Gå till innehåll

Inför Svepofs årsmöte feb -12.


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 221
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I stort sett verkar det vara så.

 

Om några dagar dör den här tråden ut och så dröjer det ett år, till nästa årsmöte, innan någon hör talas om sig igen. Same procedure o s v.

 

Tror jag inte alls på nu. Det har varit mycket gnäll om att det finns sajtreppar i den nya styrelsen men man verkar totalt ha förbisett den enorma styrka som finns i det: de kan branschen, de är proffs, de har arbetsgivare som kanske har större överseende med att förbundsuppdraget kräver lite extra ibland, etc, och inte minst: de vet exakt vilka förutsättningar som krävs för att genomdriva ett lyckat SM.

Vi var runt 65 pers på mötet igår och var tvungna att rösta BORT en person från styrelsen. Förra året var det 8 pers och Murat "var tvungen" att ta på sig uppdrag han inte ville ha. Det är en jäkla skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte alls på nu. Det har varit mycket gnäll om att det finns sajtreppar i den nya styrelsen men man verkar totalt ha förbisett den enorma styrka som finns i det: de kan branschen, de är proffs, de har arbetsgivare som kanske har större överseende med att förbundsuppdraget kräver lite extra ibland, etc, och inte minst: de vet exakt vilka förutsättningar som krävs för att genomdriva ett lyckat SM.

Vi var runt 65 pers på mötet igår och var tvungna att rösta BORT en person från styrelsen. Förra året var det 8 pers och Murat "var tvungen" att ta på sig uppdrag han inte ville ha. Det är en jäkla skillnad.

 

På vilket sätt var ni tvunga att rösta bort en person? Ni bestämde ju styrelsens storlek i samma veva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kunde lagt till en.....samma resultat.

 

Det var krattat för att alla nominerade också skulle bli valda. Problemet uppstod när jag blev vald till kassör och Shahin kandiderade till en ledamotpost. Vi hade då 7 kandidater till 6 platser.

 

Hade det funnits stöd i stadgarna att öka antalet ledamoter till totalt 10, så hade jag vart först med att föreslå att vi skulle öka antalet platser. Problemet är att stadgarna reviderades på föregående årsmöte och nu står det att styrelsen ska bestå av 5-9 personer. (Dessa stadgar har nog ingen förutom avgående styrelse sett, men det är en helt annan historia...).

 

Stadgeändringar är (enligt mig) en stor sak och ska inte tas som "övrig fråga" på ett årsmöte.

 

Bara för att SvePofs stadgar förr om åren inte respekteras, så betraktar jag det som föreningens viktigaste dokument.

 

Kan tillägga att jag röstade på Mattias och tror att han hade bidragit med mycket till styrelsen. Förhoppningsvis kan han bidra på andra sätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var krattat för att alla nominerade också skulle bli valda. Problemet uppstod när jag blev vald till kassör och Shahin kandiderade till en ledamotpost. Vi hade då 7 kandidater till 6 platser.

 

Hade det funnits stöd i stadgarna att öka antalet ledamoter till totalt 10, så hade jag vart först med att föreslå att vi skulle öka antalet platser. Problemet är att stadgarna reviderades på föregående årsmöte och nu står det att styrelsen ska bestå av 5-9 personer. (Dessa stadgar har nog ingen förutom avgående styrelse sett, men det är en helt annan historia...).

 

Stadgeändringar är (enligt mig) en stor sak och ska inte tas som "övrig fråga" på ett årsmöte.

 

Bara för att SvePofs stadgar förr om åren inte respekteras, så betraktar jag det som föreningens viktigaste dokument.

 

Kan tillägga att jag röstade på Mattias och tror att han hade bidragit med mycket till styrelsen. Förhoppningsvis kan han bidra på andra sätt

 

Röstade inte mötet om antalet som skulle ingå i styrelsen? Tyckte jag läste det nånstans,inte säker dock.

Och då faller väl stadgeproblematiken,om man redan brutit mot den genom att rösta ?:mrgreen:

 

Lycka till anyway Hogge!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar hogge rätt:

 

1. Det står i stadgarna att styrelsen ska bestå av 5-9 personer.

2. Årsmötet röstade om hur många som skulle sitta i styrelsen.

3. Pga stadgarna kunde inte årsmötet rösta på över 9 eller under 5.

= Alltså kunde inte den med färst röster väljas in.

 

Stämmer nog,när du säger det. Det var nog röstning mellan 7 eller 9.

Jag minns bara att jag läste nånstans att dom röstade om antalet medlemmar till styrelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar hogge rätt:

 

1. Det står i stadgarna att styrelsen ska bestå av 5-9 personer.

2. Årsmötet röstade om hur många som skulle sitta i styrelsen.

3. Pga stadgarna kunde inte årsmötet rösta på över 9 eller under 5.

= Alltså kunde inte den med färst röster väljas in.

 

Dev har tolkat mig helt korrekt, ledsen om jag var otydlig.

 

Vid punkt "Fastställande av styrelsens storlek" (eller vad punkten hette, har inte papper framför mig) så hade vi enligt stadgarna antal 5-9 att välja mellan. 2 yrkanden kom in; 7 och 9. Vid antalet 9 så trodde vi då, att alla intresserade ledamöter skulle kunna få plats. Jens Jadbäck yrkade på 9 med motivering att engagemang ska tas tillvara på och det är bra om alla kan få plats.

"Tyvärr" blev det då tokigt när jag blev vald till kassör och Shahin (som var min motkandidat där) med all rätt valde att kandidera till ledamot.

 

Och Tack för lyckönskningarna byling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att rösta om något, rösta på alternativet som gör att alla inte kommer in (och beklaga sig över det efteråt), och därefter komma på att röstningen till viss del strider mot stadgarna känns lite amatörmässigt.

 

Synd att inte klaga. Det fanns väl en lista på folk som ville vara med i styrelsen. Medlemmarna kollade på den och valde antalet utifrån maxbeloppet. Alla ska få vara med.. Det som möjligen missades var väl att fråga innan styrelsen skulle utses om någon av de som inte väljs vid de första posterna, ordförande och kassör, om de är intresserade att kandidera för annan position om de inte valdes. Är det praxis? Lätt att vara efterklok eller inte resa till platsen för att närvara och hjälpa till... =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nyinvald vill jag ju först tacka alla som tyckte de va värt att ge mig förtroendet att vara med och utforma "nya" Svepof. Hoppas att jag om ett år är lika full av entusiasm som nu. Sen förstår ja all skepsis gentemot oss nyvalda och kanske även hur årsmötet genomfördes. Men som jag sagt innan, de vore underbart om vi fick en chans att visa att vi är värda att bli sågade innan de görs. Vem vet vi kanske kan få skutan på rätt köl igen.

Återigen Tack till er som rösta på mig!!

/ Anders Jonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...