Gå till innehåll

Tips för att komma långt i en turnering?


dreamz

Recommended Posts

Kortfattat: Spela tight i början och vänta tills du får bra kort, försök dubbla upp. När mörkarna börjar bli större är det läge att spela lite lösare, dvs. fler händer. När bubblan börjar närma sig spelar folk väldigt passivt, sno många mörkar då.

 

Nu är du redo att vinna alla existerande MTT:ar!

 

Tips: Läs HOH 1&2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkar ha Pokermiljonen inspelad när Ector (Magnus Betner) vann sitt bord så kolla där. (och även när han kom 2:a) Så spelar man.

Nu är jag lite lite full, men oj så jag dyrkar hans spel det lilla jag sett..

 

om man går in på http://www.tv4.se/ och klickar på tv4+/pokermiljonen så finns alla program där, avsnitt 4 är det med ector

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat många freeze-out-turneringar och kommer "in the money" väldigt ofta, och vunnit några gånger.

 

Ett tips som jag kan ge, som jag känner att jag har haft stor nytta av, är att spela mycket försiktigare än vid cashgame.

 

I en cashgame så tvekar jag inte att syna all in om jag känner att situationen är runt 50-50. Men i en turnering, beroende på mängden marker mellan dig och den som går all in så tycker jag att man oftare borde lägga sig och vänta på ett lämpligare tillfälle.

 

Howard Lederer skrev i en artikel kring spel vid finalbord att man inte borde satsa på att komma etta eller åka ut, utan inrikta sig på tredje plats spelmässigt. Sedan när man är på tredje plats kan man köra stenhårt för toppositionen.

 

Om man lyssnar på den intervju WSOP-mästaren Hachem lämnade så sa han exakt att han hade lagt sig vid många olika situationer med tunga pottar alternativt all-ins och på så sätt överlevt hela vägen fram till förstaplatsen.

 

Dessutom undvik all ins där fler än 2 spelare är med.

 

Det kan vara frestande att dubbla upp genom ett enda spel, men man riskerar att åka ut eller bli lämnad med väldigt lite marker.

 

Jag lånar en fras från fotbollsvärlden, som jag tror vår gode Morinho står för:

-" Man vinner matcher med offensiven, men mästerskap med defensiven".

 

Dettta är självfallet enbart mina egna ideer baserad på mina egna spelupplevelser samt den information jag hämtat in via olika källor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar AKs om jag ska all-in. Vill man vara kvar länge i turneringen skulle jag vänta på AA/KK/AK/AKs att gå all-in med när det krisar sig. Annars brukar det funka att spela supertight första timmen i en MTT. Sedan vid level 5-7 någon gång så kan man börja växla beroende på bordet naturligtvis.

 

Men i de MTT jag spelar får man ofta syn från låga/medelpar på sin all-in och då är det 50/50 situation. Vill man vara kvar länge bör man försöka göra en standard höjning och dra i ordentligt när man träffar FLOP.

 

Finns säkert tusen olika sätt men detta har funkat för mig.

 

/ignored

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkar ha Pokermiljonen inspelad när Ector (Magnus Betner) vann sitt bord så kolla där. (och även när han kom 2:a) Så spelar man.

Nu är jag lite lite full, men oj så jag dyrkar hans spel det lilla jag sett..

Man kan också begrunda hur små marginaler det kan vara som avgör. Eskilsson Q8, Ector K8 i varsin mörk. Två åttor kommer på floppen, och Eskilsson är ute. Men Ector kunde lika gärna haft J8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man måste ta risker för att vinna, men kan man skjuta upp dem till ITM är det bra.. i billiga tuneringar går ja all in med p10 eller bättre i början. sen efter en timme är man antingen ute eller har en fin stack.. den taktiken funkar bra i små tuneringar då folk callar vad som helst i början,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkar ha Pokermiljonen inspelad när Ector (Magnus Betner) vann sitt bord så kolla där. (och även när han kom 2:a) Så spelar man.

Nu är jag lite lite full, men oj så jag dyrkar hans spel det lilla jag sett..

 

om man går in på http://www.tv4.se/ och klickar på tv4+/pokermiljonen så finns alla program där, avsnitt 4 är det med ector

 

Jag kan inte se dem eller så tar det bara oerhört lång tid att ladda?

 

Har 10Mbit lina och det står bara "ready"! i eldräven samt laddar video i explorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du råkar ha Pokermiljonen inspelad när Ector (Magnus Betner) vann sitt bord så kolla där. (och även när han kom 2:a) Så spelar man.

Nu är jag lite lite full, men oj så jag dyrkar hans spel det lilla jag sett..

 

om man går in på http://www.tv4.se/ och klickar på tv4+/pokermiljonen så finns alla program där, avsnitt 4 är det med ector

 

Jag kan inte se dem eller så tar det bara oerhört lång tid att ladda?

 

Har 10Mbit lina och det står bara "ready"! i eldräven samt laddar video i explorer...

 

Eldräven..va fan snackar han om, men nu fattar jag.... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag säger nu skulle kunna vara jättefel rent spelteoretiskt men det är ändå mina egna tankar som jag själv försöker hålla mig till.

 

För att gå långt i turneringar måste man i regel hela tiden bygga stack genom att, "fritt översatt", göra spel som är procentuellt fördelaktiga. Folk säger ofta att man ska vara skitglad om man lyckas få in pengarna i mitten så länge man är favorit men det där tror jag inte riktigt på. För att stabilt bygga stack bör man passa sig för coinflip-liknande situationer eller t.o.m. situationer där man kan hamna all in och vara 60-40 eller kanske rent utav ytterligare några procentenheter bättre. Visst, man är ganska stor favorit, men för att ta sig till pengarna måste man vinna en jävla passa potter, och får man under en turnering in pengarna som 60% favorit tio gånger förlorar man i snitt 4 av dessa. Risken att man någon av dessa gånger är uppe mot en snubbe som har en täckt är ganska stor, och då är det finito, då får man inga fler chanser.

 

Vad jag försöker säga är alltså att man inte ska ta stora risker, även om man så att säga leder. Ska jag all in preflop vill jag åtminstone ha överpar mot underpar eller dominera fi med AK mot AQ eller liknande.

 

Sen kör jag inte efter det här konceptet varje hand, givetvis. När man väl nått pengarna/finalbord lägger jag om strategi helt och jag skulle gladeligen syna med TT mot AQ så länge det inte tar en för väsentlig del av stacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det är två bord kvar tycker jag att man kan chansa mycket mera om man är shortstack. Jag tycker inte det är så jobbigt att ställa in med händer som inte är dominerade när man väl blir synad. Även i lägen då man inte ska försöka blindsteala. Det är i top3 pengarna ligger och det tycker jag man ska satsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag gick och vann en tournament där det va 338 deltagare för några dagar sen. Och jag skulle vilja säga att man kan komma väldigt långt på att spela väldigt tight gasnka länge. När du väl ska börja stjäla - gör det mot folk med mindre stackar, du vill inte börja bråka med chipleaden.

 

Jag tycker inte om att gå all in om jag inte sitter på shortstack. I längden kommer ett maniskt all in:ande med AK förstör för dig.

 

Ta STOR hänsyn till position. Stor hänsyn.

 

cheerio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Några tips jag fått för att spela trn bra är endast fold eller raise och stjäla när man har chansen.

OK,endast fold eller raise preflop kan jag förstå.

Stjäla?

NÄR skall man börja med det i en turnering?

De första nivåerna är det ju helt enkelt inte lönt.

Hur ser en vettig stealstrategi ut?

Raisa 3 ggr BB eller mer?

I så fall,var ligger ett vettigt tak?

Hur spela ett stealförsök postflop vid syn?Hur mycket betta här?

Skall man försöka stjäla från andra positioner än sena?

Såg på WPT igår-och Hellmouth har onekligen en point.

Alla förväntar sig steals från sen position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela tokaggro preflop när blindsen blir högre och använd readsen för att avgöra hur du ligger till om du blir callad eller re-raisad,

 

sedan fortsätter du att spela aggro tills din motståndare bettingmönster säger att du är slagen, vid det här tillfället måste du tänka, Hur stark är han? Kan jag fortfarande skrämma bort honom?

 

tumregel: Använd tortyraggro och blindsstealdiarré mot dina motståndare som spelar vekt och backa om någon vill slå tillbaka om du inte har nötterna ..

 

Och varenda gång någon drar ut dig med KJ mot dina AA. så skriver du "hej hopp i löven fyra tomtar i röven"

 

Cheers :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga emot. Gå aldrig allin med någon hand. Säkert sätt att vinna turneringar.

Du har alltså inte läst en av de största trådarna på forumet?

 

Lite tips för hur man kommer långt är att ge sig på småstackarna, sitter man på Ax har man 30% mot alla händer som inte har ett äss! Det är viktigt att veta, SB/BB på 500/1000 och Fi (BB) har 4.000 är det bara att höja till 2.500 som regel är det bara all in eller inget som gäller för han då och så länge han inte har ett äss har du 30% vilket ger följande.

 

 

500 + 1.000 + 2.500 (din höjning) + 4.000 = 8.000, du får då bra odds på att syna en all in med en Ax hand t o m mot KK

 

Något annat som är viktigt är att många kan koppla ner sig när de sitter på runt 5 BB, se till att du hittar dem. De blindas bort och kan du sno en BB av dem lite då och då är det bara bra! Kan kombineras med ovanstående trick/tips utan problem.

 

Försök spela 79s och liknande om du har position och kan komma med billigt i turneringen, det är en smygarhand som kan ge dig två par/stege och liknande som du kan göra stora potter på.

 

Det viktigaste!

 

Det är ingen skillnad på att komma sist eller i bubblan, du gör likväl inte pengar! Det viktigaste är att komma ITM, därför är det inte fel att ta chanserna tidigt i en turnering och hoppas på det bästa. Se även till att vinna alla 80/20 situationer och liknande! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...