Gå till innehåll

NLT - SH, loose aggr, top-par med hyffsad kicker


Wharic

Recommended Posts

Jag är än mycket färsk spelare som hållit på i lite mer än en vecka :) Det här forumet har varit en stor hjälp för att undvika de absolut största nybörjarfällorna och det är väl inte mindre än att jag drar mitt strå till stacken och kanske får lite bra tips dessutom..

 

Eftersom en hand som spelades innan den jag tänkte ta upp påverkade mina beslut ganska mycket så kör jag bägge två här... I bägge händerna är jag ensam kvar mot samma spelare på river kortet.

 

Första handen, jag är tilldelad J :spade: 5 :spade: i SB

Alla stackar ligger nära runt $50

 

UTG synar

UTG+1 foldar

UTG+2 synar

D foldar

Jag limpar in som SB i hopp om färgdrag

BB checkar

 

Floppen kommer som A :spade: Q :diamond: 4 :spade:

 

Perfekt tänker jag.. här kan jag i alla fall hänga med så länge det inte blir för kassa potodds.

 

Jag checkar

BB checkar

UTG bettar $0.50

UTG+2 höjer till $2.50 (ett pot bet)

Jag synar

BB synar

UTG synar

 

Nu är det $12 i potten

 

Turn kortet kommer som 6 :spade:

 

Där kom färgen.. flera ggr har jag här bettat ut med ett pot bet och väldigt sällan har jag fått folk med mig så jag bestämmer mig för att slowspela färgen.

 

Jag checkar

BB checkar

UTG checkar

UTG+2 bettar $11.50

 

Hmm.. har han fått färgen möjligtvis.. kan han sitta och trycka på Ks eller Qs och ha mig slagen? En av mina kvaliteer har hitills varit att bli utdragen i stora potter bara för att torska med små marginaler. Jag bestämmer mig för att hoppa på tåget i alla fall.

 

Jag synar

BB foldar

UTG foldar

 

Nu är det $35 i potten

 

River kortet kommer som 9 :club:

 

Shysst tänker jag.. det enda jag behöver oroa mig för är en överfärg.

Eftersom UTG+2 bettade ut förra rundan och spelet över lag är ganska aggresivt så hoppas jag på en check-raise ...

 

Jag checkar

UTG+2 bettar $33.25 (i princip ett pot bet)

 

Här sitter jag lite smått nervös och undrar vad jag ska göra.. jag är ganska säker på att han sitter på en färg.. frågan är bara om han har ett högre kort på handen än vad jag har... jag bedömmer att det är större chans att han sitter på lägre spader än mig och synar honom. Potten blir då $101.50

 

Han vänder upp K :heart: 5 :heart: och hade absolut ingenting! En stor bluff som jag helt ovetandes avslöjade, och jag snodde nästan hela hans stack på köpet :)

 

 

Jag kollade de efterföljande händerna hur han spelade och det verkade ganska loose men absolut fortsatt aggressivt. Han stoppade in ytterligare $50 i sin stack för övrigt...

 

 

===============================================

 

Andra handen, jag är tilldelad Q :club: 10 :club: i BB

Min stack är på $110

 

UTG synar

UTG+1 synar

UTG+2 synar

D höjer till $2.25 (samma spelare som var UTG+2 ovan, fortsatt aggresivt spel, hans stack är runt $30)

SB foldar

Jag synar

UTG synar

UTG+1 foldar

UTG+2 foldar

 

Potten är nu $8

 

Floppen kommer som 10 :heart: 9 :spade: 6 :diamond:

 

Ok.. här kan det finnas en stege men det tycker jag verkar osannolikt.. de flesta har nog missat eller fått ett par på sin höjd.. och jag har ju top paret med en hyffsad kickar i alla fall.. ser rätt ok ut med reservation. Jag bestämmer mig för att betta ut och visa styrka

 

Jag bettar $8 (ett pot bet)

UTG foldar

D höjer $16 (ok.. han borde ha top paret minst han med.. frågan är hans andra kort)

Jag synar

 

Potten är nu uppe i $40

 

Turn kortet blir 9 :heart:

 

Par på bordet.. har jag otur sitter han nu på en triss, vilket han kanske redan gjorde iofs.. och en kåk vill jag inte se om det inte är min..

 

Jag checkar

D går all in för $13

 

Jag är rätt säker på att han har minst en tia på handen.. i värsta fall två och då har han kåken. Med hans tidigare bluff färskt i minnet och hans aggresiva spelstil så tror jag fortfarande att han sitter på ett top par i 10:or.. frågan är bara hur stor hans kicker är.. Jag sitter ju på Q vilket iofs inte är en riktig höjdare men ändå? Och med pottodds på närmare 4:1 så skulle det kännas ganska jobbigt att folda. Så jag synar hans bet.

 

Potten är nu $66

 

River kortet är 2 :club:

 

Han vänder upp K :heart: 10 :heart: och slår mig med minsta möjliga marginal! Känns riktigt surt...

 

 

Hur skötte jag de här händerna egentligen? Jag är som sagt ganska grön men skulle gå plus på ladbrokes i det långa loppet om jag inte blev utdragen i stora potter så ofta. Min bankrulle har väl pendlat mellan $120 och $20 men ligger på plus för det mesta (jag vet att rullen är liten men blir jag av med dem var det läropengar jag kunde bli av med och annars kanske jag har turen att bygga upp en stabil grund).

 

Och har ni hängt med hit ner lär ni vara för trötta i ögonen för att svara ;)

 

* Korta ner rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första handen är det bra observerat att det är en aggresiv spelare, mycket bra check/call och låter han gå i fällan, dock tycker jag att du ska visa lite mer guts och raisa honom vid sista höjningen. om du inte tror på din hand så ska du inte ens calla men om du tror på den ska du raisa! ;)

 

andra handen så blir det som det blir.. QT är ingen stark hand..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara kommentera det lilla jag, bättre än inget antar jag ;)

 

Har inte så stor erfarenhet av NL, spelar själv FL.

 

Det jag kan säga är att det känns lite väl loose ibland. Det du kan hoppas på i första handen att du floppar en kåk för att forstätta spela. Känns som en hand man ofta får betala av med. Skulle personligen vilja ha Q eller K i spader för att fortsätta spela. När du inte drar till nötterna behöver du ju oftast att potten erbjuder dig lite bättre odds.

 

Andra handen skulle jag förmodligen slänga pre-flop, finns många händer därute som fi skulle höja med som dominerar din. Kanske syna och hoppas på 2 par eller färg men inte fortsätta annars.

 

Dom här tipsen kanske är helt uppåt väggarna i NL det är bara vad jag tycker. Lycka till!

 

/Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första handen är det bra observerat att det är en aggresiv spelare, mycket bra check/call och låter han gå i fällan, dock tycker jag att du ska visa lite mer guts och raisa honom vid sista höjningen. om du inte tror på din hand så ska du inte ens calla men om du tror på den ska du raisa! ;)

 

Jag hade inte särskillt mycket kvar i stacken efter att ha synat honom och nånting ville jag ha kvar om det skulle skita sig totalt.. klart jag hade höjt om jag haft bank rulle för det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

första handen är det bra observerat att det är en aggresiv spelare, mycket bra check/call och låter han gå i fällan, dock tycker jag att du ska visa lite mer guts och raisa honom vid sista höjningen. om du inte tror på din hand så ska du inte ens calla men om du tror på den ska du raisa! ;)

 

Jag hade inte särskillt mycket kvar i stacken efter att ha synat honom och nånting ville jag ha kvar om det skulle skita sig totalt.. klart jag hade höjt om jag haft bank rulle för det :)

 

Så kan du inte tänka, då får du hellre gå ner en nivå eller proppa in mer pengar på ditt konto. Tror du att din hand är vinnande ska du proppa in så mycket pengar det bara går.

 

Se det som en aktie, om du tror du på den så stoppar du inte så mycket pengar som möjligt i den, annars lämnar du den snarast. Man kan inte "fegspela" vinnande händer.

 

 

Är lite skeptisk till att du spelade J5 från första början dock, ditt enda hopp med den var just färgdrag, och knappt det eftersom det är ganska hög risk att någon sitter på kungen eller damen och istället snor allt du äger och har.

 

Lägg ner de händerna och välj hellre A4s eller K7s eller något sånt då. Men J5s är lite väl lågt.

 

Dessa händer är lite som ragged aces, om du träffar det du vill så kan du inte gå fullt ut iallafall, pga den stora rísken att någon träffar samma, fast bättre, precis som det hände i din andra hand. Detta händer OFTA, och utan bästa par med bästa kicker så ligger du ofta i lä. Om du inte träffar tvåpar är bästa par med hyfsad kicker sällan värd att behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...