Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

(Hade visserligen en read på fi som vek men ändå lite väl aggro kanske?)

Tänk på i vilka situationer folk är veka. Kan det inte vara så att det finns en del spelare som lättare lägger sig mot action vid läskiga brädor (överkort och/eller koordinerad), men synar ner med överkort på mindre otäcka floppar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vilket drag det är i dagböckerna. Det tar inte lång stund att hamna på andrasidan. Har som sagt backat tillbaks till 3/6 nu och blev välkomnad med en 40 BB nersving på mina första 500 händer. Det var åtminstone skönt att det inte var på 5/10.

 

Jag har spelat en stöldhand tidigare från SB mot samma BB, men jag har inte några siffror på honom. Då höjde jag först in från SB, floppen kom Axx, bet-call, blank turn, bet-fold. Hur känns följande:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with 6:diamond:, T:spade:.

3 folds, morberg raises, BB calls.

 

Något kass hand att stjäla med, men eftersom han gett upp så enkelt tidigare provar jag.

 

Flop: (4 SB) 3:diamond:, 5:heart:, 4:heart: (2 players)

morberg bets, BB raises, morberg calls.

 

Öppet stegdrag. Trevligt, men inte något monster. Hans höjning trist, men måste syna i en växande pott. Kanske höjer han ett färgdrag för gratiskort, men vad vet jag.

 

Turn: (4 BB) Q:spade: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

5 BB i potten och jag tror att min stege är bra. Kanske tom en T räcker för att ta hem detta.

 

River: (6 BB) A:heart: (2 players)

morberg ?

 

Men vad göra nu?

 

Framtida redovisning av händer spelade på 3/6 kommer att räknas sedan min återvändo. Ni får resultat vid 5k-strecket om inget dramatiskt dåligt händer innan dess så att jag får krypa ner till 2/4.

 

Händer spelade: 994

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Hade visserligen en read på fi som vek men ändå lite väl aggro kanske?)

Tänk på i vilka situationer folk är veka. Kan det inte vara så att det finns en del spelare som lättare lägger sig mot action vid läskiga brädor (överkort och/eller koordinerad), men synar ner med överkort på mindre otäcka floppar?

 

Nu var inte direkt poängen handen i sig utan mer det faktum att vissa typer av spel och händer kommer alldeles oavsett om de är lönsamma eller ej alltid bidra negativt till W$SD. Detta har ju egentligen ingen bäring på hurivida man skall göra dom.

 

 

 

Jag har spelat en stöldhand tidigare från SB mot samma BB, men jag har inte några siffror på honom. Då höjde jag först in från SB, floppen kom Axx, bet-call, blank turn, bet-fold. Hur känns följande:

 

I stöldlägen finns det väl knappast några blanks? Speciellt inte SB mot BB, ska väl möjligtvis vara tvåor som är hyffsat ovanliga i handdistributionerna men annars är väl det mesta i spel?

 

 

Preflop: morberg is SB with 6:diamond:, T:spade:.

3 folds, morberg raises, BB calls.

 

Något kass hand att stjäla med, men eftersom han gett upp så enkelt tidigare provar jag.

 

Väldigt kass skulle jag säga. Är han inte sjukt vek skulle jag verkligen inte försöka stjäla ur position med T6o, usel equity och massiva omvända implicerade är inte direkt det jag letar efter här.

 

Känns som att han i princip skall vara "automatisk profit" tät för att stjäla med T6o. För ärligt talat så stjäl man ju förmodligen med typ 80% av sina händer då...

 

Flop: (4 SB) 3:diamond:, 5:heart:, 4:heart: (2 players)

morberg bets, BB raises, morberg calls.

 

Öppet stegdrag. Trevligt, men inte något monster. Hans höjning trist, men måste syna i en växande pott. Kanske höjer han ett färgdrag för gratiskort, men vad vet jag.

 

Jag föredrar att checkhöja här med öppet stegdrag för att sedan betta ut som en semibluff på turn. Det känns som att det ger absolut störst chans att bli av med alla hans A/K/Q high...

 

Turn: (4 BB) Q:spade: (2 players)

morberg checks, BB bets, morberg calls.

 

5 BB i potten och jag tror att min stege är bra. Kanske tom en T räcker för att ta hem detta.

 

River: (6 BB) A:heart: (2 players)

morberg ?

 

Men vad göra nu?

 

Bara att checkfolda tycker jag. Svårt att se fi lägga här faktiskt mot ett så uppenbart scarecard.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stöldlägen finns det väl knappast några blanks?

Sant. Jag menade kort som inte fullbordade några drag och inte heller var högre än T.

Preflop: morberg is SB with 6:diamond:, T:spade:.

3 folds, morberg raises, BB calls.

 

Något kass hand att stjäla med, men eftersom han gett upp så enkelt tidigare provar jag.

Väldigt kass skulle jag säga.

Det håller jag inte alls med om. Abdul kör på med 63o och Jxo från SB, så jag är inte himla långt ifrån hans rekommendationer.

Jag föredrar att checkhöja här med öppet stegdrag för att sedan betta ut som en semibluff på turn.

Även givet att jag fick loss honom från en tidigare hand med flopbet, turnbet?

Bara att checkfolda tycker jag. Svårt att se fi lägga här faktiskt mot ett så uppenbart scarecard.

Du tror alltså inte på att det går att vika ner honom en gång av sex? Jag funderar på om det inte hade varit läge att bluffa här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop: morberg is SB with 6:diamond:, T:spade:.

3 folds, morberg raises, BB calls.

 

Något kass hand att stjäla med, men eftersom han gett upp så enkelt tidigare provar jag.

Väldigt kass skulle jag säga.

Det håller jag inte alls med om. Abdul kör på med 63o och Jxo från SB, så jag är inte himla långt ifrån hans rekommendationer.

 

För det första så rekomenderar Abdul Jalib INTE en ren höjningstrategi först in från SB.

 

"When opening in the small blind, do not raise with all playable hands, as you would like to

call with your weakest hands and you need to provide them some cover by calling with stronger hands."

 

För det andra tycker jag att just från SB är hans rekomendationer för lösa ens i en mixad strategi. Öppnar man så mycket som både han och du verkar förespråka från SB gör man BBs jobb alldeles för enkelt.

 

I en ren höjningstrategi skulle jag nog faktiskt inte spela speciellt många extra händer från SB än från knappen, och de extra händerna skulle i princip bara vara händer med goda implied odds egenskaper. (Typ Q2s, 34s och liknande.)

 

Börjar man spela händer som T6o, J3o eller 63o i en ren höjningstrategi först in från SB kommer man ofta hamna med en marginell hand mot att fi också har en marginell hand i en pott som är stor nog att det ska svida rejält att lägga bästa handen och ärligt talat känns det som ett mycket bra sätt att maximera värdet av position.

 

BB kommer väldigt ofta tjäna ett extra BB alternativt förlora ett BB mindre i händer med BP vs MP, A/K hög vs BP, MPNK vs MPGK etc etc. Genom att spela en så vid handdistribution och göra potten större så ger man inte heller fi chansen att folda bort sig i samma utsträckning.

 

Har för övrigt för mig att det finns en annan Jalib artikel om just blind vs blind spel men jag kan ha fel?

 

Jag föredrar att checkhöja här med öppet stegdrag för att sedan betta ut som en semibluff på turn.

Även givet att jag fick loss honom från en tidigare hand med flopbet, turnbet?

 

Risken är ju väldigt stor att han höjer t.ex. med ett färgdrag eller en gutshot, eller två överkort plus bakdörrsfärg, eller ett överpar, eller A hög för värde eller...

 

Grejen är ju den att floppens textur är sådan att det är väldigt troligt att han vill se (minst) ett kort till.

 

Känns som att det finns väldigt många händer han vill höja eller betta och väldigt få han vill folda, speciellt som han måste misstänka att du kan bluffa.

 

Givet att du nu spelar så här och han höjer så gillar jag inte alls ditt spel att checksyna turn. Beroende på fi så skulle jag antingen trebettat floppen i hopp om att frysa honom till att checka bakom på turn eller kört en fejkad stop and go och donkbettat turn som en semibluff.

 

Kör man som du gör så har man ju i princip avslöjat att man är på ett drag och tar därmed i princip bort möjligheten att riverbluffa effektivt.

 

 

Bara att checkfolda tycker jag. Svårt att se fi lägga här faktiskt mot ett så uppenbart scarecard.

Du tror alltså inte på att det går att vika ner honom en gång av sex? Jag funderar på om det inte hade varit läge att bluffa här.

 

Hade varit du som bettat turn och han som synat så är ju en riverbet närmast obligatorisk, men givet att det var tvärtom och att potten är stor så tror jag inte fi foldar J hög eller bättre tillräckligt ofta här.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att bli världens tjatigaste person men det känns som det upprepas gång på gång.

 

Du har en trash hand, saknar position och lyckas få in en jävla massa bets och sitter på rivern med 10 hög.För att kunna vinna potten så är du ju tvungen att bluffa rivern med en bet till och precis som Björn säger så lär inte fi lägga sig.

 

Förmodligen så är du på (smyg) tilt efter en misslyckad skottning på 5/10 + en neråt sving direkt på 3/6.

 

Vänta på bra händer och spela dom hårt istället.

 

Känner du att då absolut måste spela mediokra (inte 10,6o som är ren skit) så se för guds skull till att ha position.

 

in med degen när du har stål!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att jag inte borde spelat T6o-handen till att börja med. Bra argument.

 

Men nu när jag har kommit så långt som till river:

Kör man som du gör så har man ju i princip avslöjat att man är på ett drag och tar därmed i princip bort möjligheten att riverbluffa effektivt.

Fast riverkortet kompletterar ju både överkorts- och färgdrag vilket borde göra möjligheten större att bluffa river. Han har ju ingen aning om vilket drag jag har.

Förmodligen så är du på (smyg) tilt efter en misslyckad skottning på 5/10 + en neråt sving direkt på 3/6.

Jo, det är definitivt en möjlighet. Tar paus ett tag och ser om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att det går så dåligt för dig nu, tyvärr är det väl oundvikligt :(

 

Din won at showdown på 3/6 är ruskigt låg, ganska uppenbart att du har oflyt just nu.

 

Ta ett par dagar eller en veckas paus och kom tillbaks först när du känner suget för att spela. Och när du väl gör det börja lite tightare som typ 21/16 istället fäör 25/20 tills du kommer in i det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis en tråd på 2+2 som jag tycker är mycket bra som kanske även är användbar för dig. Snart vänder det!

 

How to tell if you are running good or bad (Revised v2)

Jo, jag har kollat i den några gånger men inte lyckats använda den till något praktiskt.

 

Annars är BBV-delen av 2+2 alltid uppiggande - det finns alltid någon som har det värre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hang in there! Alla här vet att du är vinnande.

 

Du kanske ska testa lite FR ett tag? Som Miller ungefärligen uttryckte det, efter att ha spelat 6-max ett tag känns FR som att springa med löparskor efter att ha tränat med cementstövlar. Eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hang in there! Alla här vet att du är vinnande.

 

Du kanske ska testa lite FR ett tag? Som Miller ungefärligen uttryckte det, efter att ha spelat 6-max ett tag känns FR som att springa med löparskor efter att ha tränat med cementstövlar. Eller nåt sånt.

 

Säger Miller det? Om jag sprungit med cementstövlar på 6-max, så måste FR kännas som att försöka springa med cementstövlar i sirap, utan ben, med motvind med en uppmätt vindstyrka på sisådär 52 sekundmeter, jämförelsevis alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger Miller det? Om jag sprungit med cementstövlar på 6-max, så måste FR kännas som att försöka springa med cementstövlar i sirap, utan ben, med motvind med en uppmätt vindstyrka på sisådär 52 sekundmeter, jämförelsevis alltså...

Han menar alltså att besluten känns väldigt enkla i jämförelse och att det som tidigare var jobbigt med fullring nu är en barnlek. Inte att man automagiskt vinner mer pengar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör man som du gör så har man ju i princip avslöjat att man är på ett drag och tar därmed i princip bort möjligheten att riverbluffa effektivt.

Fast riverkortet kompletterar ju både överkorts- och färgdrag vilket borde göra möjligheten större att bluffa river. Han har ju ingen aning om vilket drag jag har.

 

Missade att riveresset också kompleterade färgen, i så fall kan det kanske vara värt med en bet eller checkhöjning lite beroende på hur du spelar om du faktiskt sätter färgen här.

 

Tror inte det lyckas speciellt ofta men med pottoddsen så kan det nog kanske gå ihop sig.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när du väl gör det börja lite tightare som typ 21/16 istället fäör 25/20 tills du kommer in i det igen.

Bra råd, tror inte att det kan upprepas tillräckligt många gånger.

 

Jobbar nu på att bli lite tightare före floppen. Som en övning körde jag sex bord 0.5/1, men kunde ändå inte få ner VPIP, hamnade på 22% efter knappt 300 händer. Fick AA hela fem gånger (!), men förlorade tre av dem (en som sticker ut lite mer än de andra är när jag höjer UTG och UTG+1 kallsynar med Q7o - floppar tvåpar). Jag behöver väl inte säga att jag gick back?

 

Senare på 3/6 händer följande:

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is CO with 7:diamond:, 7:club:.

2 folds, morberg raises, Button calls, 1 fold, BB calls.

 

Flop: (6.33 SB) 7:spade:, K:spade:, J:spade: (3 players)

BB checks, morberg bets, Button calls, BB calls.

 

Turn: (4.66 BB) A:diamond: (3 players)

BB checks, morberg bets, Button calls, BB calls.

 

River: (7.66 BB) K:heart: (3 players)

BB checks, morberg bets, Button raises, BB 3-bets, morberg ?

 

Jag sätter kåken, men samtidigt finns det en del andra händer som också gör det (jag är av någon anledning mest bekymrad över KJ, men AK och JJ är såklart andra möjligheter). Risk finns också att knappen bakom petar in en BB till i potten. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de va kanske inte jätte kul att bli CR där, det får ens båt att krympa rätt mycket i värde.

 

Håller med dig om att KJ känns mest troligt och att det är BB som håller den. AK och JJ antar jag att folk tre-bettar preflop?!

Om inte annat borde någon med dessa händer ha slagit om på turnen, eller? Jag hade gjort de iaf.

 

Åndra sidan hade inte BB CR floppen med top två? Eller gjort någon form av stop-and-go spel? Det är ju inte jätte häftigt att sitta att dra till 4 outs om du är upp mot en färdig färg. Du vill ju heller inte ge grattis kort så någon köper ut dig.

Det konstiga är att dom rycker till på rivern. De händer dom representerar borde ha givit action på flop och turn också.

 

Den enda handen som eventuellt inte hade givit action är just KJ, att han kanske blev rädd att du hade AK, men då borde han vara de på river också.

 

Jag tror inte jag hade kunnat lägga kåken där. Känns som att du slår så många fler överspelade händer än vad du torskar mot. Har han dragit en 4 outare mot dig, grattis! Men jag tycker att du måste syna där och hoppas på att knappen overcallar. Då får du ungefär 7-to-1 på pengarna de borde väg upp mot de ggr du är utklonkad. Kan inte tänka mig att det är -EV på den synen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag la denna fråga på ett annat ställe innan. Men fick inget svar så jag tänkte att vi kan ta det här då. Där alla FL SH hänger. Jag behöver ha en bra och uttömmande diskusion här.

Såhär skrev jag:

"Efter 17 000 händer på FL 1/2 SH på b2b resp party (17 på varje alltså) så ger pokertracker mig det trista resultatet att party ger 0.4BB/100 medan b2b gav mig 2.7BB/100 i vinst. Tittar jag närmare ser jag att hela skillnaden ligger i blindsspelet. I övrigt ser siffrorna nästan identiska ut. Nu är ju spelet mycket lösare på party med fler som ser floppar höjt som ohöjt. Däför har jag kännt mig lite obekväm i blindsen då det är lätt att spela marginella händer när det är så många med i handen.

Nu till frågan: Nu vill jag med pokertracker hitta läckan. Hur pillar jag med inställningar och tolkar siffror för att se var det läcker mest? Hur ska jag se om jag limpar med för ofta eller callar ett raise för lätt? Vilka siffror är rimmliga i blindsen för FL SH? Är den nån som har bra tips på hur jag anpassar spelet i blindsen till partys lösa lira? Eller andra idéer till hur man spelar blindsen, som är sjukt viktigt i SH då dom kommer oftare. Jag har -0.15 i BB och -0.14 i SB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moberg 7,7 handen cap alla dar i veckan

 

Raimond: 17k händer är litet sample size jag har varit + över längre sträckor åtm 2 ggr från sb innan verkligheten hann i kapp....

 

-0,15 från bb skall du vara mkt nöjd med

 

-0,14 från sb är jättedåligt (skulle bli förvånad om du inte är för lös?)

Du säger att du callar en raise från sb vilket mkt sällan är rätt det är 3bet eller fold som gäller i stort sett alltid.

 

Vet inte riktigt vad du frågar efter men om du postar lite stats så kommer du att kunna få lite kommentarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok. tack för det rambler!

om man alltid foldar i SB, vad blir den siffran då? Skulle jag tjäna på att bara slänga allt utom riktigt bra händer från SB? Min SB-spel på party innebär att jag nästan alltid limpar in om det är ohöjt och handen är medel eller bättre. med tanke på att det är många synare. men det kanske är problemet då. Jag synar aldrig ett raise utan att raisa själv.

 

Angående statsen så undrar jag vad man vill titta på? Är "More details" så uttmmande för att kolla blindsspel? Vad ska man annars kolla på? Vad har ni för värden på övriga positioner? Jag har 0.09-0.11. Kanske det är läckan är det för lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är riktigt, riktigt trött på variansen i poker. Känns som om min dagbok har blivit pf.nus svar på BBV i 2+2. Det är KK mot AQ som sätter A på river, det är AK mot 44 på AK4-flop, det är ett ständigt elände. 100 BB back på 3/6 de senaste 2,2k händerna. VPIP på 25%, PFR på 19%, Won$WSF 39, WtSD är 36 och W$SD 46.

 

Jag återkommer om det vänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...