Folke Rosvall Postad 6 Augusti , 2023 Rapport Postad 6 Augusti , 2023 Det var ett verkligt spĂ€nnande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. đ BĂ„de i Sverige och Norge finns ett stort motstĂ„nd mot att fĂ„ rĂ€ttvisa resultat med hjĂ€lp av VAR. Man tycker det Ă€r viktigare att matchen gĂ„r utan avbrott Ă€n att rĂ€ttvisa skipas. Men vad sĂ€ger ni nu? 2 Citera
Markus8000 Postad 9 Augusti , 2023 Rapport Postad 9 Augusti , 2023 Den 2023-08-06 kl 16:08, sĂ€ger Folke Rosvall : Det var ett verkligt spĂ€nnande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. đ BĂ„de i Sverige och Norge finns ett stort motstĂ„nd mot att fĂ„ rĂ€ttvisa resultat med hjĂ€lp av VAR. Man tycker det Ă€r viktigare att matchen gĂ„r utan avbrott Ă€n att rĂ€ttvisa skipas. Men vad sĂ€ger ni nu? Jag tycker att VAR förstör upplevelsen sĂ„ hade accepterat att en kass straff som rĂ€ddades inte dömdes som mĂ„l trots att bollen var nĂ„n millimeter inne.  Utöver att ett mĂ„l aldrig riktigt Ă€r ett mĂ„l sĂ„ Ă€r de extremt sena avblĂ„sningarna vid offside ett mycket störande moment för mig som tv-tittare.  Inget av detta Ă€r unikt för VM utan Ă€r minst lika störande i ligafotbollen. Efter att nu dessutom sett nĂ„gra matcher pĂ„ Friends Ă€r jag Ă€n mer övertygad om att Norge och Sverige gör rĂ€tt som hĂ„ller fortet. Kvaliteten pĂ„ lĂ€ktaren överstiger vida den pĂ„ spelet och borde vara nĂ„got att vara rĂ€dd om.  Sen för att Ă„tervĂ€nda till VM sĂ„ svĂ€var en icke angenĂ€m dubbelmoral över damfotbollen. GĂ€rna mer pengar, publik och uppmĂ€rksamhet, men kritik tas emot som en parkeringsböter. Bra illustrerat nĂ€r nyligen landslagsaktuella Hedvig Lindahl pĂ„ uppdrag av Sportspegeln listade sina positiva och negativa punkter av mĂ€sterskapet sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt.  Ja, det grĂ€nsar till sinnessjukt att Rapinoe som storstjĂ€rna brĂ€nner 3 av 3 hörnor, 1 av 1 frispark, för att sen skicka en straff utanför ramen och skratta Ă„t det. Man bör i hennes sits Ă„tminstone vara beredd pĂ„ kritik. 1 Citera
Folke Rosvall Postad 28 Augusti , 2023 Författare Rapport Postad 28 Augusti , 2023 Den 2023-08-09 kl 16:06, sÀger Markus8000 : Jag tycker att VAR förstör upplevelsen sÄ hade accepterat att en kass straff som rÀddades inte dömdes som mÄl trots att bollen var nÄn millimeter inne. Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland pÄ en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför Àr fotbollspubliken annorlunda? Citera
Markus8000 Postad 28 Augusti , 2023 Rapport Postad 28 Augusti , 2023 9 timmar sedan, sÀger Folke Rosvall : Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland pÄ en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför Àr fotbollspubliken annorlunda? Det finns en avsevÀrd skillnad i procentuella videogranskningar vs videogranskningsvÀrda situationer, enligt mig. I hockeyn Àr det vÀl standard med kring 30-40 skott pÄ mÄl och en hoper ytterligare svÄra situationer att utvÀrdera? Jag tycker att jÀmförelsen haltar betÀnkligt givet förutsÀttningarna och att hockeyn dessutom pausar fÀrre gÄnger Àn dagens fotboll.  Ett dagsaktuellt exempel Àr Nunez avgörande mÄl igÄr för Liverpool. Det viftades för VAR-koll och ingen visste riktigt ut eller in, bara för att reprisen sen visar att han var minst en meter pÄ rÀtt sida.  Damfotbollen motsvarar vÀl dessutom ca pojkar 16-tempo (fr 2013 iofs:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8wRj8Q/damlandslaget-foll-mot-aiks-p17-lag) sÄ blotta existensen av VAR Àr nog mer nÄgot slags inkvoterat hjÀlpmedel Àn att det verkligen behövs för extremt stor andel korrekta beslut, Àven om det nu för denna < 1%-situation fungerade bra. Citera
Lobo Postad 16 Oktober , 2023 Rapport Postad 16 Oktober , 2023 Ăr det ens lönt att spekulera i Sveriges chanser att gĂ„ till EM? Sverige har kvar att möta Belgien, Azerbajdzjan, Estland och mĂ„ste vinna alla matcher. I en överslagsrĂ€kning har Sverige c:a 15 % chans till detta. Samtidigt behöver Ăsterrike tvĂ„ pinnar för att sĂ€kra EM-biljetten, de har kvar tvĂ„ bortamatcher mot Azerbajdzjan och Estland, runt 4 % att det inte kommer att hĂ€nda. 1 Citera
Markus8000 Postad 16 Oktober , 2023 Rapport Postad 16 Oktober , 2023 Tror pÄ nej. Hade nog inte varit sÄ kul att se detta gÀng i större mÀsterskap heller. Bara hoppas de bestÀmmande vÀljer en förbundskapten som anpassar laguppstÀllning och strategi efter förutsÀttningarna bÀttre. Minst 190 cm pÄ mÄlvakt och mittbackar, benknÀckare pÄ överbemamnat innermittfÀllt och sÄ nÄn snabb som forward. Kommer sannolikt vara Sveriges enda chans i lÀngden.  Och som krydda att förbundskaptenen gör det till regel att inte lyssna pÄ Bojans Äsikter. Bara slÄ dövörat till. 1 Citera
Lobo Postad 16 Oktober , 2023 Rapport Postad 16 Oktober , 2023 Man saknar sÄdana backar som Joachim Björklund i Sverige, Jean-Pierre Papin var livrÀdd för honom. Sen hade Zlatan en poÀng nÀr han beskrev mittbacken och vÀnnen Olof Mellberg.  Citat Den dagen Olof Mellberg tog beslutet att sluta i landslaget, den dagen var en stor förlust för Svensk fotboll och landslag. Men för mig var det en Ànnu större förlust. NÀr jag hade honom i laget behövde jag aldrig titta bakÄt för jag visste att jag hade honom bakom mig och jag kunde fokusera pÄ det som hÀnde framÄt", skriver Zlatan.  1 Citera
Lobo Postad 16 Oktober , 2023 Rapport Postad 16 Oktober , 2023 Azerbajdzjan - Ăsterrike 0-1 It's over. đ„ Citera
Recommended Posts