Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Surt Moberg, variansen kan vara en bitch.

 

Tips med hänsyn till att du "bara" vill riskera 100bb och inte vill torska dom för att vara tvungen att gå tillbaka till 3/6.Du kommer att ge upp lite EV men hålla nere variansen vilket kan behövas då läget är kritisk enligt egen def.

Observera att ditt nuvarande spel med största sannolikhet håller för 5/10 men nu är du i en speciell situation.

 

+ Tighta till dig framförallt från tidig pos

 

+ sluta försvara big blind med skit (10,7o) samt med svårspelade händer (K,3o) byt bord om du tycker att någon vill stjäla dina blinds för mkt.

 

+ Byt bord om du tappar 10-15 bb även om du spelar bra och helt rätt så kommer en del att se dig som en looser och börja jävlas.

 

+ Försök inte sätta en lag på plats framför allt inte en lag med flyt-byt bord (ja, jag vet att det känns hårt) En eller 2 lags vid ett bord kan ju lätt göra att hela bordet blir helt galet och alla blir lite av mini lags inte bra för variansen.

 

+ Välj bra bord i ditt fall passiva bord

 

+ Om spelet blir 4-handed eller mindre byt bord

 

+ Pusha inte små edges typ försök till iso.raise i sb med A,3o mot en fisk som openlimpar på knappen.

 

+ Håll frustrationen under kontroll,ta ett litet break om du åker på några svettiga utdragningar.

 

+ Tänk på att du skotter nu dvs. du är inte ute efter att maximera din bb/100 utan efter att inte tappa dina 100 bb samt att skaffa rutin på 5/10

 

innerst inne så tror jag att du vet att du slår 5/10 och det verkar som vi är flera av den åsikten.

Pusha inte marginella händer så hårt nu som du gör på 3/6 där du har FET rulle samt känner dig bekväm.

MJÖLKA KOSSAN INNAN DU SLAKTAR DEN!!

 

måste fixa lite kaffe nu innan wpt börjar på tv.

 

HÄNG I!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra tips, rambler - stort tack för dem! Jag gillar sammanfattningen om att "mjölka kossan innan slakt".

 

Pusha inte små edges typ försök till iso.raise i sb med A,3o mot en fisk som openlimpar på knappen.

Ok, jag lovar.

 

Jag känner mig hyfsat säker på att jag slår nivån, men jag spelar faktiskt en hel del marginella händer. Ska tighta till mig lite mer och försöka minska variansen. Hade inte ens tänkt på det tidigare utan hoppats på att jag inte skulle ha tillräckligt missflyt för att börja med en downswing på 100 BB.

 

Jag har fortfarande en hög BB kvar på nivån; jag ska vårda dem lite mer ömt men inte skrämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blödningen har stoppat, men det droppar fortfarande lite.

 

Har jag blivit weak-tight nu? Fi har 38/2/1,5 efter 60 händer.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is CO with Q:heart:, Q:club:.

1 fold, MP calls, morberg raises, 2 folds, BB calls, MP calls.

 

Flop: (6.40 SB) 6:heart:, A:club:, 4:heart: (3 players)

BB checks, MP checks, morberg bets, BB folds, MP calls.

 

Turn: (4.20 BB) 3:club: (2 players)

MP bets, morberg folds.

 

Final Pot: 5.20 BB

 

Status: hyfsad

Händer kvar: 3.766

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kämpa på Moberg!

 

Svår hand,skulle behövt spela några varv mot mp för att mera veta hans betting mönster och hur han brukar lira.

 

generellt fisklir är att cr flop med ett A på hand (ruskigt dåligt spel-typiskt fiskar)

Donkbettet på turn oftast bluff/semibluff typ plockat upp något drag eller har typ 8,8 på hand eller träffat något av bordets låga kort.

 

Synar du bara ner (raisa absolut inte turn) och du vinner 25% av ggr så är det + EV är rätt säker på att du vinner mer än 25%.

 

Dock tycker jag att det är ok att folda på turn med tanke på den situation du befinner dig i nu (ungefär sådana här situationer jag syftade på i min post ovan).

 

Om du synar turn så måste du syna river också folda inte där oavsett kort (raisa givetvis en D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnt tidigare är det nästan så att jag känner mig lite weak-tight, men jag är nog ändå rätt säker på att det inte är tillfälle att försöka utnyttja små EV-möjligheter just nu. Lyckades få betalt ordentligt med nötfärgen, floppade ett fyrtal (fi lade sig på turn) och fick in ett annat på turn (fi lade river). Har med andra ord köpt mig lite mer tid på nivån.

 

Hamnade vid ett bord med en trash-talker utan dess like. Han gormade och gick på efter varje hand. Jag började käfta emot för att han inte skulle skrämma bort fisken (han hade själv 60+ i VPIP så jag hade gärna kvar honom också), men tröttnade rätt ordentligt på honom till slut. Vad göra? Ska man disabla hans chat eller bara ignorera det han skriver? Finns det en risk att man skulle missa något om man disablar hans chat?

 

Status: god (men det är precis)

Händer kvar: 3.635

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

härligt Moberg på rätt väg nu!

 

Strunta i att käfta emot med trashtalkers, om du är rädd att fisken skall försvinna så beröm dom lite kort när dom drar ut trashtalkern (även om det är dåligt spelat). typ well played, good calldown etc.

 

Trashtalkern kommer då att förmodligen vända sig mot dig vilket är bra då fisken för vara ifred,strunta i att besvara hans påhopp även om han kan ha rätt säg bara kort typ, i think he played it fine (även om det var ett skit dåligt spel)

 

Man vill ju inte att tablecoachen skall försvinna då dom i stort sett alltid suger hårt,en bra spelare vet ju att man inte skall skälla på fisken.

 

Håll i den lite weak-tighta stilen och det kommer att gå fint :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att "status god" är samma som "bra" :)

Jo, det stämmer. Känns lite konstigt att säga "Status: bra" av någon anledning...

 

Jag ändrar nog rapporteringsstruktur till >70 BB, 40-70 BB och <40BB för att göra det lite tydligare.

 

Jasså, men att säga att din status är Gud, det låter mindre märkvärdigt?! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med table selection är ju guld, det skulle jag kanske gett mig på tidigare. (Jag har kört det hela tiden på 5/10 men i princip aldrig på 3/6.) Se såna bord det går att hitta:

5-10-table.PNG.xs.jpg

 

Har bara spelat några ynka händer idag, inget av intresse att rapportera (även om jag har en hand jag spelade uselt och gjorde av med ett par BB i onödan - jag vet om det och skäms lite för mig själv). Bordet bröts upp kort efter att jag tog bilden.

 

Mina siffror är medsols från nedre vänstra hörnet: fold to cont. bet, fold BB to steal, att. to steal, VPIP, PFR, Agg, Hands, Raise turn, Won SD when raise turn, Won SD when raise river.

 

BB kvar på nivån: >70

Händer till rapport: 3.588

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan vi hade några händer här, rätt mycket beroende på att jag medvetet hållit mig borta från krångliga situtationer. Vi tar en snabb kontrollfråga. Fi har 56/11/0,75 efter 122 händer.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) converter

 

Preflop: morberg is SB with Kc, Ks.

2 folds, CO calls, 1 fold, morberg raises, BB calls, CO calls.

 

Flop: (6 SB) 7c, 9h, 3h (3 players)

morberg bets, BB folds, CO calls.

 

Turn: (4 BB) 6s (2 players)

morberg bets, CO calls.

 

River: (6 BB) 8s (2 players)

morberg checks, CO checks.

 

Missat värdebet på river? Är jag för bekymrad över femmor och tior här? Vad skulle fi kunna tänkas syna med?

 

Final Pot: 6 BB

 

BB kvar på nivån: >70

Händer till redovisning: 3.533

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planen är att bli komfortabel med fyra bord samtidigt och spela ihop till något kul till jul.

Hur gick det med det här då? Jo, jag plockade ju ut en del (nästan lite för mycket) pengar när Eurobet bytte nätverk, men har ännu inte hittat något kul att köpa - trots att julen kommit och gått.

 

När jag satte in mina första $20 i slutet av 2004 hade jag långt i bakhuvudet en tanke om att köpa en LCD-TV för pokervinster någon gång i framtiden. Mitt resonemang var att något skulle väl gå att skrapa ihop samtidigt som priserna på TV-apparater stadigt sjunker och någon gång borde kurvorna mötas; låt gå för att det kanske inte skulle hända förrän sent 2009.

 

Kurvorna har i princip mötts nu, men det finns inte någon TV jag vill ha. Jag vill ha en inbyggd digitalmottagare, hyfsat utseende och en bild som inte suger apa. Jag stoppar undan pengarna i madrassen och väntar ett tag till.

 

Edit: Och jag kom som mest upp i tre bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

K,K- handen

 

lurigt utan att ha sett hur han brukar spela,i vilka lägen han ev visar aggression etc,men utan mer än statsen att gå på så.

 

ser bra ut,tror dock att du leder på rivern,skulle dock suga hårt att bli raisad på rivern-syna en raise om du betar rivern.

 

Hävdar dock att en check är bra då du ger fi en möjlighet att bluffa rivern med alla händer som hade foldat mot ett river bet från dig.Håller ju även nere variansen (vilket jäkla tjat...)

 

CO´s hand, open limp från cut off lös fisk kan vara lite vad som helst jag gissar på A med dålig kicker , A,6 om jag måste välja något. SVÅRT då man kan få dom mest bizarra calldownsen emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser bra ut,tror dock att du leder på rivern,skulle dock suga hårt att bli raisad på rivern-syna en raise om du betar rivern.

 

Hävdar dock att en check är bra då du ger fi en möjlighet att bluffa rivern med alla händer som hade foldat mot ett river bet från dig.Håller ju även nere variansen (vilket jäkla tjat...)

 

Varför syna en riverhöjning? Killen är passiv och lär knappast höja river med en hand som vi slår. Där emot synar han antagligen med en mängd sämre parhänder som den fisk han är. Jag är till och med tveksam att han höjer sina tvåpar på river, eftersom brädan ser lika farlig ut för honom som för oss. Även om vi rimligtvis inte kan sitta på stegen med tanke på hur vi har spelat men det är knappast säkert han tänker på det.

 

Att motivera en check med att den induserar en bluff tycker jag är lite tomt mot denna typen av motståndare. Det som lär hända oftare är att han checkar ner sina svaga händer som han hade betalat av med och värdetter starka händer som vi tvinga syna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då co riveragerande nämts i orginalposten så "vet" vi ju att Mobergs hand är bäst = givet riverbet.

 

Så är inte fallet när Moberg kommer till rivern.

Co stats säger ju att han är lös och inte speciellt aggro även om PFR + AF är lite bättre än många fiskar.Dock så är det bara 50 händer vilket är lite lite för att få en bra read.

 

Normalt bra pokeradvice är ju att betta rivern och folda mot raise.

Jag tror inte heller att co är kapabel att bluff raisa rivern speciellt ofta.

 

Dock så sitter Moberg i en lite annan sits då han skottar nu samt bara har 100bb att leka med samt redan har tappat en del,så är det inte rätt läge att göra snygga riverlaydowns (även om dom skulle innebära ett litet + EV) i skapligt stora potter för 1 bet.

 

Om Moberg mot förmodan skulle bli bluffraisad ett par ggr på rivern i skapliga potter samt i övrigt hamna i en liten oflyts period så blir han tvungen att gå ner till 3/6 igen.

 

Så jag hävdar att med tanke på situationen att han skall hålla kvar vid den lite weak tighta spelstilen för att köpa sig lite mera tid om variansen skulle vara elak.

 

Om co foldar mot riverbet 50% av ggr och bluff raisar 5% (och vi alltid skulle folda då) så är det rätt egalt om vi bettar eller checkar ur EV synpunkt.

Om co synar oftare eller bluffraisar mindre så vägs det upp av att han åtm någon gång (10-15% kanske) kommer att beta rivern utan att ha bästa handen.Vad vi absolut inte vill är att någon av dom här 5% av ggr kommer nu.

 

Gyre jag hävdar INTE att du på något sätt har fel ur EV synpunkt eller att jag har facit på allt,dock så tar jag hänsyn till Mobergs situation just nu.

 

Jag hade betat rivern och haft jäkligt svårt att folda mot en raise... :D

 

PEACE..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt uttömmande svar må jag säga :) Sett ur den synpunkten kan jag tänka mig att check-syna river.

 

Rimligtvis borde bet/syna vara sämsta spelet då (sett från morbergs 100BB)? Eftersom man först värdebet ett ganska klent värdebet och sen synar en höjning, från vad vi vet, är en passiv spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rimligtvis borde bet/syna vara sämsta spelet då (sett från morbergs 100BB)? Eftersom man först värdebet ett ganska klent värdebet och sen synar en höjning, från vad vi vet, är en passiv spelare.

 

Ja,suger hårt att bli raisad på river där inte minst då co verkar vara rätt passiv= svårt att undvika -EV på en syn av raisen.Om han vinner just denna pott så är det jättebra eftersom han köpt sig mera tid.

Därför gillar jag check-call.

 

Problemet är att det är en fisk (vp på dryga 50,kan ju ändras lite beroende på litet hand antal) vi möter och dom följer ju inte alltid logikens banor..bla.bla.bla...osv.

 

Kör en enkel variant tills man känner sig säker.

Om potten är skapligt stor på rivern och man har en hand med hyfsat showndown värde-folda INTE för en bet.Undvika att hamna i jobbiga situationer-dvs det är ok att check-calla ur pos hu på rivern ibland när bordet ser väldigt farligt ut.

Bara man inte tar det för långt utan kommer ihåg att stabila värdebettar = skaplig winrate blir bra winrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om jag börjar komma ut ur skogen nu. Jag vet inte vilken pokergud jag ovetandes har offrat till, men något har hänt: det har vänt.

 

Den här handen kändes väldigt märklig:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is UTG with K:club:, J:heart:.

morberg raises, MP calls, 3 folds, BB calls.

 

Flop: (6.40 SB) 4:diamond:, 7:club:, 5:spade: (3 players)

BB checks, morberg bets, MP raises, BB calls, morberg calls.

 

Frikortsspel från MP? Han har 57/7 efter 30 händer. (Kan man få fram Agg. ur PT:s handuppspelare? Trycker man på summatecknet får jag bara upp positionsstatistik. Asch, jag letar upp honom i den vanliga vyn: 2,2 i aggression hade han.)

 

Mina överkortsouts känns rena så jag synar höjningen i den allt större potten. Edit: Märkligt resonerat av mig att outsen känns "rena"... Jag tycker iaf att en fold är fel i detta läget.

 

Turn: (6.20 BB) 9:club: (3 players)

BB checks, morberg checks, MP checks.

 

OK, kanske ville han ha ett gratiskort.

 

River: (6.20 BB) 9:spade: (3 players)

BB checks, morberg checks, MP bets, BB folds, morberg ?

 

Men vad nu? Kunde en andra nia hjälpa honom om inte den första gjorde det? Eller värdebetar han ett A? Eller bluffar han? Vad göra?

 

BB kvar på nivån: >70

Händer kvar: 3.299

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina överkortsouts känns rena så jag synar höjningen i den allt större potten. Edit: Märkligt resonerat av mig att outsen känns "rena"... Jag tycker iaf att en fold är fel i detta läget.

 

Det känns som att du glömmer att BB synar två bets kallt och ändå hittar du själv syn där med enbart två överkort och dessutom utan A. Rejält långskott som du inte vet om det räcker heller.

 

På rivern är MP säkert svag, men det finns många händer som han kan ha ändå som slår K högt. Istället för att check-syna tycker jag det är bättre att slänga iväg ett bet själv till oddsen 6.2:1 och hoppas att mp slänger Ax. Antingen bet eller check-fold på rivern tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...