriteten av gångerna jag re-raisar har jag AA/KK och det funkar bra. Nja, jag påpekar bara att om du spelar så där mot någon som ens är halvuppmärksam på spelet och är lite kompetent så kommer du få det väldigt jobbigt. Du verkar iofs förutsätta att du inte är uppe mot några sådana spelare. Många små potter blir pengar men du måste sno en jävla massa små potter för att det ska uppväga de gånger du förlorar en medelstor eller helt enkelt blir stackad. Varför skulle man behöva bli setad eller stackad så ofta då? Och bara för att man träffar TPTK så behöver man ju inte direkt slänga in hela stacken i potten. Särskilt om man märkt att motståndaren är sorten som inte synar ett omslag med dominerade ess, utan i stort sett bara kör på par. Folk som letar set eller överpar för att spela tillbaka är ju rätt lätthanterade postflopp. Om de synar eller slår om så är man slagen och foldar bara. Dels synar jag med mer än par och AK, särskilt om det är fler synare, dels så bryr jag mig faktiskt inte om att försvara min mörk. Mörkförsvar är superviktigt i turneringar och FL, i NL cashgames känns det nästan helt meningslöst. Det är det inte om du spelar mot kompetent motstånd eller shorthanded. Vilket jag misstänker är var du och jacobmal skiljer er åt som mest i diskussionen. Vadå "låta han betala för det"? Det stämmer om du har ett ÖVERPAR, i nuläget är det ju DU som drar, alltså DU som betalar för att träffa. Om du re-raisar preflop bluffar du, du valuebettar inte. Dessutom gör du det ur dålig position, något som ingen verkar reflektera över. Om han bara tänker spela en pott om han setar eller får överpar så kommer han ju folda oftare än han spelar. Så då tar man ju betalt av honom om man raisar pre. Citera
Stoneburg Postad 22 September , 2005 Rapport Postad 22 September , 2005 Hur upptäcker någon som är "halvuppmärksam" att jag bara re-raisar med AA/KK ur position så snabbt då? Jag är bara ur position 50% av händerna och får bara AA/KK mindre än 1% av händerna. En del av dessa lär ingen ha raisat framför mig och en hel del lär inte gå till showdown. Folk som letar set eller överpar för att spela tillbaka är ju rätt lätthanterade postflopp. Om de synar eller slår om så är man slagen och foldar bara. Slår tillbaka med TPTK, oesd, flushdrag (och lägre par eller det berömda par-draget ibland) också. Vet inte varför du reducerat mitt "register" till detta, jag är knappast en nut peddler. Det är det inte om du spelar mot kompetent motstånd eller shorthanded. Vilket jag misstänker är var du och jacobmal skiljer er åt som mest i diskussionen. Jag tycker det är -EV att spela mot bra spelare när det finns så många dåliga edit: Kollade precis PT och jag ligger faktiskt plus i både BB och SB på 36k spelade händer. Citera
Recommended Posts