Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Träffade som hastigast på Gyre som satt och smaskade i sig av fisken vid ett bord. Det var alldeles för saftigt för att han skulle få ha det i fred, men det varade inte så länge utan bröts ganska snart upp.

 

Denna handen (från ett annat bord) tyckte jag var ganska intressant. Jag trebettar PF och synar sen ner hela vägen. Helt tokigt eller osedvanligt klokt?

UTG har 44/11/3,8/84 och verkar väldigt bluffbenägen post-flop. Knappen har 50/9/1,5/113 och är en ganska typisk löspassiv guppy.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Du måste raise flopp lr turn för att isolera.

Preflop: morberg is CO with A:club:, Q:diamond:.

UTG raises, 1 fold, morberg 3-bets, Button calls, 2 folds, UTG calls.

 

Inga konstigheter. Notera att knappen kallsynar 3 bets...

 

Flop: (10.40 SB) A:heart:, 6:diamond:, 8:diamond: (3 players)

UTG bets, morberg calls, Button calls.

 

Nu börjas det. Jag har en bra hand som jag måste ta till showdown. Om UTG bluffar kommer han att sluta eller i värsta fall lägga sig om jag höjer. Om knappen sitter på ett drag kan han bli svår att få loss med en höjning och samtidigt vill jag väl att han ska syna med sämre händer?

 

Turn: (6.70 BB) 7:heart: (3 players)

UTG bets, morberg calls, Button calls.

 

Lite samma tänk nu, fast jag börjar ogilla brädan.

 

River: (9.70 BB) 5:club: (3 players)

UTG bets, morberg calls, Button calls.

 

Fyrstege på bordet. Hade inte den legat skulle jag nog höjt UTG, men jag är lite bekymrad över knappen och nöjer mig med att syna ner.

 

Final Pot: 12.70 BB

:-o
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vet inte hur intressant handen är egentligen, men jag trodde det när jag spelade. Ser inte så värst spännande ut nu. Träffar set på river, men lägger mig ändå. Tror inte att jag gjorde något direkt misstag i handen. MP har 42/9/2/170 och knappen 45/25/1,9/280.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with J:diamond:, J:club:.

1 fold, MP raises, 1 fold, Button 3-bets, morberg caps, 1 fold, MP calls, Button calls.

 

Flop: (13 SB) Q:club:, T:spade:, 6:heart: (3 players)

morberg bets, MP calls, Button calls.

 

Turn: (8 BB) K:club: (3 players)

morberg checks, MP checks, Button checks.

 

River: (8 BB) J:spade: (3 players)

morberg checks, MP bets, Button calls, morberg folds.

 

Final Pot: 10 BB

 

BB kvar på 5/10: >70

Händer spelade: 3.652

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det för tidigt för att titta på resultat, men jag måste ändå nämna hur det svänger. Under de händer jag spelat än så länge har jag haft fyra mer eller mindre stora ras; på 100 BB, 60, 50 och 85 BB. Jag ljuger om jag säger att man vänjer sig.

 

Eller det kanske man gör, men jag har i alla fall inte gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en del av tråden i dag och det var spännande läsning. Från och med nu kommer jag följa med i realtid.

 

Här är mina reflektioner om det är något värt:

 

Jag håller med dom som antyder att 100BB är för lite ens för att ta ett skott. Du ger inte dig själv en ärlig chans tycker jag. Om du är en vinnande spelare på den här nivån, jag är lite tveksam, har du troligtis en ganska låg winrate och då är det lotteri med en så låg bankrulle.

 

Att spela mer passivt efter floppen för att minska variansen är inte korrekt. När du sänker din vinstnivå på det sättet och slutr sätta press på motståndarna så ökar du istället variansen. att sluta värdebetta rivern vid kniviga situationer eller att checka för att det ligger ett överkort på brädan är inte rätt sätt om du vill se om du är en vinnare på 5/10.

 

om du vill minska variansen så ska du tighta till ditt spel före floppen så att du i regel går in med en mycket bättre hand än motståndaren. Sedan spelar du så aggressivt som du tror är optimalt. Ge inte upp EV i potter du har investerat i.

 

Jag har åsikter om många händer men jag nöjer mig med QQ handen på sidan 29. för det första tycker jag att folden är väldigt vek. Han har ett par, en femma, eller två hjärter långt fler gånger än han har ett Ess i den har situationen, tror jag. Jag skulle troligen till och med ha höjt turn och (kanske) checkat rivern om det inte kom en dam.

 

för det andra så är jag väldigt nyfiken på följande kommentarer av rambler:

 

"

generellt fisklir är att cr flop med ett A på hand (ruskigt dåligt spel-typiskt fiskar)

Donkbettet på turn oftast bluff/semibluff typ plockat upp något drag eller har typ 8,8 på hand eller träffat något av bordets låga kort.

 

Synar du bara ner (raisa absolut inte turn) och du vinner 25% av ggr så är det + EV är rätt säker på att du vinner mer än 25%.

 

Varför är det fisklir att checkraisa med ett ess här? Om du aldrig cr ett ess kommer jag trebetta dig varenda gång du checkraisar oavsett vad jag själv har. Förutom om jag har ett ess, då väntar jag med att höja tills vi kommer till turn. Dessutom kommer jag ta ett frikort på turn varje gång du bara checksynar och jag inte kan slå topp par.

 

och att absolut inte höja turn...om du höjer turn kommer du att straffa alla hans drag. Dessutom checkar han väldigt ofta till dig på river (för att kunna checkraisa), även om han får in sin färg eller stege (och oftast också om han har ett mellanhögt ess) så du förlorar oftast bara två bet när du blir utdragen. Om han trebettar turn kan du lägga dig i säker vetskap om att du bara hade högst två outs.

 

Med detta vill jag inte säga att det är fel att bara syna ibland, men jag tycker inte heller man kan påstå att det är ett absolut no-no att höja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det fisklir att checkraisa med ett ess här? Om du aldrig cr ett ess kommer jag trebetta dig varenda gång du checkraisar oavsett vad jag själv har. Förutom om jag har ett ess, då väntar jag med att höja tills vi kommer till turn. Dessutom kommer jag ta ett frikort på turn varje gång du bara checksynar och jag inte kan slå topp par.

 

och att absolut inte höja turn...om du höjer turn kommer du att straffa alla hans drag. Dessutom checkar han väldigt ofta till dig på river (för att kunna checkraisa), även om han får in sin färg eller stege (och oftast också om han har ett mellanhögt ess) så du förlorar oftast bara två bet när du blir utdragen. Om han trebettar turn kan du lägga dig i säker vetskap om att du bara hade högst två outs.

 

Med detta vill jag inte säga att det är fel att bara syna ibland, men jag tycker inte heller man kan påstå att det är ett absolut no-no att höja.

 

orkar egentligen inte ens kommentera nu.Tycker bara att det du skrev som jag citerar var riktigt uselt.Det verkar som du missar att Moberg möter en typisk fisk.

Sen vet jag inte var du får ifrån att jag aldrig skulle CR ett A på floppen (hur nu i helvete jag kunde hamna i denna handen) mot en motståndare som kan spela poker,det är väl helt självklart att jag varierar mitt spel om jag möter någon som kan tänka.Håll dig till fakta det är en fisk och Moberg som spelar handen,inte du och jag.

 

"då kommer jag att trebetta dig varenda gång du cr oavsett vad jag själv har" - pinsamt Zamora,vi håller inte på med någon pittfäktning här.

 

egentligen har jag lust att ta upp några saker till,men jag struntar i det då det är Mobergs dagbok.

 

Häng i Moberg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det fisklir att checkraisa med ett ess här? Om du aldrig cr ett ess kommer jag trebetta dig varenda gång du checkraisar oavsett vad jag själv har. Förutom om jag har ett ess, då väntar jag med att höja tills vi kommer till turn. Dessutom kommer jag ta ett frikort på turn varje gång du bara checksynar och jag inte kan slå topp par.

 

och att absolut inte höja turn...om du höjer turn kommer du att straffa alla hans drag. Dessutom checkar han väldigt ofta till dig på river (för att kunna checkraisa), även om han får in sin färg eller stege (och oftast också om han har ett mellanhögt ess) så du förlorar oftast bara två bet när du blir utdragen. Om han trebettar turn kan du lägga dig i säker vetskap om att du bara hade högst två outs.

 

Med detta vill jag inte säga att det är fel att bara syna ibland, men jag tycker inte heller man kan påstå att det är ett absolut no-no att höja.

 

orkar egentligen inte ens kommentera nu.Tycker bara att det du skrev som jag citerar var riktigt uselt.Det verkar som du missar att Moberg möter en typisk fisk.

Sen vet jag inte var du får ifrån att jag aldrig skulle CR ett A på floppen (hur nu i helvete jag kunde hamna i denna handen) mot en motståndare som kan spela poker,det är väl helt självklart att jag varierar mitt spel om jag möter någon som kan tänka.Håll dig till fakta det är en fisk och Moberg som spelar handen,inte du och jag.

 

"då kommer jag att trebetta dig varenda gång du cr oavsett vad jag själv har" - pinsamt Zamora,vi håller inte på med någon pittfäktning här.

 

egentligen har jag lust att ta upp några saker till,men jag struntar i det då det är Mobergs dagbok.

 

Häng i Moberg :D

 

Halvonykter måste jag VERKLIGEN hålla med rambler hör. det zamora säger är i mina öron mycket tvivelaktigt. Fortsätt på den inslagna banan. Jag är övertygad om att du kommer krossa nivån. Sovdags!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt i så fall. jag missupfattade. Jag läste det som att du sa att man inte skulle checkraisa med ett ess om ett ess floppar och man själv sitter i blindförsvar. och jag tyckte det lät väldigt skumt.

 

Du skriver ju i alla fall att generellt fisklir är att checkraisa med ett ess på hand och att det är ruskigt dåligt spelat. Då tolkade jag det som "i allmänhet" eftersom det inte finns någon som checkraisar floppen i den specifika handen du kommenterar. Och jag tycker inte att det är ruskigt dåligt spelat om man gör så. snarare så tycker jag att man i de allra flesta fall ska checkraisa med ett ess (och med andra händer också) när de här situationerna uppkommer.

 

Jag ser nu att kanske menar du att just detta faktum - att inte fisken checkraisade - tyder på att fisken inte har ett ess i just den här handen. Men i så fall är väl inte folden ok?

 

Du skriver också att man absolut inte ska höja turn. Bara för att jag inte håller med dig och visar på de (enligt mig) omständigheter som talat emot det du säger, behöver det inte betyda att jag försöker pittfäktas.

 

kanske är det mina ordval som är pinsamma, att jag skrev "checkraisa dig" i stället för att "checkraisa den spelaren". jag kan köpa det, men jag måste väl få ha en annan åsikt?

 

Vi läser väl alla morbergs dagbok för att lära oss av varandra? Då kanske vi kan få diskutera relevanta pokerkoncept där vi har olika åsikter utan att det anses vara off topic?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken limit kör du nu Morberg?

 

By the way, du skrev till mig att du tyckte att jag var för tight på de händer du hade på mig på party 5/10 sh FL.

 

Kollade 9000 händer. Vol. enterd pot 25%, preflopraise 18, tot agg 3.3. Är väl helt ok siffror?

 

/ Rex

 

Ps. Kul att läsa din dagbok och dina steg. En kopia på min "karriär". Ds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är en vinnande spelare på den här nivån, jag är lite tveksam, har du troligtis en ganska låg winrate och då är det lotteri med en så låg bankrulle.

Det här tyckte jag var intressant. Har du lust att utveckla varför du är tveksam till att jag skulle vara vinnande på 5/10? Här kanske finns luckor för mig att täppa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt i så fall. jag missupfattade.

accepteras,men det är knappt.

 

Då tolkade jag det som "i allmänhet"

Gör inte det ,läs vad det står

 

Jag ser nu att kanske menar du att just detta faktum - att inte fisken checkraisade - tyder på att fisken inte har ett ess i just den här handen. Men i så fall är väl inte folden ok?

skrev att jag var rätt säker på att det är + EV att syna ner

 

Du skriver också att man absolut inte ska höja turn. Bara för att jag inte håller med dig och visar på de (enligt mig) omständigheter som talat emot det du säger, behöver det inte betyda att jag försöker pittfäktas

Jag använde detta ordval ang flop spelet inte turn spelet,läs vad det står

 

men jag måste väl få ha en annan åsikt?

Har jag någonsin ens antytt att du eller någon annan ej skulle få ha det.Jag har också flera ggr sagt att jag långt ifrån alltid har rätt,hitta inte på saker läs vad det står.

 

Vi läser väl alla morbergs dagbok för att lära oss av varandra? Då kanske vi kan få diskutera relevanta pokerkoncept där vi har olika åsikter utan att det anses vara off topic

Det är ju det vi gör fast vi andra håller oss till vad som står och byter inte ut spelare i handen,eller lägger till och drar ifrån där det passar.

 

Jag vet inte o m du har druckit för mkt grogg just nu,tycker det är fascinerande att man kan posta 2 så dåliga inlägg efter varann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skotta med 100bb är mer eller mindre självmord skulle jag säga. På fullring hade jag inte haft några problem med det men på SH hade jag aldrig tagit en chansning med mindre än 300bb.

 

För att få lite perspektiv.

När nu en till ställer sig skeptisk i riktigheten att skotta med 100 BB skulle jag vilja att ni tar en titt i tråden som Uben länkar till och kollar hur många av de som har postat grafer som klarade sig utan att gå mer än 100 BB back totalt. Utan att själv ha räknat känns det som majoriteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få lite perspektiv.

När nu en till ställer sig skeptisk i riktigheten att skotta med 100 BB skulle jag vilja att ni tar en titt i tråden som Uben länkar till och kollar hur många av de som har postat grafer som klarade sig utan att gå mer än 100 BB back totalt. Utan att själv ha räknat känns det som majoriteten.

Och alla verkar inte på det klara med att du faktiskt har en större BR än 100 BB på nivån du testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är en vinnande spelare på den här nivån, jag är lite tveksam, har du troligtis en ganska låg winrate och då är det lotteri med en så låg bankrulle.

Det här tyckte jag var intressant. Har du lust att utveckla varför du är tveksam till att jag skulle vara vinnande på 5/10? Här kanske finns luckor för mig att täppa till.

 

Jag tror nog att du kan slå 5/10. Men jag tror kanske inte att du gör det genom att spela på ett sätt som medvetet sänker din winrate, dvs genom att försöka minska variansen. Åtmistone inte så mycket att vi kommer veta svaret efter säg 50000 eller 100000 händer. Jag tror att man måste vara en mycket skicklig spelare för att kunna "sejfa" sig till en signifikant vinstnivå på 5/10 6 max.

 

Det verkar finnas en allmän uppfattning att 5/10 är något slags Mecka för überfiskar. Så kanske det var en gång, men nu är det många som tjänar sin försörjning på den nivån. Jag kan inte peka på något specifikt men allmänt efter att ha läst tråden, tycker jag att du måste våga stoppa in mer pengar i potterna i vissa lägen när du tror att du har bäst hand eller en bra chans att vinna.

 

min egen högst personliga uppfattning om vad som bland annat skiljer en 2bb/100 och en tight breakevenspelare är att 1) vinnaren inte gör några dumheter i t.e.x. blindwar situationer då det är lätt att spotta ur sig två eller tre eller kanske fler bet i ett försök att sätta den där jobbiga sb på plats. 2) Att vinnaren värdebettar allt och alla. 3) Att vinnaren oftare vinner de där små potterna som ingen vill ha, utan att för den sakens skull vara den där spelaren som alltid försöker stjäla.

 

men jag hoppas att jag fel i min ytliga bedömning av din winrate. kör på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BB har 60/18/1/58.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is UTG with A:club:, 9:diamond:.

morberg raises, 3 folds, BB calls.

 

Hade jag varit UTG 6-hänt hade jag släppt, men nu är vi nere på fem så jag öppningshöjer. Muppen i BB synar inte helt oväntat.

 

Flop: (4.40 SB) A:spade:, A:diamond:, Q:spade: (2 players)

BB checks, morberg bets, BB calls.

 

Känns som om det är att trixa till det i onödan att checka bakom när jag träffar så bra.

 

Turn: (3.20 BB) J:club: (2 players)

BB checks, morberg bets, BB raises, morberg calls.

 

Men vad tusan? Sitter han på KT/AQ/AJ och har mig slagen (AK/JJ/QQ hade han säkert återhöjt med PF med en sån aggression)? Eller Ax (i vilket fall kickern nu kvittar). Jag har formligen ropat ut "jag har ett A med åtminstone en hyfsad kicker" i hela handen fram tills nu. Lyssnar han inte? Växlar om till att syna ner både här...

 

River: (7.20 BB) 2:club: (2 players)

BB bets, morberg calls.

 

...och på river.

 

Final Pot: 9.20 BB

 

Är detta en hand jag borde släppt tidigare (och säg inte pre-flopp, för då kommer jag med Abdul ;))?

 

BB kvar på 5/10: >70

Händer spelade: 4.084

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu spelar jag inte 5-10 annat än när jag är för full/tiltad/trött för att spela högre, men inte tycker jag att spelkvalitén är något att tala om där. Samma gamla openlimpande, passiva nedsyningar, osv. Kanske har missat något iofs, men jag tycker inte att det verkar finnas något att oroa sig för särskilt mycket där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt inlägg Hjort, det var det roligaste jag sett i min dagbok på flera dagar (om inte veckor).

 

Då är det bara att borra ner sig igen och leta upp raiseknappen.

 

Edit: Äh, vad tusan. Gjorde du det mer politiskt korrekt nu, eller? Till er som missade det kan jag säga att det var bättre i orginal och innehöll det för mig helt nya svenska ordet insatssnobbstönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Äh, vad tusan. Gjorde du det mer politiskt korrekt nu, eller? Till er som missade det kan jag säga att det var bättre i orginal och innehöll det för mig helt nya svenska ordet insatssnobbstönt.

Jo, jag PK-censurerade det lite. Är lite av en editaddict så ofta kommer första utkastet ut i någon minut för att sedan ersättas av något litet snällare. Är på två timmares sömn nu så jag kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en allmän uppfattning att 5/10 är något slags Mecka för überfiskar. Så kanske det var en gång, men nu är det många som tjänar sin försörjning på den nivån. Jag kan inte peka på något specifikt men allmänt efter att ha läst tråden, tycker jag att du måste våga stoppa in mer pengar i potterna i vissa lägen när du tror att du har bäst hand eller en bra chans att vinna.

 

Spelar du aktivt på 5/10 6max på party? I förhållande till hur hög nivån är, så ÄR det ett Mecka med überfiskar om man har hyffsad table och seat selection. Du kan utan problem hitta 2-3 bord med minst 2 riktiga "45VPIP-5PFR"-fiskar på om du lägger ner 5 minuter på att leta, vilket jag vet att morberg gör.

 

Sen håller jag med dig i det du säger om att "sejfa" sig till en vinst i början på en ny limit inte är en så bra idé. Jag gillar det inte för jag tror att man tappar för mycket värde i förhållande tills den minskningen av variansen man lyckas med. Att tighta till sig preflopp är en sak men att hålla tillbaks postflopp tror jag inte på.

 

Keep on truckin' morberg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, alla läsare av Morbergs eminenta dagbok. Jag har hängt en del på PF.nu ett tag, men inte riktigt hittat till dagböckerna förrän nu. Har dock läst igenom samtliga 39 sidor, och kommer att försöka följa med kontinuerligt från och med nu. Jag spelar själv fullring 2/4 samt SH 1/2 (+ ett mislyckat försök på 3/6 nyligen :()

 

p.s. Skulle vara roligt att få se mer av Hjorts poster i ocensurerat skick :D Verkar som han ofta först säger vad han tycker, och sedan kommer på att som moderator måste han vara något mer diplomatisk, varvid editerandet tar vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen rambler, jag är en fisk. Men det är alla andra på 5/10 också.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with A:heart:, 6:heart:.

UTG calls, MP calls, 2 folds, morberg checks.

 

Flop: (3.40 SB) 8:club:, A:club:, Q:diamond: (3 players)

morberg checks, UTG bets, MP calls, morberg raises, UTG folds, MP folds.

 

Final Pot: 3.70 BB

 

BB kvar: <70

Händer spelade: 4.453

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...