Gå till innehåll

Team Bustgatan


schumme

Vilken logo är bäst? Inlägg #145  

48 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken logo är bäst? Inlägg #145

    • Logo 1
      12
    • Logo 2
      15
    • Logo 3
      11
    • Logo 4
      10


Recommended Posts

Ett förslag skulle ju kunna vara att båda betalar in samma summa till ett gemensamt konto som täcker räkningar,sparande(dyrt med hus när något pajar)mat osv.Sen får ni göra vad ni vill för resten.

Men det förutsätter att båda tjänar hyfsat lika eller så får ni väl betala in procentuellt om det ska bli rättvist.

 

Du kan försöka få frun att "stejka" dig med pokern för jag antar att hon i alla fall får vara med och dela vinsten.

 

Har man väl börjat med gemensamt konto så kommer det nog bli väldigt svårt att få frun i huset att gå med på något annat.

 

Det är pokern som stör henne, annars hade vi förmodligen haft helt gemensamt. Jag spelar ju inte speciellt ofta men dock, och nån vinst hinner det knappt bli, inte i några astronomiska summor i alla fall. En tusing här och där på sin höjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 4,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En allmän fråga:

 

Det här med gemensam ekonomi, hur gör ni, varför gör ni det och hur funkar det? Vi är inte riktigt överrens om hur slantarna ska delas så jag vill gärna ha lite uppslag på detta.

 

Jag och frugan har ett gemensamt bankonto som vi har varsit kort kopplat till.

En hyggligt samstämd syn på vad som är livets nödtorft och inget knorr om pengar (annat än när jag lackar ur på att vi pröjsar 5K extra skatt varje månad för att vi drar in olika mycket stålar, dampar dock inte på frugan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag och frugan har ett gemensamt bankonto som vi har varsit kort kopplat till.

En hyggligt samstämd syn på vad som är livets nödtorft och inget knorr om pengar (annat än när jag lackar ur på att vi pröjsar 5K extra skatt varje månad för att vi drar in olika mycket stålar, dampar dock inte på frugan).

 

Går all deg in där eller du har eget kort med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utgångspunkt så ska är det väl naturligt att man betalar hälften var på sina gemensamma utgifter.

Vid föräldraledighet kan man väl se den reducerade inkomsten som en gemensam utgift pga barnet och således delar man den.

 

Allt som den med bäst inkomst därutöver tillför den gemensamma kassan måste vara av fri vilja. Något annat är för mig totalt orimligt.

 

Med det sagt så trivs jag bäst med att man lägger så lite vikt som möjligt vid vem som betalar vad och helt enkelt optimerar ett smidigt hushåll i snitt för båda parter. Det resulterar ofta (iaf om barnlöst förhållande) i att man aldrig skjuter in allt man har i mitten och då kan göra meningslöst spewiga saker utan att ens respektive behöver bry sig.

 

Min (vår) setup är:

- Delar fasta kostnader rakt av (hyra/el/parkering etc)

- Lägger pengar på ett matkonto med vars ett kort (jag 3k, M 2k pga jag äter så orimligt mkt mer).

- Resten behåller man själv men det hamnar inte sällan i gemensamma projekt såsom resor/bröllop och trams.

- Den sista delen som återstår går till elektronikberoende, kosttillskott och annat livsnödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som utgångspunkt så ska är det väl naturligt att man betalar hälften var på sina gemensamma utgifter.

Vid föräldraledighet kan man väl se den reducerade inkomsten som en gemensam utgift pga barnet och således delar man den.

 

Allt som den med bäst inkomst därutöver tillför den gemensamma kassan måste vara av fri vilja. Något annat är för mig totalt orimligt.

 

Med det sagt så trivs jag bäst med att man lägger så lite vikt som möjligt vid vem som betalar vad och helt enkelt optimerar ett smidigt hushåll i snitt för båda parter. Det resulterar ofta (iaf om barnlöst förhållande) i att man aldrig skjuter in allt man har i mitten och då kan göra meningslöst spewiga saker utan att ens respektive behöver bry sig.

 

Min (vår) setup är:

- Delar fasta kostnader rakt av (hyra/el/parkering etc)

- Lägger pengar på ett matkonto med vars ett kort (jag 3k, M 2k pga jag äter så orimligt mkt mer).

- Resten behåller man själv men det hamnar inte sällan i gemensamma projekt såsom resor/bröllop och trams.

- Den sista delen som återstår går till elektronikberoende, kosttillskott och annat livsnödvändigt.

 

Så här hade vi det som sagt när vi bodde i lägenhet men när huset köptes så skulle vi spara pengar och så blev det som vi har det nu och sen har det fortsatt så med barn osv.

 

Jag är helt inne på din linje, problemet är att jag slösar och hon sparar och och då kommer vi ändå sitta där om ett par år och hon har hur mkt deg som helst på kontot medans jag har köpt prylar och haft kul för mina. Kan jag ju skita i, i och för sig men vet inte riktigt vad som är bästa lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger ut frågan här då jag inte kan hitta nån med ett vettigt svar.

Jobbar iallafall natt nu(22-08/09), och då är det tydligen ett välkänt faktum att magen kan få för sig att spazza ur i början.

Så frågan lyder helt enkelt om någon sitter på en mirakelkur för att balansera magen på något sätt?

Håller kaffe konsumtionen på en rimlig nivå och käkar kvällsmat/frukost som vanligt men det vill sig inte riktigt trots en dryg månad jobbandes såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger ut frågan här då jag inte kan hitta nån med ett vettigt svar.

Jobbar iallafall natt nu(22-08/09), och då är det tydligen ett välkänt faktum att magen kan få för sig att spazza ur i början.

Så frågan lyder helt enkelt om någon sitter på en mirakelkur för att balansera magen på något sätt?

Håller kaffe konsumtionen på en rimlig nivå och käkar kvällsmat/frukost som vanligt men det vill sig inte riktigt trots en dryg månad jobbandes såhär.

 

När jag jobbade natt så brukade jag äta frukost när jag gick upp(14-16 tiden),lunch vid 18-19,fika 22,middag blir på jobbet vid 01,fika 04.

Undvik att äta fet mat på natten,käka något lättare typ sallad och mycket frukt och grönt.

Det här funkade bra för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Eftersom minibiff stängt sin db hoppas jag han kikar in här.

Såg det diskuterades HP grind och något om vip medlemskapet på hpguiden.se.

Hookade ett sånt själv för någon vecka sedan och måste säga att det än så länge är riktigt nötigt.

Får riktigt bra struktur på pluggandet och mycket matnyttiga guider i hur man ska tänka på vissa typer av uppgifter.

Visst, 1.6k är saftigt, men nog fan värt det i längden. Jag ska själv gå från 1.55 till 2.0 är tanken. Behöver väl bara 1.7 nått för industriell ekonomi i lund, men ska man plugga för det kan man lika bra sikta högt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar när en rigg kommer in å hjälper en på traven, dessa händerna kom samtidigt igår :

 

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 4 players - View hand 2442599

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

BB: $489.59 - VPIP: 28, PFR: 22, 3B: 18, AF: 4,0, Hands: 32

CO: $265.82 - VPIP: 25, PFR: 20, 3B: 5, AF: 3,2, Hands: 160

Hero (BTN): $393.41 - VPIP: 26, PFR: 14, 3B: 4, AF: 1,7, Hands: 4798

SB: $678.74 - VPIP: 22, PFR: 16, 3B: 5, AF: 1,9, Hands: 294

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BTN with 2 :heart: 2 :club:

CO raises to $5, Hero calls $5, SB raises to $23.45, 2 folds, Hero calls $18.45

 

Flop: ($53.90) Q :diamond: 2 :spade: 2 :diamond:(2 players)

SB bets $33.45, Hero calls $33.45

 

Turn: ($120.80) 5 :spade:(2 players)

SB bets $71.25, Hero calls $71.25

 

River: ($263.30) 4 :spade:(2 players)

SB bets $167.85, Hero raises to $265.26, SB calls $97.41

 

Final Pot: $793.82

Hero shows 2 :heart: 2 :club:

Hero wins $778.82

(Rake: $15.00)

 

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 2442600

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

UTG: $449.05 - VPIP: 22, PFR: 18, 3B: 9, AF: 6,0, Hands: 206

Hero (CO): $257.78 - VPIP: 26, PFR: 14, 3B: 4, AF: 1,7, Hands: 4798

BTN: $1335.69 - VPIP: 60, PFR: 33, 3B: 15, AF: 2,8, Hands: 175

SB: $392.15 - VPIP: 23, PFR: 17, 3B: 8, AF: 4,3, Hands: 98

BB: $611.21 - VPIP: 22, PFR: 16, 3B: 5, AF: 1,9, Hands: 294

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is CO with 3 :diamond: 3 :club:

1 fold, Hero raises to $6, BTN raises to $21, 2 folds, Hero calls $15

 

Flop: ($45.00) T :heart: 3 :heart: 3 :spade:(2 players)

Hero checks, BTN bets $33.75, Hero calls $33.75

 

Turn: ($112.50) 2 :club:(2 players)

Hero checks, BTN bets $1280.94, Hero calls $203.03 all in

 

River: ($518.56) 9 :heart:(2 players - 1 is all in)

 

Final Pot: $518.56

Hero shows 3 :diamond: 3 :club:

BTN shows J :spade: J :club:

Hero wins $505.60

(Rake: $12.96)

 

Denna handen är ganska rolig, för jag var helt säker på split:

 

Boss $200.00 No Limit Hold'em - 5 players - View hand 2442601

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

 

CO: $297.00 - VPIP: 24, PFR: 17, 3B: 4, AF: 4,8, Hands: 148

Hero (BTN): $368.89 - VPIP: 26, PFR: 14, 3B: 4, AF: 1,7, Hands: 4798

SB: $122.44 - VPIP: 46, PFR: 18, 3B: 13, AF: 2,3, Hands: 28

BB: $48.17 - VPIP: 72, PFR: 28, 3B: 0, AF: 1,0, Hands: 29

UTG: $160.40 - VPIP: 38, PFR: 0, 3B: 0, AF: 2,0, Hands: 24

 

Pre Flop: ($3.00) Hero is BTN with A :club: T :heart:

UTG calls $2, 1 fold, Hero raises to $6, 1 fold, BB calls $4, UTG calls $4

 

Flop: ($19.00) 7 :club: T :club: J :heart:(3 players)

BB checks, UTG bets $14.25, Hero calls $14.25, BB folds

 

Turn: ($47.50) K :diamond:(2 players)

UTG checks, Hero checks

 

River: ($47.50) Q :diamond:(2 players)

UTG bets $140.15, Hero calls $140.15

 

Final Pot: $327.80

Hero shows A :club: T :heart:

UTG shows K :spade: J :diamond:

Hero wins $319.61

(Rake: $8.19)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom minibiff stängt sin db hoppas jag han kikar in här.

Såg det diskuterades HP grind och något om vip medlemskapet på hpguiden.se.

Hookade ett sånt själv för någon vecka sedan och måste säga att det än så länge är riktigt nötigt.

Får riktigt bra struktur på pluggandet och mycket matnyttiga guider i hur man ska tänka på vissa typer av uppgifter.

Visst, 1.6k är saftigt, men nog fan värt det i längden. Jag ska själv gå från 1.55 till 2.0 är tanken. Behöver väl bara 1.7 nått för industriell ekonomi i lund, men ska man plugga för det kan man lika bra sikta högt

 

mattebokens genomgång av gamla prov är väldigt nötig och gratis. Det finns flera bra gratissidor för orddelen med. Läsförståelse ser jag som väldigt svårt att "plugga" på något annat sätt än att läsa så mycket som möjligt på både svenska och engelska. Kanske lite generella tips om hur man ska gå tillväga på provet men det lär finnas gratis också.

 

När matteboken kan göra det gratis tycker jag det är väldigt märkligt att sidor tar 16-1700 för i princip samma sak. Ok att det är bra om man har någon man kan ställa frågor till men det är fortfarande ett löjligt pris imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan vilken dag det ta har varit.

Vaknade sådär mysbaks efter gårdagen av beskedet att det är en polare som ligger i koma i malmö efter att ha blivit attackerade av ett gäng nazister(polarn är vänster).

Tre killar med respektive påväg hemmåt, två av tjejerna fick skärskador, en kille blev huggen i armen och polaren fick tre hugg i överkroppen avslutat med en basebollträ i huvudet när han redan låg.

Fortfarande högst osäkert om han ens överlever då läget tydligen försämrades nu på kvällen.

 

Har haft bättre dagar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonting av en facebook-kompis som skrev om händelsen och tydligen också hade någon bekant inblandad. Hann bara skumma igenom men läste om just knivhugg och grejer, riktigt trist och sjukt att såna saker ska behöva ske :(

 

Hoppas det går bra för din kompis och att han kommer på fötter igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polarens tillstånd stabiliserades under natten så läkarna säger sig ha situationen under kontroll och det verkar väl ganska klart att han kommer överleva.

 

Ganska populär prick den där. (givetvis är endel rent politiska ställningstagande, men ändå)

Bl a. timbuktu @ supreme, MFF-familjen, MFFs Al-ag, Hertha Berlin, Bohemian FC, GAIS-tifo, Bajenfans osv osv.

 

1016350-10151882743801222-1501985469-n.jpg

 

 

1976882-10152262769291280-125537880-n.jpg

 

1231541-679748532063796-1231548363-n.jpg

 

1978863-600468203368214-266871277-n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...