Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Det var ett verkligt spännande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. 🙂

Både i Sverige och Norge finns ett stort motstånd mot att få rättvisa resultat med hjälp av VAR. Man tycker det är viktigare att matchen går utan avbrott än att rättvisa skipas.

Men vad säger ni nu?

• Like 2
Postad
Den 2023-08-06 kl 16:08, säger Folke Rosvall :

Det var ett verkligt spännande straffdrama. Till sist vann Sverige tack vare VAR. 🙂

Både i Sverige och Norge finns ett stort motstånd mot att få rättvisa resultat med hjälp av VAR. Man tycker det är viktigare att matchen går utan avbrott än att rättvisa skipas.

Men vad säger ni nu?

Jag tycker att VAR förstör upplevelsen så hade accepterat att en kass straff som räddades inte dömdes som mål trots att bollen var nån millimeter inne.

Utöver att ett mål aldrig riktigt är ett mål så är de extremt sena avblåsningarna vid offside ett mycket störande moment för mig som tv-tittare.

Inget av detta är unikt för VM utan är minst lika störande i ligafotbollen. Efter att nu dessutom sett några matcher på Friends är jag än mer övertygad om att Norge och Sverige gör rätt som håller fortet. Kvaliteten på läktaren överstiger vida den på spelet och borde vara något att vara rädd om.

Sen för att återvända till VM så svävar en icke angenäm dubbelmoral över damfotbollen. Gärna mer pengar, publik och uppmärksamhet, men kritik tas emot som en parkeringsböter. Bra illustrerat när nyligen landslagsaktuella Hedvig Lindahl på uppdrag av Sportspegeln listade sina positiva och negativa punkter av mästerskapet så här långt.

Ja, det gränsar till sinnessjukt att Rapinoe som storstjärna bränner 3 av 3 hörnor, 1 av 1 frispark, för att sen skicka en straff utanför ramen och skratta åt det. Man bör i hennes sits åtminstone vara beredd på kritik.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Postad
Den 2023-08-09 kl 16:06, säger Markus8000 :

Jag tycker att VAR förstör upplevelsen så hade accepterat att en kass straff som räddades inte dömdes som mål trots att bollen var nån millimeter inne.

Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland på en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför är fotbollspubliken annorlunda?

Postad
9 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag tycker mej ha sett att inom ishockeyn tittar domaren ibland på en videorepris innan han fattar sitt beslut. Det verkar som om ishockeypubliken accepterar det utan protester. Varför är fotbollspubliken annorlunda?

Det finns en avsevärd skillnad i procentuella videogranskningar vs videogranskningsvärda situationer, enligt mig. I hockeyn är det väl standard med kring 30-40 skott på mål och en hoper ytterligare svåra situationer att utvärdera? Jag tycker att jämförelsen haltar betänkligt givet förutsättningarna och att hockeyn dessutom pausar färre gånger än dagens fotboll. 

Ett dagsaktuellt exempel är Nunez avgörande mål igår för Liverpool. Det viftades för VAR-koll och ingen visste riktigt ut eller in, bara för att reprisen sen visar att han var minst en meter på rätt sida.

Damfotbollen motsvarar väl dessutom ca pojkar 16-tempo (fr 2013 iofs:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8wRj8Q/damlandslaget-foll-mot-aiks-p17-lag) så blotta existensen av VAR är nog mer något slags inkvoterat hjälpmedel än att det verkligen behövs för extremt stor andel korrekta beslut, även om det nu för denna < 1%-situation fungerade bra.

• 1 month later...
Postad

Är det ens lönt att spekulera i Sveriges chanser att gå till EM? 

Sverige har kvar att möta Belgien, Azerbajdzjan, Estland och måste vinna alla matcher. I en överslagsräkning har Sverige c:a 15 % chans till detta.

Samtidigt behöver Österrike två pinnar för att säkra EM-biljetten, de har kvar två bortamatcher mot Azerbajdzjan och Estland, runt 4 % att det inte kommer att hända.

• Sad 1
Postad

Tror på nej. Hade nog inte varit så kul att se detta gäng i större mästerskap heller. Bara hoppas de bestämmande väljer en förbundskapten som anpassar laguppställning och strategi efter förutsättningarna bättre. Minst 190 cm på målvakt och mittbackar, benknäckare på överbemamnat innermittfällt och så nån snabb som forward. Kommer sannolikt vara Sveriges enda chans i längden. 

Och som krydda att förbundskaptenen gör det till regel att inte lyssna på Bojans åsikter. Bara slå dövörat till.

• Like 1
Postad

Man saknar sådana backar som Joachim Björklund i Sverige, Jean-Pierre Papin var livrädd för honom.

Sen hade Zlatan en poäng när han beskrev mittbacken och vännen Olof Mellberg.

Citat

Den dagen Olof Mellberg tog beslutet att sluta i landslaget, den dagen var en stor förlust för Svensk fotboll och landslag. Men för mig var det en ännu större förlust. När jag hade honom i laget behövde jag aldrig titta bakåt för jag visste att jag hade honom bakom mig och jag kunde fokusera på det som hände framåt", skriver Zlatan. 

• Thanks 1