Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett inlägg jag läste i en pokerblogg (har glömt vilken, men tror att det var Internet Poker Pro eller nåt sånt) sådde ett frö som har fått mig att komma till följande insikt:

 

Jag slår 3/6 på Party.

 

Jag har fler händer på den nivån än på någon annan nivå jag spelat på tidigare. Trots det tror jag att det viktigaste för mig är att spela ännu mer. Jag lägger för mycket tid på analys och reflektion och för lite på att spela poker.

 

Det betyder naturligtvis inte att jag ska sluta upp med att analysera mitt spel, men när man som jag snittar hyggligt på en nivå (än så länge) tror jag att jag tjänar mer på att spela på tills jag känner att jag är mogen för 5/10 snarare än att analysera mig dit - för det kommer definitivt inte att funka.

 

Har precis avslutat en trebordssession och det är ett steg i rätt riktning (jämfört med att bara köra två). Jag har ett övertag mot snittspelaren på 3/6 och jag vill kunna utnyttja det så många gånger som möjligt.

 

Händer kvar: 2.251

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inlägg jag läste i en pokerblogg (har glömt vilken, men tror att det var Internet Poker Pro eller nåt sånt) sådde ett frö som har fått mig att komma till följande insikt:

 

Jag slår 3/6 på Party.

 

Jag har fler händer på den nivån än på någon annan nivå jag spelat på tidigare. Trots det tror jag att det viktigaste för mig är att spela ännu mer. Jag lägger för mycket tid på analys och reflektion och för lite på att spela poker.

 

Det betyder naturligtvis inte att jag ska sluta upp med att analysera mitt spel, men när man som jag snittar hyggligt på en nivå (än så länge) tror jag att jag tjänar mer på att spela på tills jag känner att jag är mogen för 5/10 snarare än att analysera mig dit - för det kommer definitivt inte att funka.

 

Har precis avslutat en trebordssession och det är ett steg i rätt riktning (jämfört med att bara köra två). Jag har ett övertag mot snittspelaren på 3/6 och jag vill kunna utnyttja det så många gånger som möjligt.

 

Händer kvar: 2.251

 

Mycket väl tänkt, du har analyserat ditt spel tusen gånger mer än medelspelaren på 3/6 och det borde vara helt rätt nu att köra på och spela,spela och spela lite till....Kör Hårt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledning till att du inte spelar 5/10 är väl att du inte känner dig redo pga din bankrulle?

Att då analysera spelat istället för att spela känns som fel väg eftersom det knappast får din bankrulle att öka.

Just. Provade f.ö. på ett par rundor 5/10 nu för att doppa tårna och börja vänja mig mentalt vid insatserna. Hoppla vilka fiskar det fanns! Nu backade jag ändå, men på en så kort session är det inget att hänga upp sig på.

 

Tillbaks och grinda på 3/6. Fast inte mer idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det gott om fisk på 5/10 också, fast table selection blir nog viktigare där.

 

Jag har ett par tusen spelade händer där och mitt intryck är att TAGsen blir lite bättre och att spelat är mer aggresivt rent generellt.

Men att slå 5/10 ska nog inte vara något poblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tyckte de va jobbigt och gå upp på 5/10 när jag börja lira där

men de eingen skillnad de e bara o köra jag lovar att du e vassare än snittet inget och hänga upp sig på. 10/20 också... Ha lite "balls" och låt inte pengarna styra... det finns alltid mera av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det gott om fisk på 5/10 också, fast table selection blir nog viktigare där.

 

Jag har ett par tusen spelade händer där och mitt intryck är att TAGsen blir lite bättre och att spelat är mer aggresivt rent generellt.

Men att slå 5/10 ska nog inte vara något poblem.

 

Helt korrekt, både du Gyre och moberg visar upp ett spel och en insikt om spelet som definitivt räcker för att slå 5/10.

 

Gäller bara att förutom det givna att rullen är tillräcklig att man är redo mentalt och inte börja spela med "scared money" då insatserna nästan dubblas.

Tappar man i aggresiviteten så kommer man att få det jobbigt.

 

Helt rätt att doppa tårna lite då och då för att vänja sig.

Ta sen ett mera rejält skott c:a 100 BB = $1000 tappar man dom så ner på 3/6 igen och grinda och jobba upp rullen för att ta ett nytt skott.

 

Finns egentligen ingen anledning att vara orolig för spelarkvaliteten på 5/10, ok det finns en del bra TAG´s annars är det en fiskdamm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att du tror på oss!

 

Jag vet inte på vilka nivåer du själv spelar på men utav de inlägg jag har läst av dig får jag uppfattningen om att du kan en hel del.

 

Det är just det med den mentala rullen som inte riktigt har funkat när jag testat på 5/10. Men det kommer väl med tiden antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och funderar på K5-handen. Är det verklligen så lyckat att bluffa river? A är i alla fall inget skrämselkort. Om han har tex 99 så är det bästa kortet i leken förutom en nia.

Sant, det var kanske inte helt genomtänkt. Men vi kan väl säga att kortet inte skrämde mig i alla fall då det minskade chansen att han skulle ha ett till på hand.

 

Har för övrigt bestämt mig att ge 5/10 en ordentlig chans nu och sätter av 100BB till ett försök på nivån. Till en början kommer jag att spela ett bord i taget. Rapporter följer. Resultat redovisas efter 5k händer om jag inte tappar 100BB först. För att ge er signaler på hur mina 100BB ligger till kommer jag att redovisa status som bra om jag har mer än 70 BB kvar, hyfsad om jag har mer än 40 BB kvar och kritisk om jag ligger under 40 BB.

 

Status: bra

Händer kvar: 4.980

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för övrigt bestämt mig att ge 5/10 en ordentlig chans nu och sätter av 100BB till ett försök på nivån. Till en början kommer jag att spela ett bord i taget.

 

Det här vet du redan... men glöm inte att vara riktigt petig med motståndet så att du ger dig själva bästa chansen på detta skott. Igår spelade jag på två bord i flera timmar med en 85/10-tomte på varje bord.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

85/10-tomtar har jag inte hittat några, men under ett pass satt det ett par 40/5 och det är gott så. En annan session hade nästan alla vid bordet 25/1 (?). Har satt igång 10 bord på att samla data nu, känns som om det kan vara bra att ha.

 

Än så länge känns det som om jag tål de större insatserna utan att agera skrämd hare. Började tröttna lite på fi som hade försökt sno min BB 4 gånger av 9 möjliga. Övriga stats var efter 40 händer 23/18/2,3. Känns bra att kunna stå upp mot en sådan buffel:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with 3:diamond:, K:club:.

3 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (4.40 SB) 4:diamond:, 8:heart:, 6:club: (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

 

Turn: (4.20 BB) 2:heart: (2 players)

morberg bets, Button folds.

 

Final Pot: 5.20 BB

 

Och nästa varv:

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with T:spade:, 7:club:.

3 folds, Button raises, 1 fold, morberg calls.

 

Flop: (4.40 SB) T:club:, 9:spade:, 3:spade: (2 players)

morberg checks, Button bets, morberg raises, Button calls.

 

Turn: (4.20 BB) 7:spade: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (6.20 BB) J:club: (2 players)

morberg bets, Button folds.

 

Är det fel att betta här, förresten? Även om han inte synar med en sämre hand kanske det finns ett värde i att slippa visa upp min?

 

Final Pot: 7.20 BB

 

Han lugnade ner sig med stölderna sen, även om han försökte när jag hade K4s och SB synade. Han checkade bakom resten av handen.

 

Status: bra

Händer kvar: 4.830

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att se dig ge 5/10 en chans, hoppas det går bättre för dig än vad mina två småförsök!

 

Om du känner på dig att knappen ofta är ute efter blindsen med skräp tycker jag inte det är fel att försöka trycka ut han som du gör i första handen.

 

Att inte betta river i andra handen tror jag är ett misstag, speciellt med tanke på hur handen tidigare utspelade sig. Är han lite uppmärksam kan han få för sig att kolla upp dig med en jäkla massa händer så jag tycker det är ett enkelt värdebet på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen lilla skrytpost: Det är roligt att vinna stora potter på 5/10. SB har 50/5/1 efter 100 händer och CO har typ 60/15/1 eller nåt.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is Button with Q:club:, Q:diamond:.

UTG raises, 1 fold, CO calls, morberg 3-bets, SB calls, 1 fold, UTG calls, CO caps, morberg calls, SB calls, UTG calls.

 

Flop: (17 SB) 2:heart:, 4:club:, 6:diamond: (4 players)

SB checks, UTG checks, CO bets, morberg raises, SB calls, UTG folds, CO 3-bets, morberg caps, SB calls, CO calls.

 

Turn: (14.50 BB) T:heart: (3 players)

SB checks, morberg raises, SB calls.

 

Här betar CO sina sista $5 och blir all-in, men det tappar convertern.

 

River: (17.57 BB) 4:spade: (3 players)

SB checks, morberg bets, SB folds.

 

Final Pot: 18.57 BB

 

CO has Ts Jc (two pair, tens and fours).

morberg has Qc Qd (two pair, queens and fours).

Outcome: morberg wins 18.57 BB.

 

Status: bra

Händer kvar: 4.628

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen lilla skrytpost: Det är roligt att vinna stora potter på 5/10.

Jag vet att ni har väntat på det, så här kommer det: det är tråkigt att förlora stora potter på 5/10. Backade mer än 30BB på mindre än hundra händer. Men, men. Det är som det ska vara. Poker går upp och ner i det korta, det är därför man inte ska titta på resultat så ofta.

 

Status: bra

Händer kvar: 4.544

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, tack för en intressant dagbok som inspirerat mig till att börja spela SH FL vilket jag tycker är skitkul. Jag har precis spelat 5000 händer 0.5/1 och det funkar ganska bra tycker jag. Har lite PT-siffror sen som jag gärna vill ha analys på om du har lust. Men jag kanske ska spela några händer till innan detta blir rättvisande.

 

Nu till min fråga, jag använder precis som du PA-Hud och tycker att detta är suveränt dock så använder jag siffrorna som är standard och undrar om du har några andra siffror i din layout som du tycker är viktiga? Skriv gärna hur du använder siffrorna för att styra ditt spel lite grann. '

 

Nåt annat som jag tycker är svårt är flopspelet iom att du höjer många händer så är det ju väldigt ofta man är tom med Q hög, mitt vanliga spel är att jag ofta betar ut efter höjning och blir nersynad med i princip vad som helst. Iom att jag spela 0.5/1 så är du ju inte särskilt vanligt att nån lägger sig så korrekt spel kanske är att inte beta om man inte träffar men då blir man samtidigt lättläst om dom nu har sån koll på den nivån. Just postflop känner jag är min största svårighet och nåt jag vill lära mig mer om.

 

Har du tips på bra info om SHFL på nätet eller boktips som är jag tacksam. Har precis beställt SSHE av Miller som jag har sett att många rekommenderar. Tidigare spelerfarenheter består av fullring fl på 2/4 men jag känner att jag vill börja på 0,5/1 och arbeta mig uppåt.

 

Blev mycket text det här men jag hoppas att du har lust att svar.

 

Mvh. Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena malte8000, kul att du gillar dagboken (jag är f.ö. med i en ölförening som heter just Malte). Vi hade en diskussion om PA-Hud för ett tag sedan och spinky gjorde en layout med de siffror jag använder (finns tidigare i tråden). Jag har ändrat lite, men den är väsentligen samma. Den statistik jag har är VPIP, PFR, Agg, Total Hands, Att. to steal, Fold BB to steal, Fold to cont. bet, Turn raise, Won SD when raise turn och Won SD when raise river.

 

Fold to cont. bet är särskilt nyttig om du har höjt PF och funderar på att följa upp med ett bet även om du missade. Har fi en hög siffra ska du alltid beta, har han låg ska du oftast checka bakom.

 

King Yaos bok fanns tidigare på nätet, men finns nu enbart i tryck under titeln "Weighing the odds". Det innehåller ett mycket bra kapitel om SH. På nätet finns det en kille som heter Jason Pohl som har skrivit en del. Se även Yahoos pfnu-tag där jag hade hoppats att fler lägger till sidor allteftersom. Pohls artiklar finns t.ex. inte med. Däremot är där en länk till en del av Abdul Jalibs material som är mycket insiktsfullt. Han har skrivit en del prylar om SH också.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens hand från 5/10. Fi har 80/27/1,5 efter 400 händer. Stjäl knappt 40% av gångerna. Är det rätt att försöka isolera med halvdan hand i SB? BB är relativ tight. Om ni har missat den andra diskussionen om att isolera med A3o rekommenderas en titt. Intressant diskussion.

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with A:heart:, 8:diamond:.

3 folds, Button raises, morberg 3-bets, 1 fold, Button calls.

 

Annars har jag varit väldigt noga med att välja bord och tror att jag har haft sämre motstånd här än normalt på 3/6. Trots det har resultaten uteblivit, men det är ju därför man inte ska kolla på dem så ofta. 800 händer är verkligen ingenting.

 

Status: bra

Händer kvar: 4.189

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen har en väldigt stor HD där om han stjäl 40% av gångerna. Hans siffror säger att han är överaggro också (ju lösare du spelar dest "svårare" att få hög aggresion factor).

 

Att isolera honom med en så stark hand som A8 är givet tycker jag, blir han galen på floppen och brädan inte ser för jävla taskig ut hade jag nog ofta tagit handen till showdown UI.

 

EDIT: Vad är din uppfattning om skillnaden mellan 3/6 och 5/10 efter dina första knappa 1k händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Vad är din uppfattning om skillnaden mellan 3/6 och 5/10 efter dina första knappa 1k händer?

Jag har märkt lite mer bluffraisar på turn, men annars är det inte några större skillnader tycker jag. Nu har jag som sagt varit petig med att välja bord och det gör säkert sitt till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har missat den andra diskussionen om att isolera med A3o rekommenderas en titt. Intressant diskussion.

För er resultatfanatiker (jag är själv nyfiken på hur det går ibland):

 

Party Poker 5/10 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with A:heart:, 3:spade:.

2 folds, Button calls, morberg raises, 1 fold, Button calls.

 

Flop: (5 SB) A:spade:, K:heart:, J:diamond: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

Turn: (3.50 BB) 3:club: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

River: (5.50 BB) 7:diamond: (2 players)

morberg bets, Button calls.

 

Final Pot: 7.50 BB

 

morberg has Ah 3s (two pair, aces and threes).

Button has 9h Ks (one pair, kings).

Outcome: morberg wins 7.50 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaargh! Fiskjävlar. Jag undrar på fullaste allvar om jag någonsin blivit så utdragen som just nu. Jag vet att jag klår dem i det långa loppet, men just nu har jag inte det långa loppet på mig. Mina 100 BB rinner sakta men säkert iväg.

 

En av tomtarna vid mitt bord hade 75/20/2 efter knappt 90 händer. En Won at SD på 68% och Net won på $580! Säkert $200 av dem kom från mig. Sen lämnar han bordet och loggar av. Poker är ett skitspel.

 

Status: hyfsad

Händer kvar: 3.986

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...